Еміль Золя
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
В 1862 р. Золя йде на службу в солідне паризьке видавництво «Ашетт», що дозволяє йому не думати більше про хліб насущний і весь вільний час віддавати літературним заняттям.
В 1864 р. Золя видає першу книгу "Казки Нінон", що об'єднала оповідання різних років. Вона відкриває собою ранній період творчості письменника (1864 - 1868), відзначений безсумнівним впливом романтизму.
Ранні твори Е.Золя "Сповідь Клода" (1865) "Заповіт померлої" (1866) "Марсельські таємниці" (1867) У цих романах знаходимо традиційне протиставлення мрії й дійсності, історію піднесеної любові, ідеального героя, стилістичні прийоми, що жваво нагадують сторінки творів Гюго, Санд, Сю.
Справедливо вважається першим зрілим твором Золя. Разом з “Жерміні Ласерте” братів Гонкурів був одним з перших натуралістичних романів у французькій літературі
Роман, щоб стати "сучасним знаряддям пізнання", зобов'язаний бути науковим, тобто "дотримуватися тільки фактів, доступних спостереженню", а письменник повинен уподібнитися натуралістові, що ставить досвід.
Золя відмовляє художникові в праві оцінювати зображувані ним події й людей, виносити вирок і робити висновки: "Романіст усього лише фіксатор фактів... його твір стає ніби безособовим, здобуває характер протоколу дійсності".
Чоловік двох дружин В 1870 р. Золя одружився з Габріеллою-Александріною Меле, яка була його супутником майже п'ять років. Золя довго буде приховувати від Александріни свій зв'язок з Жанною Розера. Жанна подарує йому дочку, а потім і сина. Золя зніме для них будинок, неподалік від свого.
Щоранку біля вікна, ховаючись від Александріни, він буде розглядати в бінокль, як у сусідній альтанці грають його діти. Щовечора він буде виходити «на прогулянку» - проходити обхідним шляхом два-три квартали, щоб потім потайки прокрастися в будинок до своєї другої дружини і дітей.
Розумна Александріна, звичайно ж, не могла не дізнатися про те, що трапилося. Одного разу Золя, стоячи біля вікна, дивився на граючих неподалік дітей. Він не почув, як до нього підійшла Александріна. Вона поклала йому руку на плече і тихо сказала: «Поклич їх у дім»
Відтепер Золя першу половину дня буде проводити з Александріною, а після полудня йти до Жанни.
Після смерті свого чоловіка Александріна помириться з Жанною Розера, дозволить обом дітям носити прізвище Золя і буде стежити за їх вихованням і освітою до самої своєї смерті 16 квітня 1925.
Жанна буде зберігати вірність батькові своїх дітей і, як Клотільда, героїня «Доктора Паскаля», не знімаючи, буде носити під платтям його намисто - тонкий золотий ланцюжок з сімома перлинами. Золя сам надів його Жанні на шию. Вона буде носити його до самої смерті, під час невдалої операції в клініці в 1914 році.
За участі І.С.Тургенєва Золя незабаром стає постійним співробітником журналу "Вісник Європи". У цьому виданні з 1875 по 1880 роки були опубліковані 64 кореспонденції Золя під загальною назвою "Паризькі листи", у яких він виклав свої погляди на літературу й мистецтво.
Після публікації роману до Золя нарешті приходить слава. Люті нападки критиків на твір, у якому з невідворотною правдивістю зображувалося безпросвітне життя паризького робітничого передмістя, розпалювали цікавість читачів. І за короткий час “Пастка” витримала 35 видань.
"Кар'єра Ругонів" (1871) "Здобич" (1871) "Чрево Парижа" (1873) "Завоювання Плассана" (1874)
"Провина абата Муре" (1875) "Його високість Ежен Ругон" (1876) "Пастка" (1877) "Сторінка любові" (1878)
1 січня 1898 р. Золя публікує відкритий лист президентові Французької республіки Феліксу Фору "Я звинувачую", у якому безстрашно піднімає свій голос у захист "правди й справедливості": "Мій обов’язок вимагає, щоб я висловився, мовчання було б рівносильне співучасті... Не можна допускати, щоб нахабно зневажалися права людини".
Золя помер 29 вересня 1902 року Його ім’я всесвітньо відоме, у його особі вітають не тільки великого письменника, але й мислителя, що вказав людству дорогу до прогресу й волі.
Дружина відчула недобре і занепокоїлася, запропонувала письменникові підняти на ноги прислугу, але той списав погане самопочуття на харчове отруєння і заспокоїв її: «Все минеться, завтра ми видужаємо». На ранок, коли прийшла допомога, Золя вже неможливо було врятувати; дружина письменника вижила.
Смерть Золя викликала величезний резонанс, французька та зарубіжна преса публікує пам'ятні матеріали і траурні нотатки, проводяться численні поминальні церемонії ... Знамениту надгробну промову під час похорону Золя виголосив Анатоль Франс.
Дивні обставини смерті наробили багато галасу, було почато розслідування. Розтин підтвердив версію нещасного випадку. Хоча ходили чутки про вбивство і самогубство, доказів знайти не вдалося (до цих пір існує трагічно-безглузда версія, що димар просто випадково, через недогляд, заткнули двоє робітників, є також дані, що якийсь сажотрус зробив це свідомо, з політичних причин).
Пантеон 4 червня 1908 останки Золя після тривалих парламентських дебатів були перенесені з кладовища Монмартр в Пантеон.
Під час перенесення праху в Пантеон стався серйозний інцидент: було скоєно замах на присутнього на церемонії Альфреда Дрейфуса (якраз незадовго до цього повністю виправданого) . Чоловіка, що вчинив замах, було заарештовано, Дрейфус відбувся невеликим пораненням.
Монмартр Оформлення могили Золя на кладовищі Монмартр виконано з гладко відполірованого темно-фіолетового порфіру за проектом відомого представника стилю модерн, художнього критика і архітектора Франца Журдена (1847-1935). Золя був з Журденом у приятельських стосунках і часто звертався за допомогою в описі архітектурних деталей. Бюст на могилі письменника створений скульптором італійського походження Філіпа Соларі (1840-1906), близьким приятелем Золя і другом Сезанна.
Едуард Мане "Портрет мадам Золя". 1879-1880 рр. Александріна вважала, що її чоловік був настільки геніальним, що мав право на свій моральний кодекс, і усиновила його дітей.
Творчість Золя дихає добротою. Золя був добрим. Як всі великі люди, він поєднував в собі велич та простоту. Він був глибоко моральною людиною. Коли він малював порок, його пензлем водили суворість и мудрість. Крізь чисто зовнішній песимізм, крізь похмурий колорит, що лежить на деяких його сторінках, чітко проступає глибокий оптимізм та вперта віра в перемогу розуму та справедливості… Позаздримо йому: доля та його власне серце підготували йому особливий жереб: він був етапом у свідомості людства. Анатоль Франс
Схожі презентації
Категорії