Споживчі властивості автомобільних доріг загального користування
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Концепція щодо розробки проекту СОУ “Споживчі властивості автомобільних доріг загального користування” Inhalt
Основні вимоги замовника до кінцевого результату роботи СОУ повинен містити вимоги до автомобільної дороги як до об’єкта громадянських прав та джерела інформації: відомості про основні споживчі властивості дорожніх послуг (сприятлива швидкість руху, шумозахисні огородження, додаткові засоби зв’язку, придорожній сервіс та ін.), умови надання певних послуг, визначити показники споживчих властивостей автомобільних доріг державного значення, у тому числі для доріг за маршрутами ЄВРО-2012, та місцевого значення, гарантійний термін (наприклад, протягом усього часу руху гарантується гарне зчеплення шин автомобіля з дорожнім покриттям), термін служби дорожнього покриття, інформація про послуги, які підлягають обов’язковій сертифікації та ін.
Погодження Технічного завдання на розроблення СОУ ТЕХНІЧНЕ ЗАВДАННЯ НА РОЗРОБЛЕННЯ СТАНДАРТУ ОРГАНІЗАЦІЇ УКРАЇНИ СОУ «Споживчі властивості автомобільних доріг загального користування» за темою № 67 /35-69-09 ПОГОДЖЕНО в Мінрегіонбуді України та Департаменті ДАІ МВС України
Стратегія діяльності Державної дорожньої адміністрації Фінляндії (Finnra) Вихідні дані для системи та їх деталізація Вивчення рівня обслуговування і задоволення запитів користувачів, що проводиться 2 рази на рік; збір даних за безпосереднім зв'язком з користувачами з формуванням банку даних. Опис моделі або підходу Облік потреб і пропозицій користувачів при будівництві і утриманні автомобільних доріг; складання щокваратальних звітів за запитами користувачів; удосконалювання стратегії зв'язку з користувачами. Головний чинник моделі Побажання та пропозиції користувачів доріг; ефективність стратегічних дій в даному регіоні. Кінцевий результат моделювання Усі запити користувачів вивчаються аналітичною групою, на підставі аналізу пропозицій розробляється стратегія дій для ліквідування слабких місць у системі. Виконується оцінка ефективності власних дій.
Залежності продуктивності автомобілів від його вантажопідйомності і швидкості руху та рівності дорожнього покриття Експлуатаційні витрати на транспортні засоби, центів США/км • Збільшення вантажопідйомності транспортного засобу з 3 т до 10 т підвищує продуктивність більш ніж в 3 рази (залежить від допустимого осьового навантаження, міцності дорожнього одягу і несучої здатності мостів). • Збільшення середньої швидкості руху автомобілів з 30 км/год до 90 км/год підвищує продуктивність майже в 2,4 рази (залежить від геометричних параметрів, рівності та зчепних якостей дорожніх покриттів). • Поліпшення рівності від 8 м/км до 1 м/км економічні витрати на транспортні засоби зменьшуються для легкових автомобілів з 15 до 8 центів США/км, а для важких вантажних автомобілів з 47 до 26 центів США/км. Економічне обгрунтування підвищення вимог до швидкості руху, міцності дорожніх одягів та рівності покриттів 1 - легкові автомобілі; 2 - пікапи; 3 - середні вантажні автомобілі; 4 - міжміські автобуси; 5 - важкі вантажні автомобілі
Зміст Сфера застосування Нормативні посилання Терміни та визначення понять, познаки, скорочення Загальні положення Система показників споживчих властивостей автомобільних доріг Методика оцінки споживчих властивостей автомобільних доріг Додатки
Сфера застосування Нормативні посилання Терміни та визначення понять, познаки, скорочення Загальні положення Система показників споживчих властивостей автомобільних доріг Методика оцінки споживчих властивостей автомобільних доріг Додатки Зміст
Сфера застосування Стандарт повинен визначити комплекс показників споживчих властивостей автомобільних доріг загального користування, що визначають відповідність дороги вимогам користувачів, методику кількісної оцінки показників споживчих властивостей та нормативні вимоги до цих показників для різних періодів експлуатації (весняно - осінній, літній, та зимовий).
