Надзвичайні ситуації природного і техногенного характеру, їх медико-санітарні наслідки
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Кафедра медицини катастроф і військової медицини Автор: професор Гудима Арсен Арсенович “Надзвичайні ситуації природного і техногенного характеру, їх медико-санітарні наслідки” Лекція 2 (частина 2)
Техногенні надзвичайні ситуації промислових; гідротехнічних; побутових. Транспортні катастрофи автотранспортні; авіаційні; залізничні; морські і річкові. Аварії на промислових об’єктах Руйнування споруд і будівель біологічно-небезпечних; радіаційно-небезпечних; хімічно-небезпечних; пожежо-небезпечних; вибухо-небезпечних; аварії на шахтах.
Техногенні надзвичайні ситуації Загальна довжина автомагістралей України становить - 172,315 тис. км. Щорічно перевозиться 900 млн. тонн вантажів і понад 3,0 млрд. пасажирів. Транспортні катастрофи автотранспортні; авіаційні; залізничні; морські і річкові.
Автотранспортні катастрофи посідають І місце серед транспортних катаст-роф; у 2003 р. в Україні скоїлося 42 409 дорожньо-транспортних пригод, загинуло 7 149 осіб, поранено 47 458 осіб. Причини автотранспортних катастроф в Україні низький рівень організації дорожнього руху; несправність і конструктивні недоліки транс-портних засобів; низька дисципліна учасників руху.
Медико-санітарні наслідки автотранспортних катастроф черепно-мозкові травми; травми грудної клітки і живота; переломи довгих трубчастих кісток; великі рани м’яких тканин (рвані, глибокі, забруднені землею); можливе поєднання з опіками. Види уражень при автотранспортних катастрофах Очікуване число постраждалих: до 10 осіб У 33 % постраждалих діагностується збудник правця.
Серед усіх травмованих 8-14 % - діти, серед яких більшість знаходиться у стані шоку. Смертність серед травмованих зростає на 0,5 % при відстрочці кваліфікованої хірургічної допомоги на 1 год. Протишокові заходи в перші 6 год. знижують смертність на 25-30 %. У 5 % вагітних, що потрапили в автомобільну аварію порушується виношування вагітності. В окремих випадках після автомобільних пригод можливі найрізноманітніші види уражень 28 жовтня 2003 р. м. Донецьк Після зіткнення ГАЗЕЛЬ загорілася, а тролейбус із пасажирами в’їхав у річку. 15 осіб із 43 звернулося за медичною допомогою.
28 лютого 2001 р., США Одночасно зіткнулися 116 автомобілів на перехресті. 1. Перевищення швидкості в небезпечних умовах Типові причини дорожньо-транспортних пригод і їх наслідки: Постраждало більше 100 осіб, 11 посту-пили у лікарні У 90 % випадків причиною автомобільних аварій є помилка людини
Травень 2003 р. Німеччина Під час дощу автобус із туристами занесло на повороті, він перекинувся і скотився вниз по схилу на 15 м. Отримало поранення 20 чол, з них 2 померли. 1. Перевищення швидкості в небезпечних умовах Типові причини дорожньо-транспортних пригод і їх наслідки:
14 листопада 2002 р., Південно-африканська республіка Мікроавтобус зіткнувся з трейлером, якого занесло на слизькій дорозі. Від вибуху бензобаку і пожежі живцем згоріло 18 людей. 1. Перевищення швидкості в небезпечних умовах Типові причини дорожньо-транспортних пригод і їх наслідки: 27 березня 2003 р. Киргизія. Автобус зірвався в безодню. У пожежі загинуло 18 людей. 15 грудня 2001 р. Йорданія Автобус зіштовхнувся з контейнерами на обочині дороги і загорівся. У пожежі загинуло 52 людей.
На трасі Томськ-Новосибірськ 28 січня 2003 року зіткнулося два автобуси. Постраждало 18 чоловік. Загинули двоє. 2. Порушення правил обгону Типові причини дорожньо-транспортних пригод і їх наслідки: Водії і пасажири частіше отримують травми голови, кінцівок, грудної клітки внаслідок ударів конструкціями, дверима, рульовою колонкою, передньою стінкою кузова, чи вітровим склом та іншими предметами, що знаходяться в автомобілі.
