Життя і творчість Франциско де Гойя
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Життя і творчість Франциско де Гойя Ф. Гойя. Автопортрет. Олія, близько 1788 р. Музей Гойї, Кастрес, Франція. Ф. Гойя. Автопортрет. Олія, 1815 р. Академія образотворчого мистецтва св. Фернандо, Мадрид, Іспанія. Ф. Гойя. Автопортрет із доктором Арієттою. Олія, 1820 р. Міннеаполіський інститут мистецтв, Міннеаполіс, Міннесота, США.
Франциско де Гойя (1746–1828 рр.) був найславетнішим іспанським художником кінця 18 — початку 19 століть. Він активно творив протягом більш ніж 50 років і залишив по собі близько 700 картин, 200 гравюр і 900 рисунків. Його ранній стиль малювання належить епосі рококо, а пізній — романтизму. Роботами митця захоплювалися багато імпресіоністів і постімпресіоністів, зокрема це стосується експериментів Гойї з кольорами, зухвалих композицій і усунення надмірного зосередження на деталях. Його часто називають першим “модерним” художником, духовно пов’язаним із прогресивними стилями кінця 19 століття. Митець був придворним живописцем трьох іспанських королів і жив у дуже бурхливий період іберійської історії — ліберальне Просвітництво, окупація Іспанії Наполеоном, визвольна війна проти французів. Народившись у місті Сарагоса (північно-східна Іспанія), він інколи допомагав своєму батькові-реміснику. Але перший значний творчий прорив Гойї датується 1774 роком, коли він став рисувальником на королівській фабриці гобеленів у Мадриді. У 1789 році художник був обраний до Королівської академії красних мистецтв. Окрім придворних успіхів, йому принесло славу написання портретів — у 1786 році митець став особистим портретистом монарха. Коротко про письменника
Гойя продовжував творити навіть після завоювання Іспанії французами в 1806 році, малюючи наполеонівських генералів. Під час визвольної війни з окупантами з півночі він вражаюче зобразив жорстокості, що супроводжують військові дії, у 1815 році його викликали у трибунал іспанської інквізиції для одержання пояснення антирелігійного змісту створених картин. Особисте життя живописця супроводжувалося багатьма трагедіями. Його дружина народила восьмеро дітей, з них до дорослого віку дожив лише син Хав’єр, котрий не дуже переймався демонструванням лояльності до батька і після його смерті продав половину успадкованих творів. Гойя мало не вмер від тяжкого захворювання взимку 1792–1793 рр., маючи вже 46 років. Брат його жінки, Рамон Байо, тоді також підхопив хворобу і не вижив. Дружина художника померла у 1812 році, залишивши його вдівцем. У 1819 році митець знову був дуже хворий, але все-таки одужав і дожив до віку 82 роки Коротко про письменника
“Маха” Двома з найвідоміших картин Гойї є «Маха оголена» (ісп. La maja desnuda) (1797—1800, Прадо) та «Маха одягнена» (ісп. La maja vestida) (1800—1803, Прадо). Вони зображують одну й ту саму жінку в тій самій позі відповідно оголену та одягнену. Він намалював «Маху одягнену» у відповідь на обурення в іспанському суспільстві після попередньої, оголеної. Без будь-яких претензій на алегоричний чи міфічний зміст, ця картина була першим у західному мистецтві абсолютно світським зображенням жіночого ню у повний зріст. Гойя відмовився домалювати вбрання на ній, і замість цього створив нове полотно. Особу Махи точно не визначено. Найпопулярнішими є версії, що це герцогиня Альба, з якою Гойя, начебто, мав стосунки, або ж коханка Мануеля де Годоя (ісп. Manuel de Godoy), який пізніше й став власником картин. Жодна з цих теорій не була доведена, і досі залишається можливим варіант, що картини представляють якийсь узагальнений ідеалізований образ. У 1808 році картини було вилучено Фердинандом VII, а у 1813 році Інквізиція конфіскувала обидві роботи як непристойні
«Капрічос» Після важкої хвороби на лихоманку у 1792 році Гойя залишився глухим і став відлюдкуватим та заглибленим в себе. Протягом п'яти років, які пішли на одужання, він багато читав про Французьку революцію та її філософію. В результаті з'явилась гірка серія гравюр, яка була опублікована у 1799 році під назвою «Капрічос» (ісп. Caprichos). Темні видіння, зображені у цих гравюрах, частково пояснюються самим автором у його підписі: «Сон розуму породжує чудовиська», вони демонструють гострий, сатиричний розум художника; особливо це помітно в таких гравюрах, як «Полювання на зуби». У цій створеній в два етапи серії з вісімдесяти гравюр Гойя не тільки нападає на людські пороки — легковажність, боягузтво, легковірність, нещирість, тупу жорстокість, бажання жити чужим розумом і т. д. Він ще й висвічує в гротескній формі весь традиційний іспанський порядок, включаючи його найсвятіші ідеали.
Списки картин Ф. Гойя. Діти з візком. Олія, 1778 р. Толедський музей мистецтв, Толедо, Огайо, США. «Сатурн, що пожирає своїх синів», 1821—1823, Музей Прадо. Ф. Гойя. Трибунал інквізиції. Олія, 1812–1819 рр. Академія образотворчого мистецтва св. Фернандо, Мадрид, Іспанія. «Третього травня 1808 року» «Родина короля Карлоса IV» «Маха на прогулянці», 1777
Схожі презентації
Категорії