ФІНАНСУВАННЯ ЕНЕРГОЕФЕКТИВНИХ ПРОЕКТІВ: Можливості Фінансування, Публічно-Приватне Партнерство, Альянс Глобального Розвитку
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ФІНАНСУВАННЯ ЕНЕРГОЕФЕКТИВНИХ ПРОЕКТІВ: Можливості Фінансування, Публічно-Приватне Партнерство, Альянс Глобального Розвитку Міжнародна конференція “Енергоефективність у житлово-комунальному господарстві та промисловості” Проект “Реформа міського теплозабезпечення в Україні” Андрій Міцкан, Заступник директора Проекту РМТ 9 червня 2010 року
Теми: Проблеми отримання фінансування в Україні Можливі схеми фінансування енергоефективних проектів Фінансування Міжнародними Фінансовими Організаціями ЕСКО та Публічно-Приватне Партерство Альянс Глобального Розвитку та Гранти Підготовка проектів та пропозицій до фінансування у містах Що можна очікувати від співпраці з проектом РМТ
Проблеми отримання фінансування в Україні: Недостатність державного фінансування для покращання комунальної інфраструктури Комерційні банки: нерозуміння ризиків комунальних підприємств та високі кредитні ставки Проблеми з гарантіями та поверненням інвестицій Проблеми міських запозичень для комунальних проектів Обережність приватних та портфельних інвесторів Наслідки фінансової кризи та обмеженість наявного іноземного капіталу Проблеми гарантування постійних доходів для обслуговування позик Де знайти кошти для інвестиційних проектів?
Схеми фінансування енергоефективних проектів Світовий досвід показує існування наступних основних типів інвестиційних механізмів для енергоефективних проектів: Кредитне фінансування та схеми часткових гарантій. Відбувається комерційними банковськими установами, або спеціалізовани агенціями, або фондами револьверного фінансування. Використання енерго-сервісних компаній. ЕСКО, це такі компанії, що використувують контракти гарантування результатів енергозаощаджень для здійснення інвестицій на об’єктах комунальної чи приватної власності. • Використання компаніями теплозабезпечення схем Demand-Side-Management. В програмах DSM, компанії з постачання тепла організують впровадження енергоефективних проектів у споживачів, забезпечуючи фінансування, технічні рішення, та контрактні відносини з споживачами. Інші види фінансування у формі Публічно-Приватного Партнерства, грантів або Альянсів Глобального Розвитку, фінансування у форматі Кіотського Протоколу
Міжнародні Фінансові Організації Програми Фінансування Світового Банку Фінансування енергоефектвності у будівлях міста Києва Фінансування міських інвестиційних програм у комунальні підприємства (Львів, Одеса, Івано-Франківськ, Калуш, Чернігів) Програми Фінансування Європейського Банку Реконструкції та Розвитку Фінансування комунальних підприємств (Черкаси, Запоріжжя, інші) Фінансування ЕСКО (УкрЕСКО, Енергетичний Альянс) Фінансування кредитних ліній у 100 млн EUR: УкрЕксімБанк, Банк Форум, КредітПромБанк Фінансування Карбонового Фонду у рамках Кіотського Протоколу 190 млн EUR Інше міжнародне фінансування Голандська Агенція Гарантування Інвестицій (DIGH) Агенція Розвитку Торгівлі США (US TDA) NEFKO, фінансування невеликих проектів
Енергосервісні Компанії - ЕСКО Енергосервісні компанії є дуже важливим ринковим механізмом фінансування інвестицій з енергоефективності: ЕСКО, що надають споживачам тепла та енергії фінансові рішення, можуть розгядатися як джерело часткового фінансування, що працює на експлуатаційному рівні. Такі ЕСКО є ініціаторами енергоефективних проектів, що отримують фінансування від фінансових установ та направляють їх у кінцеві проекти. Досвід ЕСКО є позитивним в багатьох країнах світу, в т.ч. в Україні. Проте необхідно пам’ятати: • В деяких випадках існують серйозні проблеми в отриманні фінансування самими ЕСКО через брак фінансових гарантій, застави, або постійного джерела доходу від проектів. • Активна пітримка урядом механізмів ЕСКО є дуже важливою для їх успішної діяльності, особливо на перших етапах розвитку. • Вибір бізнес моделі функціювання ЕСКО має враховувати місцеві ринкові умови: використовувати розподіл енергозбережень, або використовувати механізм контрактів з гарантуванням енергозбережень.
