Скринька загадок. І.Сенченко, «За лісом, за пралісом золота діжа сходить»
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Завдання Продовжити формувати поняття про загадки, як популярний жанр народної творчості. Формувати уявлення про жанрові особливості загадки.
Прогнозувати орієнтовний зміст тексту за заголовками,ілюстрацією. Самостійно знаходити діалог; читати в особах. Висловлювати елементарні оцінні моральні та етичні судження про персонажів прочитаного твору. Вміти
Іван Сенченко народився 30 січня (12 лютого) 1901року в селі Наталиному (нині Красноградського району Харківської області). Його батько, не маючи землі, змушений був працювати чорноробом, хористом, садівником, крамарем, церковним регентом. Іван спочатку навчався в Костянтиноградському чотирикласному училищі, яке закінчив в 1916році. Вчився добре. Батьки прагнули віддати сина до гімназії. Але ці плани не здійснилися, адже річна плата за навчання в гімназії становила 80 карбованців, а Юхим Сенченко не міг стільки заробити. У 1916-1920 роках Іван навчався в учительській семінарії. У студентські роки приятелював із майбутнім письменником Олександром Копиленком. Літературним зацікавленням хлопців значною мірою сприяли роздуми над прочитаними книгами та суперечки при їх обговоренні. В 1920р. Сенченко вчителював у рідному селі, потім був інструктором позашкільної освіти в Костянтинограді. В 1921р., переїхавши до Харкова- тодішньої столиці України, працював продавцем у книгарні, бібліотекарем, учителем української мови у робітничому гуртку. Водночас з 1921р. Друкувався в газетах і журналах: “Селянська правда”, “Вісті”, “”Студент революції”, “Комунарка України”, “Сільськогосподарський пролетарій”, “Шляхи мистецтва” та інших, довкола яких гуртувалася літературна молодь. У 1924-1928 роках навчався на філологічному відділі Харківського інституту народної освіти. З серпня 1926р. Працював у журналах “Вапліте”, “Літературний ярмарок”, “Пролітфронт”, обіймаючи посаду відповідального секретаря.
З жовтня 1941р. Іван Сенченко перебував в евакуації в Алма-Атинській області, вчителював у селі. В 1943р. Його викликали до Москви й запропонували посаду відповідального секретаря журналу “Україна”, де він працював після переведення до Харкова, а згодом- до Києва. Іван Сенченко допоміг багатьом українським літераторам у пошуках власного слова. Серед них- Олександр Копиленко, Юрій Смолич, Терень Масенко, які з вдячністю згадували його повчальні уроки. Іван Сенченко написав багато творів для дорослих. У 1950-1960-х роках письменник багато працював над книжками для юного читача: “Мої приятелі”(1951р.), “Два дні з життя Женьки і Левка”(1957р.), “Діамантовий берег”(1962р.), “Дороги-близькі й далекі”(1965р.). Із середини 1960-х років Іван Юхимович видавав книжечки для п’яти- шестилітніх дітей. Оповідання, що з’являлися у дитячій періодиці, вийшли згодом окремими збірками: “За лісом, за пралісом золота діжа встає”(1965р., друге видання-1978р.), “Сім господинь”(1969р.). Іван Юхимович прожив довге, складне й цікаве життя, сповнене творчої праці. Помер Іван Сенченко9 листопада 1975 року в Києві. Похований на Байковому кладовищі.
Пригадайте! Загадка- Загадка-це популярний жанр народної творчості, що розповідає про предмет, явища, їх істотні ознаки, але не називає їх.
Пригадайте! Ознаки загадки. Предмети і явища в загадці не називають. Їх порівнюють з тими, що мають подібні ознаки.
Загадки розвивають мислення; розвивають спостережливість; розвивають допитливість; розвивають уміння порівнювати.
Знайдіть слова, які характеризують бабусю, а які - Катрусю. З’єднайте ці слова з відповідними персонажами.
- Покладуть у тісто дріжджі, воно й починає підійматися… - А Сергієва мама таку загадку нам загадала: за лісом, за пралісом золота діжа сходить… Що люди люблять, про те й гарно розказують! - То тільки так кажуть, що діжа сходить, а насправді сходить тісто.
1. Текст “За лісом, за пралісом…” а) є народним; б ) написав Іван Сенченко. 2. У цьому тексті дійовими особами є а) Кирилко і дідусь; б) Галинка і її мама; в) Катруся і її бабуся. 3. Бабуся розповіла, що сходить за лісом а) діжа золота; б) ясне сонце. 4. Розповідь бабусі Катрусі а) сподобалася; б) не сподобалася. 5. Катруся а) росте допитливою дівчинкою; б) нічим не цікавиться. 6. Бабуся а) мовчазна; б) добра, любить поговорити із онучкою.
Головна думка твору Івана Сенченка «За лісом, за пралісом золота діжа сходить»: виховувати культуру поведінки; розвивати допитливість, спостережливість; виховувати бережливе відношення до книг.
Перетворіть прислів’я та приказки на загадки. Без роси і трава не росте. Вода камінь точить. Від теплого слова і лід розмерзає. Гостре словечко коле сердечко. Без труда нема плода. Сім разів відмір, а один раз відріж. Знання-дерево, а діло-плоди.
Презентацію підготувала учитель початкових класів Шепетівського НВК №1 Хмельницької області ВІтковська С.Р. Використано Підручник Науменко В.О. Літературне читання: укр. мова для загальноосвіт. навч. закл. з навчанням укр. мовою: підруч. для 2-го кл./ Віра Науменко.- К.: Генеза, 2012.-с.14-15. 2. Матеріали із навчального посібника в таблицях Будної Н.О., Головко З.Л.“Усна народна творчість. 1-4 класи”.- Навч. книга “Богдан”, 2006, табл. 14, 15. 3. Ресурси Інтернету.
Схожі презентації
Категорії