Слово до тих, хто хоче навчитися писати твори
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Слово до тих, хто хоче навчитися писати твори Дорогий друже! Ця презентація створена з метою допомогти тобі навчитися писати твори. Самоосвіта сьогодні – рушійна сила особистісного розвитку. То чи не спробувати тобі самостійно навчити себе писати твори? Спробуй!
Отже, спершу з'ясуємо, що таке твір як вид роботи і з якою метою він виконується. Твір - це оригінальний зв'язний текст, самостійно складений учнем усно чи письмово за певною темою. Вміння писати твір - це вміння переконливо, логічно, образно викласти свої думки. Ходімо ж разом ! Нам потрібно зробити лише 10 кроків!
Крок 1 Яку вибрати тему? Перед тобою на дошці – кілька тем. Яку вибрати? Поради Подумай, з якої теми у тебе більше знань. Яка з тем для тебе найбільш цікава? З'ясуй, яка з тем тобі зрозуміла. Згадай, чи писав ти колись твір на таку тему, чи є у тебе попередній досвід у написанні твору за такою темою. Чи є у тебе можливість мати додаткові джерела для написання твору за обраною темою?
«Лісова пісня» Лесі Українки – казковий світ Полісся. Художнє осмислення загальнолюдських цінностей у ліриці Ліни Костенко. Без мови нашої, юначе, й народу нашого нема. Краса і вірність материнської любові в ліриці А. Малишка.
Ти вибрав одну з тем. Вітаю: це твій свідомий вибір, а не нав'язане лінню бажання списати в сусіда чи з підручника. Це – перший успіх!
Крок 2 Ключове слово. Логічний ланцюжок Ти обрав тему твору. Проте ще рано братися за ручку. Другим кроком є визначення ключового слова в темі, аналіз усього заголовка. Тема твору – вона, по суті, є сконцентрованою інформацією про весь твір. Тому важливо знайти у заголовку найголовніше – ключове - слово і зв'язати логічний ланцюжок зі слів назви теми. Спробуємо потренуватися на прикладі знайомих уже тобі тем.
Тема твору, ключове слово Логічнийланцюжок (Про що я писатиму?) 1. «Лісова пісня» Лесі Українки –казковий світПолісся. Проказковий світ(чого?) Полісся, (який світ?) зображений (ким?) Лесею Українкою (де?) у драмі-феєрії (якій?) «Лісова пісня». 2.Краса і вірністьматеринськоїлюбові в ліриці А. Малишка. Проматеринську любов,красу і вірність, (яку?) яку зображено (ким?) А. Малишком (де?) в ліриці (у віршах).
А тепер спробуй сам проаналізувати теми № 2, 3 або будь-які за власним вибором. Не хвилюйся, якщо ця робота спершу здаватиметься важкою, ліпше порадій своїм успіхам, адже ти сьогодні, працюючи над твором, мабуть, уперше почав осмислювати те, що робиш! Якщо попередні завдання були для тебе зрозумілими, настав час зробити наступний крок.
Крок 3 «А з чого це зроблено?» (структура твору) Отже, тему обрано, визначено основні орієнтири написання майбутнього твору. А далі – німе болюче питання: з чого починати твір? Для успішного написання твору слід чітко уявити його структуру. ???
Як відомо, традиційно твір поділяється на три частини: вступ (1/4 всього обсягу); основна частина (1/2 всього обсягу); закінчення (висновки) (1/4 всього обсягу). Спробуй у творі визначити складові частини. Подумай, чи відповідає їх обсяг традиційній схемі.
Крок 4 З чого почати? Вступ Написання вступу – дуже важливий етап, і дуже цікавий! Уяви, що ти береш за руку читача свого твору і ведеш у невідомий для нього світ своїх думок. Читач – гість твого внутрішнього світу. І якщо ти почнеш писати твір, подбай, щоб цей світ не видався нудним. Перш за все зверни увагу: вступ повинен відповідати темі твору, загальному його стилю. У вступі зазвичай подається розгорнута сутність ключового слова. До речі, абсолютно виправданим є вживання у вступі цитат, але це повинно бути вмотивовано.
Розрізняють кілька типів вступів учнівських творів, серед них: Історичний (про епоху, до якої належить творчість письменника або описувані події). Аналітичний (який аналізує ключове слово поняття, що входить до формулювання теми). Літературознавчий (який розкриває значення творчості письменника, особливості творчості тощо). Біографічний (де викладаються факти з біографії письменника). Автобіографічний (з досвіду власного життя учня). Суспільствознавчий (про особливості розвитку суспільства тощо). Філософський. Ліричний.
Крок 5 Основна частина. План Отже, приступаємо до складання плану, який можна вважати каркасом твору. Щоб уникнути хаотичності викладу, пропоную спробувати працювати за технологічною карткою: № п/п № робочий План Коментар, цитата
Як бачимо, тут дві колонки «№». Це зумовлено тим, що часто думки приходять непослідовно. Отже, на першу колонку «№ п/п» поки не зважай, а до другої («№ робочий») у вільному порядку записуй номер тієї думки, яка щойно прийшла до тебе і яку ти записуєш до колонки «План». Напроти пункту плану до колонки «Коментар, цитата» запиши свої асоціації, враження. Дуже добре, якщо ти зможеш підібрати відповідні цитати, вислови. Переглянь свої записи: настав час їх упорядкувати. Переглянь пункти плану, зваживши на їхню логічну послідовність. Мабуть, станеться так, що пункт плану, записаний під № 3, повинен бути першим, а пункт № 1 – останнім. Визнач логічний порядок пунктів плану. Вітаю: у тебе вже є основа майбутнього твору!