Зміст 1.Сфера застосування 2.Нормативні посилання 3.Терміни та визначення понять, познаки, скорочення 4.Загальні положення 5.Система показників споживчих властивостей автомобільних доріг 6.Методика оцінки споживчих властивостей автомобільних доріг Додатки
Inhalt Нормативно - правові акти та нормативні документи які стосуються об’єкта стандартизації • Закон України “Про автомобільні дороги” (від 08.09.2005р.,№2862-І). • Закон України “Про дорожній рух” (від 30.06.1993 р., № 3353 – XII). • Закон України “Про автомобільний транспорт”(від 5.04.2001 р., № 2344-III). • Закон України “Про захист прав споживачів” (від 01.12.2005 р., № 3161-IV). •ДСТУ 3587-97 Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану. • ДБН В.2.3-4:2007 Споруди транспорту. Автомобільні дороги. • СОУ 45.2-00018112-042:2009 Автомобільні дороги. Визначення транспортно-експлуатаційних показників дорожніх одягів. • ВБН Г.1-218-050-2001 Міжремонтні строки експлуатації дорожніх одягів та покриттів на автомобільних дорогах загального користування.
Зміст 1.Сфера застосування 2.Нормативні посилання 3.Терміни та визначення понять, познаки, скорочення 4.Загальні положення 5.Система показників споживчих властивостей автомобільних доріг 6.Методика оцінки споживчих властивостей автомобільних доріг Додатки
Inhalt Основні терміни та визначення понять Споживач (користувач) – фізична особа, що замовляє, отримує або використовує послуги і продукцію для особистих потреб. Споживчі властивості дороги - сукупність її транспортно-експлуатаційних показників, що безпосередньо відображають інтереси користувачів дороги, її вплив на якість транспортного руху та довкілля, а саме: безпеку, швидкість, безперервність і комфортність руху, пропускну спроможність, екологічний та естетичний стан дороги, рівень обслуговування та інформаційного забезпечення, здатність пропускати автомобілі і автопоїзди з дозволеними для руху осьовими навантаженнями, загальною масою і габаритами. Дорожні умови - сукупність геометричних параметрів і транспортно-експлуатаційних якостей дороги, що мають безпосереднє відношення до руху як одиночного автомобіля, так і всього транспортного потоку : поздовжній та поперечний профіль дороги; план дороги; видимість дороги; з'їзди, перетинання та переїзди; конструкція земляного полотна, проїзної частини, узбіч, дорожнього одягу і їх транспортно-експлуатаційних якостей; облаштованість дороги; інтенсивність і режими руху автомобілів. Інші терміни та визначеня: якість автомобільної дороги, надійність, працеспроможість, безвідмовність, довговічність, пропускна здатність, розрахункова швидкість, рівень обслуговування руху, рівень якості продукції, технічний рівень дороги, експлуатаційний стан, трнспортно – експлуатаційні показники, термін служби і т. інш.
Зміст 1.Сфера застосування 2.Нормативні посилання 3.Терміни та визначення понять, познаки, скорочення 4.Загальні положення 5.Система показників споживчих властивостей автомобільних доріг 6.Методика оцінки споживчих властивостей автомобільних доріг Додатки
Приоритетні показники споживчих властивостей до автомобільних доріг державного та місцевого значення • Для доріг державного значення пріоритетними вимогами до споживчих властивостей є: безпека, висока швидкість, безперервність та комфортність руху, здатність пропускати автомобілі і автопоїзда з дозволеними для руху осьовими навантаженнями, загальною масою і габаритами, рівень обслуговування та інформаційного забезпечення, екологічна безпека дороги, естетичний стан. • Для доріг місцевого значення пріоритетними вимогами до споживчих властивостей є: безпека та безперервність руху.
