Український орнамент!
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
обґрунтування можливості вивчення українського національного орнаменту у національно-патріотичному та естетичному вихованні. український орнамент (вишиванки та рушники). 1) вивчити та ознайомити дітей з особливостями національного жіночого костюма у різних регіонах України; 2) теоретично обґрунтувати можливості вивчення українського народного промислу, а саме вишивки у національно - патріотичному вихованні молодших школярів; 3) теоретично обґрунтувати можливості українського народного промислу, а саме вишивки в естетичному вихованні молодших школярів; 4) практично перевірити можливості народного промислу у формуванні основ національно-патріо- тичної та естетичної культури учнів початкових класів
Добре відома фраза: «Без минулого немає майбутнього» кожного дня підтверджується подіями сьогодення. Не знаючи своєї історії людина не може правильно сприймати події теперішнього часу та свідомо будувати майбутнє , не поважаючи пам'ять своїх пращурів , не може з розумінням ставитись до своїх нащадків , не знаючи культуру та не цінуючи творче надбання минулих поколінь, не може розвивати її надалі та може загубити серед безлічі існуючих сьогодні культур. Тому в наш час ми повинні приділити особливу увагу вивченню народного образотворчого і декоративного мистецтва, яке своїми коренями сягає глибокої давнини. Воно нерозривно поєднано з історією народу, магічно-обрядовою і господарською його діяльністю. Саме тому твори народного мистецтва містять як духовні, так і матеріальні ознаки. між звичайними побутовими предметами з дерева, глини, тканини та інших матеріалів і предметами-творами народного мистецтва не існує чіткої межі
Колишній інтер'єр українських жител простий, але надзвичайно декорований з вишитими рушниками, тканими ліжниками, керамікою, різьбленням тощо могли слугувати музейними експонатами. Нажаль ці традиції майже не зберігаються до нині. В XX ст. під впливом міської моди, звичайно, поширилися сучасні меблі, килими, майже не залишивши місця елементам традиційного українського стилю в селах, тим більше, у міських квартирах, а вишиті рушники або їх імітацію ми можемо побачити лише на весіллях.
Але чому ж тоді кожного разу, коли до нашої країни прибувають почесні гості і їх зустрічають перші особи держави наші погляди не можуть відірватися від русявих струнких дівчат в українських національних костюмах , які вітають гостей хлібом-сіллю на вишитих майстринями рушниках? І, якщо прапор і герб є символами нашої держави, то український національний костюм є її візитівкою, яка розповідає про минуле країни та служить джерелом для творчості в майбутньому.
Одним із найважливіших джерел естетичного виховання і розвитку молодших школярів є народне мистецтво. Воно будить творчі сили учнів, робить доступним процес художньої творчості. Мистецтво, подібно до мови, є засобом спілкування людей , подібно до науки – засобом пізнання дійсності, подібно до педагогіки й моралі – засобом виховання, прищеплення знань і норм поведінки в суспільстві. Знайомство та вивчення українського національного орнаменту є особливо цінними для виховання та розвитку дітей у наших школах. Уроки з образотворчого мистецтва та праці , присвячені цій темі, з усією переконливістю доводять, що найбільших успіхів досягає той, хто вміло поєднує теорію і практику, яка базується на досвіді вивчення основ мистецтва створення візерунків. Розглядаючи естетичні можливості українського орнаменту, ми оцінюємо і їх місце у людській діяльності , житті . Останнім часом в українській науковій літературі активізувалась увага до висвітлення питань духовної культури. Українська вишиванка безпосередньо входять у сферу матеріальної і духовної культури народу.
Сьогодні народні промисли і ремесла розглядаються як важлива художня цінність, що виконує численні функції - пізнавальну, комунікаційну, естетичну . На уроках з використанням вишивки учні ознайомлюються з кращими зразками української народної творчості, вивчають побудову узорів, самі складають узори і підбирають кольори для оздоблення вишиванок та рушників.
Люди дали вишиванкам сонце і квіти, листя і ягоди. Радощі і болі життя зашивали жіночі руки у своїх вишиванках . Такі уроки особливо розвивають учнів , якщо проводяться з підбиранням наочних посібників із справжніх зразків творчості. Показування на уроках вишивок , мережива збуджує цікавість учнів . Бесіди з учнями, демонстрування посібників , навчальних таблиць і фотографій треба проводити так , щоб показати всю різноманітність видів вишивок притаманних різним регіонам України.
Пояснювати основи композиції узорів особливо корисно на зразках народної творчості. Розуміння законів композиції, ритму в народних узорах гармонійно поєднується з гідним подиву почуттям кольору. На уроках трудового навчання діти створили свої схеми для майбутніх рушнич- ків Взяли нитки ми на голку – Рушник вишиваємо І барвисту пісеньку Весело співаємо. Смужечка до смужечки Малюнок до малюнка – Подивись, на рушничку Чудові візерунки.
На наступному уроці діти набували інших навичків : володіння ниткою та голкою. Нехай наші рушники були з картону , але поєднання кольорі в на них було гармонійним . Рушнички, рушнички… Тут червоне із чорним Так магічно сплелось, Що нагадує віхи життя І здається, він крилами зараз пригорне І залежить тобі те зболіле , святе каяття. Червона – сонечко; Коричнева – щаслива дорога; Зелена – зустріч з добрими людьми; Синя – блакитне небо; Жовта – символ здоров'я, успіху.
Знайомство з національними костюмами з різних регіонів України на уроці образотворчого мистецтва вилилось у створення костюмів для героїв народної казки “ Лисичка, Котик і Півник ”. Оскільки у Лисички було чотири доньки, щоб їх не переплутати, кожен учень повинен був створити свій укра- їнський національний жіночий костюм. Кращі чотири маленькі Лисички стали героями нашої казки, яку ми із задоволенням розіграли на уроці .
Був собі Котик і Півник та згодом і побратались. Поставили собі хатку маленьку і живіть удвох… Півнику-братику, відчини! Несе мене Лиска за кленові ліси… Тоді пішов у Лисиччину хатку, Півника випустив…
Вивчення тем з вишивання на уроках трудового навчання та вивчення українського національного одягу на уроках образотворчого мистецтва в початкових класах має дуже велике значення. Знання і вміння з обробки тканин і текстильних матеріалів у рівній мірі необхідні як дівчаткам, так і хлопчикам. Уміння і навички з шиття і вишивання є важливим елементом в праці з самообслуговування. Любов до шиття і вишивання, привита дітям з раннього віку часто зберігається на все життя. Практичні роботи з вишивання формують художні здібності учнів, мислення і естетичне сприймання творів декоративно-прикладного мистецтва, розвивають і удосконалюють трудову культуру, вміння планувати і організовувати свою роботу. У ході навчання тем з вишивання учні отримують цінну інформацію про розвиток мистецтва вишивки на Україні, ознайомлюються з художніми традиціями нашого народу, вчаться поважати його історію та любити свою країну.
Схожі презентації
Категорії