Публічно-Приватне Партнерство У світовій практиці існує п’ять основних можливостей впровадження проектів Публічно-Приватного-Партнерства: Сервісні Контракти – юридично закріплені договірні відносини між міськими адміністраціями та приватними партнерами для виконання певних функцій комунальних підприємств за відповідну платню. Контракти з Управління – є варіантом сервісних контрактів, що стосуються функції управління комунальним підприємством та досягнення ним певних результатів діяльності. Оренда – згідно договору оренди, приватне підприємство (Орендар) орнедує у органу міського самоврядування (Орендодавця) активи комунального підприємства. Орендар здійснює експлуатацію, ремонтні роботи та деякі короткострокові інвестиції у активи підприємства. Будівництво-Експлуатація-Передача Власності (BOT) контракти, спеціально розроблені для великих інвестиційних проектів з нового будівництва або реконструкції. Відповідальність за інвестиції та отримання прибутку лежить на приватному інвесторі. Концесія – згідно контракту концесії, приватний контрактер несе всю відповідальність за надання послуг, включаючи експлуатацію, ремонт, управління та капітальні інвестиції, повязані з відтворенням, підтримкою та розширенням послуг.
Альянс Глобального Розвитку є стратегічним типом Публічно-Приватного-Партнерства, що використовується в проектах USAID для досягнення мети економічного розвитку певного регіону ППП АГР Примітка: Всі АГР є механізмом ППП – Але не всі ППП відносяться до АГР ППA New generation of multi-stakeholder, public private or multi-sector partnerships include both local and national as well as global level initiatives but are distinguished by their ambition from the small-scale, short-term partnerships between business, governments and civil society which have gone on before. Purpose: to illustrate that a GDA is a PPP and reinforce what distinguishes a GDA from other PPPs GDA is a powerful type of public-private partnership characterized by strong collaboration between USAID and resource partner(s) resulting in significant development impact NOTE: Government Contracting is a type of PPP that most often refers to a project finance mechanism such as a Build-Operate-Transfer deal to build an airport or other large infrastructure in many parts of the world Public Private Alliances (PPAs) are when the sectors collaborate on a joint developmental or philanthropic project or strategy, example EPA Energy Star GDAs are a USAID-specific term that refer to joint development activities and business drivers DCA is a PPP Leveraging other donors is a PPP
Альянс Глобального Розвитку – продукт USAID Альянс Глобального Розвитку (GDA) є ринковою бізнес моделлю з Публічно-Приватного-Партнерства, що виникає між публічним (державним або комунальним) партнером та приватним партнером, де збігаються бізнес цілі з економічними цілями розвитку громади. Альянс Глобального Розвитку спільно розробляється, спільно фінансується та спільно керується партнерами. При цьому партнери розподіляють пропорційно ризики, відповідальність за впровадження проекту, та отримані результати. У рамках Проекту РМТ буде створено Фонд Фінансування (2 млн доларів США) енергоефективних проектів та проектів АГР, що відповідають наступним критеріям: Можливість розповсюдження позитивних результатів на аналогічні проекти Демонстрація нових технологій, технічних рішень, або управлінських підходів щодо покращання теплозабезпечення та енергоефективності Допомога приватному бізнесу увійти на нові ринки для забезпечення покращання теплопостачання, запровадження нових матеріалів або обладнання.