• забезпечення безпеки для життя, здоров'я й майна споживачів; • забезпечення дозволенної швидкості руху; • гарантійний термін на експлуатацію дорожніх споруд; • забезпечення комфортних умов для участників руху; • забезпечення безперервності транспортного руху; • забезпечення пропускної здатності дороги; • інформація про дорожні послуги та послуги які підлягають обов’язковій сертифікації; • забезпечення надання дорожніх послуг; • інформація про транспортно – експлуатаційний стан дороги; • забезпечення екологічної безпеки; • естетична цілісність архітектурно – природного ландшафту. Вимоги до автомобільної дороги як до об’єкта громадянських прав
В Україні діє тільки один нормативний документ який регламентує міжремонтні строки експлуатації дорожніх одягів та покриттів на автомобільних дорогах загального користування, ВБН Г.1-218-050-2001. Відсутня нормативна база яка встановлює гарантійні терміни на експлуатацію: • земляного полотна; • засобів організації дорожнього руху; • водовідвідних споруд; • захистних засобів; • елементів облаштування дороги; • штучних споруд та ін. Гарантійний термін експлуатації дорожніх споруд
Зміст 1.Сфера застосування 2.Нормативні посилання 3.Терміни та визначення понять, познаки, скорочення 4.Загальні положення 5.Система показників споживчих властивостей автомобільних доріг 6.Методика оцінки споживчих властивостей автомобільних доріг Додатки
Система показників споживчих властивостей автомобільних доріг Безпека руху - залежить від показників технічного рівня, транспортно-експлуатаційного стану дороги, інженерного облаштування дороги, рівня організації дорожнього руху; Забезпечення розрахункової швидкості - залежить від комплексу показників технічного рівня, транспортно-експлуатаційного стану дороги та рівня її експлуатаційного утримання; Безперервність руху - залежить від ступеня ризику перерв руху внаслідок надзвичайних природних явищ та рівня забезпеченості дорожньо-експлуатаційної служби відповідними засобами протидії цим небезпечним явищам; Комфортність руху - залежить від експлуатаційних якостей дорожнього покриття, геометрічних параметрів дороги, інформаційного забезпечення, естетичності дороги та дорожніх об'єктів, інших факторів які впливають на комфорт участників руху; Пропускна здатності дороги - залежить від дорожніх умов, інтенсивності та складу транспортного потоку в даний період руху, забезпеченості технічними засобами організації дорожнього руху, погодно – кліматичних умов та визначається в залежності від фактичної інтенсивності руху та розрахункової пропускної здатності; Екологічна безпека дороги - характеризує вплив дороги на довкілля в межах граничних екологічних норм, включаючи шкідливі викиди транспортних засобів, забезпечення міграції тварин, плазунів тощо, шумове забруднення довкілля та інші шкідливі впливи дороги з урахуванням будівель і споруд для захисту від цих впливів; Естетичний стан дороги - визначається у відповідності з методиками, які використовуються для оцінки якості архітектурного оздоблення та благоустрою дороги та дорожніх споруд. Рівень обслуговування - залежить від наявності вздовж дороги об’єктів дорожнього сервісу, включаючи АЗС, СТО, мотелі, кемпінги, об’єкти харчування, майданчики відпочинку тощо; Інформаційне забезпечення - залежить від забезпеченості учасників дорожнього руху знаками та табличками маршрутного орієнтування, можливості отримати інформації щодо транспортно – експлуатаційного стану дороги, надання дорожніх послуг, вибору найбільш зручного маршруту руху тощо; Здатність пропускати автомобілі і автопоїзда з дозволеними для руху осьовими навантаженнями, загальною масою і габаритами - залежать від міцності дорожнього одягу в розрахунковий період експлуатації, показника стійкості проти утворення колії в літній період експлуатації, несучої здатності мостів та шляхопроводів, ширини проїзної частини та узбіччя;
Рівень можливості оцінки показників споживчіх властивостей автомобільних доріг Показники які піддаються кількісній оцінці : • безпека руху, • швидкість руху, • пропускна здатність. Показники які на теперішній час піддаються тільки якісній оцінці: • безперервність, • комфортність, • екологічна безпека, • рівень обслуговування, • інформаційне забезпечення, • естетичний стан.
Безпека руху Ступінь відповідності стану доріг вимогам безпеки руху оцінюється за величинами коефіцієнта відносної аварійності (або коефіцієнта подій) і коефіцієнта безпеки для літнього, осінньо- весняного і зимового періодів року. Коефіцієнт безпеки для кожного періоду року визначають як відношення максимальної швидкості руху на ділянці до максимальної швидкості в'їзду автомобілів на цю ділянку або як відношення коефіцієнтів забезпеченості розрахункової швидкості на ділянці та на в'їзді. Європейський парламент систематично проводить оцінювання умов безпеки на нових дорогах, які фінансуються Європейськими фондами, для розробки директив і впровадження заходів та проведення аудитів з безпеки руху на Європейському рівні. Європейська комісія підкреслює важливість розповсюдження даних та інформації щодо стану аварійності на автомобільних дорогах, наявність інформації полегшує прийняття правильного рішення.
