ПОДОЛАННЯ СТРЕСОВИХ ТА КРИЗОВИХ СИТУАЦІЙ У ДІЯЛЬНОСТІ ДЕРЖАВНОГО СЛУЖБОВЦЯ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Національна академія педагогічних наук України ПОДОЛАННЯ СТРЕСОВИХ ТА КРИЗОВИХ СИТУАЦІЙ У ДІЯЛЬНОСТІ ДЕРЖАВНОГО СЛУЖБОВЦЯ Озерян Ольга Леонідівна КИЇВ - 2011
ПЛАН ТРЕНІНГУ Основні поняття стресу та кризових ситуацій Визначення стресорів в практиці роботи державного службовця Створення моделей стресових ситуацій Лінія поведінки та захист від негативних впливів Головні інструменти для убезпечення себе від кризових ситуацій Ознайомлення з сучасними способами психотехнології управління Засоби контролю за емоціями. Процедури релаксації та візуалізації Моделювання ситуацій з урахуванням технологій захисту
Мета тренінгу оволодіння знаннями про сутність професійного стресу оволодіння методами діагностики професійного стресу оволодіння засобами і прийомами профілактики стресу та подолання професійного стресу пошуки індивідуальних засобів щодо психологічної саморегуляції
Чому обрали саме цей тренінг? Що вам цікаво з цього питання? Чи відповідає мета тренінга вашим потребам? Яких знань або навичок ви хочете набути? Чого ви очікуєте від цього заняття?
Основні поняття стресу Стрес в перекладі з англійської - це напруга. 1972 р. Всесвітня організація охорони здоров’я прийняла таке визначення: Стрес - це неспецифічна реакція організму на будь-яку висунуту до нього вимогу. Стрес - це відповідь на загрозу, реальну чи уявну. Під стресом Г. Сельє (1979 р.) розумів систему реакцій організму у відповідь на будь-яку вимогу до нього, яка спрямована на створення адаптації чи пристосування організму до труднощів.
Фази і компоненти стресу Фаза тривоги. Організм мобілізується для зустрічі із загрозою. Відбуваються біологічні реакції, які обумовлюють боротьбу або втечу. З погляду фізіології це певні зрушення: згущення крові, підвищення тиску, збільшення печінки тощо. 2. Фаза опору. Організм намагається опиратися загрозі або справлятися з нею, якщо загроза продовжує діяти і її не можна уникнути. Фізіологічні реакції перевищують норму, і це робить тіло вразливішим для інших стресорів. 3. Фаза виснаження. Вразливість до втоми, фізичні проблеми призводять до хвороб і навіть до загибелі організму.
СТРЕСОРИ - складність і суперечливість вітчизняного законодавства та нормативних інструкцій; - низьку мотивацію співробітників і потребу в постійному контролі за їхньою діяльністю; - відсутність взаєморозуміння з діловими партнерами і конфлікти з ними; - постійний брак часу, надмірний і не завжди обґрунтований контроль з боку керівництва; - відчуття невідповідності між затраченими зусиллями і реальними результатами; - втрату сенсу діяльності; переживання від несправджених надій тощо.
СТРЕСОРИ організація - її бюрократична структура, постійні зміни в організації, характер ієрархічних відносин; робота - перевантаженість або незавантаженість роботою, необхідність часто приймати рішення і відповідальність за людей (слід зазначити, що незавантаженість роботою є більш значущою причиною для виникнення стресу, ніж можливі перевантаження); кар'єра - зміна кар'єри в результаті невідповідності діяльності здібностям; зупинилася кар'єра, втрата чітких і ясних цілей і орієнтирів; взаємини - характер відносин з вищестоящими, підлеглими та колегами; внутрішні переживання - неадекватні уявлення про себе, негативний підхід до життєвих обставин, що зумовлений негативним "Я-образом", різними страхами з приводу своєї компетентності, а також незбалансованими внутрішніми потребами.
