Залізничний транспорт, його провідна роль у перевезенні вантажів
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ЗАЛІЗНИЧНИЙ ТРАНСПОРТ Підготувала Затенко Надія Пантелеймонівна Учитель географії Орловецької ЗОШ І-ІІІ ступенів ОРЛОВЕЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ ГОРОДИЩЕНСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Транспорт (від лат. trans — через і portare — нести) — сукупність засобів, призначених для переміщення людей, вантажів, сигналів та інформації з одного місця в інше. Залізничний транспорт — вид транспорту, що здійснює перевезення пасажирів і вантажів в колісних екіпажах, що рухаються залізничною колією. Залізничний транспорт є частиною логістичних ланцюгів, які сприяють міжнародній торгівлі і економічному зростанню.
Головними складовими залізничного транспорту є: матеріальна (власне залізниця), що ділиться на інфраструктуру: залізнична колія і штучні споруди (мости, тунелі, вокзали, станції, депо), пристрої сигналізації, централізації і блокування (СЦБ), контактна мережа (прилади електропостачання, тягові підстанції) рухомий склад: тяговий (локомотиви) і не тяговий (вагони) — вантажні і пасажирські експлуатаційна, що в свою чергу ділится на: технічну експлуатацію — диспетчерське керування, розробка оптимальних прийомів керування процесом перевезень; комерційну експлуатацію — відносини з вантажовідправниками / вантажоотримувачами / вантажовласниками і пасажирами.
Історія залізничного транспорту в Україні Першими залізницями в Україні стали Балаклавська залізниця (1855 р.), Перемишль — Львів (1861 р.) на заході й Одеса — Балта (1865 р.) на півдні країни. (вже з 1868 р. будувалися багато залізниць.)Залізнична мережа України в основному сформувалася до кінця XIX ст. Щільність залізничних шляхів сполучення в Україні становить 38 км на 1 тис. км, у Франції, наприклад, 65 км на 1 тис. км (1983 р.).Мережа залізниць найщільніша на південному сході (Донбас), а також на заході країни. Загальна довжина залізничних шляхів загального користування— 22,7 тис. км, із них 8,3 тис. км, або 37%, електрифіковано, 8,0 тис. км, або 35%, є дво- і багатоколійними.
Найважливіші внутрішньодержавні залізничні магістралі України: Київ — Фастів — Козятин —Здолбунів — Львів; Козятин — Жмеринка — Одеса; Київ — Конотоп — Шостка; Київ —Полтава — Харків — Дебальцеве; Фастів — Сміла — Дніпропетровськ; Кривий Ріг —Дніпропетровськ — Донецьк; Харків — Дніпропетровськ — Запоріжжя — Сімферополь —Севастополь; Львів — Мукачеве — Чоп та ін.
Найважливіші міжнародні залізничні магістралі: (ті, які з’єднують Україну з її найближчими сусідами) Донбас – Харків – Курськ – Москва; Одеса – Київ – Москва; Москва – Курськ – Харків – Ростов – на – Дону; Донбас – Поволжя; Харків – Брянськ – Гомель – Мінськ; Ковель – Хелм; Львів – Перемишль; Київ – Чоп – Прага; Донбас – Київ – Львів – Будапешт; Роздільна – Тирасполь – Бендери – Кишинів; Кам’янець – Подільський – Бєльці – Рибниця та ін.
Найбільші залізничні вузли (з розвиненим станційним господарством) Київ Львів Харків Дніпропетровськ Фастів Козятин Дебальцеве Жмеринка Сміла та ін.
Довжина залізничної мережі різних країн № Країна Довжина залізниць (км) × весь світ 1 122 650 1 США 194 731 2 Росія 87 157 3 Китай 71 600 4 Індія 63 518 5 Канада 49 422 6 Німеччина 45 514 7 Австралія 41 588 8 Аргентина 34 463 9 Франція 32 682 10 Бразилія 31 543 11 Польща 23 420 12 Японія 23 168 13 Україна 22 473 14 ПАР 22 298 15 Мексика 19 510 16 Італія 19 493 17 Великобританія 16 893 18 Іспанія 14 189 19 Казахстан 13 601 20 Швеція 11 481 21 Румунія 11 385
Основними вантажами є кам'яне вугілля та руди, зокрема залізні, будівельні матеріали, чорні метали та зерна і продукти перемолу. Важливе місце займають також різноманітні метали і нафтові вантажі. Ці вантажі становлять близько чверті усіх перевезень. Найбільш напруженими лініями вантажопотоків є: Кривий Ріг — Дніпропетровськ — Дебальцеве; Кривий Ріг —Фастів — Козятин — Львів; а також лінії до морських портів: Одеси, Бердянська, Маріуполя та ін.
Список використаних джерел Вантажні перевезення (щомісячна інформація); Пасажирські перевезення (щомісячна інформація); Відправлення вантажів залізничним транспортом за 2012 рік. – Державна служба статистики України. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua Географія. Економіка. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів 6 - 11кл./ П.Г.Шищенко, В.М.Бойко. К.: „Перун”- 2005. Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Географія: довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навч. закл.: навчально – методичний посібник/ за ред.С.Г.Коберніка. – Видання третє, доповнене. – К.:Літера ЛТД, 2009. – 592 с. Комплексний атлас України. Укргеодезкартографія, ДНВП. Картографія. 2005р. – 96 с. Масляк П.О. Економічна і соціальна географія Україна: Підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Зодіак – ЕКО,2006 с.: іл., карти. Пестушко В.Ю. Географія: Підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / В.Ю. Пестушко, Г. Ш. Уварова. – К.: Генеза, 2009. – 288 с.: іл.
Схожі презентації
Категорії