Забезпечення розрахункової швидкості Обмеження швидкості руху в країнах Європи Розрахункова швидкість - максимально безпечна швидкість руху одиночного автомобіля на сухому покритті при достатній видимості, що допускається на дорозі розглянутої категорії. Виходячи з обмежень, які характерні для більшості країн Європи, доцільно для оцінки споживчих властивостей доріг прийняти базову швидкість 90 км на годину. Базовій фактичній швидкості руху 90 км на годину з високою імовірністю відповідає базова розрахункова швидкість 120 км на годину. Але для безпосередньої оцінки споживчих властивостей саме швидкість 90 км на годину характеризує реальні умови експлуатації дороги. Країна В місті, км/год За містом, км/год На автобані, км/год Бельгія 50 90 120 Данія 50 80 110 Німеччина 50 100 130 Фінляндія 50 80-100 120 Франція 50 90 130 Греція 50 90 120 Великобританія 48 96 112 Італія 50 90 130 Хорватія 60 90 130 Люксембург 50 90 120 Голландія 50 80 120 Норвегія 50 80 90 Австрія 50 100 130 Польща 60 90 130 Португалія 50 90 120 Швеція 50 70-90 90-110 Швейцарія 50 80 120 Словаччина 60 90 130 Іспанія 60 90 120 Туреччина 50 90 130 Угорщина 50 80 120 Україна 60 90 130
Безперервності руху Під безперервністю руху автомобілів розуміється відсутність затримок руху, викликаних невідповідністю параметрів або стану дороги і дорожніх споруд нормативним вимогам (не враховуються зупинки і перерви руху із-за технічної несправності автомобілів, стану вантажу, що перевозиться, зупинки на залізничних переїздах і на світлофорах). Допускаються обмеження і затримки руху. Обґрунтованими з обмеження руху є: період весняного бездоріжжя при недостатній міцності дорожнього одягу (на період до 45 діб залежно від місцевих умов); при недостатній несучій здатності мостів – на період до посилення споруд; надзвичайні ситуації (повені, туман, зливи, снігові заноси, техногенні надзвичайні ситуації і т.п.)
Комфортність руху Рівень вібрацій і рівень внутрішнього шуму в кабіні або салоні є основними показниками комфортності руху. Вони через стомленість водія впливають на активну безпеку, обмежують швидкість автомобіля, а значить і його продуктивність. Вплив вібрацій на людину визначається її інтенсивністю, яка оцінюється середнім квадратичним значенням віброприскорення (м/с2) , або рівнем вібрацій (децибели), а також спектральним складом, напрямом і тривалістю дії вібрації. Людський організм найбільш чутливий до вертикальних коливань в діапазоні частот 4-8 Гц і до горизонтальних в діапазоні 1-2 Гц, що враховується в сучасних нормах за допустимим рівнем вібрацій, приведених в міжнародному стандарті ISO 2631-85. Рівень зовнішнього так і внутрішнього шуму є показником негативного впливу автомобіля на навколишнє середовище та на людину. Вплив шуму на людину визначається інтенсивністю, яка оцінюється рівнем звуку в децибелах і спектральним складом. На зовнішній шум встановлені норми (правило № 51 ЕЕК ООН) за якими рівень шуму повинен бути для легкових автомобілів - не більше 77 дБА, для важких вантажних автомобілів з двигунами в 147 кВт та потужніше - не більше 84 дБА. Основним джерелом зовнішнього шуму автомобілів при розгоні, малих та середніх швидкостях руху є двигун, при високих швидкостях руху - шини. Проблема боротьби з шумом особливо гостро виникає при проходженні дороги через населені пункти або біля них.
