Місцеві послуги та інфраструктура з правової та адміністративної перспективи
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Місцеві послуги та інфраструктура з правової та адміністративної перспективи Доповідь для української делегації в рамках проекту ПРООН “Муніципальна програма врядування та сталого розвитку” Ванесса Рюггер, Міжнародний дослідницько-консультативний центр Інститут федералізму, університет Фрайбург
Добрі послуги з боку держави та місцевого самоврядування – особлива ознака Швейцарії Залізниця працює, електроенергія поставляється, пошта доходить. Солідне й надійне забезпечення транспортними, енергетичними й комунікаційними послугами є “фірмовим знаком” Швейцарії, передумовою для високої якості життя та процвітання економіки.
„Доброго дня, пане Лойєнбергер! Що сталося з Швейцарською Федеральною залізницею? Поряд з вагонами-ресторанами з дуже бідним меню та обслуговуванням в самих вагонах – вони завжди приходять незадовго до того, як мені потрібно виходити - багато що інше знаходиться в закинутому стані. 1. Заїжджені брудні вагони. 2. Пунктуальність. Моє незадоволення не знає меж!”
„Базове забезпечення (головні послуги з боку держави та місцевого самоврядування) – це реальний політичний компроміс між рівністю та свободою для всіх.“
Зміст Принципи розподілу завдань Розподіл завдань стосовно державних послуг Фінансування загальнодоступних державних послуг Комплексність надання послуг на місцевому рівні: приклад “Водопостачання”
A. Принципи розподілу завдань Федералізм та децентралізація Федералізм горизонтально та/чи вертикально розчленований на окремі рівні (політичний державний чи також і суспільний) порядок, при якому члени федерації мають власні права, повноваження та легітимність. Децентралізація процес перенесення компетенцій (повноважень) держави на підпорядковані рівні – адміністративно-територіальні одиниці державного устрою.
A. Принципи розподілу завдань Стаття 3 Федеральної Конституції Кантони є суверенними в тій мірі, наскільки їх суверенність не обмежується Федеральною Конституцією; вони здійснюють всі правові дії, які не передано до виконання Федерацією.
B. Розподіл завдань щодо надання державних послуг: Визначення поняття суспільних послуг (Service public) «Суспільні послуги охоплюють політично визначене базове забезпечення інфраструктурними благами та інфраструктурними послугами, які повинні надаватись: для всіх прошарків населення і регіонів країни на однакових засадах з доброю якістю та за адекватними цінами.»
B. Розподіл завдань щодо надання державних послуг Ст. 43a Федеральної Конституції: Принципи щодо розподілу та виконання державних завдань 1Держава (федерація) бере на себе виконання лише тих завдань, які перевищують спроможність кантонів чи виконання яких потребує єдиного державного врегулювання. 4Послуги базового забезпечення мають бути доступні усім громадянам однаковою мірою. 5Державні завдання мають виконуватись відповідно до потреб та економно. = Головні положення щодо розподілу завдань в федеративній державі
B. Розподіл завдань: Послуги Виключно Федерація Федерація - кантон Виключно кантон Виключно громада Зовнішня політика Оборона країни Митна справа, гроші Пошта, телекомунікація Залізниця, повітряне сполучення, національні дороги, атомна енергетика Гідроенергетика Торгівля і робота Поліція (внутрішня безпека) Церква, держава - релігія Освіта, державні школи Податки Місцева мережа доріг Забезпечення газом, струмом та водою Просторове планування Бюджетна відповідальність, збір податків Соціальна безпека
C. Фінансування послуг: Принцип фіскальної еквівалентності Ст. 43a Федеральної Конституції: Принципи щодо розподілу та виконання державних завдань 2Спільнота, яка користується благами державної послуги, сплачує її кошти. 3Спільнота, яка відшкодовує державну послугу, може приймати рішення щодо цієї послуги.
