Микола Куліш - Сатирична комедія «Мина Мазайло»
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Микола Куліш. “Мина Мазайло” . Особливості сюжету. Підготувала учитель української мови та літератури Мелашенко Л.В.
Сьогодні на уроці продовжимо знайомство з творчістю М. Куліша; розкриємо ідейний зміст комедії; з’ясуємо особливості показу процесу українізації 20-х рр. у творі; розвиватимемо навички аналізу драматичних творів; виховуватимемо патріотизм та негативне ставлення до проявів шовінізму й крайнього націоналізму в суспільстві, повагу до свого роду й народу, прагнення до духовного розвитку
Змалюйте “психологічний портрет” Миколи Куліша. Розкажіть про творчий зв’язок Миколи Куліша і Леся Курбаса. Визначте тогочасні та “вічні” проблеми, порушені у творах М.Куліша
“Слова виблискують, поєднуються у несподівано сміливих комбінаціях, сміються метафорами, сплітаються і розсипаються бризками парадоксів – тут є щось і від яскравого народного примітиву, і від викінченої і скупої техніки сучасного індустріалізму” Й. Шевченко “Микола Куліш прив'язав до нього (Мазайла) психопатичну ідейку, і ця ідейка не тільки нікого не настрашує, але вражає несучасністю і цілковитою анемічністю”. М.Корляков
Фабула - коротка оповідь сюжету. Дрібний службовець Донвугілля Мина Мазайло вважає, що завадою його успіху в кар'єрі і приватному житті завжди було українське прізвище, хоче змінити його на російське. Ця ідея викликає підтримку в його дружини , родички з Курська тьоті Моті, доньки Рини (повне ім'я Мокрина) і протест сина Мокія і дядька Тараса. Коли врешті-решт новітній Мартин Боруля став Миною Мазєніним, він із жахом дізнається з газети, що за “ систематичний і зловмисний опір українізації службовця М.М.Мазайла-Мазєніна ” звільнено з посади.
Пригадайте, що таке сюжет? Сюжет - це подія чи система пов'язаних між собою подій, в процесі розвитку яких у творі розкриваються характери персонажів і весь зміст твору
Основні елементи сюжету: 1.Експозиція – знайомство з сім‘єю Мини Мазайло. 2. Зав'язка – 2 перші дії: Мина повертається з загсу після подання заяви на зміну прізвища; приїжджають тьотя Мотя і дядько Тарас. 3. Розвиток дії – Мина бере лекції, дії Улі і Рини, прихід комсомольців, друзів Мокія. 4. Кульмінація – публікація в газеті рішення про зміну прізвища. 5. Розв'язка – Мина Мазайло дізнається з газети про своє звільнення через… опір українізації. Для героя вона трагічна.
Інтерактивна вправа “Мозковий штурм” Визначте тему твору. Відповідь : Показ денаціоналізованого міщанина, який вважає зміну свого українського прізвища вирішенням усіх проблем. Згубне захоплення як націоналізмом, так і шовінізмом. “Українізація” 1920-х років.
Микола Куліш як письменник, суспільний діяч і просто українець не міг залишитися байдужим до змін, які відбувалися у суспільстві, намагався про них розповісти. У драматичному творі це було можливим тільки через висловлювання героїв. До речі, М.Куліша називають провидцем за твір “Мина Мазайло”.
Робота з текстом. Знайдіть висловлювання персонажів про українізацію. Чи правий був письменник у своїх передбаченнях? Чи щирими були заходи й наміри влади щодо українізації?
Літературознавчий словник Сатирична комедія – жанр драматичного твору, для якого характерні гостре, дошкульне висміювання негативних явищ, поведінки, вчинків. Для втілення авторського задуму якнайширше підпорядковано засоби сатири: іронію, сарказм, гротеск, шарж, карикатуру та ін. Ці засоби використовуються в конфліктних ситуаціях між дійовими особами, виражаються в репліках і ремарках.
