Система вправ для формування навичок читання у молодших школярів
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Система вправ для формування навичок читання у молодших школярів З досвіду роботи вчителя початкових класів Миколаївської ЗОШ І – ІІІ ст. Пономаренко Ольги Віталіївни
«Вміти читати в широкому понятті цього слова – означає, дістати з мертвої букви живе поняття» К.Д.Ушинський
* Впевнене володіння навичками читання є одним із головних умов успішності дітей в навчанні. Але читацькі навички сучасних школярів викликають тревогу у педагогів,і у батьків.
* Для того,щоб навчання було цікавим і дитина навчилася гарно читати існує система вправ для розвитку швидкого читання молодших школярів.
* Підвищенню швидкості читання сприяє використання такої системи вправ: для розширення кута зору; для розвитку артикуляції і дихання; для подолання бар'єру промовляння; для активації мислення; для розвитку уваги і пам'яті.
Робота з таблицями Шульте Квадрат розміром 10 х 10 чи 20 х 20 ділять на 25 клітинок, у кожну з яких довільно вписують числа від 1 до 25. Завдання полягає в тому, щоб за короткий час (25-30 с) прочитати числа в послідовності натурального ряду, не переміщаючи зір за межі центральної клітинки. Вправа виконується стоячи, учні рахують мовчки, вказуючи олівцем на числа. 1 8 19 13 7 23 16 4 21 25 12 24 9 2 18 3 20 14 22 11 10 17 6 15 5 *
* Робота з прямокутниками Лезера. Прямокутник 20 х 40 см ділимо на 50 клітинок. Вписуємо довільні числа від 1 до 50. Час оволодіння - 50 с.
* Вправи для розвитку артикуляції і дихання - Розтягування губ широко, складання їх у трубочку. -Піднімання й опускання за нерухомої нижньої губи - верхньої і навпаки. -"Злизування варення" (вгору по губах і вниз широким язиком). -"Чищення зубів" (язиком водити вправо-вліво по верхній частині різців). -"Коники" (цокання). -"Маятник" (рот напіввідкритий в усмішці, язик рухається від лівої щоки до правої). -"Закриті ворота" (просунути язик крізь стиснуті зуби).
* Чистомовки для фонетичної зарядки Лі – лі – лі – відлетіли журавлі, Ли – ли –ли – дні осінні пройшли. Ло – ло – ло – вже все снігом замело, Ни – ни – ни – будем ждати ми весни. Са-са-са - укусила ніс оса. Су-су-су - заплету тобі косу. Си-си-си - води мені принеси. Сі-сі-сі - вся травичка у росі.
Скоромовки * Я печу, печу, печу Діткам всім по калачу. Зверху маком потрушу, В піч гарячу посаджу. Хитру сороку спіймати морока. А на сорок сорок, сорок морок!
"Читайте швидко, вимовляйте чітко". сніг – сніп поріг – пиріг град — грам зміст — зріст штор – штурм плач – плащ струм – струп грак – граб коліно – поліно кран – край плід – пліт баран – банан звір — збір калина – малина книга – крига шість – гість *
Вправи для подолання бар'єру промовляння "Губи". Під час читання мовчки вчитель пропонує учням міцно стиснути губи й прикласти до них палець (психології установка на беззвучне читання). Згодом палець не прикладають, а лише стискують губи. "Читай мовчки, рахуй уголос". Учитель показує картинку зі словами, текстом і пропонує дітям рахувати вголос від 1 до 10, одночасно читати слова. Щоб перевірити усвідомлення прочитаного, варто переказати текст. *
* • "Не торкнись". Читати, затиснувши зубами олівець так, щоб ні язик, ні губи, не торкалися його. Притискання язика до зубів або затиснення його зубами. Набирання в рот якомога більше повітря з тим, щоб, не випускаючи його, дихати через ніс. Щоки при цьому надуті. Аритмічне постукування рукою чи олівцем під час читання. В основі цієї вправи - гальмування мовленнєво-рухових аналізаторів через центральні відділи кори головного мозку.
