Теплові машини.
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Мета: сформувати в учнів знання про термодинамічний підхід до вивчення фізичних процесів, з’ясувати поняття «Теплова машина», розглянути фізичні основи роботи теплового двигуна, ввести поняття ККД теплового двигуна, розширювати політехнічний кругозір учнів, виховувати екологічне мислення, формувати ціннісне ставлення до здоров’я. Хід уроку І. Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру: (фронтальна) учень→ учень.
ІІ. Перевірка попередньо засвоєних знань: Експрес тест 1.Установіть відповідність «зміна стану, зміна розташування або взаємодії молекул-фізичний процес у речовині» Порушується порядок у розташуванні молекул. Молекули руйнуються, утворюють нові молекули. Сили взаємодії молекул послаблюються в багато разів. Сили відштовхування між молекулами набагато збільшуються. А. Процес горіння. Б. Пароутворення. В. Кристалізація рідини. Г.Стискання твердого тіла або рідини. Д.Плавлення кристалу. 2. Установіть відповідність «фізичне явище-процес, зумовлений фізичним явищем» Випаровування рідини. Адіабатне стискання. Конденсація пари. Перетворення газу на кристал. А. Утворення туману літнім ранком. Б.Нагрівання помпи під час нагрівання повітря до м’яча. В.Замерзання водоймич восени. Г.Висихання калюж на асфальті. Д.Утворення льодових візерунків на вікнах узимку. 3.Перший закон термодинаміки. 4.Необорітність теплових процесів. (завдання підготовленні на картках )
За східною легендою, одного разу боги вирішили створити Всесвіт. Створили зірки, сонце, моря, гори, квіти, хмари, людину і Істину. Однак постало питання куди сховати її, щоб людина не змогла її відшукати? Їм бажалося продовжити шлях пошуку Істини. «Давайте сховаємо її на найкращій гірській вершині» - сказав один. «Давайте сховаємо її на далекій зірці» - запропонував другий. «Давайте покладемо її на дно найглибшої безодні». «Давайте заховаємо її на іншому боці Місяця». А наймудріший Бог сказав «Ні. Ми заховаємо Істину в серці людини, тоді вона шукатиме її у своєму Всесвіті, не знаючи що носить її постійно з собою. Тільки пошук приносить людину до нових відкриттів». Я повинен пізнати світ і себе, Я потребую життєвих експериментів, Я хочу приміряти на себе і ту роль, і цю, Мені потрібні труднощі і помилки. В. Леві: «Про алгоритм пошуку істини» (повідомлення теми та мети уроку)
IV. Сприйняття і осмислення учнями нового матеріалу: Демонстрація моделі теплових двигунів 1. Тепловий двигун, його складові частини, принцип дії. Тепловий двигун – це машина, що перетворює внутрішню (теплову) енергію палива у механічну. Енергія, що виділяється у нагрівнику (за рахунок хімічної реакції, ядерного розпаду тощо), передається робочому тілу, яке, розширюючись, виконує механічну роботу. Для того, щоб двигун працював циклічно, газ стискається, віддаючи теплоту холодильнику (навколишньому середовищу). Процеси, в результаті яких газ повертається у вихідний стан, називається круговими або циклічними. Робоче тіло Робочий механізм Нагрівник з температурою Т1 Холодильник з температурою Т2
АВ При нагріванні від Т1 до Т2 газу при сталому об’ємі V1 тиск зростає від p1 до p2, при якому вага поршня з вантажем mq сила атмосферного тиску газу на поршень p2S. ВС При наступному нагріванні газ, ізобарно розширюючись, піднімає вантаж на висоту h. СD При сталому об’ємі V2 температура знижується доти, поки тиск газу не досягне початкового значення Газ повертається у вихідний стан ізобарно охолоджуючись до температури Т1. 3. ККД теплового двигуна 1. Ідеальний 2. Термічний 3. Реальний 4. Висновки: 1. ККД визначається лише Т1 і Т2 і не залежить від роду робочої речовини. 2. Способи підвищення ККД: а) збільшити Т1, зменшити Т2; б) збільшити тиск робочого тіла; в) добитись повнішого згорання палива; г)зменшити тертя. 3. ККД < 1. Якщо Т1=Т2 - двигун не працює.
IV.Узагальнення і систематизація знань. Експрес тест Встановіть відповідність «тепловий двигун-галузь сучасного використання теплового двигуна» Парова турбіна. Не використовується. Дизельний двигун. Метрополітен. Парова машина. Теплові електростанції. Реактивний двигун. Автобуси вантажні автомобілі. 5. Авіація. Розв’язування задач (збірник Кирик Л.) V. Підведення підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання. Скласти екологічний проект нашого населеного пункту.
Схожі презентації
Категорії