Політична система Швейцарської Конфедерації в світлі децентралізації
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Політична система Швейцарської Конфедерації в світлі децентралізації Навчальна поїздка до Швейцарії посадових осіб Уряду та керівників органів місцевого самоврядування України Марк Бюльман, Центр з питань демократії, Аарау NCCR-демократія, Університет Цюрих
План Децентралізоване управління – приклад Швейцарії Від об'єднання держав до федеральної держави – витоки та історія Швейцарського федералізму Швейцарська система сьогодні Децентралізація в порівнянні Переваги та недоліки федералізму
3 опори Швейцарської системи Конкордат (прийняття рішень на базі консенсусу) Пряма демократія Федералізм
Федералізм Розподіл політичної влади шляхом: Вертикального розподілу влади Участь кантонів на федеральному рівні Участь громад на кантональному рівні Захисту меншин / інтеграції Кантони з невеликою кількістю жителів Релігія та мова Федералізм = Автономія / Гарантія існування субнаціональних одиниць (правова, політична) Принцип субсидіарності Оптимальний розподіл
Огляд 1291-1798 Старий “клятвений союз” Розвиток держави з 13 кантонів, слабо пов'язаних між собою 1798-1813 Гельвеція Наполеон: Централізована держава з 19 кантонів 1815 Віденський Конгрес Федеральний договір нейтральність; 22 кантони як державне об'єднання з першою федералістською конституцією 1830-1847 Боротьба за нову федерацію Полеміка і сутички за демократію і федеральну державу 1848- (Кон)федерація Компромісне рішення „confederatio helvetica“ – “Швейцарська Конфедерація”
Боротьба за демократію та федералізм 1830-1847 рр.: ліберали Починаючи з 1815 р.: знову частково запроваджені старі, з численними обмеженнями кантональні конституції (більше ніяких політичних прав) Після 1830 р.: демократичні (ліберальні та радикальні) зустрічні рухи в протестантських кантонах Насильницьке повалення влади Народні збори в Устері
Боротьба за демократію та федералізм 1830-1847 рр.: консерватори Путч в Цюриху (1839 р.): переворот Люцерн (1841 р.): питання єзуїтів Ааргау (1841 р.): “монастирський спір” Походи добровільних озброєних формувань (1844 р., 1845 р.): напад на Люцерн “Особлива федерація” 1845 р.: Люцерн, Цуг, Фрібург, Валліс
Боротьба за демократію та федералізм 1830-1847 рр.: війна “Зондербунду” Початок війни – 4 листопада 1847 р.: протягом 20 днів генерал Дюфур переміг Фрібург, Цуг, Люцерн та Валліс 138 загиблих, 500 поранених Битва під Гізіконом
Боротьба за демократію та федералізм 1830-1847 рр.: конституція 1848 р.: нова Федеральна конституція як компроміс УСІХ кантонів Федеральна держава (репрезентативна демократія з розподілом гілок влади) Компетенції Федерації: зовнішня політика, економічна політика, оборона Федеральні установи: двопалатний парламент – Національна Рада та Рада кантонів; уряд (Бундесрат – колегіальний орган); судова влада Широкі компетенції кантонів Напівпряма демократія (референдум та конституційна ініціатива) Права громадян
Боротьба за демократію та федералізм 1830-1847 рр.: висновки Формування нації “знизу” – компроміс між противниками та прихильниками централізованої держави Конституція: Уряд та двопалатний парламент Кантональний суверенітет з великим впливом на федеральну політику Кантони зберегли власні конституції та переважну частину компетенцій (особливо податки) Багатокультурна держава: гарантується різноманітність культур, мов та релігій
Система Швейцарії: Бундесрат (уряд) 7 членів Обрані парламентом на 4 роки Щороку обирається новий Президент Принцип колегіальності Керівники 7 департаментів (міністерств) Бундесрат 2010 р. з федеральним канцлером (жінка)
Система Швейцарії: Національна Рада 200 членів (мають інше постійне місце роботи) Кількість місць на кантон в залежності від кількості жителів Вибори: кожні 4 роки З 1918 р.: пропорційний принцип Національна Рада
