ЕТИЧНI ПРИНЦИПИ В ПСИХОДIАГНОСТИЦI
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
План лекції 1. Основні етичні принципи В психодіагностиці. 2. Загальні етичні принципи проведення психодіагностичного обстеження. 3. Вимоги до психодіагноста. .
1. Основні етичні принципи в психодіагностиці. Ппрофесійно-етичні норми роботи психолога у сфері сиходіагностики сформульовані у ряді принципів (О.О. Бодальов і В.В.Столін, О.Г Шмельов та інш.). 1. Принцип відповідальності: припускає відповідальність психолога-діагноста за збереження психічного і фізичного здоров'я, емоційно-соматичного комфорту, соціального благополуччя обстежуваного в процесі діагностики. 2. Принцип компетентності: припускає, що психодіагностичне обстеження виконується завжди кваліфікованими психологами, що мають базову вищу психологічну освіту. Психодіагност береться за рішення тих задач і питань, по яких він професійно обізнаний. 3. Принцип конфіденційності - припускає нерозголошування результатів без персональної згоди на це тієї особи, по відношенню до якої проводилася психодіагностіка. (не рекомендується указувати в публікаціях точні імена і прізвища випробовуваних).
4. Принцип наукової обгрунтованості психодіагностичної методики вимагає того, щоб вона, як мінімум була валідною і надійною, тобто давала такі результати, яким можна цілком довіряти. 5. Принцип незавдання збитку, шкоди припускає, що результати психодіагностіки у жодному випадку не можна використовувати на шкоду тій людині, яка піддається обстеженню. (обстежуваний має право вимагати інформацію про те, що і як у нього тестуватиметься, про результати його обстеження, а також про то, ким і яким чином вони будуть використані для вирішення його долі). 6. Принцип об'єктивності висновків з результатів тестування вимагає, щоб вони були науково обгрунтованими, тобто витікали з результатів тестування, проведеного за допомогою валідних і надійних методик, і ніяк не залежали від суб'єктивних установок тих, хто проводить тестування або користується його підсумками.
7. Принцип ефективності пропонованих рекомендацій припускає, що такі рекомендації обов'язково повинні бути корисними для тієї людини, якій вони даються. 8. Принцип комплексної діагностики - принцип поєднання різних методичних прийомів. Психолог забезпечує необхідний рівень надійності діагнозу, застосовуючи стандартизовані і нестандартизовані методики, а також метод незалежних експертних оцінок.
2. Загальні етичні принципи проведення психодіагностичного обстеження. 1. Психолог має право запросити у людини зведення про його особу тільки після того, як обстежуваний повністю усвідомив цілі обстеження, а також цілі і способи використання цієї інформації. ( Для ефективності обстеження можливо приховувати від досліджуваного дійсну мету тестування, проте, особа не повинна піддаватися тестуванню обманним шляхом). 2. Будь-яка людина має право відмовитися від участі в психологічному обстеженні і тим самим захистити від небажаного втручання свій внутрішній світ. 3. Результати обстеження, проведеного на особисте прохання обстежуваного, не можуть бути надані якій-небудь установі, якщо випробовуваний не дає на це згоди.
4. Психодіагност зобов'язаний берегти професійну таємницю результатів тестування: а) він не передає особам, не уповноваженним вести психодіагностичну практику інструктивних матеріалів; б) не розкриває перед досліджуваним секрет методики, на якому заснована її валідність; в) виконує принціп обмеженого розповсюдження психодіагностичних методик. 5. При тестуванні дітей до 16 років необхідна індивідуальна згода дитини і його батьків. На прохання батьків їм повинні бути повідомлені результати тестування дитини. При психодіагностичному обстеженні підлітка 16 років і старше потрібна тільки його згода. 6. Щоб уникнути неправильного поводження з тестовими даними необхідно, щоб доступ до них підлягав строгому контролю. 7. При повідомленні результатів тестування необхідно враховувати особливості тієї людини, якій вони призначаються. 8. Результати обстеження повинні повідомлятися досліджуваному з їх інтерпретацією і коментарями фахівця.
3. Вимоги до психодіагноста (користувача психодіагностичних методик) Психодіагност - це спеціально підготована людина (психолог, педагог, психотерапевт тощо). Він повинен задовольняти наступним професійним (1) і особистісним (2) вимогам: 1) Розуміння задач дослідження, компетентність в проведенні дослідження (тестування) і в оцінюванні результатів; 2) Уміння контролювати себе, емоційна, урівноваженість, товариськість, тактовність.
Індивідуальне проведення тесту подає додаткові вимоги до психодіагноста. Він повинен уміти викликати симпатії досліджуваного; привернути його до себе питаннями про нього самого, про його схильності, зацікавити його тестом, можливістю спільної роботи в процесі виконання тесту або можливостями надання послуги психологу успішним рішенням задач (правильною відповідаю на питання).
Психодіагност зобов'язаний: добре знати інструкцію, уміти сформувати позитивну настанову на рішення задач або відповіді на питання, уміти ненав'язливе, але наполегливо пропонувати задачі і питання в відповідності з програмою, знати можливі типові питання або відповіді на них, уміти виразно, достатньо голосно і без запинок прочитати або переказати інструкцію, текст задач або питань,
Необхідний рівень кваліфікації психодіагноста визначається складністю тестування, варіативністю процедури проведення і оцінювання відповідей, індивідуальним або груповим характером проведення. При індивідуальному тестуванні (а інколи і при груповому) потрібно відхилятися від тексту, що пропонується в керівництві, із-за непередбачених питань досліджуваного, зміни умов проведення тощо. Слід робити це лаконічно, не підказуючи відповідей, не викликаючи негативних емоційних реакцій у досліджуваних і не зменшуючи часовий ресурс досліджуваного.
Схожі презентації
Категорії