Григорій Косинка - Імпресіоністична новела «В житах»
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
За своє коротке життя Григорій Косинка встиг написати небагато, але й цей доробок свідчить, що в його особі українська література мала талановитого співця української бідноти, дітям якої тільки «сниться молоко», глибокого знавця свого народу і його мови. П. Панч
Тонкий психолог, життєлюб, людинолюб, письменник визначного, наскрізь самобутнього таланту, істинний продовжувач художніх традицій Стефаника і Черемшини, Коцюбинського і Васильченка — такий був Косинка… Євген Шабліовський
Портфоліо письменника: При народженні: Григорій Михайлович Стрілець Псевдонім : Косинка Дата народження: 29 листопада 1899 Місце народження: с. Щербанівка, Обухівський повіт, Київська губернія. * Дата смерті: 15 грудня 1934 (35 років) Місце смерті: Київ Національність: українець Мова творів: українська Рід діяльності: прозаїк Роки активності: 1919–1934 Жанр: оповідання, імпресіоністична новела
Новела «В житах»: *уперше надруковано у львівському журналі «Нова культура» (1922, № 2); *виправлену й відредаговану автором новелу опубліковано в журналі «Життя й революція» (1925, № 6-7). Отож датою пер шодруку вважають 1925 р
Я вважаю, що письменник повинен правдиво відображати дійсність, історію наших часів. Дезертири були, і я їх не обминаю, як не обминав босяків М. Горький. Г. Косинка
Тема твору: показ одного дня втікача-дезертира Корнія Дізіки, який став найщасливішим у його житті, бо приніс зустріч із його долею – Уляною.
Ідея твору: з’ясування сенсу людського існування; уславлення однієї короткої життєвої миті, яка ставить нас перед вибором і дає орієнтири на майбутнє.
Жанр твору – імпресіоністична новела. Імпресіоністична новела — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією,у якому автор висловлює миттєві почуття ліричного героя, відмовляється від ідеалізації свого персонажа,показує уривчасті фрагменти, відбиті у його свідомості. Головне в такому творі - змалювати навколишній світ так, щоб було зрозуміло, що робиться в душі героя.
Імпресіонізм — художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Сформувався у Франції в другій половині ХІХ ст., Визначальні риси імпресіонізму: *зображується не сам предмет, а враження від нього); *імпресіоністи орієнтуються на почуття, а не на розум; *відмова від ідеалізації; *часопростір ущільнюється й подрібнюється, предметом мистецької зацікавленості стають уривчасті фрагменти, відбиті у свідомості персонажа; *герой цікавий «пасивною» здатністю сприймати, реагувати на зовнішні збудники, бути носієм, навіть колекціонером вражень; *найпоширенішим жанром імпресіонізму стає новела.
ПОРІВНЯННЯ ДВОХ МЕТОДІВ: ІМПРЕСІОНІЗМ ТА РЕАЛІЗМ Реалізм Імпресіонізм Портрет Несе об’єктивну інформацію про людину ( вік, вигляд, соціальний стан, вдача тощо). Фактичнонеінформативний, складається зкольористичнихдеталей. Пейзаж Точно окреслює місце подій, характеризує суспільство, епоху. Не містить відомостей про ландшафт, замість них подаються звуковівраження. Герой Прагнення до типізації іузагальнення. Кожна людина індивідуальна, тому є щось незбагненне в її поведінці, психіці, навіть у перебігу життя. Дійсність Є такою, якою ми її бачимо, все піддається вивченню, має певну причину, відбувається в певній послідовності за законами логіки. Зображення дійсності в момент сприйняття. Письменник висловлює своє враження відвражень.
Елементи імпресіонізму в новелі: Зорові образи: Сивий степ; важкий колос схилився до землі; старий чорногуз; сірі, гарні очі, розпатланий чуб, ще дитяче обличчя; крайкована синіми льонами плахта з вівса, ячменю…; копит горить під сонцем; степова дичка – запалена, засмажена (дівчина Уляна); гарно вишита мережка.
Слухові образи: Сонце… сміється з мене крильцями бджіл: «дізік, дізік…»; у мене почали дзвонити коси, серпи; солдат… вигукує, стріляючи з ляку; степ… дзвонить хвилями; десь над ухом б’ється крильцями джміль, гуде; нерви уже не співають, а тільки дзвонять тихо: «Дзінь, дінь!..»; впало на дорогу її слово: – змінилася; шептали колоски; дзвонить у такт степу моє серце. Нюхові, запахові образи, смакові, дотикові: Городи пахнуть полином, м’ятою п’яні гречки; вітер … теплий, ніжний гарячий вітер
Новела «В житах» з однойменної збірки засвідчує орієнтацію письменника на стефанівський тип письма. Вона досить коротенька за обсягом, має досить суттєве значення, оскільки саме ця риса є найхарактернішою в письмі Г. Косинки: він умів декількома фразами, нюансом світлотіней, образом або символом передати найширшу гаму почуттів, думок, ідей. Недарма ж класик української новелістики Василь Стефаник називав Григорія своїм онуком.
Назва новели: Корній Дізіка, від особи якого ведеться розповідь, зі своєї волі опинився в банді отамана Гострого, тому став дезертиром і переховувся в житах. Звідси — назва новели. «В житах» — це не лише місце дії, це багатогранний символ, що уособлює в собі й життя селянина, і його ставлення до навколишнього світу, і становлення як людини на землі.