Система Швейцарії: Рада кантонів 46 членів (мають інше постійне місце роботи) 2 делегати від кожного кантону Вибори: кожні 4 роки Однакові з Національною Радою владні повноваження Рада кантонів
Система Швейцарії: Кантони 26 ‚держав‘ Автономія: власні конституції Власні парламенти, уряди та судді Виконання власних та національних законів Висока фінансова автономія
Система Швейцарії: громади (I) 2600 громад з кількістю жителів від 17 (!) до 350000 Незалежність у власній організації та наданні послуг: Система поєднання виконання управлінських завдань з основною роботою Співробітництво між громадами Фінансове вирівнювання Зростаючі територіальні реформи (об'єднання)
Система Швейцарії: Громади (II) Автономія: гарантія існування, свобода політичної структури та адміністративної організації, стягнення податків, самостійне виконання завдань (в рамках конституції кантону та Федеральної конституції) Свобода політичної організації: Виконавча влада: колегіальний уряд з 3 – 15 членів (обирається народом) Законодавча влада: парламент (30 – 60 членів) чи Збори громади Судова влада: місцеві мирові судді Висока фінансова автономія
3 рівні з різними компетенціями (переплетіння завдань) Bund Kantone Gemeinden Гроші X Армія X Зовнішня політика X Охорона здоров’я (X) X X Залізниця X Дороги X X X Дослідження X Освіта (X) X X Поліція (X) X X Податки X X X Гром.транспорт / дороги X X X Вода / Відходи / Струм X Соціальна сфера X X Просторове планування / сільське господарство X X
Інституції федералізму Друга палата парламенту: Рада кантонів При перегляді Конституції – більшість кантонів Кантональні ініціативи Кантональні референдуми Процес розгляду (обговорення) проектів законів на кантональному рівні
Децентралізація в Швейцарії Особливості Швейцарії: 1. Культурні відмінності та місцева автономія – федералізм помічник при народженні “вольової нації” швейцарців 2. Не централізація через недовіру до центральних гілок влади (політична культура) 3. Ідея максимального наближення до громадян 4. Федералізм як досвід, що склався в процесі історичного розвитку
Децентралізація в інших країнах Тенденції: Прагнення окремих регіонів до автономії Делегування владних повноважень з національного на регіональний рівень Глокалізація (на противагу глобалізації) Приклади: Велика Британія: перехід права (Шотландія, Уельс, Північна Ірландія) Іспанія: Конституція 1978 р.: Communidades Autonomas Різні європейські країни: автономізація та демократизація громад (наприклад, Німеччина, Велика Британія, Франція)
Головні поняття Деконцентрація Центральний уряд розміщує власні установи в субнаціональних одиницях відсутність переміщення влади Децентралізація Центральний уряд передає владу і повноваження субнаціональним одиницям (наприклад, фіскальні чи адміністративно-організаційні повноваження) зростає автономія субнаціональних одиниць Федералізм = децентралізація + субнаціональні одиниці отримують можливість (та інституції) впливати на національні рішення
Переваги Інтеграція гетерогенних суспільств Свобода, участь, ефективність Інновативність Залучення громадян (знання, компетентність) Підвищення відповідальності та контролю Можливі політичні вигоди: Послаблення регіональних конфліктів, пов’язаних з меншинами Подолання фінансових проблем
Недоліки Демократія проти федералізму Політичні переплетіння Гальмування реформ: Зміна рамкових умов Інші, не “прив'язані” до територій “сфери напруги” Зміни в населенні Глобалізація
Виклики Децентралізація – це постійний, довготривалий процес, який може призводити до конфліктів і кінцевою метою якого мають бути компроміси (передумовою є стабільна система) Досягти рівноваги між демократією і федералізмом важко (рівноправність проти захисту меншин) Фіскальна автономія як важлива умова (незалежність)
Схожі презентації
Категорії