X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
БЛИЗНЕЦЬ «ЖЕНЯ І СИНЬКО

Завантажити презентацію

БЛИЗНЕЦЬ «ЖЕНЯ І СИНЬКО

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Слайд 2

Слайд 3

Я належу до того покоління, якому випав шматочок безкінечно радісного довоєнного дитинства. В. Близнець Віктор Близнець (1933-1981)

Слайд 4

Мета: продовжити знайомство школярів із творчістю В. Близнеця, зосереджуючи увагу на пригодницькій повісті «Женя і Синько», а саме: з'ясувати ідейно-тематичне спрямування, особливості композиції, проблематику; охарактеризувати героїв твору; розвивати навички самостійного виразного читання, висловлювати власну думку, узагальнювати, співставляти; формувати естетичні смаки школярів; виховувати почуття поваги, любові до української літератури, рідного краю, природи; цінувати дружбу, порядність, доброту; зневажливе ставлення до крадіїв, брехунів.

Слайд 5

І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань Бесіда за питаннями: - Чим вам запам'ятався В. Близнець як дитячий письменник? - Чому В. Близнець у своїх творах значну увагу приділяє взаємостосункам людини і природи? - Яке виховне значення мають твори письменника? - Дайте визначення пейзажу. (Пейзаж — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу.) - Яке значення у творах В. Близнеця мають описи природи? - Чим вас приваблюють пригодницькі і гумористичні твори? - Для чого у своїх творах письменники застосовують різноманітні художні засоби?

Слайд 6

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності   IV. Основний зміст уроку Не той батько, що породив, а той, що до ума довів. Дитині дай волю, сам підеш в неволю. Хто дітям потаче, той сам плаче. Народні прислів'я

Слайд 7

Проблематика: - відповідальність за правильне виховання; - взаємостосунки батьків і дітей; - бережливе ставлення до природи; - справжня дружба, її цінність; - порядність, зрада, самотність.

Слайд 8

Перша сюжетна лінія твору. Твір розповідає про те, як київська п'ятикласниця Женя знаходить у підвалі будинку малесенького кумедного чортика Синька. Дівчина забирає його, хворого, додому. Женя, яка досі почувала себе самотньою, нарешті знайшла друга, про якого може турбуватись.

Слайд 9

Друга сюжетна лінія. У Жені є однокласник Бен-розбишака. Бена, батьки якого повсякчас перебувають у відрядженні, доглядає і виховує його старий дід Андрон Касянович. Хлопець росте неслухняний, найбільше полюбляє слухати розповіді діда про фронтові події, а сам намагається уявити себе генералом, щоб бути командиром серед хлопців. Бен краде з дому їжу, гроші , спиртне, сигарети і пригощає перш за все реального керівника хлопчачого гурту – Вадьку Кадуху. З Беном трапляються різноманітні неприємні ситуації: поламав туї у шкільному парку; катався на чужому інвалідному возику; обікрав з іншими хлопцями професора Гай-Бичковського; намагався проїхати у танку Т-34, що був пам’ятним експонатом. Після втручання міліції (молодший сержант Рябошапка), хлопець залишив своє «військове оточення». Бен залишився сам, бо дід-вихователь потрапив до лікарні через систематичні нервові струси від витівок онучика, а батько поїхав до матері, яка перебувала у відрядженні. Хто ж повинен займатися вихованням хлопця?

Слайд 10

Слайд 11

Слайд 12

Цікавий словничок Синько — вигадана автором фантастична істота. Мілітарист — прихильник загарбницьких воєн і озброєння. Аперкот (у боксі) — удар знизу. Дякан — дядько. Пігмеї — (у творі): люди дрібні, мізерні.

Слайд 13

Орієнтовний план до образу Жені. 1) Женя — учениця п'ятого класу київської школи. 2) Портрет героїні. 3) Риси характеру: а) щирість і доброта; б) повага до батьків; в) вміння цінувати дружбу; г) здатність подати руку допомоги; д) правдивість і порядність; е) чемність і співчуття; є) бережливе ставлення до природи. 4) Значення образу Жені.

Слайд 14

Орієнтовний план до образу Бена. 1) Бен — єдиний онук діда Андрона. 2) Портрет хлопця, («...патлатий довготелесий хлопчисько з пухким обличчям, з рум'янцем на всю щоку. А очі! Синьо-голубі, безжурно-веселі, як у матері! Добре вгодований дідом, він ріс наче з води, через тиждень вилазив із одежі — рукава сорочок ставали йому по лікті, а нові джинси підскакували до самих литок. У куцій одежі Бен і ганяв по двору як підстрелений») 3) Поведінка, риси характеру «генерала»: а) мілітарист, шибеник; б) знущання над дідом; в) виховання без батьків; г) захоплення розповідями діда; (про війну, жорстокість, мужність, героїзм, винахідливість); д) негативний вплив на Бена Кадухи (потайки від діда виносили вино, продукти харчування, сигарети); е) залучення до негативного; (паління, випивка, брехня, крадіжка) ; є) участь у «непристойних заходах»; ж) організаторські здібності; з) зневажливе ставлення до природи, праці. 4) Бен у зраді і самотності.

