Карти знань та шляхи їх використання у навчальному процесі
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ЕЛЕКТРОННЕ НАВЧАЛЬНО-НАУКОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ Карти знань та шляхи їх використання у навчальному процесі Модуль 2
Візуалізація навчального процесу «Слова або інші засоби мови, промовлені або написані, напевне, не відіграють значної ролі в процесі мислення. Фізичною сутністю, що функціонує як елемент мислення, являються певні знаки і більш-менш чіткі образи, які можуть добровільно відтворюватися або комбінуватися.» Альбер Енштейн
Візуалізація навчального процесу Схематичне зображення процесів - це сценарій. Це може бути сценарій навчального курсу, уроку, анімації, гри, будь-якої діяльності людини або програми
Особливості мисленнєвих процесів На що схожі наші мисленєві процеси? Які асоціації виникають у нас про роботу нашого мозку, коли йде мова про процеси запам’ятовування, прийняття рішень, планування майбутньої діяльності? Робота нейронів головного мозгу все ж таки більше нагадує дерево з хаотично (на перший погляд) розкиданими гілками.
Термін інтелектуальні карти, або карти знань, (Mind Map) був запропонований Е. Б`юзеном. Синоніми: «карти розуму», «інтелект-карти», «карти пам'яті» або «ментальні карти». Найбільш дослівний переклад – «схеми мислення». Mind Map Термін інтелектуальні карти, або карти знань, (Mind Map) був запропонований Ентоні Б`юзеном, який зробив значний внесок для впровадження технології використання таких карт в освіті та управлінны. Карти знань - діаграми, схеми, в наочному вигляді представляють різні ідеї, завдання, тези, пов'язані одне з одним та об'єднані загальною ідеєю. Карта дозволя охопити всю ситуацію в цілому, а також утримувати одночасно у свідомості значну кількість інформації, щоб демонструвати зв'язки між окремими частинами, запам'ятовувати інформацію та відтворювати її навіть через тривалий термін. Іноді в перекладах термін може перекладатися як «карти розуму», «інтелект-карти», «карти пам'яті» або «ментальні карти». Найбільш дослівний переклад - «схеми мислення». Процес побудови діаграми зв'язків близький процесу вибудовування онтології предметної області. Різноманітні засоби створення і редагування діаграм зв'язків або карт знань включають вільні або умовно-вільні програми, мережеві сервіси. Тоні Б`юзеном провів багато років над долсідженнями процесів в головному мозку, вивчав й нейрофізіологію. Не випадково, напевне, «його бачення» інтелектуальних карт нагадує структуру нейрону.
Поради Тоні Б`юзена Починайте створювати карту з центру. В центрі – ключова ідея, тема – слово, на якому найбільше фокусується увага. Від центру розходяться гілки (зв’язки), які мають бути швидше асоціативними, ніж ієрархічними. Всі лінії пов'язані між собою. Центральні лінії товщі, і чим далі лінія від центру, тим вони тонші. Уникайте лінійності, кращі карти – радіальні. Використовуюте кілька кольорів як для окремих груп так і для спеціального кодування карти. Уникайте речень, словосполучень, скорочуйте текст до одного ключового слова, найбільш характерного, яскравого, такого, що легко запам’ятовується. Найкраще, коли кожне слово або зображення відокремлене, знаходиться на окремій лінії, а не на вузлі. Утворюєте лінії такої ж довжини, як і слова або зображення.. Використовуйте символічні знаки, образи, коди різні за розмірами. Використовуйте різні кольори для тексту та різне форматування (курсив, напівжирний шрифт, верхній регістр тощо). Розвивайте свій власний стиль створення карт.
зрозумілі, доступні конспекти лекцій візуалізація проектів, курсових, дипломів запам’ятовування списків, подій, планування, управління власним часом ділові зустрічі, презентації Застосування карт Вперше автори технології використали карти знань для конспектування лекцій. По суті, й метою створення їх було бажання замінити традиційне лінійне конспектування в зошиті чимось іншим, так як гори записів не приводили студента Б’юзена до бажаних успіхів. Перечитавши гори книжок про пам’ять та роботу головного мозку навчився створювати для себе чіткі, зрозумілі конспекти. Читаючи текст, книгу теж “замальовував” все на аркуші образами, лініями, словами. Написати реферат, курсову, дипломну простіше, коли “бачиш” зміст всієї роботи відразу, на одному аркуші, чітко уявляєш структуру майбутнььго або уже створеного документу. Планування тижня або для може стати легким і швидким процесом. Важливо, що в такому випадку відсутній сидром “забування”, бо один єдиний аркуш перед очима це не сотні нотаток, приміток, “напоминалок”. Люди, які використовують для цього карти кажуть, що вони стали керувати своїм часом, а не він ними.
