Освіта для сталого розвитку
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Чому “Сталий розвиток”? „Ми підійшли до критичного моменту в історії Землі – часу, коли людство має визначитися зі своїм майбутнім. У світі, який стає все більш взаємозалежним і вразливим, майбутнє одночасно є як загрозливим, так і багатообіцяючим… Ми повинні об’єднатися, щоб розвивати надалі глобальне стале суспільство, що базується на пошані до природи, універсальних правах людини, економічній справедливості і культурі миру…” (Преамбула, Хартія Землі, 2000).
Екологічні загрози: інтенсивне забруднення довкілля, що перевищує можливості природи до самоочищення зменшення озонового шару атмосфери Землі глобальні зміни клімату внаслідок парникового ефекту втрати біорізноманіття
Соціальні загрози Зростання чисельності населення Землі 6 млрд. у 2000 р., +1.2% (77 млн.) щорічно або 1 млн щотижня! до 2030 р. 85% буде проживати у бідних країнах (ООН) Урбанізація: 1800 р. – 2% жителів міст 2004 р. - 50% людей у містах, 2030 р. - зросте до 60% споживають 75% енергії, генерують до 80% викидів забруднень у країнах, що розвиваються з 1.9 млрд (2000) до 3.9 млрд (2030) Старіння: 2004 р.- 606 млн. людей віком понад 60 років 2050 р. – майже 2 млрд
Економічні загрози: “Бідність є найбільшою загрозою для довкілля” (Індіра Ганді, 1972) тотальна залежність від викопних (вичерпних) енергоносіїв (вугілля, нафта, газ) надмірна експлуатація природних ресурсів (вирубка лісів, виснаження земель, лов риби...), що призводить до їх виснаження і вичерпання недостатність природних ресурсів для забезпечення зростаючих потреб населення Землі
Що таке “сталий розвиток”? Це такий розвиток суспільства, який задовольняє потреби теперішніх поколінь, не ставлячи під загрозу можливості наступних поколінь задовольняти свої потреби (Звіт Комісії ООН “Наше спільне майбутнє”, 1987)
Сталий розвиток Економічний розвиток Соціальний розвиток Захист довкілля Поєднання економічного прогресу з соціальною та природною справедливістю – найбільший виклик ХХІ ст.
Ключові завдання сталого розвитку Збалансоване вирішення економічних, соціальних та екологічних проблем сьогодення для забезпечення якісного життя людини Ощадливе використання природних, соціальних і економічних ресурсів і їх достатнє збереження для задоволення потреб майбутніх поколінь
Нова стратегія сталого розвитку Сполученого Королівства проголошена у березні 2005 р. Провідним державним органом, відповідальним за виконання стратегії, є Defra, але всі урядові міністерства відповідають за перетворення стратегії у реальність; www.sustainable-development.gov.uk Securing the Future
Нова стратегія сталого розвитку СК: “Гарантуючи майбутнє” (2005) “Надати можливість людям у всьому світі задовольнити свої найважливіші потреби і досягти кращої якості життя не піддаючи ризику якість життя майбутніх поколінь”. Визначає 250 завдань уряду для вжиття заходів у 4-х напрямках: Стале споживання і виробництво Зміни клімату і енергетика Захист природних ресурсів Сталі громади
Сталий розвиток вимагає дієву участь кожного у колективних заходах Сталий розвиток є надто важливим, щоб його можна було відсунути на периферію політики і практики – він повинен стати головним напрямом розвитку, який заохочує нові шляхи мислення і дії Сталий розвиток вже не є розвагою чи привілеєм, а необхідністю Головними акцентами є:
Стратегія ЮНЕСКО на ДОСР „Міжнародна спільнота зараз глибоко переконана, що нам потрібно виховувати – через освіту – цінності, поведінку та способи життя, необхідні для сталого майбутнього. ОСР сприймається як процес вивчення підходів до прийняття рішень, що враховують віддалене майбутнє економіки, екології та добробуту всіх громад. Розбудова і зміцнення потенціалу для такого мислення, що спрямовується у майбутнє, і є ключовим завданням освіти” (ЮНЕСКО, Рамковий проект міжнародної програми виконання ДОСР, липень 2003).
Освіта для сталого розвитку … базується на фундаментальному припущенні, що людство має радикально змінити сучасний хід економічного, екологічного і соціального розвитку для забезпечення здорового та якісного життя майбутніх поколінь. План дій з ОСР у Сполученому Королівстві, 2003
Чому не традиційна освіта? Яка освіта нам потрібна для досягнення сталого розвитку? Традиційна освіта неспроможна задовольнити наші потреби з трьох критичних питань: А) вона не дозволяє нам бачити світ системно, зокрема на рівні вищої освіти, де більшість дисциплін існують ізольовано; Б) вона не визнає цінності і підходи як критичні компоненти процесу навчання; В) вона не забезпечує практичне вирішення фундаментальних місцевих, регіональних та глобальних проблем.
Найважливіші характеристики oсвіти для сталого розвитку Міждисциплінарність та всеохоплення Визнання цінностей Критичне мислення та орієнтація на розв’язання проблем Різноманітність методів Участь у прийнятті рішень Зв’язок з місцевими потребами
4 головні теми освіти для сталого розвитку Вдосконалення базової освіти Переорієнтація існуючої освіти на всіх рівнях на потреби сталого розвитку Підвищення громадського розуміння та обізнаності у питаннях сталого розвитку серед широких верств населення Тренінги та підготовка фахівців та активістів
Зміст освіти для сталого розвитку Якість життя, соціальна справедливість та рівноправність Збереження різноманіття: культурного, соціального та біологічного Розвиток в межах відтворення екосистем Взаємозвязок: у суспільстві, економіці та довкіллі Усвідомлення відповідальності перед майбутніми поколіннями Громадянська позиція, права та обов’язки громадян
Освіта для сталого розвитку у школах В рамках існуючої системи освіти ОСР є новим підходом до програм, навчальних планів та управління школами, а не новим предметом. Цей підхід тісно пов’язаний з екологічною освітою та загальним розвитком. Як наслідок, багато блоків майбутньої ОСР вже існують у кожній школі.
Що нового несе освіта для сталого розвитку? Для викладачів: перехід від передачі знань до створення умов для їх активного засвоєння Для учнів: перехід від пасивного заучування до активного пошуку знань і їх практичного осмислення Для керівництва: зміни у використанні ресурсів закладом, впровадження принципів сталості та демократизації управління
Освіта для сталого розвитку у школах Освіта для сталого розвитку надає учням можливість та стимулює дієву активність по захисту довкілля, заохочує соціальну активність та сприяє покращенню добробуту майбутніх громадян “глобального суспільства”.
Освіта для сталого розвитку у школах Ефективна ОСР має два важливих позитивних елементи: • розробка цілісного підходу у школах до викладання і вивчення теми сталого розвитку • розробка нової управлінської практики сталого розвитку в організації, наприклад, зменшення кількості відходів та їх переробка з метою нового використання, економія енергії, ресурсів...
Зміст путівника “Сталий розвиток суспільства: роль освіти” Основні поняття та визначення Найголовніші загрози людству Характеристика документів із сталого розвитку суспільства Цілі та завдання ОСР за міжнародними документами ОСР: мета та основні характеристики Роль екологічної освіти в Україні Роль секторів суспільства в Україні Додатки
Схожі презентації
Категорії