РОЛЬ ШКОЛИ У ПРОФІЛАКТИЦІ ПОРУШЕНЬ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ ДІТЕЙ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
РОЛЬ ШКОЛИ У ПРОФІЛАКТИЦІ ПОРУШЕНЬ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ ДІТЕЙ Доповідач – зав. лабораторії гігієни навчальної діяльності дітей, к. мед. н. Гозак Світлана Вікторівна Державна установа «Інститут гігієни та медичної екології ім.О.М.Марзєєва НАМН України», м.Київ м. Київ, 27.03.2013 р.
У жовтні 2005 року Європейським союзом шкільної і університетської медицини і здоров’я (EUSHM) на 13 європейському конгресі «Здоров’я молоді – інвестиції в майбутнє» була прийнята Декларація про шкільне здоров’я в Європі
- Охорона здоров’я школярів повинна мати найвищий політичний пріоритет. - Охорона здоров’я школярів повинна бути організована без перешкод. - Школа – це ідеальне місце для проведення програм по охороні здоров’я дітей. - Охорона здоров’я школярів повинна базуватися на наукових дослідженнях. - Необхідні програми післядипломної підготовки спеціалістів шкільної охорони здоров’я. Основні положення Дубровніковської декларації про шкільне здоров’я в Європі (15 жовтня 2005р., Дубровнік, Хорватія)
Резолюція 16-го Конгресу європейського союзу шкільної та університетської медицини і здоров’я (червень 2011 р., Москва) Загальними проблемами для всіх країн-учасниць є: Недостатня ефективність ФВ в закладах освіти Недостатня підготовка медичних та педагогічних кадрів в галузі охорони здоров’я дітей
Шкільні фактори ризику Тривале статичне, сенсорне та інформаційне навантаження Обмеження рухової активності та перебування на відкритому повітрі Недостатня ефективність ФВ Недостатнє освітлення Невідповідність шкільних меблів Неякісне повітря в класах Проблеми організації харчування і питного режиму Тривалий вплив закритих приміщень, обмеження простору Безперервна сидяча поза більше 10-15 хвилин “Шкільні” захворювання Порушення постави Зниження зору Захворювання органів травлення Порушення кровообігу Нервово-психічні захворювання
Тенденції рухової активності, самопочуття та зацікавленості фізичною культурою міських учнів (дівчата) (1500 дітей, 2010 р.)
Порівняльна характеристика внеску чинників фізичного виховання у формування здоров’я учнів Якість проведення ФК Матер-тех база ФВ 37 % Кардіореспираторна система 12 % 18 % Постава 6 % 15 % Фізичний розвиток - 14 % Розумова працездатність 7 %
ГЛИБОКІ КОРСЕТНІ М’ЯЗИ ХРЕБТА КРУПНІ М’ЯЗИ СПИНИ, ЧЕРЕВНОЇ СТІНКИ, ВЕРХНЬОГО ПЛЕЧОВОГО ПОЯСУ, СІДНИЦЬ М’ЯЗИ, ЩО ПІДТРИМУЮТЬ ХРЕБЕТ ТА ФОРМУЮТЬ ПОСТАВУ
Причини і наслідки порушень опорно-рухового апарату дітей Сучасні діти Добове надходження вітаміну А менше від фізіологічної норми в 2 – 5,3 рази кальцию - в 3-4 рази
Уразливість структур хребта дитини “малі травми”, спазм м’язів ↓ запальні та дегенеративно-дистрофічні процеси
Формування порушень ОРА I. Чинники, які є передумовою захворювання ОРА: Cлабкість структур хребта та стопи, як наслідок неадекватного харчування з дефіцитом структурних компонентів кісткового та хрящового синтезу; Cлабкість м'язового корсету хребта, зв'язково-суглобового апарату, як результат фізичної детренованості організму дитини; Різна довжина ніг як результат перенесеної травми (формування статичного сколіозу); Патологія суглобів та кісток кінцівок, як причина компенсаторних по-рушень постави. II. Чинники, що додатково порушують метаболізм тканин хребта та м'язів: Недосконала побудова процесу ФВ та невідповідність ФН дитини стану його ОРА; Переважання