Модель GDA: Альянс Глобального Розвитку Бізнес Інтереси USAID Цілі економічного розвитку Можливість Альянсу
Принципи Альянсу Глобального Розвитку Розподіл фінансових ресурсів, ризиків, та відповідальностей у проекті Іноваційні підходи у співпраці між приватними та публічними (державними або муніципальними) партнерами Фінансовий “левередж” проекту 1:1, за рахунок коштів, експертизи, ІТ систем, інших ресурсів Значний та стійкий ефект економічного розвитку Бути корисними для громади Purpose: to establish how GDAs are defined First three are very important but intangible – often depend on good relationship with the company 1:1 is a means to achieve the goal of increased development impact. Serious engagement with a company typically results in more. We are not interested in GDAs for the sake of GDAs. We are interested in an earnest effort to collaborate with the private sector If there is no additionality, why do a GDA Notes: GDAs are one type of public-private partnership that includes the elements listed on the slide. While all GDAs are public-private partnerships, not all public-private partnerships include the necessary elements to be a GDA Win-Win – this relationship is different from a contract or grant. Partners need to share risks, resources, responsibilities and results to maintain the partnership Complex problems require multi-actor solutions Innovation can be the type of partner, the execution, the contribution, the approach to the problem, etc. If we are only getting money then we continue to conduct our programs in the same way. When AID leverages the PS for resources other than cash, we start to see innovative projects Jim Thompson went to Wal-Mart HQ with MD Debbie Kennedy and he opened this first, strategic meeting by saying – “We do not want your money.” The point was that the GDA was interested in the relationship that can bring so much more – market access. We do not talk about GDA Criteria to the Resource Partners.
Основні вимоги інвесторів Технічно-економічне обгрунтування Бізнесплан Застава активів Енергоаудит та зовнішній фінансовий аудит Гарантії (державні, міські)
Основні вимоги інвесторів Технічно-економічне обгрунтування - опис проекту та його варіантів - аналіз ринку - технічний аналіз - економічний аналіз - фінансовий аналіз - аналіз ризиків - оцінка інших наслідків проекту
Основні вимоги інвесторів Бізнес план - історія та поточний стан підприємства - спеціалізація комунального підприємства - ринок та конкуренція - маркетинговий план - технічні аспекти проекту - вплив на довкілля - фінансовий план - ризики
Основні вимоги інвесторів Застава активів* - застава основних засобів (земля, будівлі, транспорт) - застава основних засобів, які придбаються - застава майбутніх платежів Заставодавцем може виступити місто як власник підприємства * заставою можуть бути ліквідні й не заборонені до приватизації активи
Основні вимоги інвесторів Гарантії державні (Світовий Банк, ЄБРР, ЄІБ) - міські (муніципальні) (КфВ, ЄБРР) - третіх сторін (великі промислові підприємства)
Кредити українських банків Підприємство Кредитор Умови кредиту Забезпечення Мета запозичення КП "ТеплопостачаннямістаОдеси" ВАТ КБ"Надра" Сумма –37,5 млн. грн. Термін -до 11.02.09 р. 17% річних Іпотека нерухомого майна для забезпеченняповерненнякредиту й сплати відсотків закористування. Оплатаза газ,електричнуйтепловуенергію, дляпогашенняранішеотриманихкредитів КП "ТеплопостачаннямістаОдеси" ВАТ КБ «Надра» Сумма– 18,976 млн. грн. Термін -до 30.09.2009р. 18%річних Іпотека нерухомого майна для забезпечення повернення кредиту й сплати відсотків за користування. Міська влада надає згоду на відкриття кредитної лінії Фінансування витрат на реконструкціюсистеми теплопостачання мікрорайону «Шкільний» м.Одеси КП “Іллічівськтеплоенерго” Державний експортно-імпортний банк України Сума -5млн.грн. 20,5% річних та щомісячна комісія за управління кредитною лінією у розмірі 0,015% від ліміту заборгованості Нерухомемайнонежитловогопризначення–будинокпобуту“Райдуга”,щоєкомунальноювласністюІллічівськоїміськоїради. Проведеннясвоєчаснихрозрахунківзаприроднийгаз вопалювальнийперіод2009-2010рр.