Травень 2003 р. США Під час туману на швидкісній трасі зіштовхнулося 85 автомобілів. Отримало поранення 60 чол, 2 загинули. 3. Погіршення видимості в тумані. Типові причини дорожньо-транспортних пригод і їх наслідки:
4 листопада 2002 р., США 194 автомобілі зіткнулися під Лос-Анжелесом Поранення отримала 41 лю-дина, 9 потра-пили в реанімацію В автомобільних аваріях люди нерідко тривалий час залишаються затиснутими конструкціями автомобіля. Для їх звільнення необхідним є залучення аварійно-рятувальної служби. 3. Погіршення видимості в тумані. Типові причини дорожньо-транспортних пригод і їх наслідки:
Загинуло 15 осіб. Отримали травму – 29 осіб. 16 травня 2004 р. Приватний автобус “ЛАЗ-695” на залізничному переїзді 85-го км станції Ташбунари на Одещині зіткнувся з товарним потягом. 4. Порушення правил переїзду через залізну дорогу. Типові причини дорожньо-транспортних пригод і їх наслідки:
Квітень 2004 р. На високогірному відрізку траси Київ-Чоп внаслідок несправності гальмівної системи перекинувся бензовоз “MAN”, внаслідок чого на проїжджу частину і навколишню територію вилилось 22 тонни пального. 5. Технічна несправність автомобіля. Типові причини дорожньо-транспортних пригод і їх наслідки: Автомобілі, які провозять вибухо-, пожежо-, радіаційно-, хімічно- і бактеріологічно небезпечні матеріали можуть спричинити вторинні ураження людей, що знаходяться в зоні аварії. Завдяки діям пожежно-рятувальної служби ніхто не постраждав, а територія була очищена від нафто-продуктів.
Пішоходи найчастіше отримують пошкодження в резуль-таті удару бамперами, крилами, фарами та капотом автомобіля. Близько 60 % усіх поранень – результат вторинного удару з боку дорожнього покриття. 6. Неуважність і порушень правил дорожнього руху пішоходами.
Терористичні акти на транспорті сприяють розвитку поєднаних і комбінованих травм Травень 2003 р. м. Вінниця. Відбулася серія вибухів в маршрутних мікроавтобусах. З опіками ІІ і ІІІ ступеня було госпіталізовано понад 20 осіб 7. Терористичні акти на автомобільному транспорті.
Техногенні надзвичайні ситуації Транспортні катастрофи автотранспортні; авіаційні; залізничні; морські і річкові.
Авіаційні катастрофи Можуть виникнути з моменту запуску двигунів, під час розбігу, польоту, посадки аж до моменту вимикання двигунів. 50 % авіаційних катастроф стається у повітрі, інша половина – на льотному полі. Щорічно відбувається біля 60 авіакатастроф. У 60 % гинуть всі пасажири і екіпаж. Середнє число жертв щороку складає близько 2000 осіб. Причини авіакатастроф 60 % – без можливості виживання, 40 % – з можливістю виживання помилка людини – 50-65 %; метеорологічні умови – 10-15 %; саботаж та воєнні дії – 10 %; технічне обслуговування – 5-10 %; пошкодження елементів конструкції – до 5 %. Авіаційні катастрофи за можливістю виживання
механічні травми – 90 %, в т.ч. черепно-мозкові травми – 40-60 %; поєднані травми і опіки – 10-20 %; травматичний шок – 10 %. Види травм при авіакатастрофах Очікуване число постраждалих: 10-100 осіб Біля 50 % постраждалих є важкими. Розміри санітарних втрат – 80-90 % від загального числа пасажирів і членів екіпажу. У 1997 р. в Україні сталося 8 авіакатастроф, загинуло 79 осіб, 4 отримали поранення Медико-санітарні наслідки авіаційних катастроф
Катастрофа українського АН-140 над гірським масивом (Іран, 23 грудня 2002 року) Авіакатастрофа без можливості виживання над пустельною місцевістю Всі 46 пасажирів і членів екіпажу загинули. Авіаційні катастрофи над малонаселеною і важкодоступною територією погіршують своєчасність рятувальних робіт і надання медичної допомоги. Причина – помилка пілота.
Авіакатастрофа без можливості виживання над водяною поверхнею Залишки літака, підняті з поверхні дна моря. Влітку 2002 р. над Чорним морем випадково ракетою з українського полігону в Криму був збитий ТУ-154 Російських авіаліній. Всі пасажири і члени екіпажу загинули. Причина – політ в зоні бойових ракетних стрільб.
Авіакатастрофа без можливості виживання в межах аеропорта 16 листопада 2000 р. Ангольський літак АН-24 впав через 5 хв. після вильоту із аеропорту. Всі 32 пасажирів і членів екіпажу загинули. Літак згорів. Причина – технічні неполадки літака.
