Для чого і який закон у сфері регіональної політики потрібен Україні?
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Для чого і який закон у сфері регіональної політики потрібен Україні? Анатолій Ткачук Інститут громадянського суспільства 22 травня 2012
Політичні завдання від Президента України(24.01.2011) “Переконаний, що саме ефективна регіональна політика стане засобом посилення наших економічних реформ та максимального наближення її результатів до кожної людини. … я пропоную до переліку реформаторських пріоритетів на 2011 рік віднести Реформу моделі управління регіональним розвитком. я наполягаю на тому, щоб фінансування стратегічних проектів регіонального розвитку і міжрегіональної співпраці здійснювалось через окремий фонд – Державний фонд регіонального розвитку. До речі, в Європейському Союзі існує схожий фонд – Європейський фонд регіонального розвитку, який, насамперед, фінансує покращення інфраструктури в периферійних регіонах Європи, інвестує у створення нових робочих місць у інноваційних галузях,”
Україна та сусіди ВВП на душу населення за паритетною купівельною спроможністю (GDP per capita, PPP (current international $), World Bank Data)
Незбалансована регіональна політика -реальний виклик майбутньому Українські регіони різні. Але проблема не у відмінностях, а у відсутності дій, аби відмінності перевести в площину можливостей. Асиметрія у розвитку Києва та решти регіонів України та між урбанізованими і слабоурбанізованими регіонами не зменшується, а навпаки – зростає, що загострює міжрегіональні суперечності. Політика держави щодо фінансування регіонального розвитку базується на ручному розподілі ресурсів є не прозорою та такою, ефективність якої неможливо оцінити. На кордонах України сусідні держави прискорено розвивають свої регіони, що несе загрозу цілісності українського простору.
Субвенції з ДБУ регіонам у 2011 році (додаток 7) Соцекономрозвиток регіонів – 1150 млн.грн з них: Донецькій обл. – 170 млн.грн (14,8%), Київській обл. – 6,1%, Кіровоградській обл. – 6,1% Соцекономрозвиток АР Крим – 900 млн.грн Заходи з соцекономрозвитку окремих територій – 895,9 млн. грн, з них: територіям Донецької обл. – 173 млн.грн (19%), Дніпропетровської обл. – 50 млн.грн (5,6%)
Проміжний висновок До 2012 року фінансування соціально-економічного розвитку регіонів в Україні здійснюється без належного прогнозованого та неупередженого розподілу і орієнтоване в основному на будівництво об’єктів, а не фінансування регіональних проектів. СРР, які є в усіх регіонах України, мало придатні для регіонального розвитку, не спираються на повноваження регіональних органів управління та визначені ресурси. Угоди, укладені між областями та Урядом, не мають чітко визначених джерел фінансування і не спираються на проекти регіонального розвитку, які мають випливати із регіональних стратегій.
Де ми зараз? 24.01.11 на засіданні Ради регіонів Президентом України вперше офіційно озвучені тези про реформування ДРП та ухвалені відповідні рішення. 27 квітня 2011 року, УКАЗ Президента України № 504/2011 “Про Національний план дій на 2011 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010–2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» , який містить доручення з розробки проектів у сфері ДРП і МС. 12 січня 2012 року Верховна Рада України ухвалює Закон № 4318-VI «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» з суттєвими уточненнями змісту законопроекту № 9363 нормами альтернативного проекту № 9363-1. Цим законом передбачено створення Державного фонду регіонального розвитку. Закон набув чинності. У державному бюджеті України на 2012 рік передбачено кошти у сумі 1,14 млрд. гривень у Державному фонді регіонального розвитку, правда стабільних і прозорих правил розподілу цих коштів між регіонами поки що не встановлено. Базового закону щодо державної регіональної політики досі не ухвалено.
Світовий досвід У більшості держав із населенням понад 2 млн осіб є закон про регіональний розвиток та інституція, яка цим опікується. Головною метою ДРП у цих державах є: Вирівнювання якості життя в регіонах; Зменшення асиметрії розвитку між столицею та іншими регіонами; Забезпечення єдності держави;
* Що ми маємо отримати від нового закону про ДРП? Чітко артикульовану мету нової ДРП задля людини. Розуміння, що ДРП - це просторове узгодження секторальних політик в інтересах держави, регіону задля людини та зміцнення соціальної згуртованості й економічної єдності держави. Струнку систему прогнозних та планувальних документів. Логічну, стимулюючу систему фінансування РР через проекти, які відповідають системі планувальних документів. Антикорупційні запобіжники та чітку систему моніторингу. Перехід від об’єктного до проектного підходу у фінансуванні РР.
