Текст. Текст-монолог, текст-диалог. Подтемы текста
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Цель: дать общее понятие о тексте, о видах текста, научить отличать текст от набора отдельных предложений; развивать мышление, внимание, речь; умение сравнивать и анализировать, определять тему текста, способствовать развитию творческих способностей учащихся (составлять самостоятельно тексты на заданную тему); воспитывать интерес к предмету и русскому языку.
Наблюдение над языковым материалом Оса – это насекомое. Мальчик увидел бабочку. Художник нарисовал птицу. Оса – это насекомое. У неё шесть лапок. Ещё у осы есть жало.
Наблюдение над языковым материалом Однажды мальчик и дельфин купались в море и играли друг с другом вдруг мальчик оказался верхом на дельфине тот не сбросил седока и взял направление к берегу.
Наблюдение над языковым материалом -Саша, ты кем хочешь стать? - Я хочу быть военным, как мой папа. А ты? - А я люблю рисовать. Поэтому хочу стать художником. Как ты думаешь, смогу? - Конечно, сможешь. Главное верить в себя!
Наблюдение над языковым материалом Я хочу стать капитаном корабля, как мой папа. Это интересная профессия и очень ответственная. Нужно много знать, быть здоровым и любить море. Я хорошо учусь, люблю заниматься спортом и обожаю море. Я надеюсь, что вырасту и овладею этой профессией.
Признаки текста Законченность, завершенность, цельность (ничего нельзя убрать, сократить). Единство темы (описание фактов, событий, места действия и времени, рассуждения автора и т.д.) Главная (основная) мысль, вытекающая из сюжета (т.е. идея текста, то, что хотел сказать нам автор своим текстом) Заголовок (в заголовке очень часто выражены либо тема повествования, либо идея. Заголовок – это “вход” в текст, как в некое здание). Связанность изложения (по смыслу и грамматически).
Словарно-лексическая работа Микротема - наименьшая составная часть темы целого текста. Микротекст – часть текста, в котором раскрывается микротема. Абзац - часть текста, которая раскрывает содержание подтемы, или микротемы.
Виды монологов Монолог – описание. Монолог – рассуждение. Монолог – повествование. Монолог – оправдание. Монолог – поздравление.
Итог урока Сегодня на уроке узнал, открыл для себя… научился, смог… могу похвалить себя и своих одноклассников за …
Домашнее задание Выучить материал, составить монолог-поздравление, составить диалог на заданную тему
Пояснювальний диктант Небо глибокеє, сонце ласкавеє, пурпур і злото на листі в гаю, пізніх троянд процвітання яскравеє осінь віщує… (Леся Українка.) Спала природа під ковдрою білою, снилось їй море наскрізь прозоре, дно його ясне й зелене... (Олександр Олесь.) Нічко лукавая, нічко цікавая, нащо людей чарувать? (О. Романова.)
Творче завдання Варіант І — короткі прикметники: дрібен, ладен, славен, повен, зелен. Варіант ІІ — прикметники в повній нестягненій формі: вечірняя, вірная, милая, молодая, святая
Мікрофон Що нового дізналися на уроці? Що вам на уроці найбільше сподобалось? Що не вдалося? Чи досягли ми поставленого на початку уроку завдання?
Домашнє завдання Опрацювати § 26. Вправа 416 * З художніх творів виписати три речення з короткими прикметниками та три з нестягненою формою повних прикметників.
Ступені порівняння прикметників Прикмет ник вищийступіньпорівняння найвищий ступінь порівняння проста складена проста складена смачний Прикметник + -іш-, -ш- Смачніший Задопомогою слівбільш,менш Більш смачний Проста форма вищого ступеня +най- найсмачніший Задопомогоюслівнайбільш,найменш Найбільш смачний
Увага! Не мають ступенів порівняння прикметники: з суфіксами -ав(ий), -яв(ий): білявий, чорнявий; з суфіксами -уват(ий), -юват(ий): білуватий, синюватий; з суфіксами -еньк(ий), -есеньк(ий), -езн(ий), -енн(ий): біленький, тонесенький, величезний, здоровенний; з префіксом пре-: предобрий, премудрий, преславний; прикметники, що мають непорівнювану ознаку: сліпий, кривий, лисий, босий, живий, голий, хворий, порожній, готовий, сивий, русий.