C. Фінансування: Фінансове вирівнювання Ст. 2: Цілі Фінансове вирівнювання повинно: […] b. зменшити різницю між кантонами в їх фінансовій спроможності та податковому навантаженні; […] d. створити умови для мінімального забезпечення кантонів фінансовими ресурсами; e. зняти надмірний фінансовий тягар з кантонів, причинами якого є їх географічно-топографічні чи соціо-демографічні умови; […]
D. Водопостачання: Міжнародний стандарт Загальні рекомендації № 15 Комітету з економічних, соціальних та культурних прав: Право на воду Право на: - постійний, доступний (за ціною) та фізичний доступ - до достатньо безпечної і прийнятної (якісної) води - для особистого та господарського використання.
D. Водопостачання: Компетенції на федеральному рівні Ст. 76 Федеральної Конституції - Вода 1Держава турбується в рамках своїх повноважень про господарське і бережливе використання та захист водних ресурсів, а також вживає заходів щодо протидії шкідливому впливу води. 2 Держава встановлює принципи щодо збереження та освоєння водних ресурсів, щодо використання вод для вироблення електроенергії та в охолоджувальних системах, а також щодо інших втручань в кругообіг води. 3 Держава приймає нормативні акти щодо захисту вод, забезпечення необхідних об'ємів водних резервів, гідротехнічного будівництва, безпеки водообмежувальних споруд та впливу на опади.
D. Водопостачання: Приклад – кантон Цюрих Ст. 105 Вода (Конституція кантону Цюрих) 1 Кантон має повний суверенітет щодо водних ресурсів. 2 Кантон та громади забезпечують водопостачання. 3 Вони вживають заходів щодо захисту від повеней та інших природних небезпек. Вони сприяють відновленню природного стану водних ресурсів.
D. Водопостачання: Приклад – кантон Цюрих Постанова про водопостачання кантону Цюрих § 1. Громада несе відповідальність за водопостачання на всій території громади і здійснює для цього відповідний облік. Громада може частково чи повністю передати виконання цього завдання приватним водопостачальним підприємствам або іншим громадам. Громада залишається, однак, відповідальною за нагляд щодо виконання іншими цього завдання, розмежування територій водопостачання та забезпечення жителів громади питною водою в надзвичайних ситуаціях.
D. Водопостачання: Тарифи та фінансування (кантон Цюрих) Тарифи мають бути зафіксованими в законі чи іншому нормативному акті. Послуга має бути доступною по ціні для населення. Ст. 60a Закону про захист вод: При визначенні тарифів необхідно враховувати і майбутні інвестиції. Фінансова участь кантону в проектах громад по створенню нових споруд чи ремонту (відновленню) старих споруд лише при інвестиціях, починаючи з 100’000.
D. Водопостачання: Захист вод: головні положення Закон про захист вод (федеральний) Ст. 6 Принцип Забороняється, безпосередньо чи опосередковано скидати в водоймища матеріали, які можуть забруднити воду, чи створювати передумови для просочування цих матеріалів в воду. Ст.7 абз. 3 Відведення стічних вод Кантони вживають заходів для планування місцевих (на територіях місцевого самоврядування), а в разі необхідності і регіональних водовідводів. Ст. 10 Каналізації та водоочисні споруди Кантони вживають заходів для будівництва громадських каналізацій та централізованих споруд для очистки забруднених стічних вод.
D. Водопостачання: Захист вод: фінансування Ст. 3 Закону про захист вод Хто спричинює заходи, які мають вживатись згідно з цим законом, той і відшкодовує ці заходи.
Захист вод: Залишкові екологічні збитки 50’000 екологічно забруднених місць Витрати на санацію = понад 5 млрд. Хто має взяти на себе ці кошти?
Проблема “Фінансування”: Рекомендації до дій в сфері постачання питної води Ключові фактори Необхідні рамкові умови Ролі та відповідальність Стратегії реалізації/директиви SDC, SwissRe, SECO, PPPs for Water Supply and Sanitation, Policy Principles and Implementation Guidelines for Sustainable Services, 2005. www.partnershipsforwater.net/toolcontainer
Висновки Базове забезпечення з високою якістю і надійністю Принцип: децентралізоване надання послуг Тенденція щодо горизонтальної гармонізації та вертикальної уніфікації (централізація) Вплив європейського та міжнародного права Тенденція щодо взаємозв'язку правових норм різних державних рівнів Необхідність інтегративного підходу Фінансування - приватизація
Схожі презентації
Категорії