Облігації підприємств теплопостачання Єдиною спробою став випуск у липні 2003 р. першої серії процентних (купонних) іменних облігацій комунальним підприємством “Херсонтеплоенерго” на суму 2,5 млн.грн. із терміном погашення 6 місяців за ставкою 14% річних. Перший випуск облігацій серії “А” був придбаний регіональною філією комерційного банку “Петрокомерцбанк”. Загалом передбачалося залучити 10 млн.грн випустивши ще додаткові три серії облігацій – “В”, “С” та “D” протягом 2003 –2004 років. Через незадовільний фінансовий стан (збитки становили 5,4 млн.грн) та відсутність гарантій щодо забезпечення зобов’язань, підприємство не змогло розмістити наступні випуски облігацій.
Кредити Світового Банку Назва Підстава Умови позики Проект у сфері теплопостачання міста Києва (1999 – 2004) Мета: покращання виробничих потужностей системи централізованого теплопостачання м. Києва, підтримка заходів, спрямованих на комерціалізацію Київенерго і Київжитлотеплокомуненерго, сприяння можливій приватизації послуг в галузі централізованого теплопостачання м. Києва. Двостороння угода про позику між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку від 14.10.1998 (ратифікація 23.03.99) 200 млн.дол.США Базова ставка ЛІБОР плюс загальна маржа ЛІБОР Разова комісійна плата в розмірі три чверті одного відсотка (0,75 %) Відсотки сплачуються двічі на рік. Погашення до 2018 р. Проект «Інвестиції в енргозбереження» (2009 - 2012) Мета: сприяти комунальним підприємствам у підвищенні якості та надійності надання послуг та зменшенні витрат на обслуговування Учасники проекту - Одеса, Чернігів, Калуш, Коломия, Черкаси, Дрогобич, Харків, Славянськ, Балти 78,12 млн.дол. США Базова ставка LIBOR для валюти Позики плюс Змінний спред. Разова комісійна плата в розмірі четвертої частини одного відсотка (0,25%). Відсотки сплачуються двічі на рік. Погашення до 2027 р.
Кредити ЄБРР Назва проекту Сума Короткий опис Механізм впровадження Одержувач Три проекти у сфері теплопостачання: Черкаси, Одеса, Івано-Франківськ (підписано угоди в2008-2009 рр.) 44,8 млн. Євро Кредитне фінансування першочергових програм капітальних інвестицій спрямованих на відновлення та модернізацію існуючих котельних, заміну мереж, запровадження нових теплових пунктів у житлових будинках, що обладнані лічильниками тощо. Близько 1,5 млн. Євро на технічну допомогу: Передпроектні дослідження (200-300 тис. Євро) Фінансовий аудит (50 тис. Євро) Підтримка впровадження проекту (500 тис. Євро) Програма корпоративного розвитку (350 тис. Євро) Проекти з покращання кредито-спроможності позичальника (350 тис. Євро) Підприємства теплопостачання міст Вісім проектів теплопостачання у стані підготовки (2009-2010 рр.) 285 млн. Євро Аналогічний до проекту, що описаний вище Аналогічний до проекту, що описаний вище Підприємства теплопостачання міст
Очікувані результати від фінансового компоненту проекту РМТ Фінансовий компонент Проекту РМТ у містах партнерах має досягнути наступних результатів роботи: Підготовка бізнес-планів для інвестування у енергоефективність у відповідності до пріоритетів стратегічного енергетичного плану міста; Підготувати інвестиційні проекти для фінансування Міжнародними фінансовими організаціями (особливо проекти з встановлення систем обліку та регулювання тепла); Започаткувати 2 Концесії або два Контракти з управління; Провести спільне фінансування проектів з енергоефективності та покращання послуг у сфері теплозабезпечення у 20 містах – партнерах; Впровадити 20 демонстраційних проектів з енергоефективності у будинках разом з ОСББ; Впровадити контрактні механізми з гарантування енергоефективності (за допомогою ЕСКО) у 20 будівлях.
Дякую за увагу! Контакт: Андрій Міцкан Заступник директора проекту РМТ ел-пошта: amitskan@mhrp.org.ua тел: +380 44 5965960
Схожі презентації
Категорії