Що таке конфлікт? Літературознавчий словник Конфлікт (від лат. сonflictus - зіткнення) — протиборство (сутичка) у літературному творі, втілене в сюжеті
Драматичний твір в основі сюжету має конфлікт. Що це за конфлікт? У “Мині Мазайлі ” полягає в прагненні одного з головних героїв змінити свій соціальний статус.
т.Мотя, Мина, Лина, Рина Мока, д.Тарас ЗА зміну прізвища ПРОТИ зміни прізвища прихильники рос. м. прихильники укр. м. філологічний конфлікт
1. Чому , на ваш погляд, конфлікт у п'єсі названий “філологічним”? Чи справді він таким є? Суперечка поступово переходить на інший рівень: чия мова краща? 2. Що б ви відповіли на це питання? Чи коректне воно? Саме так, “краща” для кожного рідна мова.
Таким чином, кожен повинен знати, любити рідну мову, захищати інтереси своєї нації. Як називаються такі люди? Патріоти
Витяг із тлумачного словника Шовініст - людина, що обстоює ідею расової винятковості та розпалює національну ворожнечу й ненависть. Націоналіст – той, що розпалює національну ворожнечу під гаслом захисту своїх національних інтересів і національної винятковості. Манкрут – особа, що відмовляється від свого народу, національності. Патріот - віддана своїй вітчизні та народу людина.
Робота з текстом Кого ж із героїв комедії можна вважати патріотом? Висловіть свою думку, аргументуючи цитатами з тексту. Що можна сказати про Моку? Чим він зайнятий щоденно? Як називають його інші члени родини? Як поводиться із коханою дівчиною?
Літературний диктант: 1. Через що посварилися й образили одна одну мати і Рина? 2. Яке завдання дала Рина подрузі Улі? 3. Що хотів додати до свого прізвища Мокій? 4. Кого запросив Мазайло для вивчення правильної російської вимови? 5. Як Мокій намагався довести, що Уля – українка? 6. Яку московську виставу згадувала тьотя Мотя у суперечці? 7. Який пристрій вигадав Мазайло і що ставила йому в заслугу тьотя Мотя? 8. Що говорив Мина Мазайло про українізацію? 9. Якої думки про українізацію дядько Тарас? 10. Що говорив про прізвища в майбутньому комсомолець Губа? 11. Хто відвідав у маренні Мину Мазайла? 12. Чим закінчується комедія?
Літературний диктант (відповіді) : 1. Через телеграму тьоті Моті в Курськ. 2. Закохати в себе Мокія. 3. Загублену половинку – Квач. 4. Баронову – Козино. 5. Через антропологію. 6. “Дні Турбіних” . 7. Електричну мухобійку. 8. Це спосіб зробити його другосортним. 9. Виявлять українців і знищать. 10. Буде всесвітня нумерація. 11. Діди Запорожець, Чумак, Селянин. 12. Мазайла звільняють із посади.
Схема сенкану (11 слів) І рядок Тема (іменник, який є темою сенкану) ІІ рядок Опис (2 прикметники, які є означеннями теми) ІІІ рядок Дія (3 дієслова, які вказують на активність, дієвість, пов'язану з темою) ІV рядок Ставлення , почуття (речення з 4-х слів, яким висловлюється розуміння теми чи ставлення до неї) V рядок Перефразування (синонім, узагальнення до теми)
Мина наполегливий , безпартійний працює, вивчає, протистоїть звільняють через опір українізації манкурт
Мокій романтичний, рішучий протистоїть, відстоює, аргументує додає загублену частку “Квач” патріот
Домашнє завдання 1. Вміти характеризувати героїв. 2. Виписати яскраві ремарки, пояснити їх роль у характеротворенні дійових осіб. 3. Поміркувати: чому саме так назвав Микола Куліш дійових осіб.
Схожі презентації
Категорії