Михайло Шолохов (1905-1984). Трагічна доля однієї людини як втілення трагедії всього народу під час Другої світової війни в оповіданні “Доля людини
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Тема Михайло Шолохов (1905-1984). Трагічна доля однієї людини як втілення трагедії всього народу під час Другої світової війни в оповіданні “Доля людини”.
Епіграф уроку У його (Шолохова) висічених з алмазу і полум’я героях сконцентроване загальнолюдське і вічне. Г. Борян, вірменський письменник і критик
Слово про письменника Михайло Олександрович Шолохов (1905-1984) – видатний російський письменник, лауреат Нобелівської премії. Народився на хуторі Кружилін станиці Вешенської на Дону в сім’ї селянина. Батько докладав зусиль, щоб дати синові освіту. На початку 20-х років ХХ ст. М. Шолохов переїжджає до Москви. Юнак хотів учитися, але змушений був працювати. Знання він поповнював самостійно. У 1926 р почав писати роман-епопею “Тихий Дон” про життя донського козацтва. У роки Другої світової війни М. Шолохов був військовим кореспондентом, брав участь у боях, дійшов до кордонів Німеччини. Після війни продовжує літературну діяльність. У 1965 р. був удостоєний Нобелівської премії. Письменник пішов із життя в 1984 р.
Історія створення оповідання “Доля людини” У 1946 р. під час полювання М. Шолохов на березі річки зустрівся з колишнім фронтовиком. Чоловік розповів письменникові, якого прийняв за шофера-фронтовика, історію свого життя. Шолохов довго виношував задум твору, і лише через 10 років з’явилося оповідання під назвою “Доля людини”. Його надрукували 1 січня 1956 р. в газеті “Правда”. Невеликий твір викликав шквал листів у редакцію газети. Писали люди, які пережили жахи війни, полону, сім’ї загиблих фронтовиків, вчені, письменники. Багато читачі хотіли знайти Андрія Соколова, допомогти йому, низько вклонитися за його незламність, оточити увагою і співчуттям.
Бесіда з учнями на первинне сприйняття твору Яке ваше враження від оповідання? Чому твір так схвилював читачів? Виразне читання Прочитайте початок оповідання.
Евристична бесіда У чому полягає значущість зображення весни? Де відбувається дія твору? З якою метою автор вказує конкретне місце дії? Від якої особи автор починає розповідь? Які деталі вказують на те, що це людина з міста, яка приїхала з відповідальним завданням? Чи хизується він своєю посадою? Чи видає зовнішній вигляд, поведінка людину з високим становищем? Що говорить про те, що йому доводиться часто спілкуватися з людьми, впливати на їх життя, допомагати їм? Чи можна сказати, що це сам письменник?
Творче завдання Опишіть розповідача від імені його випадкового співрозмовника і хлопчика. (Зверніть увагу на те, чого більше буде у цій розповіді – портретної характеристики чи мовної манери поведінки, оцінки. Чому?)
Робота з текстом Скільки описів чоловіка і хлопчика на перших трьох сторінках оповідання? Чому один з них короткий, поверхневий, а другий більш детальний, докладний? Після чого автор уважніше подивився на співрозмовника? На яку деталь в портреті автор звертає особливу увагу? Яке порівняння вражає нас, коли він згадує про очі свого співрозмовника?
“Ви бачили коли-небудь очі, немов присипані попелом, повні такої невиводної смертної туги, що в них несила дивитися?”
Аналіз ситуації Чому люди іноді починають дуже відверту розмову? Що необхідно для відвертої розмови, сповіді? Чому іноді така розмова відбувається між зовсім незнайомими людьми? На яку ще важливу деталь, що підкреслює відвертість і щирість думок співрозмовника письменника потрібно звернути увагу?
Бесіда з елементами текстологічного аналізу З чого починається розповідь чоловіка? Що ви розумієте під його словами – “звичайне життя”? Доведіть, користуючись текстом, що герой дійсно прожив саме звичайне життя – таке, як багато людей в його місті, в його країні. Чи виділяє він себе серед інших людей? А яким ще може бути життя людини? Що, на вашу думку, входить у поняття “щасливе життя”? Спираючись на текст, дайте відповідь на запитання: “Чи можна назвати життя героя до війни щасливим?” Це щастя дісталося герою саме по собі чи він був до цього причетним, докладав якихось зусиль?
“Хороша попалася мені дівка!.. Ласкава, тиха, на знає, де тебе посадовити, звивається, щоб і про невеликому достатку щось смачніше тобі зготовити. Дивишся на неї і відтаєш серцем…”
Вранці я встаю, мов у росі скупаний, і всяка робота у мене в руках аж кипить! Ось воно що означає – мати розумну жінку-подругу…”
Читання тексту з коментуванням З чого почалися зміни в звичайному щасливому житті героя? Що підкреслює займенник “вона” поряд з іменником “війна”? Як говориться про війну? Чи вважає герой свій призов на війну чимось незвичайним, трагічним? Чому? Як в оповіданні звучить пророцтво про трагічне майбутнє героя і його родини? Що говорить про глибоку увагу автора до співрозмовника, про співчуття до нього? Як реагує розповідач на спогади?
“Інші жінки з чоловіками , з синами розмовляють, а моя припала до мене, як листок до гілки, і тільки вся тремтить, а слова вимовити не може.”
“Вона й каже та за кожним словом схлипує: “Ріднесенький мій… Андрюшо… не побачимось… ми з тобою… більше… на цьому… світі…”
“До самої смерті, до останньої моєї години, помиратиму, а не подарую собі, що тоді відштовхнув її !..”
Бесіда з елементами текстологічного аналізу Якими були стосунки в родині Соколових? Що вразило вас у епізоді прощання Андрія Соколова із сім’єю? Чого герой на міг собі пробачити? Як Соколов говорить про жіночу долю під час війни? Який моральний стержень допомагає солдату вистояти і зберегти людяність?
Підсумки уроку Робота з епіграфом Подумайте, як слова вірменського письменника й критика Г. Боряна перегукуються з головними рисами характеру Андрія Соколова? Бесіда з учнями Яка тематика творів М. Шолохова? Що приваблює вас в образі Андрія Соколова? Як доля головного героя оповідання співвідноситься з долею усього народу?
Домашнє завдання Скласти план розповіді про Андрія Соколова. Дібрати цитати для характеристики образу героя.
Схожі презентації
Категорії