Пропускна здатності дороги Під пропускною здатністю розуміють максимальну кількість автомобілів, яку може пропустити ділянка дороги в одиницю часу. Оцінку пропускної здатності виконують за методикою (проф. Сильянова В. В.) за рівнями зручності руху: А, Б, В, Г-а и Г-б . Рівень зручності А відповідає умовам, при яких відсутній вплив на режим руху інших автомобілів. Рівень зручності Б – в транспортному потоці утворюються окремі групи автомобілів. Число обгонів зростає. Рівень зручності В характерний появою колон автомобілів і скороченням числа обгонів. Рівень Г-а - рух колон з невеликими розривами. Обгони відсутні. При рівні зручності Г-б автомобілі рухаються безперервною колоною з частими зупинками (заторами). Такий рух найчастіше спостерігається на ділянках доріг з високою інтенсивністю при несприятливих умовах погоди. Особливу увагу необхідно приділяти оцінці пропускної здатності на ділянках доріг поблизу підходів до великих міст, а також на дорогах курортного напрямку.
Екологічна безпека дороги При оцінці впливу автомобільної дороги на навколишнє середовище необхідно визначити можливі джерела і чинники впливу дороги і споруд на ній на навколишнє середовище, рівень дії цих джерел і чинників, запропонувати заходи щодо зменшення і запобігання несприятливим діям на навколишнє природне середовище і пов'язаних з ними соціальних, економічних і інших наслідків. Також встановити порядок спільної роботи фахівців - дорожників і екологів при розробці заходів щодо екологічної безпеки автомобільних доріг. Особливу увагу необхідно звернути на розробку основних вимог щодо дорожніх умов та експлуатаційного стану з позицій екологічної безпеки та охорони навколишнього природного середовища, згідно діючих норм. З урахуванням цих вимог доцільно розробити або переробити діючі нормативно-технічні документи, здійснивши в них перехід від загальних декларативних положень до конкретних інженерних рішень. Найбільшу складність при розробці має кількісна оцінка споживчих властивостей за показником екологічної безпеки. Цей напрямок потребує додаткових спеціальних досліджень.
Рівень обслуговування Мережа об'єктів сервісу складається з будинків і споруд, призначених для створення нормальних умов життєдіяльності людей, що перебувають у дорозі. Вона включає споруди тривалого відпочинку (автомотелі, мотелі, кемпінги), площадки відпочинку, площадки для короткочасної зупинки автомобілів, пункти харчування (ресторани, кафе, їдальні і буфети), торгівлі (магазини, кіоски), пунктів медичного обслуговування, автозаправні станції (АЗС), дорожні станції технічного обслуговування автомобілів (СТО), пункти мийки автомобілів на в'їздах у міста, устаткування для технічного огляду автомобілів (естакади і оглядові ями) і пункти екстренного зв'язку. Сформована на цей час мережа об'єктів сервісу на автомобільних дорогах України багато в чому недосконала і має ряд недоліків: - відсутність або недостатні розміри упоряджених стоянок і під'їздів до них; - неправильне розміщення елементів споруд щодо проїзної частини дороги; - порушення правил застосування та недостатня кількість технічних засобів організації дорожнього руху: - відсутні нормативи щодо періодичності розташування об'єктів сервісу; - відсутні норми встановлення та періодичності розташування пунктів зв’язку; -відсутні вимоги щодо ступеня досконалості мотелів, готелів, кемпінгів, площадок відпочинку, пунктів харчування і медичного обслуговування, СТО, АЗС і інших будинків і споруд для обслуговування руху.
Інформаційне забезпечення Учасники дорожнього руху повинні отримувати інформацію щодо дорожніх умов та експлуатаційного стану доріг, надання дорожніх послуг, вибору найбільш зручного маршруту руху, наявності культурно – історичних об'єктів за маршрутом руху тощо. Необхідну інформацію користувачі автомобільних доріг повинні отримувати: • безпосередньо на автомобільній дорозі; • через підпорядковані дорожній службі підрозділи; • через засоби масової інформації; • по глобальній мережі “Internet”; • через систему GPS позиціювання. Організації і підрозділи дорожньо-експлуатаційної служби повинні мати в своєму розпорядженні об'єктивні дані про фактичні значення транспортно-експлуатаційних показників автомобільних доріг, характеристику їх технічного рівня і експлуатаційного стану, зокрема в різні періоди року. Ці дані необхідно систематизувати, узагальнювати і накопичувати. Найбільш ефективним способом збору, обробки і зберігання інформації про дорогу і її стан є створення і практичне використання автоматизованого банку даних на основі електронно-обчислювальної техніки.
