М.Коцюбинський. Біографія, новелістика
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
МЕТА ♥ ознайомитися з цікавими сторінками біографії митця і його новелістики; ♥ вчити знаходити імпресіоністичні й реалістичні риси у творах; ♥ вчити розуміти смисл персоніфікації; ♥ розвивати логічне мислення d; ♥ розвивати естетичний смак Z. ♥ виховувати любов до рідної літератури Ë.
Художник, «… має трохи інші очі, ніж другі люди, і носить в душі сонце, яким обертає дрібні дощові краплі в веселку, витягає з чорної землі на світ божий квіти і з любов’ю перетворює в золото чорні закутки мороку М.Коцюбинський
Дослідження: Велика любов у житті геніального земляка Словник: персоніфікація, імпресія новелістика Чародій слова, імпресіоніст, життєлюб і сонцепоклонник
ІІ.d АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ c e Які політичні події в Російській імперії дали поштовх для появи в українській літературі образів випростаної з-під гніту панів людини соціально і національно свідомої? Інтенсивне розгортання в Росії визвольного руху, небувале піднесення духу народу, що вилилося в революцію 1905 – 1907 ¨
Та прийде час і ти вогнистим видом засяєш у народів вольних колі… І. Франко e Яка тема після цього стала провідною для українських письменників? Тема вільної УкраїниY– у творчості письменників – патріотів ZН
e Який вплив мала європейська культура на формування й бурхливий розвиток новітньої української літератури? Поява нових тем, нових жанрів, нових героїв В. Киркошко Бурхливий розвиток українського модернізму Н Н
e Які течії і стилі під загальною назвою модернізм ви можете назвати? футуризм, імпресіонізм, символізм, експресіонізм, неоромантизм, неокласицизм
e Назвіть основні риси реалізму l типовість й узагальнення lвелика об’єктивна інформація про пейзаж, образ людини lволя людини підпорядкована законам суспільства, людина безсила проти них l митець обов’язково дає свою оцінку тому, про що пише lмісто – осередок зла
e Назвіть особливості імпресіонізму ¯опис вражень від вражень; ¯пейзаж узагальнений; ¯портрет фактично відсутній; ¯ставлення до людини як до особистості, що має право на індивідуальність; ¯чисті фарби не можна змішувати – мазок накладається на мазок ¯місто – це місце кохання і розпуки, але – це улюблене місце для міщан. Клод Моне Враження. Схід сонця Едвард Мане. Улюблений міський куточок
Шишкін Сосни Федотов Сватання генерала Репин Бурлаки на Волзі Моне Враження Схід сонця Ван Гог. Жнець Ренуар Парасольки
Скільки поколінь українських письменників на той час брали участь в літературному процесі? 3 МОЛОДШЕ ПОКОЛІННЯ: Осип Маковей, Василь Стефаник, Лесь Мартович, Марко Черемшина, Богдан Лепкий, Володимир Винниченко, Гнат Хоткевич, Олександр Олесь, Микола Вороний, Михайль Семенко, Степан Васильченко, Архип Тесленко. СЕРЕДНЄ ПОКОЛІННЯ: Борис Грінченко, Олена Пчілка, Ольга Кобилянська, Володимир Самійленко, Михайло Коцюбинський, Леся Українка. СТАРШЕ ПОКОЛІННЯ (70-десятники): Іван Франко, Михайло Старицький, Панас Мирний, Іван Нечуй-Левицький, Іван Карпенко-Карий.
Вслухаємося в слова Панаса Мирного: “Прочитав я її (“Харитю”) та й нестямився!.. У такій невеличкій приповістці та такого багато сказано! Та як сказано! Чистою, як кринишна вода, народною мовою; яскравим, як соняшний промінь, малюнком; невеличкими, домірними нарисами, що розгортають перед очима велику – безмірно велику – картину людського горя, краси світової, виявляють безодню глибини думок, таємні поривання душі, забої невеличкого серця!... Та так тільки справжній художник зможе писати!”.
Дивись же на мене, сонце, й засмали мою душу, як засмалило тіло, щоб вона була недоступна для комариного жала... (Я себе ловлю, що до сонця звертаюсь, як до живої істоти. Невже се значить, що мені вже бракує товариства людей?)»
ІV. Узагальнення й систематизація набутих знань Хто завжди був осередком любові в родині Коцюбинських? Чому Коцюбинські переїхали до Чернігова, а не залишилися у Вінниці? Чому Коцюбинський не отримав Нобелівської премії? Що означає «Інтермецо»? Що таке персоніфікація? Для чого автор її використовує?
Новелістика Михайла Коцюбинського Проблемні завдання C Доведіть, що у новелах « Пе коптьор» і «На камені» присутні риси різних стилів. C Ваше ставлення до розвитку подій у новелах
Де і коли розвивалися події твору? Чи є точна вказівка на місцевість і її опис? Звідки ми дізнаємося про місцину?