Авіакатастрофа з можливістю виживання неподалік аеропорта Своєчасно проведені рятувальні роботи дозволили зі 160 пасажирів врятувати 54, однак з них 16 померли від ран у лікарні. Причина – погана видимість. 16 квітня 2002 р. Китайський авіалайнер Boeing-767 при заходженні на посадку в умовах туману зачепив хвостом пагорб, зніс дерева на великій площі, впав, розвалився на частини і вибухнув. У зв'язку з отриманими травмами майже 40% потерпілих будуть потребувати накладення пов'язок на рани, 50-60 % - уведення знеболюючих засобів, 35 % - іммобілізацію переломів, 60-80 % - евакуацію на ношах та щитах.
Причина – погана видимість. лютий 2003 р. Авіалайнер Boeing-747 з 429 пасажирами і 17 членами екіпажу виїхав на 27 метри за межі посадкової смуги, вдарився лівим крилом в освітлювальний стовп. Ніхто не постраждав. Своєчасна організована евакуація з використанням передбачених табельних засобів – запорука рятування пасажирів при вимушеній посадці чи ексцесах на землі. За обставини вимушеної посадки екіпаж повинен сповістити про це пасажирів і порекомендувати обрати правильне положення в кріслі, зажадати застебнути прив'язні паски, видалити з порожнини рота знімні щелепні протези, розв'язати краватку, зняти взуття на високих підборах тощо. Авіакатастрофа з можливістю виживання неподалік аеропорта
Трагедія в Скнилові (26 липня 2002 року) забрала життя 78 осіб. Постраждало понад 400 осіб . Падіння літака може викликати жертви і руйнування на землі й спричинити серйозну техногенну катастрофу Фільм
Під час трагедії в Скнилові рятувальні роботи і невідкладна медична допомога надавалися практично відразу після падіння літака, що забезпечило врятування більшості важкотравмованих. Що могло б трапитись, якби літак впав на густо-населений мікрорайон, підприємство із сильнодіючими отруйними речовинами чи атомну електростанцію ...
Техногенні надзвичайні ситуації Транспортні катастрофи автотранспортні; авіаційні; залізничні; морські і річкові.
Категорії залізничних катастроф за кількістю постраждалих: І категорія – до 5 людей; ІІ категорія – 5-10 людей; ІІІ категорія – від 15 до 30 людей; IV категорія – 30-50 людей; V категорія – понад 50 людей. Причини залізничних катастроф несправність шляху, рухомого складу і технічних засобів керування; порушення вимог техніки безпеки перевезення ви-бухових, легкозаймистих, токсичних і радіоактивних речовин; дія зовнішніх чинників (зони стихійних лих, техногенних катастроф, вибухів, пожеж тощо); прорахунки відповідальних за безпеку; зіткнення з перешкодами; терористичні акти.
механічні травми – 90 %; мех. травми + термічні опіки – 20 %; гострі отруєння і хімічні опіки; радіаційні ураження комбіновані і поєднані ураження. Види уражень при залізничних катастрофах Очікуване число постраждалих: 10-100 осіб Розподіл уражених за важкістю при залізничних катастрофах легкопоранені – 35-40 %; середнього ступеня важкості і важкі – 20-25 %; вкрай важкі – 20 %; термінальний стан – 20 %. Медико-санітарні наслідки залізничних катастроф
7 серпня 2002 р. через 8 км від станції Тернопіль з рейок зійшов вантажний поїзд, вагони якого впали на суміжну колію. Рух був припинений на 16 год. 1. Аварія через несправність залізничного полотна. Завдяки своєчасній зупинці руху ніхто не постраждав. За локалізацією при залізничних катастрофах ушкодження розподіляються наступним чином: голова – 60 %, кінцівки – до 35 %, груди, живіт з розривом внутрішніх органів – більше 20 %, в стегно та крупні суглоби – до 10-12 %.
Травень 2003 р., пригород Риму, Італія Характерними рисами аварій на залізниці є ймовірність травматичних ампутацій і важкість вивільнення постраждалих з-під конструкцій вагонів і локомотива. 2. Аварія через помилки відповідальних за рух. В результаті зіткнення при-городного і міжнародного поїздів 4 вагони пере-вернулись і 6 зійшло з рейок. Не менше 10-ти осіб зазнали важких травм, десятки – контузію легкого ступеня.
23 квітня 2002 р., штат Каліфорнія, США Пасажирський поїзд зіткнувся з товарним. 5 осіб загинуло, 256 – госпіталізовано. В місці катастрофи працювало 100 пожеж-них і 30 машин швидкої допомоги. 2. Аварія через помилки відповідальних за рух.
