Балет
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Балет – загадковий. Його визнає багато хто, а розуміють лише обрані. Виконали: Учениці 7-Б класу Гімназії №2 Вовк Лілія Глуханюк Анастасія
Балет - вища щабель хореографії, у якому танцювальне мистецтво піднімається рівнямузикально-сценического уявлення. Термін «балет» виник ренесансної Італії XVI столітті та позначав не спектакль, а танцювальний епізод.
Балет — синтетичне мистецтво, у якому танець - головне виразне засіб балету, тісно пов'язані з музикою, з драматургічною основою — лібрето, зі сценографією, з роботою костюмера,художника-осветителя тощо. Балет сповнений багатоманітністю: сюжетний — класичний оповідний багатоактний балет,драмбалет; безсюжетний —балет-симфония,балет-настроение, мініатюра. За жанром балет то, можливо комічним, героїчним, фольклорним.
Біля колиски російського балету У переведенні з латини мови саме слово «класичний» означає «зразковий». Класичними ми називаємо зразкові, видатні, загальновизнані твори літератури і мистецтва, мають неминущу цінність для національної та світової культури. Класичними ми називаємо і кращі, першокласні балетні спектаклі – зарубіжні, російські, радянські. Там їх творців балетмейстерів зараховуємо до класикам хореографії.
Російськими балетмейстерами створено своєрідні, неповторно прекрасні спектаклі. І недаремно багато театрів світу беруть у свій репертуар такі балети, як «Спляча красуня», «Лебедине озеро», «Шопеніана» та інші.
ПротягомXVII—XVIII століть російський балет пройшов великий і важкий шлях формування, прагнучи визначитися як жанр театрального видовища, незалежний від опери чи драми.
Будучи переважно придворним мистецтвом, орієнтуючись у питаннях репертуару й виконавського стилю на смаки дворянській публіки, російський балет тим щонайменше зберігає окремі самобутні якості і негативні риси, які відрізняють його від західноєвропейського балету. Національні особливості російського балету найбільше даються взнаки в інтермедіях і дивертисментах, які входять в уявлення російської комедії і комічної опери. Мистецтво народних танців постійно впливає на виконавчу манеру російських танцівників.
Майбутнє російського балету забезпечувалося і представника солідної організацією балетного освіти, постійним вихованням молодих артистичних сил. Наприкінці XVIII століття російський балет зайняв позиції, які сприяли його подальшому вдосконалення і зростанню. На межі XVIII— XIX століть у ньому виникли такі хореографи і танцівники, чиї прізвища прославилися у російській і світова історії балетного театру.
Перші кроки російського балету Першу балетну виставу «Балет про Орфея і Евридике» зіграли на сцені російського театру 8 лютого 1673 року у підмосковному селі Преображенском для царя Олексія Михайловича, членів його сім'ї та придворних.
Слід зазначити, що балет на той час, крім танцю і пантоміми, включав у собі також і спів. Тільки до кінця XVIII століття дію балетного спектаклю у Росії перестали супроводжувати промовою. Щоправда, як пережиток, й у середині ХІХ століття зберігалися титри — плакати з пояснювальними написами, що з'являлися на сцені у непростих та незрозумілих місцях дії.
Виконавцями перших балетів були російські актори. Перший режисер придворного театру пастор Йоганн Грегорі набрав у трупу молодь із московських міщани та піддячих, яку одночасно навчав театральному мистецтву й задіював у спектаклях.
Так вже в ранніх порах виявилася одна риса російського балетного театру. За наявності іноземних постановників, при інтересі придворної публіки до чужоземним сюжетів, основне ядро трупи завжди становили російські актори.
Балет поступово затверджувався як велике самостійне явище вітчизняного театру. Театральна критика кінця XVIII століття проголошувала його рівноправність у низці суміжних мистецтв. Балетний спектакль XVIII століття значно відрізнявся від спектаклю пізніших часів своїм змістом потребують і формою, і навіть характером засобів вираження самого танцю. Естетичні вимоги придворного театру, галантного і регламентованого, підлеглого етикету, наклали на балет свій специфічний відбиток.
Танцювальні епізоди продовжували дію оперного спектаклю, були складовою цього дії, хоча виконувалися не оперними, а балетними артистами. Балет був дивертисмент — ланцюг танцювальних номерів, часто вже не пов'язаних змістом ні між собою, ні з Одеським оперним дією.Дивертисментная сюїта — закономірна, живе понині структурна форма балетного епізоду. Балет включався до опери на правах танцювальної інтермедії — розгорнутої сценки із його чіткою самостійним драматичним сюжетом і дієвим танцем, але й не що з подіями оперного вистави є і виконуваної персонажами, які мають ставлення до персонажам опери. Балет чи пантоміма коротко повторювали зміст хіба що показаної опери. Балет ставився поруч із оперою, як окреме і залежить від неї твір.
Фортечний балет Фортечний балет виник Росії перші майже разом з виникненням придворного балету. Знатні вельможі створювали театри в підтвердження свого багатства, утвердження своєї місцевої влади і їх монархії.
Росіяни виконавці й постановники успішно освоювали модні балетні жанри XVIII століття, чи то пантомімні драматичні балети чи дивертисментні комедійні. Разом з цим вони вносили багато нового зі свого традиційного репертуар. На фортечній балетній сцені народжувалися самобутні російські танцювальні твори. Щоправда, найчастіше виникали не розгорнуті самостійні спектаклі, а окремі номери або інтермедії, котрі входили в опери з російськими сюжети.
