Картини війни в романі, філософські роздуми автора про історію, особистість і народ у літературі
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Мета: наблизитись до розкриття авторського розуміння проблеми війни через ліричні відступи, внутрішні монологи, дії героїв, удосконалювати навички роботи з текстом, вчитись вибирати ключові епізоди та головне в них, виховувати в учнів неприйняття насильства Обладнання: збірка ілюстрацій, випуск 1-2 худ. Ніколаєва, вид. "Мистецтво". Тип уроку: комбінований, спарений. Епіграф: "Людина свідомого живе задля себе, але слугує несвідомою зброєю для досягнення історичних, загальнолюдських цілей. Другий епіграф: “Я намагався написати історію народу” Л. М. Толстой
Актуалізація опорних знань 1. "Скільки всього глав у романі?" (333). 2. А скільки глав віддано темі війни? 3. Як ви думаєте? Багато? Мало? Наближено числом? 4. А що скаже нам текстолог? На цю тему в романі виділено 186 глав і майже 100 військових масових сцен, і 50 солдатських епізодів, що графічно можна відтворити так:
Дослідники про задум створення роману: 1. В 1857р. після зустрічі з декабристами Толстим був задуманий роман про одного з них. (з Волконським і Пушкіним.) 2. 1825р. Письменник невільно перейшов від теперішнього до подій 1825 року, епохи "заблуждений и несчастий моего героя". 3. 1812р. "Щоб зрозуміти мого героя, мені потрібно перенестись до його молодості, яка співпала зі славою для Росії – епохою 1812р". 4. 1805р. "Мені совісно було писати про наше торжество, не описавши невдач і сорому" Учитель: попробуємо скласти схему і запишемо її в зошит. 1863-1869 1857 - зустріч з декабристами "Війна і мир" 1825 - повстання на Сенатській площі роман "Декабристи" 1812 - Вітчизняна війна 1805 - війна з Наполеоном в союзі з Австрією
Історики: "Война и мир-это обширнейшая эпопея нашего времени, современная Иллиада"(Тургенєв) 1. Розповідь про демократичний підйом в 60-х роках і повернення до проблем народу, "народники ", "хождение в народ". 2. Розповідь про кризу соц-бюр. системи в Росії. Участь Росії в Крим, війні 1853-1855р. і поразка. 3.Участь у цій війні Толстого, а саме в обороні Севастополя. Створення "Севастопольських оповідань" 4. Заняття педагогікою в Ясній Поляні, загострення уваги до героїчних моментів російської історії та зустрічі з декабристами.
Проблематика роману - філософське осмислення історії(величезне число дійових осіб, більше 500, величезний географічний простір: Росія, Прусія, Франція, Австрія, величезні і різнобічні сцени: бої, столичне життя і провінції, партизанський рух, ліс, поле, гостинні тощо. Тобто, поєднання особистого і суспільного життя Росії.
Ю. Бондарев так сказав: "Толстой создал мыслительную прозу". Як ви розумієте цей вислів, відповідно нашої теми уроку? Які символи закладені в слові "мир"? Мир, а не війна
1.Як автор підкреслює своє ставлення, що використовує, протиставляє? 2.Як в літературі називається протиставлення? Антитеза 3.Цікаво, а які кольори асоціюються у вас з цими поняттями?
До чого наближає нас автор, яку головну ідею висуває? (антивоєнна) Який вибір має зробити людина? (мир, а не війна). Що автор хотів показати у творі? (розвінчує війну взагалі і заразом змальовує в романі патріотизм народу). Як зображена війна в романі? Які три основні епізоди зображені у творі згідно теми?
“Бій під Шангребеном” (творча група №1) В якому становищі опинилась російська армія і що вибрав Кутузов? Які думки були у А. Болконського перед бом, хто ж має врятувати армію? Завдання Багратіону? Як і чому А. Болконський потрапив до Багратіона? 5.Як воював сам Багратіон і його загін? 6.Тушін, його портрет, батарея Тушіна, ставлення солдат до свого командира -Тушіна? Їх подвиг? 7.3начення батареї Тушіна. 8.У воєнній ставці: як поводив себе Тушін? Як А. Б? 9.Що керувало спочатку військами? (страх). J Ю.Невідомий Тимохін, що зробив він, чи називалось це героїзмом, а чи розуміє це сам Тимохін? (ні). Як оцінив його Кутузов? (назвав товаришем, хоробрим солдатом)
"Бій під Аустерліцом" творча група №2 1.Який наказ видав Наполеон, відозву до солдат? 2.Думки А Болконського перед боєм. З.Подвиг А. Болконського в бою. 4.Яким побачив поле бою Ростов? 5 .Яким змальовано царя після бою? 6.Як показали себе в бою Долохов і Ростов? 7.Зустріч А. Болконського і Наполеона, яким його бачив А. Болконський, які почуття викликала ця зустріч? 8.Думки А. Б. про небо. 9 Який душевний перелом відчув Болконський в поглядах на життя, на славу?
Домашнє завдання Бій під Бородіно, образи Кутузова і Наполеона (робота в парах), питання до вікторини та цитатна характеристика героїв.
Схожі презентації
Категорії