Словотворча робота Глибокий високий Ясний міцний Широкий важкий Тихий дужий Красивий відомий
Коректор Самий спритніший, найбільш популярніший, більш кращий, найчорнявенькіший, маліший, тонкіший, найбільш сивий. Мама — сама ніжніша, сама добріша і сама рідніша людина. Хоч гарний ліс, хоч гарний бір та діброва гарні ша. Доброта — це найбільш святіше і найбільш прекрасніше в людині.
Домашнє завдання Опрацювати § 25. Вправа 405 – виписати речення з прикметниками у формі вищого і найвищого ступенів порівняння. 1 група – з підручника української літератури. 2 група – з підручника історії. 3 група – з українських народних пісень.
Тренувальна вправа Зразок: бузковий (цвіт, сукня). Бузковий цвіт чарував і манив. Бузкова сукня дуже пасувала мамі. · Материнська · Вишневий · Малиновий · Собача · Орлиний
Творче моделювання Галя, Леся, донька, Ольга, Надія, Одарка, батько, Василь, Гордій, теля, змія, сокіл, гуси, вовк. Наталка, Лука, Одарка, муха, кішка, дочка, качка, лелека.
Встанови відповідність металевий характер золоті голос куряча серце лисячий руки бараняча впертість крижане настрій мінорний пам’ять
Гра «Розклади на полиці» Ведмежа послуга, ведмежий барліг, дитячий будинок, дитяча цікавість, дерев’яний голос, дерев’яний стіл, золоте серце, золотий перстень, скляний посуд, скляні очі, кам’яна стіна, кам’яна душа, залізна воля, залізний дах, лисяча нора, лисячий погляд, шоколадні цукерки, шоколадна засмага.
ГРА «Четвертий зайвий» Дерев'яний, металевий, розумний, паперовий Добрий, вчорашній, завтрашній, минулорічний Державний, сьогоднішній, міський, веселий Сестрин, батьків, жовтий, бабусин
Домашнє завдання: § 24, вправа 382. Написати твір-мініатюру «Чому ми любимо зиму?» використати у тексті прикметники різних розрядів за значенням, підкреслити їх.
Спостереження над мовним матеріалом Червоний, блакитний, солодкий, легкий, важкий, прямий, широкий Залізний, срібний, літній, вечірній, шкільний, російський, український Олегів капелюх, братове слово, жайворонкова пісня
Групи прикметників за значенням Якісні Відносні Присвійні Якісніприкметникипозначаютьознакупредмета, якаможебутивираженабільшоючименшоюмірою: широкий (ширший) шлях,стрункий(стрункіший)юнак Відносніприкметникипозначаютьознакупредметастосовноіншихпредметівабоявищ:дерев'янийстіл(доматеріалу,), зимовийранок (дочасу),міськівулиці,(домісця). Присвійніприкметникипозначаютьналежністьчогосьособіаботварині: Оленинзошит,братовеслово,лисячийхвіст.Відповідаютьнапитаннячий? чия?чиє?чиї?
Словотворче завдання Від поданих іменників утворити відносні прикметники Ліс, Україна, народ, військо, стрілець, література, школа, поле, держава, мова
Конструювання Книжка Петра, борода батька, казки бабусі, подарунок брата, вуха зайця, нора лисиці
Розподільний диктант Високий, охайний, шкільний, спортивний, батьків, Ольжин, весняний, мідний, партизанів, партизанський, красивий, дідусів, паперовий, тижневий, український, козацький, домашній, учнів, учнівський.
Пояснювальний диктант Батькова хата всім багата. Хай цвіте калина пишно біля хати, посипає цвітом батьківський поріг. Пішов вовчими стежками. Мерзни, мерзни, вовчий хвіст. Пішли ми лісами, де й лось не ходив, на тропах ведмежих губили ми силу.
Домашнє завдання Опрацювати за підручником параграф 24 ст. 185-187, Вправа 388. Додатково: підготувати розподільний диктант (15 прикметників, які належать до різних груп за значенням).
Прикметник як самостійна частина мови Що виражає? На які питання відповідає? Які має морфологічні ознаки? Синтаксична роль Ознаку предмета або його належність комусь Який? Яка? Яке? Які? Чий? Чия? Чиє? Чиї? Змінюється за родами, числами і відмінками Найчастіше – означення, рідше – присудок (Степ був безмежний)
Спостереження над мовним матеріалом Спишіть, утворивши словосполучення з іменником. Поясніть, від чого залежить рід, число, відмінок прикметників.