Проект від комітету: чи вирішує він проблеми? 1. Концептуально в проекті змішались розуміння термінів “регіональний” та “місцевий розвиток”, що не відповідає кращій світовій практиці.(ст. 2) 2. Метою ДРП (ст. 2) не визначено зменшення асиметрії між регіонами та забезпечення згуртованості держави. 3. Невиправдано до об’єктів ДРП віднесено райони, міста, селища та села (ст.4). 4. Надмірно широкий перелік документів ДРП (ст.6) розмиває систему планування ДРП, а способи взаємоузгодження документів не визначені.
Проблеми законопроекту/продовження 5. Закон не визначає пріоритети ДРП, в рамках яких мають готуватись ДСРР та СРР. 6. Сумнівним виглядає припис про складання плану реалізації ДСРР та СРР на весь термін дії цих документів (ст.7,8) оскільки це документи різного рівня деталізації. 7. Відсутні механізми узгодження загальнодержавних та регіональних інтересів, а статус КМК РР не відповідає меті її створення (ст.17) 8. Відсутні координаційні ради на рівні регіонів та агенції регіонального розвитку. 9. Немає правового регулювання управління коштами ДФРР та вимог до проектів регіонального розвитку, які мають фінансуватись з ДФРР.
* Система документів державної регіональної політики МІЖНАРОДНЕ ПРАВО ЗАКОНОДАВСТВО УКРАЇНИ Державна стратегія регіонального розвитку Стратегії розвитку регіонів План реалізації Державної стратегії регіонального розвитку Плани реалізації стратегій розвитку регіонів Довгострокові документи Середньострокові документи
* Взаємодія інституцій при формуванні та реалізації державної регіональної політики Кабінет Міністрів України Місцеві органи виконавчої влади Національна координаційна рада регіонального розвитку Обласні ради Верховна Рада АРК Координаційна рада розвитку регіону Наука. Асоціації. Громадськість Місцеві громади АРР
Процес в регіонах Період, коли регіони ухвалювали СРР заради “процесу” завершується. Низка українських регіонів в останні роки розробила та ухвалила нові СРР на основі кращого європейського досвіду та підготували плани реалізації СРР на основі проектів. Реалізація цих планів була не можливою за відсутності ДФРР та припинення бюджетної підтримки від ЄС. Розпочати реальну реалізації нових СРР та спонукати регіони до розробки функціональних СРР можна через ухвалення системного закону та відповідного взаємоузгодження з ним інших законів у сфері РР. Розблокувати бюджетну підтримку ЄС також можливо за умови, коли наше законодавство у сфері РР буде зрозумілим для ЄС, фактично слід виконати доручення Президента України.
Висновки та пропозиції Поява законопроекту є суттєвим досягненням, проте законопроект не відповідає у повній мірі кращій європейській практиці та дорученню Президента України. Варто доопрацювати законопроект до його більшої функціональності, особливо в частині узгодження планувальних документів, інституцій та способів фінансування проектів регіонального розвитку. Перед розглядом проекту Верховною Радою України варто звернутись до Представництва РЄ в Україні з метою отримання експертного висновку РЄ щодо законопроекту.
Дякую за увагу! У нас достатньо можливостей, аби законопроект був не гірший, ніж у наших сусідів.
Загальний алгоритм досягнення мети СРР мета Стратегічна Ціль 1 Операційна Ціль 1.1. Стратегічна Ціль 2 ОЦ 1.2. Проект 1.1.1 Проект 1.1.2 Проект 1.1.3
Мета розвитку Хмельницької області Хмельниччина – провідний регіон Південно-Західної України у якому хочеться жити та працювати, який хочеться відвідувати та в який хочеться інвестувати. Хмельниччина – регіон з низьким екологічним навантаженням, економіка якого базована на високоефективному багатопрофільному сільському господарстві, наукомістких, складальних виробництвах та торгових і транспортно-логістичних послугах. Стратегічні цілі 1. Диверсифікація структури економіки області та покращення діяльності економічних суб‘єктів 2. Реалізація туристичного потенціалу 3. Розвиток сільських територій та територій навколо міст 4. Забезпечення росту регіонального потенціалу (вирішення наскрізних проблем) Операційні цілі Розвиток інноваційного та конкурентоспроможного промислового сектору Зміцнення МСП та підприємництва Стимулювання економіки регіону, виробництва продукції та інвестиційного потенціалу Розвиток та відновлення туристично-відпочинкового потенціалу Розширення можливостей та реклама туристичних продуктів Підвищення продуктивності сільськогосподарського сектору Розвиток можливостей для диверсифікації економіки (доходів) сільського населення Підвищення життєздатності сіл і малих міст Розвиток та єдність територіального простору Підвищення здатності людського потенціалу адаптуватися до потреб економіки та невиробничого сектору Продовження тривалості активного періоду життя людини
Схожі презентації
Категорії