Право на воду в Україні та Протокол про воду та здоров'я населення
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Право на воду в Україні та Протокол про воду та здоров'я Наталія Чижмакова, Ганна Цвєткова, ВЕГО "МАМА-86“
Право на воду та санітарію у світі 2002 - Міжнародна комісія з економічних, соціальних та культурних прав затвердила Коментар 15 щодо права на воду як обов’язкової складової права людини на життя та здоров’я. «Кожний має право на адекватну кількість безпечної води необхідної для: запобігання смерті від зневоднення, зниження ризику від хвороб, пов’язаних з водою і забезпечення водоспоживання, приготування їжі та дотримання правил особистої та домашньої гігієни». 2010 - Генеральна Асамблея ООН та Рада ООН по правах людини затвердили резолюцію, де зазначено “що право на безпечну питну воду і санітарію є похідним права на адекватний життєвий рівень і нерозривно пов’язане з правом на найвищий досяжний стандарт фізичного і розумового здоров'я, так само як право на життя та людську гідність. ”
Що це означає? Водопостачання та забезпечення умовами санітарії повинні БУТИ: наявними - достатніми – безперервне забезпечення кожної людини необхідною кількістю води для особистих та домашніх потреб та забезпечення туалетом. якісними\безпечними – питна вода має відповідати стандартам якості (хімічним, мікробіологічним, радіологічним та органолептичним показникам ПВ), бути безпечною для споживання та інших потреб. Туалети мають бути гігієнічними та технічно безпечними, забезпечені водою для прибирання та миття рук після відвідування туалету. досяжними – послуги ВП та ВВ мають бути в межах або в безпосередній близькості від місця проживання, навчання тощо. Фізична безпека має бути забезпечена прийнятними – гідні та безпечні умови ВП та ВВ із врахуванням культурних традицій, гендерної специфіки (облаштування окремих туалетних кімнат для жінок та чоловіків; врахування вікових (для дітей) або фізичних особливостей (для інвалідів), обладнання спеціальних туалетних приміщень, кімнат для миття рук, кімнат гігієни економічно доступними – плата за послуги має бути доступною кожному і не створювати економічних перешкод щодо забезпечення споживача продуктами харчування, житлом та медичною допомогою. інформаційно доступна – звітність та достовірна інформація про воду, заходи з покращення послуг, тарифи і інше
Право на воду і санітарію в Україні MAMA-86 ситуаційне дослідження 2011 р: 9 регіонів (Ново-Каховська міська рада, Центральна, Кінецьпільська, Явкинська сільські ради Миколаївської області; Яремчанська, Артемівська, Феодосійська міські ради; Кіровоградська, Полтавська області; м. Севастополь та м. Ніжин) - населення 3,24 млн. Наявність-достатність: близько 1 млн. населення (без даних Севастополя) (30% )– користуються водою з колодязів і свердловин, привізною водою, або отримують воду за графіком. За міжнародними оцінками вони не можуть задовольнити всі свої потреби у воді і мають середній рівень ризиків для здоров’я. Фактор якості води не враховано. 32% населення користуються вигребами (не враховані Полтавська та Кіровоградська обл., м.Артемівськ) Якість/безпечність: приблизно 22% населення або 720 тис. жителів досліджуваних регіонів отримують питну воду, що не відповідає вимогам ДСаНПіНу 2.2.4-171-10
Право на воду і санітарію Ситуаційне дослідження 2011 Досяжність та прийнятність: населення має доступ до питної води та санітарії в межах або безпосередній близькості до місця проживання, навчання та праці. Переважна більшість шкіл забезпечена на 100% централізованим водопостачанням. На теер. Яремчанської місьради центр. ВП забезпечені лише 10% шкіл, а в Кіровоградській області відповідно 70,7%. В м. Артемівску офіційно звітують про 100% підключення шкіл до каналізації. В решті досліджень школи каналізовані від 44 до 97%. відсутність або недостатня кількість громадських туалетів, лазень. Економічна доступність: За оцінками регіонів родина із 3-х чоловік витрачає на оплату води та водовідведення від 2,28% (м. Севастополь) до 7,06% (м. Нова Каховка). у світі зараз обговорюється питання щодо визначення ключових індикаторів економічної доступності води та санітарії. На сьогодні, одним із підходів до цього питання, є визначення індексу доступності, що є співвідношенням ціни 120 м3 води, що використовується в сім’ї (вода та каналізація) із 3 осіб до доходу цієї сім’ї. Коли індекс доступності є занадто високим необхідно проводити соціальні заходи. У Великобританії витрати домогосподарства на воду більш ніж 3% вважаються обтяжливим для населення. інформаційно доступна – в ході ситуаційного дослідження регіони стикалися з випадками ненадання інформації, інформація про якість питної води надається періодично в ЗМІ в сільських радах Миколаївської обл., Новій Каховці, м. Севастополі,Кіровоградській та Полтавській області. Відсутнє постійне інформування про якість питної води в м. Артемівськ та м. Ніжині. Національна доповіді про якість питної води та питного водопостачання в Україні за 2010 рік - 8 областей на надали даних щодо забезпечення населених пунктів централізованим водопостачанням, по водовідведенню 7 областей!
