"Архітектура Київської Русі"
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Разом з християнством Русь перейняла у Візантії хрестово-купольну конструкцію храму. Церква такого типу квадратна в плані. Її внутрішній простір розділений чотирма стовпами на три нави (від лат. - Корабель): центральний і бічні. Два зводу перетинаються під прямим кутом, утворюючи в підкупольному просторі хрест - найважливіший символ християнства. На місці перетину склепінь розташований світловий барабан, увінчаний куполом. Він знаходиться на стовпах, з'єднаних між собою арками (вони називаються підпружні арки). Верхню частину стін храму завершують закомари (від др.-рус. Комар комора - звід). Вони напівкруглі, так як повторюють форму склепінь.
Число куполів мало символічний зміст. Два куполи означали божественне і земне походження Христа, три куполи - символ Святої Трійці (Бог Отець, Бог-Син, Бог-Дух Святий), п'ять - Христос і чотири євангелісти, тринадцять - Христос і 12 учнів-апостолів. Перші купола на Русі були невисокі, напівкруглі. Вони повторювали форму куполів візантійських храмів. Потім з'явилися шлемовидні купола (шолом - старовинний військовий металевий головний убір), а ще пізніше - цибулинні. Кожен купол завершено православним хрестом, завжди розташованим лицьовою стороною на схід.
Зазвичай храм має три входи: головний (західний) і два бічних (північний і південний). У Древній Русі навколо церкви будували галереї, або гульбища (від слова «гуляти»). Їх зводили з трьох сторін - північній, західній і південній. Деякі храми мали боковий вівтар прибудови, в кожній з яких був свій вівтар і могли здійснювати служби. Прибудова із західного боку храму (там, де був головний вхід) називалася притвор.
Під підлогою церкви знаходилися подклети, в яких ховали знатних людей і священнослужителів. Східна частина храму має апсиди (від грец. Апсида-дуга) - напівкруглі виступи. В залежності від розмірів храму може бути одна або п'ять апсид. Кожна перекрита напівкуполом. У апсидах розміщений вівтар («жертовник»). У вівтар можуть входити лише чоловіки.
В центрі вівтаря знаходиться престол - квадратний кам'яний стіл, символ гроба Господня. Згідно православній вірі, під час богослужіння Господь незримо перебуває на престолі. Перед ним влаштовано піднесення - солея. По боках солеї розташовані криласи - місця для півчих. Виступ у центрі солеї, навпроти Царських врат, називається амвон (від грец. «Сходити»). З амвона виголошуються проповіді, читається Євангеліє. У південній частині вівтаря розташована ризниця (дьяконник) - приміщення, де зберігається церковне начиння і облачення (ризи) священиків. Зліва від престолу, в північній або північно-східній частині вівтаря, є спеціальний стіл - жертовник. Під час служби на нього кладуть освячені хліба і вино для причастя. Від решти простору церкви вівтар відділений іконостасом (перегородкою з іконами).
У 1019 р. Ярослав, прозваний Мудрим (978-1054), став єдиним правителем Руської землі. У 1037 р. почалося будівництво грандіозного головного храму столиці - собору Св. Софії. Таким чином, Ярослав Мудрий проголошував Київ рівним Константинополю, де головний собор теж був присвячений св. Софії.
Центральний купол (символ Ісуса Христа) оточують чотири куполи поменше (символи чотирьох євангелістів: Матвія, Марка, Луки та Іоанна), а до них примикають інші вісім куполів. Всього їх 13, по числу учнів та їхні вчителі. Чотири глави навколо головного купола.
Будували собор російські майстри під керівництвом архітекторів з Візантії. Матеріалом для будівництва була рожева плінфа. Колони клали з цегли. Карнизи, огорожі, підлоги виконали з місцевого сланцю, так званого червоного шиферу, який має красивий малиново-фіолетовий колір. Підлоги покривали мозаїкою. Зовні собор прикрашали ніші і вікна, викладені з плінфи хрести і меандри - геометричні орнаменти, кладка з прихованим поруч і смуги шорсткого, необробленого каменю. У ХVІІ-ХVШ ст. собор піддався переробкам. У наш час древня кладка видна лише на ділянках, де спеціально знята штукатурка.
Чудовий інтер'єр Софійського собору багато в чому зберігся. Це мозаїки та фрески. Шматочки смальти (кольорового непрозорого скла), з якої виконані мозаїки, мають різний нахил і тому іскряться на світлі, створюючи враження «мерехтливого живопису».
У головному куполі зображений Христос Вседержитель з Євангелієм в лівій руці, в круглому обрамленні - медальйоні. Його оточують архангели (збереглося мозаїчне зображення одного з них, решта написані маслом). У барабані центрального купола в простінках між вікнами - фігури апостолів-учнів Христа, як ніби літають у повітрі. На стовпах, що підтримують купол зображення чотирьох євангелістів.
Христос, архангели, апостоли символізують Церква небесну. Образ Богоматері-заступниці - символ Церкви земної. Фігура Богоматері розміщена в центральній апсиді на золотому фоні. Висота її досягає п'яти метрів. Вона зображена з піднесеними в молінні до Спасителя руками. Таке зображення Богоматері називається Оранта (від лат. - Молиться).
Софійський собор знаменитий своїми фресками не тільки на релігійні сюжети, але і на світські теми: збереглися зображення скоморохів, сцени князівського полювання.
Схожі презентації
Категорії