СТВОРЕННЯ МОДЕЛЕЙ СТРЕСОВИХ СИТУАЦІЙ ПРАКТИЧНА ВПРАВА СЕРЕД ЗАПРОПОНОВАНИХ МОДЕЛЕЙ ЗНАЙДІТЬ СХОЖУ НА ВАШУ І ПРОАНАЛІЗУЙТЕ
Христина Маслач виділила шість форм «вигорання» Форми невідповідності особистості людини вимогам та умовам його професійної діяльності: 1. невідповідність вимог до працівника з його можливостями. Розуміючи, що працювати краще не вдається, людина працює гірше, ніж міг би. Відчуття своєї нездатності перешкоджає самореалізації. Виникає і прогресує деформація особистості; 2. бажання самостійності професіонала постійно наштовхується на обмеження умовами діяльності. Ентузіазм змінюється відчуттям пригніченості, виникає уявлення марності, озлобленість; 3. невідповідність винагороди очікуванням працівника за свій трудовий вклад; 4. відсутність позитивної підтримки товаришами по службі; 5. утиск почуття справедливості не тільки до нього, але і до інших членів колективу: невизнання заслуг, приниження, знущання; 6. невідповідність між морально-етичними принципами людини і тим, що від нього вимагається робити під час його професійної діяльності.
Що таке психічна саморегуляція? Психічним саморегулюванням прийнято вважати свідомі дії людини на властиві йому психічні явища (процеси, стани і властивості), а також виконувану ним діяльність і власну поведінку з метою підтримки (збереження) або зміни характеру їх протікання (функціонування) Стресостійкість, захист свого фізичного і психічного здоров'я від впливу чинників стресу, багато в чому залежить від самої людини, її бажання і вміння користуватися тими чи іншими засобами психічної саморегуляції .
ПЕРША ДОПОМОГА ПРИ СТРЕСІ не приймайте жодних рішень рахуйте до 10; займіться своїм диханням Повільно вдихніть повітря носом і на деякий час затримайте дихання. Видих здійснюйте поступово також через ніс, зосередившись на відчуттях, пов'язаних з вашим диханням.
Якщо стресова ситуація спіткала вас у приміщенні: встаньте, попросіть вибачення, вийдіть із приміщення, найдіть можливість побути наодинці; знайдіть можливість змочити чоло й артерії на руках холодною водою; роздивіться навколо, огляньте приміщення, подумки опишіть його зовнішній вигляд; подивіться в небо, зосередьтеся на тому, як пливуть хмаринки; наберіть води і поволі пийте, відчуваючи вологу в горлі; випростайтесь, поставте ноги на ширину плечей, аби голова і руки вільно звисали додолу, зробіть глибокий видих, підніміть голову
Якщо стресова ситуація сталася з вами поза приміщенням: озирніться навколо, у думці назвіть усе, що ви бачите (про себе); знайдіть будь-який маленький предмет (листочок, камінець, гілочку...), уважно погляньте на нього (близько чотирьох хвилин), потім заплющіть очі, уявіть його; подивіться на небо, намагайтесь роздивитися, що там є; якщо є можливість випити води, випийте; ще раз простежте за своїм диханням, дихайте повільно, через ніс; вдихніть, затримайте дихання і знову повільно — видих, плечі розслабляйте
Формула-відповідь при нерівному конфлікті Мені дуже шкода, що так все вийшло. Мені шкода, що це вас так засмутило. Скажіть мені, що я зробив не так? (Що ми зробили не так?) Розкажіть, що саме сталося? (Що сталося з вашої точки зору, дайте свою версію). Що ми можемо тепер зробити?
ОЗЕРЯН ОЛЬГА ЛЕОНІДІВНА УНІВЕРСИТЕТ МЕНЕДЖМЕНТУ ОСВІТИ OZERYAN@MAIL.RU ТРЕНЕР ОСВІТНІХ ПРОГРАМ «СОНЯХ» http://sonyah.blogspot.com/
Схожі презентації
Категорії