Чи ми можемо знайти докладні портрети Фатьми й Алі? Чому турок - дангалак залишився в селищі? Які стосунки зав’язались між дружиною Мемета й юнаком? Алі здалося, що ті очі пірнули в його серце і він поніс їх з собою. Над морем, лагодячи човна та курникаючи свої сонні пісні, він дививсь у ті очі. Він бачив їх скрізь: і в прозорій, як скло, та, як скло, дзвінкій хвилі, і на гарячому, блискучому на сонці камені. Вони дивились на нього навіть із філіжанки чорної кави. Він частіше поглядав на село і часто бачив на кав'ярні, під одиноким деревом, невиразну фігуру жінки, що була звернена до моря, немов шукала своїх очей.
Тепер вона часто виходить на дах кав'ярні, притуляється до дерева і дивиться на море... Ні, не моря вона шукає, вона стежить за червоною пов'язкою на голові чужинця, немов сподівається, що побачить його очі – великі, чорні, гарячі, які їй сняться... Там, на піску, над морем, зацвіла тепер її любима квітка - гірський крокіс... - О-ля-ля... о-на-на... Зорі висять над землею, місяць - над морем... Відчуйте красу живопису автора, яскравість кольорів там, де присутня яскравість почуттів.
Що татари роблять із зрадниками? Чи підкорилася Фатьма долі? А чи знав про те, що на них чекає, турок Алі?
Татари гули. Усих тих родичів, що ще вчора розбивали один одному голови в сварці за воду, єднало тепер почуття образи. Зачеплено було не тільки Меметову честь, але й честь усього роду... І коли Мемет виніс із хати довгий ніж, яким різав овець, і, блиснувши ним на сонці, рішуче застромив за пояс, рід був готовий. - Веди!
А чому, як ви вважаєте, люди тут такі кровожерливі? Які умови змогли на них так вплинути? Чи солодке у кримчаків було життя наприкінці ХІХст.?
Прокоментуйте рядки. Чим замкнувся сюжет? Вона бачила його /Мемета/ побаранілі очі, недобрі сині уста, коротку ногу і гострий різницький ніж, яким він різав овець. Її душа перелинула через гори. Рідне село. Зав'язані очі. Грають музики, і різник веде її звідти над море, як овечку, щоб заколоти. Вона розпучливим рухом закрила очі і втратила рівновагу. Синій халат в жовті півмісяці нахилився і зник серед крику сполоханих чайок...
Чому твір має ще одну назву– акварель? Так твір більше який– імпресіоністичний чи реалістичний? Чи присутні риси різних стилів?
Чи сподобалась Гашіца Йону? Чим? Що для молдован важить біла вишита хустка? Чи згодилася Гашіца виміняти її на поцілунок? А як Йон поставився до відмови цілуватися? Минуло кілька день. Йон тільки й марив про Гашіцу. Де б він не був, що б не робив — усе йому ввижалися палкі чорні з поволокою очі дівчинині, її рівні брови, пишний стан... Він тільки поцмокував з задоволення. Гарна фата, нічого сказати... Можна б і посватати... І з дивною яскравістю уявився парубкові пам'ятний джок, обізвалась в ухах мелодія молдуваняски, згадалась сцена з хустинкою... Уява була така жива, така яскрава, що Йон мимохіть схопився рукою за хустинку, яка й досі обіймала його шию, немов боявсь, що рука пустовливої дівчини ось-ось протягнеться знебачки до його шиї та стягне так легко здобутий трофей.
Як поставилися батьки Йона до витівки Гашіци? Чому твір назівається «На піч» - «Пе коптьор»? Чи варто було дівчині згадувати старовинний звичай і пройти через такий позор? А це більше яка риса –імпресіоністична чи реалістична?
Як сприйняв звістку про старостів і своє майбутнє одруження з Гашіцею Йон? А це більше яка риса – реалістична чи імпресіоністична?
А чи має хтось право позбавляти людину життя? А красти в неї радість? Чи була радісною Фатьма? Чому вона перетворилася на тінь? Хто її обікрав? А Гашіца була радісною? А чи варто боротися жінкам Сходу за свої права?
Турецькі воїни-суфії КРИМСЬКІ ТАТАРИ МОЛДОВАНИ Чи можна уявити собі імпресіоністичні новели без живопису і музики? Доведіть, что різні мови мають свою музику, свою мелодіку. Чи передає нам цю музику автор, є у новелах татарські, турецькі, молдавські слова? А які кольори переважають у новелах – притлумлені чи яскраві? Чи олюднюються кольори у творах? А що важливіше у новелах: переживання кожного героя чи сюжет?
VI. Домашнє завдання І підгрупа - читає новелу «Інтермецо» і самостійно добирає цитати, щоб довести –чи це твір реалістичний, чи імпресіоністичний. ІІ підгрупа - читає твір «Тіні забутих предків» і доводить, що твір сюрреалістичний.
Виконала презентацію викладач української мови і літератури ДПТНЗ “ЧВПУ” м.Чернігова Людмила Михайлівна ФІЛОНОВА 2009 - 2010 р.
Схожі презентації
Категорії