Еволюція образу Раскольнікова та розвінчання теорії “сильної особистості” у романі “Злочин і кара” Ф.М.Достоєвського
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ІІ. Тема: “Еволюція образу Раскольнікова та розвінчання теорії “сильної особистості” у романі “Злочин і кара” Ф.М.Достоєвського”
Мета Допомогти учням простежити розвиток образу Раcкольнікова Визначити авторське та своє особисте ставлення до героя та його ідей Розвивати навички роботи з текстом, характеризування образу у його динаміці; вміння висловлювати свої власні думки Виховувати в учнів гуманістичні почуття
Актуалізація опорних знань. Запитання та завдання для учнів. Що вам відомо про історію створення роману “Злочин і кара”? Визначте тематику та проблематику твору Схарактеризуйте жанр роману
Мотивація навчальної діяльності Групова робота Група №1 Схарактеризуйте Петербург, яким він представлений у романі. Знайдіть і зачитайте портрет Раскольнікова Чому він залишив навчання в університеті? Які думки переповнюють його?
Висновки У Петербурга Достоєвського два обличчя. Одне - створене геніальними архітекторами, інше -будинки,трактири, позбавлені загалом архітектури. Саме такий Петербург ми бачимо в романі письменника.
Групова робота Група №2 Визначте мотиви вбивства, до якого готується герой. Опишіть словесно його підготовку до злочину. Поміркуйте,чи міг би злочин зовсім не відбутися.
Висновок На злочин героя штовхають різні причини : а) нужденне власне життя ; б) безгрошів’я сім’ї ; в) знайомство з сім’єю Мармеладових ; г) усвідомлення того, що він такий не один і що потрібно допомогти всім знедоленим і приниженим; д) роздуми над долею сестри Дуні, підслухана розмова офіцерів в трактирі . Злочину могло зовсім і не бути, коли б герой не дізнався, що сестри Олени Іванівни не буде вдома.
Робота з цитатним матеріалом Прочитайте та проаналізуйте статтю Раскольнікова про поділ людей на звичайних і незвичайних “…люди за законом природи поділяються на два розряди…” а) “на нижчий(звичайних), тобто на матеріал, який служить для народження собі подібних”, слухняні, консервативні, добропристойні, маса, натовп, що карає і вішає, а згодом ставить страчених на п’єдесталі і їм поклоняється”. б) “Сильні світу цього, подібні до Лікурга, Соломона та Магомета…, Наполеона, які дали собі дозвіл багато через що (або через кого) переступити, не спиняються навіть перед кров’ю , якщо тільки кров могла їм допомагати, мають дар сказати в середовищі своєму нове слово, рухають світ і ведуть його до мети, руйнують сучасне в ім’я кращого, можуть дозволити своєму сумлінню переступати через кров. Одним словом ,усі одинакове право мають на існування”.
Висновок Письменник змальовує персонажа, який зробив вибір на користь уседозволеності, свавілля. Герой скоїв злочин, щоб довести собі, що він “надлюдина”, що він, як Наполеон і Магомет, мав право на вбивство. Він вбиває стару лихварку. Цим він хоче превірити себе: хто він –”надлюдина”, чи воша.
Групова робота Група №3 - Як герой віднісся до вкраденого? - Чому втратив свідомість у конторі поліцейського наглядача? - Яке значення мають у творі описи поєдинків Раскольнікова та слідчого Порфирія Петровича?
Висновок Раскольніков після вбивства морально страждає, боїться бути викритим, відвертається від рідних, бо вважає себе негідним з ними спілкуватися. На протязі всього роману він перебуває у гарячковому стані, відчуває страшні муки совісті. Отже, він не сильна особистість, а звичайна людина, яку він називає “тварью дрожащею”.
Групова робота Група №4 Кому першому зізнається герой в скоєному злочині? Чому саме Соні він зізнається ? Як про це він сам говорить? Як Соня відреагувала на почуте?
Творчі завдання Прочитайте Євангелійську легенду про воскресіння Лазаря. Чому саме цей уривок Раскольніков хотів прослухати? Які висновки зробив герой після почутого? Розкрийте символічний зміст сцени читання Євангелія про воскресіння Лазаря. Що потрібно для духовного воскресіння людини?
Висновок Читання Євангелія сприймається героями (Раскольніковим і Сонею) по-різному. Соня, читаючи про воскресіння Лазаря,мріє про воскресіння невіруючого Раскольнікова.Раскольников побачив в Ісусі себе. Він,як Ісус, повинен прийти до людей і врятувати їх,зупинити силою влади над людьми. Сцена читання Євангелія-ключова у творі. Це символ віри Достоєвського. В образі Раскольнікова проглядаються риси Лазаря, а його теорія ототожнюється з хворобую цього біблійного персонажа. Чотири дні, проведені Лазарем у труні,відповідають чотирьом дням,які прожив у лихоманці Раскольніков у своїй кімнаті.
Надія на спасіння Герой отримує надію на спасіння, коли усвідомлює, що тільки стражданням можна спокутувати гріх вбивства. І тоді йому відкривається Істина. Він починає вірити в Бога .Він відкриває причини своєї хвороби-це біс гордині, який потрібно приборкати. Знаходить він і джерело знань -Євангеліє. Воно лежить поряд з ним під подушкою. Поки ще не прочитав, але прочитає обов’язково. Це буде новий Раскольніков, відроджений і духовний. І поряд з ним - Соня.Разом вони вступають в нове життя, життя з Богом.
Закріплення. “Кола Вена” Раскольніков Соня 1. Вивів теорію. 2. Пішов на злочин заради себе - постраждали інші. 3. Невіруючий 4 Злочинець Молоді,бідні, переступили закон і мораль. Мала тверду віру в Бога. Пожертвувала заради інших - постраждала сама. Дотримується християнської моралі. Повія
Закріплення ( продовження) (Завдання для учнів) Запишіть і поясніть еволюцію образу Раскольнікова Яким може бути символічне значення прізвища головного героя роману?
Еволюція образу Раскольнікова Ланцюжок Добра, розумна людина -> теорія “сильної особистості”->задум злочину->здійснення подвійного вбивства->муки сумління ->рішення під впливом Соні зізнатися->зізнання->каторга -> роздуми та каяття -> прихід до Бога.
Інтерактивна вправа “Закінчити речення” До Раскольнікова я ставлюся……. Теорія “сильної особистості” у наш час…….. Мене дивує…..
Домашнє завдання Скласти плани-характеристики інших героїв роману: а) Соні Мармеладової; б) Дуні Раскольнікової; в) Лужина; г) Свидригайлова. Скласти розповідь про цих героїв, використовуючи цитатний матеріал.
Схожі презентації
Категорії