В.Підпалий "Тиха елегія", "Запросини"
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Дата народження: 9 травня 1936 Місце народження: с. Лазірки Полтавської області Дата смерті: 24 листопада 1973 (37 років) Місце смерті: м. Київ Національність: українець Мова творів: українська Рід діяльності: поет, прозаїк, перекладач Роки активності: 1958—1973 Портфоліо письменника:
Підпалий-поет нагадує мені пахуче українське зілля, що, черпаючи енергію сонця, дарує її пригорщами людям. Флоріан Неуважний Флоріа н Неува жний— польський мовознавець, славіст, україніст, перекладач, професор Варшавського університету й Люблінського університету Марії Склодовської-Кюрі, завідувач кафедри україністики
У кожному його вчинку, в кожному слові була якась шевченківська повага до дитини, до жінки, до матері. Один із приятелів митця
«Тиха елегія» Тема: відтворення щирих особистих почуттів в людини у невід'ємному зв'язку з мовою, народом, рідною землею, Батьківщиною. Ідея: возвеличення любові до всього святого, що пов'язано з життям кожної людини. Основна думка: особистість — це та людина, яка поважає культуру, мову, традиції рідного краю, вболіває за долю України, її сучасне і минуле.
Елегія (лат. eІеgеіа — від гр. eІеgos — жалібна, журлива пісня) — ліричний вірш середньої довжини, як правило, сумний за змістом. Найчастіше оповідь іде від першої особи, без чіткої композиції. Розрізняють: елегію-оповідь, елегію-спогад, елегію-думку, елегію любовну. Жанр: елегія Римування: перехресне Віршований розмір: ямб
Художні особливості поезії: Повтори: «Коли мене питають... любили...». Метафори: «випадкове слово не впаде». Епітет: «ясні зорі», «тихі води». Риторичний оклик: «кладіть отут у домовину живим!..». Риторичні запитання: «Любити річки, і річки, і річечки, і потічки?», «Народу чи зможеш прислужитись, як і де?», «Любиш землю, степи, озера, яблуні в саду?», «Рідну мову чи зміг би поміняти на чужу?», «Україну чи зможеш ти забуть на чужині?».
Тестові завдання: 1. Про що було перше питання до героя твору? А) Чи хоче він отримати знання про всесвіт; Б) коли написаний ним твір надрукується у міській газеті; В) чому необхідно поважати своїх батьків; Г) чи любить ріки і потічки. 2. Яке слово не впаде на ясні зорі, на тихі води? А) сокровенне; б) вивчене; в) випадкове; Г) добре. 3. Навіки у ліричного героя завжди залишаться в пам'яті: а) друзі; б) річки; В) ясні зорі; г) тихі води.
4. Про який сад оточуючі цікавилися в ліричного героя? а) вишневий; б) яблуневий; В) сливовий; г) старий. 5. Герой вірша не може відокремити себе від: А) озера; Б) зелених гаїв; в) лісного джерельця; г) співу птахів. 6. Від любові до землі, степів герой не відокремиться і тоді, як: а) виїде за кордон; б) вирушить у подорож; в) він захворіє; г) в землю перейде.
7. «Народ чи зможе прислужитись, як і де?» — це питання до героя вірша було: А) першим; б) другим; В) п'ятим; г) третім. 8. Ліричний герой, отримуючи запитання: А) сміється; б) намагається виявити власну байдужість; в) мовчить; Г) іноді сплакне. 9. Про які пісні згадується у вірші? А) козацькі; б) жартівливі; в) календарно-обрядові; г) колискові.
10. Що однаковісінько герою поезії? Де: А) покладуть його у домовину; Б) він зможе реалізувати свої здібності і нахили;В) зможе прислужити народові; г) і ким він буде працювати. 11. Продовжте запитання: «Рідну мову чи зміг би?..»: А) досконало зміст вивчити; б) пропагувати за кордоном; в) забути на чужині; г) збагатити новими словами. 12. Наприкінці вірша герой прагне, щоб його: А) Поклали у домовину живим; Б) поважали й шанували у суспільстві; В) ніколи не забували як видатного патріота України;Г) твори народ полюбляв читати.
«Запросини» Тема: зображення оптимістичного настрою ліричного героя при виборі правильного власного життєвого шляху. Ідея: заклик до активного руху шляхами життя. Основна думка: життя тільки тоді є повноцінним, коли людина рухається, виявляє активність, прагне подорожувати.
Вид лірики: філософська Римування: перехресне Віршований розмір: верлібр Верлібр — це вірш, у якому зберігається віршований ритм, але рядки можуть мати різну довжину, а рими і поділ на строфи не є обов'язковими. Словник:
Художні засоби твору: Епітети: «Холодне небо», «золотий човен», «золоті весла», «ніч довга». Повтори: «Там, де три…», «із хмари на хмару, на хмару із хмари…»,«Ходімо…», «У холодному небі золотий човен?» Метафори: «три гори зійшлися», «ріки злилися», «шляхи з’явились». Риторичні оклики: «ходімо!», «… і на місці!»
Казкові елементи в поезії : Трикратність — «три гори», «три ріки», «три шляхи», «трьома чешками», «трьома дверима», «трьох кутків». Зачин —«У холодному небі золотий човен ...Я кажу тобі таке, чого не зможе інший ...» Чарівні предмети — «золотий човен», «золоті весла». Повтори — «Із хмари на хмару», «І на місці», «Ходімо!» Через казкову подорож ліричний герой долає перешкоди. Перемагає добро.
Тестові завдання: 1. Як автор характеризує небо у творі? Воно: а) зоряне; б) світле; в) голубе; г) холодне. 2. У небі можна побачити: а) райдугу; б) зграю журавлів; в) золотий човен; г) безліч хмар. 3. Герой поезій може розповісти про: а) таємницю; б) цікаву новину; в) мандрівку в горах; г) свої пригоди.
4. Де три гори зійшлися, там: а) знаходилися квітучі луки; б) протікала річка; в) стоїть хатка; г) ріс великий дуб. 5. Три шляхи у творі: а) зійшлися; б) злилися; в) з’явилися; г) простелилися. 6. За трьома замками, у якомусь із трьох кутків знаходилися золоті: а) кільця; б) цвяхи; в) голки; г) весла.
7. Яка цифра найчастіше згадується у творі? а) Два; б) три; в) сім; г) п’ять. 8. «Із хмари на хмару, на хмару із хмари — і на місці» можна бачити: а) човен; б) чарівних птахів; в) ракету; г) сонячний зайчик. 9. Пора року, коли відбуваються події у творі: а) пізня зима; б) початок весни; в) середина літа; г) осінь.
10. У вірші говориться про те, як зійшлися три: а) шляхи; б) ріки; в) гори; г) хмари. 11. Автор, звертаючись до свого ліричного героя, просить його: а) трохи перепочити; б) розпочати пошуки цінних речей; в) рухатися вперед; г) призупинити подорож. 12. За допомогою яких художніх засобів автор намагається відтворити захоплюючий зміст твору? а) Епітетів; в) порівнянь; в) метафор, гіпербол; б) епітетів, метафор; г) гіпербол, епітетів.
Схожі презентації
Категорії