в хронометражі дня перебування дітей в сидячій позі з розслабленням м'язів тулубу, порушенням гемодинаміки в тканинах тулубу та попереку, стисканням судинно-нервового пучка, хрящових епіфізів хребта; Тривале порушення гемоциркуляції тканин тулубу фіксованою позою під час уроків та при виконанні домашніх завдань. III. Формування конкретної травми структур хребта Пасивне стискання судинно-нервового пучка, хрящових епіфізів хребців до стану патологічної нервової іритації; Травматичний зсув структур сегменту хребта у фронтальній та сагітальній площинах з виникненням патологічної нервової іритації; Компресійні травми епіфізів, диска, губчастої речовини хребця (стискання по вертикалі); Перерозподіл осьового навантаження та компенсаторне викривлення хребта через різну довжину ніг (статичний сколіоз). IV. Розвиток конкретної клінічної форми деформації ОРА у конкретної дитини V. Фіксація неадекватного статусу структур хребта з розвитком стійких викривлень, торсій, атрофії м'язів, зміною форми грудної клітки і тазу. Формування в подальшому вертеброгенних захворювань.
ПРОГРАМА ПРОФІЛАКТИКИ І КОРЕКЦІЇ ПОРУШЕНЬ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ ДІТЕЙ У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ «КРАСИВА ПОСТАВА ДИТИНИ» Організований колектив Максимально раннє виявлення патології ОРА через додаткові огляди дітей: - щомісячний огляд дітей 5-12 років батьками (відповідно розробленої пам’ятки для батьків), - моніторинг стану ОРА учнів вчителями та формування на базі навчального закладу (з урахуванням інформації батьків) групи ризику «діти з підозрою на порушення ОРА», - щоквартальний огляд (по потребі частіше) групи ризику «діти з підозрою на порушення ОРА» лікарем-ортопедом по поданню закладу. Група дітей без патології ОРА Діти з виявленими порушеннями ОРА Коригування харчування дітей з забезпеченням вікової потреби в комплексі структурних елементів остео- і хондросинтезу. Виконання вдома профілактичної гімнастики для укріплення корсету захисних м’язів хребта, зв’язкового апарату ХРС та стопи. Впровадження вдома вправ на тренажері «похилена дошка» з тренувальним навантаженням у фронтальній, сагітальній плоскості на фоні вертикального розтягування хребта. Коригування уроків (занять) з фізкультури з впровадженням: - спеціальних вправ на зміцнення м’язового корсету, включаючи ротаційну корекцію структур хребта; - розвантаження хребта наприкінці занять; - релаксаційної корекції гемодінамики. Організація ергономічного робочого місця в класі, вдома. Впровадження спеціальної профілактичної гімнастики під час фізкультурних пауз в середині і наприкінці уроку, під час великої перерви, у групах продовженого дня, вдома після приготування домашніх завдань. За рекомендацією дитячого ортопеда індивідуальне лікування в умовах лікувально-профілактичних установ. Індивідуальний цикл реабілітації. За рекомендацією дитячого ортопеда корекція порушень постави під час фізичних занять у закладах освіти та вдома.
Динаміка захворюваності учнів під впливом програми «Красива постава школяра», на 1000 дітей *
Модель «Державна стратегія щодо здоров’язберігаючої спрямованості фізичного виховання в навчальних закладах» І – інформація, С – створення стандартів ФВ, У – створення умов для ФВ, М – мотивація, К – контроль, спостереження та моніторинг
* Гарне здоров’я – успішне навчання! svitlana_gozak@mail.ru к.м.н. Гозак С.В. зав. лабораторії гігієни навчальної діяльності дітей (044) 559 14 90
Схожі презентації
Категорії