Здатність пропускати автомобілі з дозволеними для руху осьовими навантаженнями Міждержавними галузевими дорожніми нормами МОДН 2-2001 «Проектування нежорсткого дорожнього одягу», прийнятими Міжурядовою радою шляховиків, передбачається для реалізації з 15.04.2001 р. підвищення значень розрахункового навантаження : А1 -100 кН; А2 -110 кН; А3 -130 кН. Згідно прийнятих в Білорусії «Правил проектування Нежорсткий дорожній одяг», розрахунок дорожнього одягу виконують по трьох групах розрахункових навантажень: - група А1 – при нормативному статичному навантаженні на одиночну вісь розрахункового автомобіля 100 кН (10 тс на одиночну вісь); - група А2 – при нормативному статичному навантаженні на одиночну вісь розрахункового автомобіля 115 кН (11,5 тс на одиночну вісь); - група А3 - при нормативному статичному навантаженні на одиночну вісь розрахункового автомобіля 130 кН (13 тс на одиночну вісь). За інструкцією, яка діє в Україні «Дорожній одяг нежорсткого типу» ВБН В.2.3-218-186-2004 величини нормативного (статичного) навантаження на вісь складають : для доріг Іа, Іб і ІІ категорій – А1-115 кН; для доріг Ш – ІV категорій – А2-100 кН; для доріг V категорії – Б-60 кН. Осьове навантаження в країнах Европи на 2000 р. знаходилося на рівні від 8 до 13 т (у Норвегії і Польщі - 8 т, в Бельгії, Італії, Португалії - 12 т, в Греції, Франції - 13 т). Проте і за кордоном, і в Україні спостерігається тенденція до збільшення осьового навантаження яке досягає 13 т.
Здатність пропускати автомобілі з дозволеними для руху осьовими навантаженнями За даними AASHO, еквівалентний коефіцієнт зносу дорожнього одягу під впливом автомобілів з різним осьовим навантаженням складає -1; 1,6; 2,9; 6, відповідно, при осьовому навантаженні, кН - 60; 80; 100; 130. На основі даних обліку інтенсивності і складу дорожнього руху на дорогах загального користування України, керуючись рівнями необхідного обмеження руху, можна зробити висновок про те, що у весняно-осінній період на більшій частині дорожньої мережі України протягом 1-1,5 місяців мають бути виключені зі складу руху від 30 до 50 % вантажних автомобілів. За станом на кінець 2002 року, приблизно 40 % протяжності всієї мережі доріг України з твердим покриттям здатні забезпечити цілорічний безперешкодний рух вантажних автомобілів з осьовим навантаженням 10 тс (100 кН). Тимчасове (сезонне) обмеження руху вантажних автомобілів є об'єктивно необхідним заходом для забезпечення збереження автомобільних доріг.
Естетичний стан дороги Для реалізації естетичних вимог користувачів доріг необхідно уникати порушень естетичної цілісності ландшафту, впровадження в природний ландшафт чужорідних форм елементів, таких як: зміна природних форм рельєфу; різкі колірні рішення; руйнування візуально привабливих природних комплексів і живописних елементів, що можуть оглядатись як з самої дороги, так і поза нею, при необхідності застосовувати декоративне озеленення. За наявності в зоні автомобільної дороги пам'ятників історії і культури (старовинні споруди, поховання, археологічні об'єкти, місця особливого відношення місцевого населення і тому подібне), що охороняються, а також унікальних природних феноменів (особливі геологічні форми, водні джерела, цінні екземпляри дерев і тому подібне), слід розглядати необхідність здійснення спеціальних інженерних рішень щодо захисту вказаних об'єктів. Оцінка естетичного стану доріг повинна визначатися у відповідності з методиками, які використовуються для оцінки якості архітектурного оздоблення та благоустрою дороги та дорожніх споруд. З урахуванням цих вимог доцільно розробити нормативно-технічні документи щодо озеленення, архітектурно-естетичного оформлення і облаштування доріг.