мозковий штурм прийняття рішень Застосування карт Використовують карти не лише в індивідуальній роботі, а й під час колективних форм діяльності. Генерація нових ідей під час співпраці та індивідуально. Прийняття колективних рішень, розв’язання складних завдань спільно. Більш виважене і продумане рішення. Чітка демонстрація позицій кожного “за” і “проти”. Детальніше про використання карт розуму під час мозкового штурму на сайті Інтелект-карти: http://www.mind-map.ru/?s=27
Застосування Ентоні Б’юзен розглядав карти як інструмент для запам’ятовування, навчання, планування, візуалізації. Його ж брат Беррі доводив (і розвивав цю думку у книзі “Супермозок”), що це дость потужний інструмент для розвитку мислення людини, особливо логічного та творчого.
FreeMind Сучасні інструменти на допомогу створенню карт знань досить різноманітні. Існує і програмне забезпечення і сервіси Інтернету для створення і редагування діаграм зв'язків. Є вільні, тобто безкоштовні для користувача або умовно-вільні такі, в яких можна створити безкоштовно певну кількість карт або користуватись певний час (наприклад 30 днів) безкоштовно. FreeMind – програма, яка потребує інсталяції на локальному компютері. Можна зберігати як малюнок, вбудовувати у Вікі. Можна додавати посилання на зовнішні ресурси.
Bubbl.us Cтворені карти можна зберігати їх у вигляді зображень або вбудовувати у веб сторінки. Можна організувати спільне редагування. При цьому реалізується послідовне редагування діаграми.
Mind42 Додаток є повністю безкоштовним, тому відстуні обмеження на кількість створюваних карт Можливість вставки зображень з URL (наприклад, зображення розміщується на іншому сайті - веб-альбомі); Додавати URL посилання на зовнішні веб-сайти. Під час наведення на посилання з`являється зменшене зображення. Додавання приміток. Можливість співпраці. Автоматичне збереження елементів карти. Інтеграція карти на зовнішні ресурси. Комбінації клавіш для додавання вузлів і редагування. Вбудовування створеної діаграми на сайти (блоги).
Mindmeister Можливість вставки зображень з URL Додавати URL посилання на зовнішні веб-сайти. Додавання приміток. Можливість співпраці. Інтеграція карти на зовнішні ресурси. Автоматичне збереження елементів карти. Комбінації клавіш для додавання вузлів і редагування. Безкоштовно можна створити 3 карти. Але потім їх можна видалити і стіорювати заново, але не більше 3.
LucidChart Багатий на графічні додатки. Інтуїтивно простий інтерфейс сервісу LucidChart: легко додавати лінії і та фігури, зображення, навіть перетягувати зображення з робочого столу в діаграму. Передбачена співпраця в режимі реального часу. Можливість безкоштовного користування для навчальних закладів, якщо ви надіслали лист з проханням дозволити користуватись Вам та вашим учням (вказати кількість учнів).
Живе навчання, презентація Олени Тихомирової Wikipedia, Mind Map Wikipedia, Tony Busan Сайт Тони Бьюзена http://www.thinkbuzan.com/intl/ Летописи.ру. Mind Maps Летописи.ру. Середовище редагування діаграм зв`язків Інтелект-карти http://www.mind-map.ru/ Ментальні карти Колесник.ру http://kolesnik.ru/2005/mindmapping/ Тимур Василенко Mind Maps – опыт использования http://www.improvement.ru/zametki/mindmap/ Инструменты электронного обучения http://www.elearntools.blogspot.com/2012/02/blog-post.html Використані матеріали
Практична робота в Moodle http://moodle.kmpu.edu.ua/dn/ «ЕЛЕКТРОННЕ НАВЧАЛЬНО-НАУКОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ» «ЕЛЕКТРОННЕ НАВЧАЛЬНО-НАУКОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ» Тема 2 Карти знань та шляхи їх використання у навчальному процесі
Схожі презентації
Категорії