Слайд 15

- Що побачила Женя, вийшовши на балкон? - Про що свідчить опис двору, прочитайте. («Перед їхніми вікнами стояла кочегарка — незграбна цегляна споруда з високою трубою, чорною від диму. За кочегаркою стримів баштовий кран, а поряд поволі підіймалися стіни дев'ятиповерхового будинку, позираючи на сонце порожніми вікнами. Тут валялися купи цегли, глини, піску») - Що залишилося у дворі, де жила Женя, після колишніх стареньких особняків? («...залишки дикого винограду; квітників, кілька фруктових дерев, струхлявілі парканчики, вже де-не-де повалені, з діромахами вибитих дощок, крізь які зручно було пробиратися в сусідні двори, а той на заводський стадіон») - Чому Андрія Кущолоба було названо Беном? ' - Яких записів боялася Женя на двері будинку, де жив Бен? Про що вони свідчили? - Яким чином Женя потрапила до Кущолобів? Що вона побачила? - В яких умовах виховувався Бен? Чому? - Чим батьки «балували» Бена? («...наймодніші джинси з ярликами - тиграми, пістолі й автомати, що працювали на батарейках, розкішні ковбойські пояси, справжні біноклі й гумову жувачку») - Ким був дід для Бена? Чому вихований Бена для нього вважалося каторжною працею? - Чому Бен виростав шибеником? Як розповіді діда впливали на характер вихованця? - Яку казку розповідав дід онукові? - Яким зростав Бен? - Як онук ставився до діда? («Дід Андрон любив свого онука, нишком плакав без нього і в душі називав його тираном і мучителем.... Бен примушував діда підходити до себе строго по команді, козиряти і доповідати про чергування на кухні й про виконання його, Бенових, домашніх завдань»)

Слайд 16

- Про що розповідала Ізольда Марківна учням 5-А класу? - Як її сприймали школярі? - Яку територію світу охопив «гонконг»? - Що запропонувала учням вчителька під час тимчасового припинення занять? Як це сприйняли школярі? - Про що згадала Женя, читаючи книгу «Битва за Київ»? - Які труднощі долали наші війська у битві з фашистами? («…наші бійці, мокрі й промерзлі, буквально на руках виконували ці тридцятип’ятитонні велетні на кручу, на берег Дніпра, і скільки бійців, підкошених кулями, падало у воду й гойдалось, уже мертвих, на хвилях») - Чому Женя подумала, що біля танка на постаменті краще помовчати? З чим це було пов'язано? - Що згадала Женя, прогулюючись на стадіоні неподалік від пустирища? - Свідком якої події стала Женя під час прогулянки? - Хто і через що зупинив гру хлопців у парку?

Слайд 17

- Що відбувалося у 5-А класі? Чому виникла необхідність у проведенні зборів? - 3 яким питанням звернувся директор до Бена? - Чим ризикувала Женя, говорячи правду про заподіяну шкоду? («Вона розуміла: одне її слово — і шлях їй у двір обрубано: Бен уже ніколи не підставить плеча («Вадька, не чіпай її!»), навпаки, — стане одвічним ворогом. Розуміла, що втратити може щось дороге — підвали; гру, таємниці, — але стримати себе не могла») - Як Бен сприйняв звинувачення на свою адресу? - Яким чином Бен почав виправдовуватися перед директором школи? - Чому директор школи не повірив Бену? Що він довів хлопцю про брехню? - Через що дід вирішив більше не займатися вихованням Бена? - Прокоментуйте слова діда Андрона: «...одна дитина, і та росте сиротою при живих батьках!» - Чому директор вирішив знову завітати на урок праці до 5-А класу? - 3 яким проханням керівник школи звернувся до Бена? Що той йому розповів? - Опишіть зовнішність Миколи Максюшка. («...рудий, найдовший у класі, а ніс - ота розплескана кирпа, над якою люблять сміятися дівчатка») - Про що розповів директор замість Миколи? - Як зрозуміти слова батька Миколи: «...найкраща агітація — виходь і роби»? - Що свідчить про працьовитість Миколи? - На запитання директора школи Миколі, чи той ламав коли-небудь дерево, хлопець відповів: «Хто садить — хіба той ламає!» Прокоментуйте відповідь хлопця. Як пояснити те, що Микола ставиться до дерев, наче до живих істот? - Що запропонував директор Бену для виправлення тієї шкоди, яку він завдав парку? - Як пояснити те, що Микола ставиться до дерев, наче до живих істот? - Що запропонував директор Бену для виправлення тієї шкоди, яку він завдав парку? - Як Віола поставилася до Бена після закінчення класних зборів у 5-А класі?