Inhalt 1.Сфера застосування 2.Нормативні посилання 3.Терміни та визначення понять, познаки, скорочення 4.Загальні положення 5.Система показників споживчих властивостей автомобільних доріг 6.Методика оцінки споживчих властивостей автомобільних доріг Додатки Зміст
Оцінку споживчих властивостей (методика проф. Васильева А.П.) за показником швидкості руху здійснюють по експлуатаційному коефіцієнту забезпеченості розрахункової швидкості - відношення фактичної максимальної швидкості руху одиночного легкового автомобіля, яка забезпечена дорогою за умовами безпеки руху або взаємодії автомобіля з дорогою на кожній ділянці (V ф,мах), до розрахункової швидкості для даної категорії дороги й рельєфу місцевості (Vрозр): Коефіцієнт забезпеченості розрахункової швидкості - відношення (Vф,мах) до базової розрахункової швидкості: За базову розрахункову швидкість прийнята швидкість 120 км/ч. Для одержання підсумкового значення коефіцієнта забезпеченості розрахункової швидкості визначають частні коефіцієнти, що враховують ширину основної укріпленої поверхні і ширину габариту моста - Крс1; ширину та стан узбіч - КРС2; інтенсивність і склад руху - КРС3; поздовжні ухили та видимість поверхні дороги - КРС4; радіуси кривих у плані та ухил віражу - КРС5; поздовжню рівність покриття - КРС6; коефіцієнт зчеплення колеса з покриттям - КРС7, стан і міцність дорожнього одягу - КРС8; рівність у поперечному напрямку (глибину колії) - КРС9; безпеку руху - КРС10. Методика оцінки споживчих властивостей автомобільних доріг
Зміст 1.Сфера застосування 2.Нормативні посилання 3.Терміни та визначення понять, познаки, скорочення 4.Загальні положення 5.Система показників споживчих властивостей автомобільних доріг 6.Методика оцінки споживчих властивостей автомобільних доріг Додатки
Додатки Додатки повинні містити інформаційні та довідкові матеріали щодо використання СОУ, а також рекомендований додаток з прикладом розрахунку оцінки споживчих властивостей автомобільних доріг за критерієм забезпеченості розрахункової швидкості, згідно запропонованої методики.
Напрямки удосконалення положень які приняті в СОУ • Удосконалення класифікації автомобільних доріг; • Нормування допустимого значення рівності за міжнародним показником IRI; • Нормування допустимої і гранично допустимої глибини колії; • Розробка нормативної бази щодо вимог досконалості та періодичності розташування об'єктів сервісу; • Розробка нормативів щодо встановлення та періодичності розташування пунктів звязку; • Удосконалення системи показників та методів кількісної оцінки екологічної безпеки автомобільних доріг; • Розробка системи показників та методів кількісної оцінки естетичного стану доріг; • Удосконалення системи збору, обробки і зберігання інформації про дорогу і її стан.
Удосконалення класифікації автомобільних доріг В 1955 р. в розділі «Автомобільні дороги» СНіП II-Д.5 було введено ділення доріг на автомобільні дороги загальної мережі, дороги промислових підприємств, а також на внутрішньогосподарчі сільські дороги і дороги спеціального призначення. Подібне ділення автомобільних доріг діє в Україні до теперішнього часу. Зближення динамічних характеристик вітчизняних і закордонних автомобілів, а також складу транспортного потоку і режимів руху автомобілів є важливою об'єктивною передумовою для гармонізації вітчизняних і закордонних норм на проектування автомобільних доріг. Удосконалення норм проектування згідно вимог споживачів автомобільних доріг доцільно почати з удосконалення класифікації автомобільних доріг, що є найважливішим елементом системи нормативних документів у дорожньому господарстві. Сучасний підхід до класифікації автомобільних доріг є переважна орієнтація не на валовий показник роботи дороги (інтенсивність руху), а на якісне забезпечення безпечного і комфортабельного руху транспортних потоків. Призначення категорії дороги – прерогатива замовника і власника дороги. Чим вище категорія дороги, тим вище вимоги до її споживчих властивостей. Об'єктивною характеристикою категорії дороги є рівень її споживчих властивостей.