Тлумачення прізвища головного героя: « Що таке «дізік»? Дізік — страшне для мене слово, бо воно нагадує мені про дійсність — раз, а друге — в нашій революційній тер мінології це є дезертир, а я, товариші, саме до них і нале жав!»
Символи новели: Житнє поле — єдиний свідок поневірянь героя, єдиний друг і захисник його — перетворюється у спогадах, свідомості героя у своєрідного повіреного у всі земні таїни, навіть більше: житнє поле стає самим життям. Саме жито-життя здатне пробудити, повернути до сприйняття земних радостей і мертвих, і живих. Жито, жити, любити…— це весь Косинка, це його поезія. Тваринне існування Корнія до зустрічі з Уляною скоріше нагадувало смерть, аніж повноцінне життя. Але почуття любові до Уляни врешті перемагає страх за життя. Корній забу ває про небезпеку, що йому загрожує, і піднімається з землі назу стріч любові, навперейми справжньому життю.
Схема подій: Герой Мета Суперник Помічник КорнійДізіка–дезертир, який разом з бандою приблукав до рідного села. Знайти пристановище, їжу, але не попастися на очі односельчан. Гострий. Хто він? Бандит чи командир? У чому його схожість з докторомТагабатомМ.Хвильового? Розстріляний комуніст МатвійКиянчука. Молодець? А може, Уляна? Протагоніст(головнадійоваособа ухудожньомутворі,зазвичайпротиставляєтьсяантагоністові). Уляна– його кохана. Вона любить. Бути щасливою із коханою людиною. Дзюба – багач. Корній, який теж любить і щасливим може бути тільки з нею. Його життєві обставини не дають йому повністю віддатись коханій.
Для Корнія в той лише один «щасливий» день із життя: жита, «червона хустка Уляни» і він сам — єдине мірило буття на землі, усе інше — потім. Корнію не хочеться згадувати про те, що мучить його совість, а саме розстріл комуніста Матвія Киянчука, у якому він, напевно, брав участь. Він молодий, трохи іронічний («ми, дезертири, — народ бойовий», але спраглий до життя. «…Мені хочеться співати, як співають старі, коли згадають молодість, а я ще хочу співати!»
Вітаїстичність (лат. Vita — життя) — риса модерністської літератури перших десятиліть XX століття, що виявилась у погляді на стихію життя як першооснову світових процесів. В українській літературі вітаїстичність позначилась на формуванні «романтики вітаїзму» з її настановою на перетворення світу, формування активної, сильної особистості та нації.
Гра «Впізнай художній засіб». 1.ранок,заплаканийу росах,молодийітрохизасоромленийсонцем метафора 2.міцні,рівні,сильні(ноги) епітети 3.народбойовий інверсія 4.вирішивнеснідать:хібаможнадослужбиБожоїхочрісочкудо ротабрати?! іронія 5.льогкіхліба, проноситься іскрою іронія фразеологізми 6. китиці, мов пучки калини очі сині-сині, мов льон порівняння 7. Ой що ж бо то за ворон… пісні 8. «Хочеш на коліна, до сонця?» риторичніпитання 9.Дзвони, степе! П’яні жита, розступіться! поетичнезвертання 10. –Здрастуй! — і стала. –Здорова будь,Уляно!–хотівпосміхнутисьі неміг. діалог
Хронологічний диктант 1) Г. Косинка народився у ____________ 2). Початкову школу в с. Красному закінчив у __________ 3). Григорій переїхав до Києва у ___________ 4). Коли був надрукований автобіографічний етюд «На буряки»?__________ 5). До Київського інституту народної освіти Косинка поступив у ___________ 6). Перша збірка «На золотих богів» вийшла у _________ 7). Коли Г. Косинка став членом літературного об’єднання «Ланка»?_______ 8). Новела «В житах» вийшла _______________ 9). Коли був заарештований письменник?___________ 10). Г. Косинку було розстріляно у _____________
Літературний диктант 1.Я пам’ятаю хороше тільки ранок. -Ну, ну...вже цілуватися лізе! Це сказано до... 2. Дізік – страшне слово, бо в революційній термінології це... 3. До села йти небезпечно, тому оповідач вирішив йти левадами у... 4.Оповідач, Корній Дізік,вирішив не снідати. Хіба можна до служби Божої... 5. Степ для Дізіка знайомий, як і його «японочка», тобто... 6.Гнилищанський багач Дзюба проїхав дорогою. З кимось розмовляв про тих, хто вночі приходить з винтовкою до вікна і гукає...
7. Згадавши розстріляного комуніста Матвія Киянчука і те, що коли його вели, Корній думає, що він був... 8.Побачивши на дорозі червону хустку, Корній устав і йде назустріч в надії, що хоч... 9.Од здивування підсунув на лоба картуз. Перед Корнієм стояла... 10. Дівчина рвонулася до Корнія і крикнула, що вони з ним... 11.Поклавши голову на коліна Уляні, Корній думав про неї, що це була загублена в житах... 12.На запитання, чи Уляна й досі його любить, дівчина назвала Корнія ... 13. Корній Дізік п’яний від щастя в житах, і йому плювать на смерть, йому хочеться...
Відповіді на літературний диктант: 1-сонця 2-дезертир 3-жита 4-хоч рісочку до рота брати 5-обріз рушниці 6-Дайош! 7-молодець 8-пиріжка дасть 9-справжня Уляна 10-не вороги 11- його доля 12- безстидником 13- співати
Домашнє завдання: Написати твір-мініатюру: Як би склалось життя героя, якби він не став дезертиром?
Схожі презентації
Категорії