О. С. Пушкін “Пісня про віщого Олега”. Поетизація давньоруської старовини. Літописне джерело твору
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Тема О. С. Пушкін “Пісня про віщого Олега”. Поетизація давньоруської старовини. Літописне джерело твору.
Актуалізація опорних знань Запитання та завдання для учнів Як пов’язане з О. С. Пушкіним наше місто? Які твори на історичну тематику є в О. С. Пушкіна? Чому поет звертався до історії? Які твори Давньої Русі зберегли для нас опис багатьох події давнини? Чи відомий автор цих творів?
Подорож сторінками історії Ки ївська Русь (старосл. Рѹсь або Кыѥвьская Рѹсь; 9 століття — 1240) — середньовічна монархічна держава династії Рюриковичів у Східній Європі з центром у місті Києві. У середньовічних джерелах її називали Русь або Руська земля. Термін “Київська Русь” впровадив до наукового обігу Микола Михайлович Карамзін. В часи свого найбільшого розквіту на початку 12 століття сягала від Карпат до Волги та від Чорного до Балтійського морів. Сприятливі географічні умови (добрий клімат, родючий чорнозем, перехрестя важливих сухопутних та водних шляхів, врешті, доступ до двох морів) були підставою її розвитку, а з другого боку, близьке сусідство з азійськими степами, звідки раз-у-раз наступали кочові орди, були однією з причин її занепаду.
Подорож сторінками історії “Повість врем'яних літ” — літописне зведення, складене у Києві на початку 12 століття, пам’ятка історіографії та літератури Київської Русі. Збереглися лише пізніші списки. Найдавніші з них — Лаврентіївський, переписаний у 1377 р., що охоплює події до 1110 р., та Іпатіївський (Іпатський), переписаний на початку XV ст. з доведенням розповіді до 1117 р.
Подорож сторінками історії Відомі три редакції “Повісті врем'яних літ”: перша — складена ченцем Києво-Печерського монастиря Нестором з літописних зведень кінця XI ст. з доведенням розповіді до 1113 р.; друга — ігуменом Видубицького монастиря Сильвестром у 1116 р.; третя виготовлена у Видубицькому монастирі 1118 р. для Мстислава — сина Володимира II Мономаха. “Повість врем'яних літ” — перша у Київській Русі пам’ятка, в якій історія держави показана на широкому тлі світових подій. Висвітлює історію східних слов’ян та князівської влади, утвердження християнства на Русі, містить оповіді про виникнення слов’янської писемності, відбиває настрої різних суспільних верств. Записи подаються порічно. Використано перекази, оповідання, повісті, легенди.
Подорож сторінками історії Нестор-Літописець (? (бл. 1055) — 27 жовтня 1113, Київ) — преподобний, київський літописець та письменник-агіограф. З 1073 р. чернець Києво-Печерського монастиря. Вважається упорядником (за іншою версією автором) “Повісті врем’янних літ”. Помер і похований у Києво-Печерському монастирі. У церковному календарі день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця припадає на 9 листопада. Цього дня в Україні, починаючи з 1997 року, відзначають День української писемності та мови.
“Нестор-Літописець” Скульптура М. Антокольського Пам’ятник Нестору-Літописцю біля Києво-Печерської Лаври
Подорож сторінками історії Олег Віщий (Ольгъ, швед. Helgi) – напівлегендарний князь Київської Русі. Здобув владу не пізніше 882, загинув між 912 і 922 роками. Літописи називають Олега родичем Рюрика. Цілий ряд дослідників вважали його узурпатором. М. Грушевський навіть допускав, що Олег міг правити у Києві до часів Аскольда, тобто до 860 р. За версією Г. Ловмяньского, Олег був смоленським князем, а його зв’язок з Рюріком – пізніша комбінація. Є версія і тмутараканського походження Олега.
О. С. Пушкін. Слово про письменника О. С. Пушкін (1799-1837) – великий російський поет. Народився у дворянській родині, яка шанувала народні традиції і культуру. Велику роль у становленні поета відіграла його няня Орина Родіонівна. Ця проста жінка з народу розповідала йому казки і легенди, співала пісні. Пушкін почав писати вірші ще в дитинстві. Потім продовжував віршувати під час навчання у Царськосельському ліцеї. За волелюбні вірші поета відправили в заслання в с. Михайлівське, де він створив багато із своїх шедеврів. Пушкін подорожував Україною, захоплювався її історією і культурою. Перебування в Києві надихнуло його на створення “Пісні про віщого Олега”. Назва твору підкреслює його зв’язок з героїчними піснями княжої доби.
Словникова робота Віщий – тут: мудрий, той що передбачає майбутнє, пророчий. Хозари – кочівники, які жили у південних степах, часто нападали на Київську Русь. Баский – гарячий, норовливий. Волхви – язичницькі жреці. Борня – боротьба. Бранний (від брань) – той, що пов’язаний з війною, битвою, боєм.
Робота з текстом твору Запитання та завдання для учнів Що означає слово “пісня” в заголовку? Чи вдалося поету відтворити історичний колорит Київської Русі? Який прийом він використовує? Знайди слова і вирази, на підставі яких можна стверджувати, що в основу твору покладено легенду. Аргументуй свою думку. Які історичні події згадуються у творі? Хто з відомих тобі історичних постатей згадується в поетичному тексті?
Бесіда з учнями Де князь Олег зустрічається з чарівником? Що хвилює князя? Як Олег обіцяє віддячити волхву за пророцтво? Чому чарівник відмовляється від князівського подарунка? Що робить волхвів вільними у своїх судженнях? Які події побачив ворожбит у минулому князя Олега? Що прорікає волхв князю?
Текстологічний аналіз твору Запитання та завдання для учнів Зачитай уривки, у яких змальовано князя Олега. Як поет підкреслює його поміркованість, відданість дружбі, особисту силу і мужність. Його людську гідність? Чому князь не покарав чарівника за відмову від подарунка і похмуре пророцтво? Ворожбит, як представник вищого надземного світу, не залежить від волі земних володарів. Знайдіть у його зверненні до Олега протиставлення людських і божественних уявлень про справедливість. Чому ворожбит не приховав від князя його трагічну долю?
Підсумки уроку Бесіда з учнями Що цікавило поета у сивій давнині? Що нового вніс Пушкін у сюжет, який взяв з літопису? Чи зацікавила вас “Пісня про віщого Олега”? Чим саме? Чи можна відчути як має закінчитися розповідь? Чому?
Домашнє завдання Виразно читати “Пісню про віщого Олега”. Дати відповідь на запитання: “Кого з героїв і чому супроводжує в тексті слово “віщий”?” Індивідуальне завдання: намалювати ілюстрації до твору (за бажанням).
Схожі презентації
Категорії