Протокол про воду та здоров’ я: перший в світі законодавчий акт, спрямований на боротьбу з смертями та хворобами, пов’язаними з водою, шляхом покращання управління водними ресурсами. Україна підписала в Лондоні у 1999 р., ратифікувала - у 2003 р. Вересень 2011 – затвердження 15 НЦП та 30 індикаторів до Протоколу
Національні цільові показники України та право на воду та санітарію Цільові показники 5 та 6 стосуються забезпечення населення та навчальних закладів якісною питною водою: На 2015 рік частка населення, що має доступ до якісною питної води має досягти в містах і селищах – 90% в селах 50% Кількість навчальних закладів, що мають якісну питну воду має збільшитись на 2015 рік в містах і селищах на 15% в селах на 10% Цільові показники 7 та 8 стосуються забезпечення населення та навчальних закладів належними умовами санітарії: Населення, що має доступ до послуг централізованого водовідведення має скласти на 2015 р. в містах і селищах – 80% в селах 20% Кількість навчальних закладів, що підключені до систем водовідведення та каналізованих на вигріб збільшиться на 2015 рік в містах та селищах на 15%, в селах на 5%.
Перші висновки: В Україні немає практики розрахунку економічної доступності витрат на воду та водовідведення Доступ до інформації населення про якість питної води, послуг на ВП та ВВ, тарифи не забезпечений в достатній мірі, як на законодавчому, так і на всіх рівнях виконавчої влади та органів самоврядування Необхідно включити Національні цільові показники до Протоколу про воду та здоров’я до державних програм та стратегічних документів розвитку сектору ВП та ВВ, водного господарства та охорони здоров’я. Право на безпечну воду визнане на законодавчому рівні в Україні, але право на безпечну санітарію - ні
Результати проектів ВЕГО “МАМА-86” по воді та санітарії За 14 років впроваджено понад 40 тематичних проектів, понад 20 різних пілотних проектів в 11 регіонах: встановлення 13 локальних систем доочистки ПВ для дитсадків, шкіл, інтернатів, пологового будинку. Перша установка у 1999 для дит.садочка у Татарбунарах. 2010 рік – 7 систем для понад 2000 дітей в 4 населених пунктах 2001-2003 встановлення лічильників води (понад 250 лічильників в Києві, Одесі, Харкові) 2001-2006 – очистка та тампонаж колодязів в Ніжині, Яремчанському р-ні 2004-2006 співпраця з громадою Ворохти з реконструкції водогону 1999-2000 Реконструкція мереж тепло-, водопостачання та каналізації інфекційної лікарні в м. Севастополь 2004-2010 збудовано сухий туалет для школи с. Гожули, будівництво понад 90 СТ для домогосподарств та 5 шкільних 2006-2010 - збудовано біоінженерні очисні споруди для 3 шкіл та для 9 домогосподарств
Схожі презентації
Категорії