Н. цікава подорож Р. цікавої подорожі Д. цікавій подорожі Зн. цікаву подорож Ор. цікавою подорожжю М. цікавій подорожі Цікава подорож
Н. маленьке левеня Р. маленького левеняти Д. маленькому левеняті Зн. маленьке левеня Ор. маленьким левеням М. маленькому левеняті Маленьке левеня
Н. кумедний шимпанзе Р. кумедного шимпанзе Д. кумедному шимпанзе Зн. кумедного шимпанзе Ор. кумедним шимпанзе М. кумедному шимпанзе Кумедний шимпанзе
Вибірковий диктант Горять чотири яскраві літери – ЦИРК. Під звуки веселого маршу на арену виїжджає якийсь довгоносий дивак на низенькому велосипеді
Коментоване письмо Моє серце – гніздечко лелече, що радіє далекій весні (Г. Чубач). Як були колоски молодими, то дивились у небо, у простір (І. Савич). Хвилею зеленою здіймається навесні Батиєва гора (М. Рильський). Батькова хата всі багата (Нар. творч.). Вишневий сад розквітне коло хати, світання човном випливе зелене (М. Стельмах).
Доповни речення Промчала на конях (яка?) зима. Подарувала (які?) діаманти (яким?) берізкам і (яким?) соснам. Ліс взимку — це (яка?) країна. (Яка?) краса перехоплює подих. Довідка: білокрила, крижані, білокорим, зеленим, незвичайна, дивна.
Творче завдання Скласти невеличке оповідання за опорними словами. Чарівна зима, пухнасті сніжинки, зачарований велетень, тепла ковдра, снігові шапки.
Диференційоване домашнє завдання § 23, впр. 373, * виписати 5 прислів’їв із прикметниками, визначити рід, число, відмінок .
Эпиграф к уроку Существует только один способ стать хорошим собеседником – уметь слушать. К. Морли
Актуализация знаний Самостоятельная работа I. Словарный диктант II. Творческое задание Придумать предложения, которые бы иллюстрировали правила написания не с глаголами
Дифференцированное домашнее задание Повторить изученный материал Составить советы «Как стать хорошим слушателем?»
Наблюдение над языковым материалом 1)«Белая берёза под моим окном Принакрылась снегом , точно серебром»…(С.Есенин) 2) «Стоят угрюмых гор вершины в однообразной белизне»(А.Пушкин) 3) «Белеет парус одинокой В тумане моря голубом…» ( М.Лермонтов)
Глагол Чтообозначает Накакиевопросыотвечает Морфологические признаки Синтаксическая роль Действие Чтоделать?Чтосделать? 1. Постоянные вид: совершенный (что сделать?); и несовершенный (что делать?) переходностьинепереходность возвратность и невозвратность спряжение 2. Непостоянные Наклонение Время лицо Род число Сказуемое,иногдаподлежащее(“Учиться — всегда пригодится”)
«Соберите определение» глагола В предложении бывает чаще сказуемым Отвечает на вопросы ЧТО ДЕЛАТЬ? ЧТО СДЕЛАТЬ? Самостоятельная часть речи Обозначает действие
“Кто что делает?” Повар -…, врач - ….., учитель - …, ученик - …, баянист - …, художник - …, портниха - …, продавец - …, пекарь- .., ветер - …, гром - …, молния - .., трава - .., дождь - …, огонь - …, солнце - .., вода - ..
Редактор Сказка про одуванчики. (Встало, взошло, поднялось) весеннее солнышко. Умылось оно теплым дождем и пошло (шагать, гулять) по небу.(Взмахнуло, встряхнуло) солнышко золотым рукавом. (Брызнули, покатились, посыпались) солнечные пылинки. (Засветились, засверкали, заискрились, заблестели) на земле маленькие желтые огоньки - одуванчики.
Зима (пряталась, скрывалась, таилась) в дремучем лесу. (Выглянула, посмотрела) она. В траве блестели миллионы маленьких солнышек. (Разозлилась, разгневалась, рассвирепела) зима. (Закрыла, запорошила) она снегом веселые огоньки и (скрылась, ушла, убежала) на север. Так теперь одуванчики сначала в желтом платье (ходят, гуляют, щеголяют), а потом белую пушистую шубку надевают. (По Н. Толмачевой).
Итог урока Сегодня на уроке узнал, открыл для себя… научился, смог… могу похвалить себя и своих одноклассников за …
Дифференцированное домашнее задание Пар. 45, выучить таблицу, упр. 321 * Составить мини-сочинение, используя глаголы
Схожі презентації
Категорії