З усіх кріпацьких театрів найвідоміша трупа графів Шереметєвих. Ця балетна трупа не знала рівних собі серед кріпаків театрів. Воно цілком могло позмагатись і з кожним столичним театром. Її актори з дитинства навчалися своєї складної професії. І тому їх дуже рано відбирали від батьків, виховували у найсуворішому режимі.
Кращою танцівницею шереметевского балету була Тетяна Шликова-Гранатова, другою — Мавра Урузова-Бирюзова. Серед інших, значно виділялись Авдотья Аметистова, Мотрона Жемчугова, Аріна Хрустальова. З танцівників перші ролі виконував Василь Воробйов, другі — Кузьма Деулин-Сердоликов і режисер Микола Мраморов.
Перший російський балетмейстер Під кінець XVIII століття, у російський театр прийшов перший великий вітчизняний балетмейстер і обдарований танцівник Іван Іванович Вальберх (1766-1819). Учень Анжіоліни і Канціани, виконавець багатьох ролей Ле Піка, Вальберх пройшов хорошу школу. Він володів високою технікою танцю. Але найбільше запам’ятались його ігрові, пантомімні ролі. Він грав Рауля в балеті «Рауль СиняБорода», Язона в балеті «Медея іЯзон» тощо.
Його балети звеличували чесноту й примушували здригатися побачивши пороку. Красномовні вже самі назви його спектаклів: «Клара, чи Звернення до чесноти» (1806), «Рауль Синя Борода, чи Небезпека цікавості» (1807), «Торжество любові Євгенії» (іншу назву: «Євгена, чи Таємний шлюб», 1807), «Американська героїня, чи Наказане віроломство» (1814), «Генріх IV, чи Нагорода чесноти» (1816). У цих та багатьох інших постановках Вальберха діяли реальні, живі персонажі.
Творчість Ш. Дидло Світову славу російському балету приніс Шарль Луї Дидло (1767-1837). Француз з походження, він зріднився з Росією, і всі його найбільш знамениті балети було створено тут. 22 травня 1788 року у Лондоні Дидло самостійно поставив два одноактні балети із музикою Массинги — «Милість синьйора» і «Річард Левине Серце».
Романтизм у російському балеті Якшо західноєвропейські романтики вели від реального життя у світ мрії, то для російського балетного романтизму були властиві пошуки внутрішньої гармонії, пошуки гармонії особи й суспільства, звернення до природи, до творчості. Це помітно у перших передромантичних балетах Ш.Дидло й О.Глушковского, в сентиментальних балетах І.Вальберха.
Найкращими романтичними танцівницями у той час були Е. А. Санковска і Є. І. Андреянова, їх творчість була перейнята вірою в моральне відродження особистості.
Симфонічні балети Поєднання хореографії й музичного симфонізму стало національної традицією російського балетного мистецтва. І пов'язане з іменами композиторів П.І Чайковського й О.К. Глазунова і балетмейстерів Маріуса Петіпа та Лева Іванова. Петро Ілліч Чайковський і донеччанин Олександр Костянтинович Глазунов – творці абсолютно новій балетної музики. Завдяки йому балетний театр став театром музики.
Балети П. І. Чайковського Балети Петра Ілліча Чайковського – цілісні, суворо продумані твори. В них неможливо змінювати послідовність танцювальних номерів, робити вставки з художніх творів інших. Вони пов'язані єдиним задумом. Їх називають «балети-симфонії», й різноманітні перестановки, вставки можуть порушити єдину нитку симфонічного розвитку музики. Це і є та музика, яку писав Ж.Ж.Новер у «Листах»: «Танцювальна музика… повинна представляти свого роду програму, що встановлює визначає руху, і гру кожного танцівника».
Головна відмінність балетної музики Чайковського – глибока змістовність і танцювальність. Кожен сценічний образ у ній отримує свою музичну характеристику.
Балетний академізм М. Петіпа Друга половина ХІХ століття справедливо називається в балеті епохою Маріуса Петіпа (1819-1910). За 56 років у петербурзькому театрі він залишив більш 60 балетів. У 1855 року Петіпа поставив свій "перший самостійний балет у Росії – дивертисмент «Зірка Гренади», побудований з урахуванням іспанських народних танців.
Творчі принципи А. А. Горського Початок ХХ століття стало початком нових напрямів у російському мистецтві. У балеті вони пов'язані із конкретними іменами А. Горського і М. Фокіна, по-новому які стверджувал ідейно-художні принципи театру. У нових режисерських системах з'єдналися воєдино мистецтво балетмейстера, режисера, артистів, композитора, художника. Першим виступив за відновлення й за створення нової реалістичного балету Горський (1871-1924).
Свої кращі спектаклі (більше 50 балетів) він поставив на московську сцену. Перший балет Горського у Москві – «Дон Кіхот». Наступною постановкою Горського у Москві став балет П.І. Чайковського «Лебедине озеро».Балетмейстер практично наново поставив 1-ї акт, зберігши, проте, все найкраще, що у хореографії Петіпа і Іванова, загалом посилив дієвість спектаклю. Прем'єра пройшла успішно.
Схожі презентації
Категорії