Вимоги до нової класифікації автомобільних доріг Класифікація повинна містить в собі функціональну, адміністративну й технічну класифікації, кожна з яких має певне призначення і свої класифікаційні ознаки: - функціональна класифікація групує дороги по функціональному призначенню, характеру надаваємого обслуговування транспортних зв'язків і цілей планування; -адміністративна класифікація (або класифікація по приналежності) застосовується для визначення рівнів відповідальності за функціонуванням доріг і джерел фінансування; - технічна класифікація застосовується для поділу доріг на класи й категорії по їх споживчих властивостях (середня швидкість транспортного потоку, рівень завантаження дороги рухом, коефіцент безпеки руху, нявність перетинань з іншими транспортними шляхами) і технічному рівню, що включає основні елементи, параметри і характеристики доріг які забезпечують установлені споживчі властивості.
Параметри технічної класифікації автомобільних доріг Росії ГОСТ Р 52398- 2005 Клас дороги Автомагістраль Швидкісна дорога Автомобільні дороги Категорія дороги ІА ІБ ІВ ІІ ІІІ IV V Розрахункова інтенсивність руху, авт./добу, приведена до легкового > 15000 8000… 15000 > 15000 8000… 15000 3300… 8000 330… 3300 до 330 У фізичних автомобілях > 9000 5000… 9000 > 9000 5000… 9000 2000… 5000 200… 2000 до 200 Розрахункова швидкість руху, км/год 140…80 120…80 120…80 120…60 100…50 80…40 60…30 Кількість смуг руху 4 і більше 4 і більше 4 і більше1) 4 2 або 33) 2 2 1 Ширина смуги руху, м 3,75 3,75 3,75 3,5 3,75 3,5 3,0 4,5 і більше Ширина проїзної частини, м 2 7,5 і більше 7,5 2 7,5 і більше 2 7,0 і більше 7,5…7,0 7,0 6,0 3,0 Ширина узбіччя, м 3,75 3,75 3,75 3,0 (3,75) 2,0…1,5 1,5…1,0 1,0 Центральна розділювальна смуга Обов’язкова Обов’язкова Допускається відсутність2) Не потрібна Перетини з автомобільними дорогами, В різних рівнях Допускаються перетини в одному рівні з світлофорним регулюванням Допускаються перетини в одному рівні4) Перетини з залізними дорогами і трамвайними шляхами В різних рівнях В різних рівнях Допускаються перетини в одному рівні Доступ на дорогу з примиканням в одному рівні Не допускається Допускається без перетину прямого напрямку Допускається
Вимоги до повздовжньої рівності дорожніх покриттів Фактичні показники повздовжньої рівності, ухвалені в Росії не повинні перевищувати гранично допустимих значень Категорія дороги Тип дорожнього одягу Гранично допустимі значення показників рівності За приладом ПКРС-2, см/км за поштовхоміром, см/км на автомобілі міжнародний показник рівності (IRI),м/км кількість просвітів під триметровою рейкою, які перевищують вказані в СНиП 3.06.03-85, % УАЗ ГАЗ, Газель І Капітальний 540 100 220 5,0 6 ІІ Капітальний 660 120 270 6,5 7 ІІІ Капітальний 860 170 350 8,5 9 ІІІ Полегшений 1100 240 460 12,0 12 IV Полегшений 1200 265 500 12,0 14 IV Перехідний - 340 510 - - V Перехідний - 340 500 - - V Нижчий - 510 720 - -
Вимоги до поперечної рівності дорожніх покриттів Значення допустимої і гранично допустимої глибини колії, за вимогами які діють в Росії (ГОСТ Р 50597) Розрахункова швидкість руху, км/год Глибина колії, мм Вимірювання по спрощеній методиці Вимірювання за методом вертикальних відміток допустима гранично допустима відносно правого випору відносно лівого випору допустима гранично допустима допустима гранично допустима 1 2 3 4 5 6 7 Більш 120 4 20 не допускається 4 9 20 120 7 20 3 5 16 25 100 12 20 6 9 27 40 80 25 30 15 18 50 50 60 і менше 30 35 50 50 50 50
Схожі презентації
Категорії