Климко
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Григір Тютюнник. «Климко». Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних. Художні особливості твору
Мета: осмислити та сприйняти морально-етичні уроки доброти,чуйності, турботи про рідних на прикладі взаємостосунків героїв твору, охарактеризувати образ Климка,розкрити художні особливості твору; розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння грамотно висловлювати власні роздуми , спостереження, аргументувати свої твердження; виховувати почуття патріотизму, гуманізму, доброти, вміння співпереживати.
Прототип (прообраз)- реальна людина,зовнішність, характер,життєві події,вчинки якої автор описав,створюючи літературний образ.
Добро і зло у повісті Григора Тютюнника «Климко" Зло Добро - війна,розруха; - люди залишалися без даху над головою,без одягу,продуктів харчування; - їх відправляють у неволю; - вони зазнають принижень; - дехто зраджує батьківщину,дехто намагається нажитися на людському горі; - безневинна смерть. - люди не втрачають віру в перемогу справедливості; - допомагають один одному,здатні до співчуття, до самопожертви; - добрі, привітні; - поріднилися через спільну біду; - чутливі до краси.
Система людських взаємин у повісті Григора Тютюнника «Климко» Доброта Чуйність Турбота Милосердя Климко і д. Кирило Климко і Бочонок водовоз і Климко Климко і Зульфат Климко І Н.М. Климко і бабуся Климко і дівчина Климко І т. Марина Климко І нев. солдат
Схема формування Климка як особистості Климко бабуся дівчина тітонька Марина швець невідомий солдат дядько Кирило Зульфат Наталія Миколаївна Бочонок, аптекар водовоз
Завдання: охарактеризуйте головного героя повісті - Климка, заповнивши таблицю Риси Цитати Добрий, турботливий, чуйний, акуратний, працьовитий,умілий Самотній, гордий Витривалий, терплячий Товариський Відповідальний Милосердний Кмітливий, сміливий Совісний, відповідальний, стійкий
Доповніть таблицю цитатою Добрий, турботливий, чуйний, акуратний, працьовитий,умілий «Це була найбільша радість Климкова - покласти перед дядьком чепурно списані зошити, а самому заходитися поратися:винести миску з дьогтяною водою, витерти підлогу, де набризкано, і тихо, покрадьки,щоб дядько не обернувся,насипати йому юшки, якої сам і наварив, - гарячої та запашної». Самотній, гордий «Доглядати за собою – зварити їсти ,прибрати в хаті ,випрати одежину – він і сам давно вже вмів…» Витривалий, терплячий «… Земля була холодна , від неї потерпли підошви і зробилися як дерев’яні. Коли вони мерзли так ,що аж пекли ,і не було вже терпцю йти далі , Климко сідав просто серед дороги й одтирав їх руками…» Товариський «Він рідко коли залишався наодинці у закіптюжених стінах , бо в нього частенько, - бувало, що й до ночі, - засиджувалося шкільне хлоп’яче товариство…» Відповідальний «Що , що в нас картоплі є трохи та сала? Цього хоч би на два місяці хватило. А скоро зима. Зараз, поки тепло, треба йти. Харчів наміняємо по дорозі назад, молока, може…» Милосердний «Климко видлубав з кишені одну тридцятку і поклав бабусі у пелену,а сам швидко пішов геть». Кмітливий, сміливий «Климко випустив плащ-палатку,вчепився дівчині в другу руку і закричав : «Це моя сестра! Сестра моя, пустіть її! Чуєте?Вона мені за матір!» Совісний, відповідальний, стійкий «-Треба ж роботу якусь зробити тітці , а то тільки набалакав : і те зроблю , і те…»
Характеристика образу Климка План 1. Климко - головний герой повісті, дитина – сирота. 2. Портрет і зовнішність героя. 3. Риси характеру: а) чуйність і доброта; б) благородство,щирість; в) винахідливість,мудрість, сила волі; г) уважність,працьовитість. 4. Поведінка і прагнення хлопця: а) бажання навчатися; б) турботливий, співчутливий; в) відповідальність за доручену справу; г) шанобливе ставлення до дружби. 5. Значення образу Климка.
Художня деталь - виразна подробиця з твору , яка подає певний епізод , подію чи випадок у несподіваному ракурсі. Типи художніх деталей речова інтер’єрна портретна пейзажна Художня деталь за чуттєвим сприйняттям зорова слухова дотикова нюхова Художня деталь за частотністю використання наскрізна (повторювана) одномоментна
Завдання: визначте художні засоби названих цитат, їхню роль у творі Художні засоби Приклади «Чистий, виголений, і ясний (дядько Кирило)» «Троянди з трояндової сукні зацвітали в неї й на щоках» «Гойдалася довго, як маятник». «Климко прокинувся від холодної роси, …і побачив над собою скам’яніло - бузкове небо, яким воно буває лише восени на сході сонця,- без жайворіння, без легких з позолотою хмарок по обрію, без усміхненої радості пробудження». «Сивий, усатий і кругло – товстий, як справжній бочонок, аптекар любив походжати ранками по базару – в широких смугастих штанцях, у довгій, ледь не до колін, синій косоворотці, підперезаний крученим шовковим поясом з білими китицями». «Забовванів лісок, підіймався димок». « - Здалеку йдеш чи тутешній? – спитав. - З Донбасу я,- сказав Климко. - А-а! Землячок… По сіль, кажеш? Климко кивнув. - А що ж у тебе на сіль? - Торбинка осьо,- Климко зняв з плеча торбу. - Ні,- усміхнувся швець». «Облава!.. Облава!..», « Хах! Ось де вона сховалася!» та ін..
Перевір себе Художні засоби Приклади Епітети «Чистий, виголений, і ясний (дядько Кирило)» Метафори «Троянди з трояндової сукні зацвітали в неї й на щоках» Порівняння «Гойдалася довго, як маятник». Пейзаж «Климко прокинувся від холодної роси, …і побачив над собою скам’яніло - бузкове небо, яким воно буває лише восени на сході сонця,- без жайворіння, без легких з позолотою хмарок по обрію, без усміхненої радості пробудження». Портрет «Сивий, усатий і кругло – товстий, як справжній бочонок, аптекар любив походжати ранками по базару – в широких смугастих штанцях, у довгій, ледь не до колін, синій косоворотці, підперезаний крученим шовковим поясом з білими китицями». Інверсія «Забовванів лісок, підіймався димок». Діалоги й полілоги « - Здалеку йдеш чи тутешній? – спитав. - З Донбасу я,- сказав Климко. - А-а! Землячок… По сіль, кажеш? Климко кивнув. - А що ж у тебе на сіль? - Торбинка осьо,- Климко зняв з плеча торбу. - Ні,- усміхнувся швець». Вигуки,окличні речення «Облава!.. Облава!..», « Хах! Ось де вона сховалася!» та ін..
Акродиктант 1) Заключна частина художнього твору або певного розділу його. 2) Один з основних літературних родів, складається з шести літер. 3) Літера українського алфавіту,яка позначає один з головних звуків і якою не починаються слова. 4) Вигадана розповідь,яка передає уявлення наших предків про всесвіт, природу, богів, демонів тощо. 5) Фольклорний розповідний твір про вигадані,а часом і фантастичні події. 6) Невеликий прозовий твір,у якому розповідається про одну або кілька подій з життя одного героя чи кількох головних персонажів протягом обмеженого проміжку часу. (Ключ: перші літери відповідей утворюють ім'я головного героя повісті “Климко” .)
Підсумок уроку Прочитавши і проаналізувавши повість “Климко”, я відчув…,зрозумів…,подумав… .
Схожі презентації
Категорії