Види податків
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Визначення терміна податок Першим в історії людства поняття податку розкрив Адам Сміт у роботі "Дослідження про природу і причини багатства народів" (1776 р.), який написав: "Податок - це тягар, який накладається державою у формі закону, що передбачає і його розмір, і порядок сплати". В наш час: податки — це фінансове підґрунтя існування держави, а з іншого боку, податки — це знаряддя перерозподілу доходів юридичних і фізичних осіб, найефективніший інструмент впливу держави на суспільне виробництво.
Система оподаткування Система оподаткування - це нормативно визначені платники податків, їхні обов'язки та права, об'єкти оподаткування, види податків; зборів і платежів, а також порядок їх стягнення. Система оподаткування характеризується її елементами - суб'єкт, об'єкт оподаткування, податкова ставка, джерело сплати. Суб'єкти оподаткування - це платники (фізичні чи юридичні особи), які безпосередньо сплачують податки. Об'єкт оподаткування - це доходи (прибуток), додана вартість продукції (робіт, послуг), вартість продукції (робіт, послуг), спеціальне використання природних ресурсів, майно юридичних і фізичних осіб, інші об'єкти, визначені законодавством про оподаткування.
Функції податків Фіскальна функція - є наповнення доходної частини бюджету, доходів держави для задоволення потреб суспільства. Регулююча функція - надання пільг з оподаткування окремим галузям та виробникам, враховуючи їх перспективи, діяльність, рівень прибутковості та інше. Розподільча функція - своєрідне відображення фіскальної функції - наповнити скарбницю держави, щоб потім розподілити одержані кошти. Стимулююча функція створює орієнтири для розвитку або згортання виробництва, діяльності. Контрольна функція забезпечує нагляд та контроль за своєчасністю, повнотою сплати податків платниками в Україні.
Принцип платоспроможності Принцип платоспроможності стосується збирання надходжень бюджету і зосереджений на розподільній природі оподаткування. Цей принцип декларує, що тягар оподаткування повинен розподілятись згідно з платоспроможністю платника податку (обсягу доходу, споживання, вартості майна тощо). У зв’язку з тим, що принцип платоспроможності піддається кількісному виміру, особливо щодо горизонтальної рівності оподаткування для вимірювання й оцінки цього положення використовується діаграма Лоренца та коефіцієнт Джіні. Коефіцієнт Джіні визначає ступінь нерівномірності розподілу доходів і податкових зобов’язань вирахуванням відношення між кривою Лоренца, яка виражає реальний розподіл доходів і податкових зобов’язань, й ідеально рівномірним бажаним розподілом. Коефіцієнт Джіні = Площа А / (Площа А + Площа В). Чим більше крива Лоренца нахиляється вниз, тобто чим більше вона вгнута, тим значніша нерівномірність розподілу доходів і податкових зобов’язань, одним із факторів якого є оподаткування.
Формування обсягу податкових надходжень Підвищення норми оподаткування в країні веде до збільшення обсягу податкових надходжень до державної казни. Для аналізу оптимальної норми оподаткування використовується крива Лаффера — коли висота податкових ставок сягає певного критичного рівня (Т0), подальше підвищення норми оподаткування спричиняє не збільшення, а навпаки — зменшення податкових надходжень. Зв’язок між висотою оподаткування та податковими надходженнями залежить від податкової бази, тобто об’єкта оподаткування. Тому Лаффер досліджував цей зв’язок за допомогою показника еластичності податкової бази. де ЕТ — еластичність податкової бази; ДВ — вартісний вимір податкової бази Т — норма оподаткування; ΔВ — приріст або процент збільшення податкової бази; ΔГ — приріст або процент збільшення норми оподаткування.
На обсяг податкових надходжень впливає також процес ухилення від сплати податків. Надмірне підвищення норми оподаткування веде до збільшення доходів тіньової економіки та згортання легального бізнесу, а заодно й до скорочення податкової бази Відкриття Лаффера якраз і полягає у тому, що зі збільшенням норми оподаткування, податкова база стає гнучкішою, що якраз і зумовлює, починаючи з певного рівня, зменшення податкової бази й ухилення від сплати податків. Залежність показника обсягів Ухилення від сплати податків від норми оподаткування де В — податкова база; Т — норма оподаткування.
Збори як особливий вид податкових платежів Особливою формою податкових платежів є збори. На відміну від податків, які мають характер регулярних надходжень, збори є платежами разового, випадкового і незначного за розмірами характеру, що збираються за місцем події (наприклад, ринковий збір).
Порядок обчислення і сплати прибуткового податку з громадян Основною формою прямого оподаткування є прибутковий податок. Прибутковий податок з громадян є видом особистого прибуткового оподаткування. Платниками податку є фізичні особи незалежно від віку, громадянства та інших ознак, які мають самостійне джерело доходів. Прогресія шкали ставок є ступінчастою: весь сукупний дохід розкладається на частини, до кожної з яких застосовується встановлена для даного інтервалу ставка. Сума податку обчислюється як складова цих частин. Порядок обчислення і сплати залежить від виду доходів. Доходи від роботи за наймам оподатковуються біля джерела: за місцем основної роботи – щомісячно за встановленою шкалою ставок; не за місцем основної роботи – при виплаті доходу за ставкою 20%. За підсумками року проводяться перерахунки податку за місцем основної роботи, а для тих, хто мав кілька джерел доходів, також у податковій інспекції за місцем проживання на підставі декларації.
Основні напрями реформування податкової системи України: зниження фіскального тиску, а поряд з цим зниження ставок податку на прибуток підприємств і додану вартість призводить до стимулювання підприємницької та інвестиційної діяльності; податковий та бухгалтерський облік повинен взаємозалежати та доповнювати один одного, що надасть змогу ефективно вести свою діяльність та поряд з цим формувати звітність; покращити ефективність нарахування та стягнення податкових платежів, а саме удосконалити процедуру взяття на облік, забезпечити ефективну діяльність податкових органів; зменшити податкове навантаження серед непрямих податків, підвищити роль місцевих податків у структурі доходів місцевих бюджетів, враховуючи особливості відповідно до територіального розподілу; використовувати регулюючу функцію мита за допомогою ставок, які відповідатимуть вимогам СОТ.
Прес-конференція голови ДПА в Київській області Анатолій Андрійович зазначив, що за січень-серпень 2011 року податківці Київщини мобілізували до зведеного бюджету 4,7 млрд. грн. податків і зборів. За цей період відбулося збільшення збору платежів в порівнянні з відповідним періодом 2010 року на 1,1 млрд. грн. або на 32 відсотка. За 8 місяців поточного року відсоток мобілізації до Зведеного бюджету від підприємств промисловості склав 21 відс. (985 млн. грн.), що на 27,5 відс. (на 212 млн. грн.) більше ніж у відповідному періоді 2010 року. Досягнуто випередження приросту надходжень платежів до бюджету над індексом зростання обсягів промислового виробництва (10,5 відсотка). Завдяки налагодженій системній роботі щодо впровадження ефективних інструментів для боротьби з тіньовою економікою підвищена сплата податків підприємствами групи ризику, виведено із тіні значну кількість підприємств. Так, за 8 місяців ц.р. від підприємств ризикової групи зібрано 539 млн. грн. податку на додану вартість. Це майже 40 відс. збору податку. Мобілізація у серпні порівняно з лютим зросла в 2,7 рази.
Схожі презентації
Категорії