Криза культури і духовності
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Виконали учениці 10-Б класу Канівської ЗОШ I-III ступенів №4 Проценко Юлія і Нестеренко Катерина під керівництвом учителя географії вищої категорії Захарової Людмили Олександрівни
Наша культура переживає важку кризу. Зазвичай вважають, що ця криза породжена війною. Проте таке твердження помилкове. Війна і все, що з нею пов'язане, - лише прояв стану безкультурності, в якому ми знаходимося. У державах, які не брали участь у війні та не відчули на собі її безпосереднього впливу, засади культури також похитнулися.
В наш час у світі відкрито тисячі різноманітних пам’яток культури, створено безліч нових об’єктів. Але ми чомусь продовжуємо говорити про занепад культури. Виявляється визначною причиною такої кризи є протиріччя між стратегією розвитку матеріальної культури і своєрідністю духовних цінностей та прагнень людини. Розвиток матеріальної культури обумовлений НТП і значно випереджає ріст духовної культури, все більше віддаляється від духовних запитів ідеалів людства.
Передумовою кризи сучасної культури в духовній сфері, яка виражає дану тенденцію, став розрив між двома типами мислення і ставлення до світу: технократичним і гуманітарним Технократичний підхід орієнтуються на ідею "підкорення природи”, оволодіння світом за допомогою науки і техніки, "переробки людини” на основі раціональності переважного удосконалення її розумових здібностей та інформативності. Гуманітарний підхід зосереджується: на дослідженні духовного світу людини, його ціннісних орієнтаціях.
Досить поширеним у наш час є вандалізм, як антикультурне та антисоціальне явище. Вандалізм - умисне та безглузде знищення культурних і матеріальних цінностей. На початку цього року у Києві двоє підлітків розтрощили 41 надгробок на Лукьянівському військовому цвинтарі. Окрім того, малолітні вандали пошкодили пам’ятник "Менора" в меморіальному парку "Бабій Яр". Нещодавно у Берегово хтось вночі облив чорною фарбою пам’ятники і пам’ятні дошки, що присвячені історичним діячам, а також намалював на них хрести. І, на жаль, таких прикладів можна навести безліч.
Криза сучасної духовної культури проявилася у формуванні і створенні так званої "масової культури” — популярної, комерційної культури, яка реалізується шляхом індустрії розваг. Ця культура зачіпає примітивні людські почуття і тому відповідає посереднім смакам масової публіки. Знімаючи стреси, напруження вона одночасно стандартизує почуття і нав'язує певні стереотипи мислення.
Таким чином, наше власне буття з усіх точок зору є приниженим. Бути особистістю стає для нас усе важче. Так успіхи нашої зовнішньої культури призводять до того, що індивіди, не дивлячись на всі переваги, які обіцяють їм ці успіхи, багато в чому втрачають здатність до розуміння справжньої культури. Крім того, саме успіхи матеріальної культури, так неймовірно загострюють соціальні й політичні проблеми.
Але все ж є люди, які намагаються вирізнитися з натовпу, набути певної індивідуальності. Це так звані угрупування, здебільшого молодіжні, субкультури. Субкультура - група людей у межах більшого суспільства з відмінними стандартами та моделями поведінки.
Хі пі (рідше: Гі пі, англ. hippy, hippie) — американський молодіжний рух, який здійснив у середині 60-х років ХХ ст. першу сексуальну революцію, перетворився на субкультуру та став одним із символів своєї епохи. Деколи їх називали «діти квітів».
Го ти — представники готичної субкультури, натхненні естетикою готичного роману, естетикою смерті, готичної музики й відносять себе до готик-сцени. Представники руху з'явилися в 1979 році на хвилі пост-панку. Панківський епатаж готи спрямували в русло пристрасті до вампірскої естетики, до темного погляду на світ.
Металі сти, металхеди (англ. metalhead, headbanger, metallian) — субкультура, натхненна музикою в стилі метал. З'явилася у 1980-их роках. На відміну від, наприклад, субкультур готів і панків, субкультура металістів позбавлена яскраво вираженої ідеології і зосереджена, головним чином, навколо музики. Проте, є деякі риси, які вважаються характерними для представників субкультури. Тексти метал-гуртів пропагують незалежність, самостійність і впевненість у собі, культ «сильної особи». Відношення до релігії різне. Не зважаючи на велику кількість релігійної і окультної містики в текстах метал-гуртів, вони, як правило, не носять місіонерського характеру і сприймаються прихильниками як алегорія.
«Культура не развивается бесконечно. Она несет в себе семя смерти. В ней заключены начала, которые неотвратимо влекут ее к цивилизации. Цивилизация же есть смерть духа культуры, есть явление совсем иного бытия или небытия…» Бердяев Н.А. Усі кризові явища сучасної культури породжені людською діяльністю і тому, людина повинна і може їх подолати!
Література Культура і цивілізація. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/Ohrimenko/ohr-7.html Криза культури та її духовна причина (частина1). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.epochtimes.com.ua/life/life/kryza-kultury-ta-ii-duhovna-prychyna-chastyna1-53947.html Молодіжні субкультури в Україні. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrnationalism.org.ua/publications/?n=1081 Сучасні молодіжні субкультури України. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/14_NPRT_2010/Psihologia/66377.doc.htm Кризові явища в культурі другої половини XIX ст. та пошуки шляхів виходу з неї. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www.info-library.com.ua/books-text-1154.html
Схожі презентації
Категорії