Микола Григорович Хвильовий
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
.. М.Хвильовий. «Я (Романтика)» - новела про добро і зло в житті та в душі. Проблема внутрішнього роздвоєння людини між гуманізмом і обов'язком
Епіграфи до уроку Не вбий! Біблія, 2 М. 20:1-17 Errаrе humanum est. Людині властиво помилятись. Латинське прислів’я
Уперше новела «Я (Романтика)» була надрукована в альманасі «Гарт» у Харкові 1924 року. Яким був цей час для України? Які ідеали сповідував пересічний читач - носій більшовицької ідеології? Чи сприймався на ту пору твір як ідеологічно правильний? Як ставився до твору сам Хвильовий?
Кадр 1. Назва У чому оригінальність назви? Що в ній: тема, ідея чи, може, натяк на манеру письма? Чому автор не дає імені своєму героєві? Можливо, він ототожнює себе з ним?
Кадр 3. Жанр Чи відповідає твір жанровим ознакам новели? Доведіть, що твір має риси імпресіонізму.
Кадр 5. Тема Які події зображені у творі? Як автор передає напругу протистояння? Що ми «чуємо» і «бачимо»? Що таке ЧК?
Кадр 6. Композиція . Ліричний заспів і три частини; розповідь ведеться від першої особи; поєднання картин-марень і картин моторошної реальності. Прийом обрамлення
Кадр 7. Образи чекістів СИНЕДРІОН («чорний трибунал комуни») Доктор Тагабат ― «злий геній, зла моя воля» Дегенерат ― «палач із гільйотини, сторож моєї душі» Андрюша ― «квола воля», «невеселий комунар»
. Хто страшніший для людства: жорстокий і цинічний Тагабат чи дегенерат, який відчуває насолоду від виконання вироку? Чи заслуговує на співчуття Андрюша? Чи випадковий підбір чекістів?
Кадр 7. Образ ліричного героя «Я ― чекіст, але я і людина»; «м’ятежний син» ↔ «главковерх чорного трибуналу комуни» Частини і образи новели - це “різні кінці” душі героя (за М. Поповичем).
Композиційне конструювання У ліричному вступі йдеться про дві великі любові Я. Назвіть їх. Чи можна стверджувати, що у ліричному вступі Я має у душі людське? Який із образів новели відповідає стану душі ліричного героя у пролозі? Чому мати головного героя називає його «м’ятежним сином»?
Композиційне конструювання Я зробив свій вибір. Чи був цей вибір свідомий? Чи легко він дався ліричному героєві? Доведіть на прикладі першої частини, що в ньому ще не вмерло все людське. Кого з трійки нагадує Я у цій частині твору найбільше?
Композиційне конструювання Які зміни відбулися в душі й поведінці героя у другій частині? Що прогресує - гуманізм чи фанатизм? Знайдіть приклади, що свідчать про його цинізм і садизм. На кого з чекістів схожий Я у другій частині?
Кадр 9. Образ матері Ліричний образ матері підкреслює трагізм роздвоєної душі головного героя: «Моя мати не фантом, а частина мого злочинного "я", якому я даю волю». Мати-Марія, втілення християнського людинолюбства й доброти, ― світла частина свідомості героя, який намагається безуспішно протистояти злу.
Композиційне конструювання Початок третьої частини - це ще одна можливість зробити інший вибір. Чому герой робить його на користь ідеї? Можливо, це страх бути знищеним? Прокоментуйте сцену вбивства. Які деталі вражають? Чи можна виправдати героя? На кого він схожий у третій частині?
. Як ви гадаєте, чому монологи Я читали різні учні? Чому усі актори, граючи різних персонажів, виступали від імені першої особи?
Кадр 9. Майстерність письменника 1. Розповідь від першої особи. 2. Драматизм. 3. Внутрішні монологи героя. 4. Відсутність безпосередньої авторської оцінки. 5. Лаконізм. 6. Виразні художні деталі. 7. Глибокий психологізм 8. Відмова від традиційного описового реалізму 9. Часові зміщення 10. Зіткнення віддалених епізодів
. 11. Історичні алюзії, асоціації (термін "версальці" тощо) з метою поставити революцію у контекст визначних подій світової історії. 12. Змістове згущення. 13. Символічний зміст образів, деталей. 14. Своєрідність зорового та звукового тла подій.
Кадр 10. Проблематика Конфлікт, полярність одвічного ідеалу любові, гуманізму, добра. Суперечність традиційних етичних цінностей, вироблених християнською цивілізацією, і фанатизму, фальшивої романтики. Неминучість втрати людської сутності через зраду принципів людяності. Хто вбиває іншого — вбиває себе.
.. «…сьогодні прекрасний соняшний день. Як я люблю життя—ви й не уявляєте. Сьогодні 13. Пам'ятаєте, як я був закоханий у це число? Страшенно боляче. Хай живе комунізм. Хай живе соціалістичне будівництво. Хай живе Комуністична партія».
Кадр 11. Ідея Нагадаємо, що в різні часи по-різному ставилися до образу головного героя, навіть виправдовували його. Чи можна виправдати вбивство рідної людини ради високих ідеалів?
. Пригадайте сцену вбивства Гонтою своїх синів у поемі Шевченка «Гайдамаки» чи розправу Тараса Бульби над Андрієм. Чи можна в один ряд із цими епізодами поставити вбивство матері сином у новелі «Я (Романтика)»?
. Біблійні заповіді в тлумаченні фанатиків більшовизму втратили силу морального закону: - Шануй отця і матір твою - дивлячись, хто вони. - Не убивай - дивлячись кого.
Життєві уроки новели “Я (Романтика”) Фанатизм убиває в людині людину. На крові не може постати гуманне суспільство. Гармонійна світобудова виключає насильство як шлях її досягнення. Новела М. Хвильового "Я (Романтика )", як і вся література розстріляного відродження, перейнята пафосом гуманізму.
Кадр 11. Крок до ЗНО Паспорт твору Письменник: Псевдонім: Епоха: Угруповування: Твір: Напрям: Жанр: Присвята: Тема: Образи: Проблематика: Ідея:
Домашнє завдання 1. Опрацювати відповідний матеріал підручника. 2. Написати твір-роздум у форматі ЗНО на одну з тем: - "Конфлікт фанатизму і людяності у новелі М. Хвильового "Я (Романтика )“; - Чи завжди за людською подобою ховається людина? 3. Скласти тези (за бажанням презентацію) до біографії В. Підмогильного. 4. Прочитати роман В. Підмогильного «Місто»
Схожі презентації
Категорії