"Віршовий розмір"
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Вступ Дивно, але для когось визначення віршового розміру, як і слова ямб, хорей, дактиль, амфібрахій, анапест здаються страшною і неподоланною проблемою. Насправді, це просто! Один раз навчившись визначати віршовий розмір і запам’ятавши деякі хитрощі, ви гарантовано здобуваєте собі бали на ЗНО. ПАМ’ЯТАЙТЕ! Завдання на визначення віршового розміру ОБОВ’ЯЗКОВО (ну 99%) будуть на тестуванні!
План дій: Прочитайте вірш, зверніть увагу на наголошення слів. Розставте наголоси у словах. Намалюйте схему, де _ - це наголошений голосний (на письмі це така рисочка з наголосом над нею, що позначає наголошений склад). U – це ненаголошений голосний (на письмі це дужечка або рисочка без наголосу). Роздивіться свою схему і ви побачите якусь частинку, що повторюється.
Приклад 1. Прочитайте вірш, зверніть увагу на наголошення слів. Нам потрібні не правильні наголоси, як у словнику, а такі, які відчитуються у вірші. Так, наприклад, у рядку “і запах твоїх сосен” слово “твоїх” має наголошуватися на другий склад “твоїх”, але для цього вірша краще звучить і співається Вакарчуком “твоїх”. Тому не лінуйтеся читати віршик вголос, щоби краще відчути наголошені і ненаголошені склади.
2. Розставте наголоси у словах. Ти вийшла заміж за весну, ти вийшла заміж за весну. Мені лишила осінь і запах твоїх сосен. Приклад
3. Намалюйте схему, де _ - це наголошений голосний. U – це ненаголошений голосний. Позначки записуйте у рядки, як у вірші, причому робіть це акуратно, щоб позначки були чітко одна під одною. У нашому випадку схема буде така: U _ U _ U _ U _ U _ U _ U _ U _ U _ U _ U _ U U _ U _ U _ U Приклад ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ, кількість таких позначок у вашій схемі = кількості голосних у вірші.
Роздивіться свою схему і ви побачите якусь частинку, що повторюється. Це – стопа. Вона може складатися з 2 або 3 складів. Відділіть поперечними лініями стопи у своїй схемі: U _ / U _/ U _/ U _/ U _ /U _ /U _/U _/ U _ /U _ /U _ /U U _ /U _/ U _ /U У “Соснах” повторюється U _. Такий розмір називається ямб. А оскільки в рядку він повторюється 4 рази, то це – чотиристопний ямб. Приклад
Хорей = _ U Завтра прийде до кімнати твоїх друзів небагато, _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ Вип’єте – холодного вина. _ U/ U U/_ U/ U U/ _ Хтось принесе білі айстри, скаже хтось: “життя прекрасне”. _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ Так, життя – прекрасне, а вона… _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _
Дактиль = _ U U Сонце пече, річка тече _ U U/ _ _ U/ U _ Влітку на вулиці так гаряче _ U U/ _ U U/ _ U U/ _ Сонце пече, річка тече, _ U U/ _ _ U/ U _ Влітку на вулиці так гаряче. _ U U/ _ U U/ _ U U/ _
Амфібрахій U _ U І все буде добре U _ _/ U _ U Для кожного з нас. U _ U/ U _ І все буде добре, U _ _/ U _ U Настане наш час. U _ U/ U _
... Ви помітили, що часто не виходить “чистої” схеми, в одному уривку може бути намішано різних стоп. Ваше завдання – помітити загальну закономірність. Але в тестах ЗНО пропонують не надто заплутані уривки, мабуть, щоб уникнути непорозумінь і апеляцій.
Анапест U U _ Відчиняй я стою на порозі U U _/ U U _/ U U _/ U Я вже тут, я вже дома, привіт U U _/ U U _/ U U _ Не питай де я був позавчора U U _/ U U _/ U U _/ U Вчора вранці, сьогодні, торік. _ U _/ U U _/ U U _
Хитрість Запам’ятайте самі назви розмірів і те, як самі ці слова наголошуються: Трискладові: Дактиль – наголос у цьому слові на перший склад, отже і у віршовому розмірі на перший - _ U U. Амфібрахій – наголос у самому слові посередині, отже і у віршовому розмірі посередині - U _ U. Анапест – наголошуємо останній склад у слові, так само останній і у віршовому розмірі - U U _. Двоскладові - НАВПАКИ: Ямб – наголос у слові на перший, але у віршовому розмірі, навпаки, на другий - U _. Хорей – наголос у слові на другий, а у віршовому розмірі, навпаки, перший - _ U.
Завдання Любіть Україну, у сні й наяву Вишневу свою Україну Любіть Україну, у сні й наяву U _ U/ U _ U/ U _ U/ U _ Вишневу свою Україну U _ U/ U _ U / U _ U/ Амфібрахій = U _ U
Завдання Як добре те, що смерті не боюсь я І не питаю, чи тяжкий мій хрест, Як добре те, що смерті не боюсь я U _/ U _/ U _/ U _/ U _/ U І не питаю, чи тяжкий мій хрест, U _/ U _/ U _/ U _/ U _/ Ямб = U _
Схожі презентації
Категорії