Крок 6 Висновки Висновки – це завершальна частина твору. Вони можуть бути двох видів: висновки, що ми робимо з наявних у творі думок, аргументів. Тоді висновки не виходять за межі теми. Такі висновки є, по суті, вашою відповіддю на поставлену проблему; висновки, що виходять за межі теми; їх ми формуємо, використовуючи додаткові знання щодо впливу твору на літературний процес, життя суспільства тощо.
Логічні місточки Крок 7 «Логічні місточки» - це речення або кілька речень, які у своїй смисловій структурі мають елементи попереднього тексту та елементи наступної частини. Такими місточками можуть бути й риторичні питання, оклики, ствердження. При використанні «логічних місточків» буде вмотивована певна тавтологія – повторення слова або групи слів, вживання синонімічних понять тощо. Часто буває, що «логічний ланцюжок» прокладається від однієї частини до кількох (на зразок однорідної підрядності в синтаксисі складного речення). Ось як «працюють» такі «місточки» у творі:
Проблема відповідальності за долю України у творах українських письменників Народ… Це поняття кожний сприймає і розуміє по-своєму: хтось – як сірий байдужий натовп, керований на добро чи зло верховними вождями, а хтось – як сукупність людських особистостей, чия думка і праця є ґрунтом для добробуту і щастя наступних поколінь. І кожний на власний розсуд приєднує себе до того чи іншого стану. Звичайно, легше жити, коли за тебе думають і діють інші. Проте нічого не віддавши Батьківщині, не дбаючи про її майбутнє, чи можна вважати себе громадянином? Бути громадянином – це бути відповідальним за все, що було, є і буде на рідній землі. Мабуть, найгостріше це відчувають поети, яких в усі часи називали совістю народу. Будучи завжди на вістрі часу, вони першими бачили і говорили про найболючіше: пригнобленість рідного краю, занепад культури, мови, руйнування соборів – історичних пам'яток і соборів людських душ. Це їх голос будив свідомість тих, чия єдина турбота – «це хліб і гріш на чорний день» (Олександр Олесь)...
Крок 8 Редагування Кілька порад щодо роботи в чернетці та редагування твору. Не бійся закреслювати. «Писати добре – це викреслювати погано написане» (А. Чехов). 2. Пиши на одному боці аркуша. Є така форма складання частин твору, яка називається «рікле» – різати, клеїти. Іноді треба вирізати якусь частину твору й переставити її на більш підходяще за логікою місце. 3. Заповнюй лише праву частину подвійного аркуша, якщо пишеш у зошиті: ліворуч буде зручно вписувати вставки, потім стрілкою вказується місце, куди слід вставити цю частину.
4. Залишай просвіт між рядками: так і читати зручніше, і можна вписати маленьку вставку. 5. Залишай поля – для нотаток та інших позначень 6. Дотримуйся абзаців. Це допоможе відстежувати логічність і послідовність викладу. 7. Перед кожною частиною став її номер за планом. 8. Між окремими частинами роби більший відступ. 9. Пронумеруй сторінки – це допомагає чітко організувати процес роботи над твором. 10. Написавши твір на чернетці, відклади його принаймні на 2-3 дні. «Закінчивши будь-яку річ, я зачиняю її в шухляді, через кілька днів виймаю і відразу бачу недоліки, які ховалися» (В. Маяковський).
Крок 9 Епіграф Ти хочеш, щоб твій твір мав довершений вигляд, щоб твоя думка була підтримана й захищена думкою загальновідомих авторитетних літературних чи наукових діячів? Для цього потрібний буде епіграф. Епіграф – цитата з іншого твору певного автора. Епіграф виконує роль не тільки окраси твого твору, а й передає основну його ідею. Зверни увагу! Епіграф пишеться на аркуші праворуч зверху, після назви теми.
Крок 10 Заключний Привітай себе У твоїх руках – не списаний, а тобою створений твір. Він, мабуть, ще недосконалий, але довершеність досягається наполегливою працею. Мабуть, ти вже зробив один з головних висновків із усього, що прочитав у цій презентації: не можна відкладати написання твору на останній день, оскільки це дуже серйозна і тривала у часі робота. Дорога до досконалості ще довга, але ти, шановний друже, вже зробив на цьому шляху перші 10 кроків! Бажаю творчих успіхів!
Презентацію створено за матеріалами посібника Ірини Радченко «Готуємося до шкільного твору та переказу» (К.: «Видавництво А. С. К., 2004. – 80 с.) Автор презентації – Синьова Наталія Петрівна – вчитель української мови та літератури, вчитель-методист, завідуюча кафедри суспільно-гуманітарних дисциплін гімназії.
Схожі презентації
Категорії