Слайд 18

- Що вирішив Бен після дідової розповіді, яка стосувалася викрадення танка? - Як сприйняв дід власну знахідку в джинсах онука? («...то були кубинські сигарети, привезені зятем із Гавани. Отже, Бен — непокаянна душа! — не тільки курив, а й крав дорогі сигарети, які подавали в їхньому домі тільки найкращим гостям!») - Яким чином дід Андрон виявив, що його внук займається крадіжкою? Чи можна виправдати хвилювання діда? - Де шукав дід онука, який десь зненацька подівся? Які думки були у діда стосовно його зникнення? - Чому дід Андрон вирішив звернутися в міліцію? - Чи відчував дід власну провину за виховання внука? - Прочитайте і прокоментуйте хвилювання діда. («...обличчя його посіріло й осунулось, очі глибоко позападали, а довге порохняве тіло, в якому - від переживання і безсонних ночей — не залишилось, здається, ні краплі живої крові, вже не хотіло волочитися по землі»)

Слайд 19

- Куди втік Бен із товариством? Що він вирішив зробити? - Про що Бену розповів курсант стосовно танка Т—34? - Що намагався відобразити Бен на піщаній карті? - Який план запропонував Бен для викрадення танка? - Чим план Бена не сподобався Вадькові Кадусі? - Де хлопці збиралися придбати пальне для танка? - Яку трагікомічну історію нагадав інвалідський возик Бену? - Як були розподілені обов'язки між хлопцями стосовно управління танком? - Чому хлопці, побачивши рибалку, поплигали у воду? - Який намет був у хлопців? Чим він їх влаштовував? - Де дід розшукував свого внука? - На що скаржився міліції доктор біологічних наук, професор Гай- Бичковський? - Про що повідомила сторожиха міліцію? - Чому дід Андрон вважав себе винним перед батьками, школою, людьми. - Що планував Гай-Бичковський на власну відпустку? - Як дід сприймав те, що Бен був заарештований міліцією? - Які речі були конфісковані у хлопців після їх арешту? - Чому діду було соромно за свого внука? - Чи можна вважати вчинок Бена злодійським? - Чим пояснити те, що Дід Андрон вирішив вмерти, бо не бачив сенсу жити далі? - Як поставився батько до вчинку Бена?

Слайд 20

- Які «два моменти свого життя» Бен хотів забути? - Чому Бен був обурений на курсанта? - Що відчували хлопці, перебуваючи в міліції? Чого вони боялися? - Чому люди називали Бена тираном і грабіжником? - Чим пояснити вислів, що для Бена найстрашніше — це зрада і самотність? - Як зрозуміти думку автора про те, що Бен залишився генералом без армії? - Чому Бена обминали у дворі всі хлопці після «танкової катастрофи»? - Як Бен сприйняв зраду «своєї армії»? За що він її дорікав? - Для чого Женя покликала Бена до себе додому? - Як батьки Жені поставилися до Бена та його батьків?

Слайд 21

Слайд 22

Тестові завдання «Бен. 101-ша армія юних шибеників» 1. Звідки Жені було видно весь двір? а) 3 вікна; б) балкона; в) даху будинку. 2. Який будинок споруджувався баштовим краном, що знаходився за кочегаркою? а) Дванадцятиповерховий; б) дев'ятиповерховий; в) п'ятиповерховий. 3. Чого не було у дворі, який «зберіг сліди колишніх стареньких особняків»? а) Трухлявої лави; б) залишків дикого винограду; в) кількох фруктових дерев. 4. Бена, товариша Жені по школі, звали: а) Семеном Борисовим; б) Андрієм Кущолобом; в) Борисом Барвним. 5. Для чого Женю мати вперше попросила сходити до батьків Бена? Щоб позичити: а) цукор; б) сірники; в) ключ, щоб відкривати консервні банки. 6. Як автор називає Бена? а) Хуліганом; б) злочинцем; в) мілітаристом. 7. Двері квартири Бена були, схожі на вхід: а) у печеру розбійників; б) кімнату жахів; в) небезпечне приміщення. 8. Зайшовши до Бена, Женя побачила картину: хлопець сидів на дідові. Він: а) намагався приборкати його; б) хотів уявити себе великим лицарем; в)відпрацьовував сцену приручення мустангів. 9. В якій телепередачі Бен побачив свято ковбоїв у Канаді? а) «Клуб кіноподорожей»; б) «Міжнародна панорама»; в) «Таємниці світу». 10. Батько Бена часто від'їжджав за кордон, він був: а) водієм; б) науковцем; в) інженером-конструктором.