9 січня 2001 р., Пакистан, провінція Сінд Внаслідок сходження поїзда з рейок 15 чо-ловік загинуло і понад 200 травмовано. 3. Аварія через зношення рухомого складу. Залізнична аварія може статись вдалині від населених пунктів, що суттєво погіршує прогноз травмованих людей.
3. Аварія через зношення рухомого складу. 24 червня 2002 р. Танзанія. Пасажирський поїзд не зміг здолати підйом, покотився назад і зіткнувся з товарним поїздом, який ішов слідом. Загинуло не менше 200 осіб, сотні травмовано.
4. Аварія в зоні залізничної станції через прорахунки відповідальних за безпеку. 21 серпня 2000 р. Кенія. У районі станції 8 вагонів з пальним відірвалися від поїзда, зійшли з рейок і вибухнули, знищивши пристанційні будівлі. Здійнялася тривала пожежа. Загинуло 17 осіб, 32 отримали різного ступеня травми.
5. Аварія внаслідок терористичного акту. 11 грудня 2003 р. внаслідок вибуху в електричці Мінводи-Кисловодськ біля станції Єсентуки загинуло 45 осіб.
Техногенні надзвичайні ситуації Транспортні катастрофи автотранспортні; авіаційні; залізничні; морські і річкові.
Катастрофи на річковому і морському транспорті Щорічно у світі гине 350-400 суден, на 7-8 тис. суден траполяються серйозні аварії. Щорічно гине біля 200 тис. людей (з них 25 % безпосередньо у воді, 25 % у рятувальних засобах, 50 % разом з кораблем). Причини катастроф на водному транспорті помилки під час проек-тування і будівництва судна; помилки під час експлу-атації; порушення правил пере-везення вантажів. 40 % - сили стихії 60 % - людський чинник Людські фактори:
механічні травми; термічні опіки; гострі хімічні отруєння; нервово-психічний стрес; переохолодження; втоплення; вторинні ураження (внаслідок розливу нафто-продуктів тощо). Види уражень на воді: Очікуване число постраждалих: 10-100 осіб Особливості катастроф на воді: ізольованість постраждалих; недостатня кількість рятувальних засобів; пізнє надання екстреної медичної допомоги; можливість виникнення паніки серед людей. Медико-санітарні наслідки катастроф на воді
Особливості рятування на воді: Гелікоптер – оптимальний шлях надання допомоги на воді Рятувальний плотик, який входить в комплект рятувальних табельних засобів морських і річкових суден Україна увійшла до міжнародної конвенції щодо безпеки на воді: кожен член екіпажу судна повинен отримати сертифікат про проходження школи виживання на воді; судна повинні бути оснащеними стандартним комплектом рятувальних засобів; судна не повинні плавати далі, ніж 300 миль від берегової смуги; якщо судно вимагає допомоги, то найближча країна – член конвенції, зобов’язана спрямувати туди оснащений гелікоптер.
1. Аварія внаслідок помилки при проектуванні. 3 лютого 2003 р. в протоці Босфор при 5-ти бальному штормі переломився і затонув суховантажний теплохід “Волжский-34”. Загинуло 12 осіб, 2-х вдалося врятувати. Катастрофи можуть відбутися в порту (пристані) або в умовах пересування суден рікою, акваторією моря (озера). Можливі вибухи, пожежі, вилив хімічних речовин, зіткнення одного судна з іншим або з будь-якими перешкодами (наприклад, із опорами мостів), посадка судна на мілину або його швидке затоплення.
27 вересня 2000 р. затонув паром Express Samina біля грецького острова Парос в Егейскому морі, який налетів на скелястий острів. З 524 пасажирів загинуло 74 особи Паром затонув на глибині 38 метрів Важливим аспектом при наданні медичної допомоги є робота з рідними і близькими загиблих. 2. Аварія внаслідок помилки при експлуатації.
26 грудня 2000 р. в Бангладеш загинуло 60 осіб при зіткненні двох паромів Причиною стала погана видимість із-за туману. 2. Аварія внаслідок помилки при експлуатації.
26 січня 2001 р. в 6 годин вечора теплохід "Память Меркурія" затонув у районі мису Сарич в 97 милях від берега. На борту було 25 членів екіпажу і 26 пасажирів. Загинуло 14 осіб. 3. Аварія внаслідок порушення правил перевезення вантажів.
Схожі презентації
Категорії