Вправи для активізації мислення Ігри з м'ячем. Учитель кидає м'яч кожному учневі, промовляючи при цьому одне з чотирьох слів: "земля" - гравець у відповідь повинен назвати один із видів тварин; "вода" - риб; "небо" - птахів; "вогонь" - плеснути в долоні. Учитель кидає м'яч, називаючи при цьому, наприклад, продукти й інші слова: "яблуко"- лови, "парта"- не лови. *
* Гра "Упіймай слово". Учитель називає предмети живої природи (береза, вовк, оса) - учні сплескують у долоні, називає предмети неживої природи (пісок, сонце, вітер) - піднімають руки догори. Учитель називає парні числа (2, 16, 100, 38) - сплескують, непарні - мовчать. Називає іменники - піднімають праву руку, прикметники - ліву, дієслова - обидві руки. Ці вправи можна проводити на будь-якому уроці.
Вправи для розвитку пам'яті Гра "Розвідники". Розкладають 20 (10) предметів чи малюнків, відкривають їх на секунду. Хто запам'ятає найбільше? Гра "Нишпорка". На столі розкладені 10 предметів. Учень виходить, учитель ховає один предмет. Повернувшись, учень має назвати предмет, який зник. Гра "Запам'ятай слова". У стовпчик записують слова, не пов'язані між собою за змістом. Демонструють їх не більше ніж 10 с Щоб краще запам'ятати ці слова, треба скласти з них зв'язний текст. За командою вчителя діти починають читати текст швидко й уважно. Прочитавши, закривають текст і переказують його своєму товаришеві (учитель ходить між рядами й слухає). *
Вправи для розвитку уваги Уважно розглядати плями, хмари на небі, прагнучи уявити предмети, які вони нагадують. Спостерігати за близьким предметом, уявляючи, що він знаходиться на великій відстані. Розслабитись, уважно дивитися на будь-яку точку, думати лише про неї. Якщо відволіклися - почати вправу спочатку. Протягом 1-5 хвилин спостерігати за будь-яким предметом, намагаючись знайти нові деталі. В уяві комбінувати різноманітне розташування предметів один відносно одного. Переключати увагу з віддалених предметів на близькі. *
Вправи для формування мовчазного читання «Буксир» Для виконання цієї вправи клас розбивається на пари. Ведучий сидить справа. Він швидко веде ручкою над рядком. Читець веде ручкою під рядком. Багаторазово з прискоренням читається три рядки. Потім у набраному темпі продовжується читання ще 5 – 10 рядків невідомого тексту. Після цього ведучий і читець міняються місцями. Надалі вправа виконується самостійно, а уривок збільшується до половини сторінки. Дітей потрібно попередити, що при читанні не можна ворушити губами, проговорювати про себе закінчення слів, бо це знижує темп читання. *
* «Ніч і день» Діти мовчки читають текст. Під час команди учителя «день» – читають, а «ніч» – заплющують очі. «Віконце» З картону вирізається «віконце» розміром 14х7 см. Читаючи текст, це «віконце» накладається на сторінку книги так, щоб верхній зріз «віконце» збігався з початком абзацу. Цю частину тексту, яка відкривається у «віконці», треба прочитати мовчки з найбільшою швидкістю.
Різновиди читання вголос Читання в парі Один учень читає, інший слухає, аналізує якість читання товариша, допущені помилки. Читання «Вовк та Заєць» Читають два учні. Перший прочитує речення з певною швидкістю, інший читає теж саме речення, «наздоганяючи» першого. Читання «Причеп» Робота в парах. Перший рядок вірша читають учні першої парти, другий рядок – першої і другої парти, третій рядок – першої, другої і третьої парти. *
* Читання «Драбинка» Учні читають парами по рядах. Спочатку вгору, а потім повертаються назад. Читання «Бджілка» Учні читають – гудуть, як бджоли. Можливі різні варіанти: колективно, в парах, по рядах. Читання «Засічка - кидок» При слові «кидок» діти починають читати. Коли пролунає «засічка» - школярі зупиняються, помічаючи олівцем
Ігри для розвитку швидкості читання «Хто складе швидше?» Учні одержують картки зі словами і буквами, з яких складають слова. М'я, та, пір', я, здо, ро, в'я, в'ю, нок, зі, б'ю, в'я, за, ти, сім', я, п'я, так, со, ло, в'ї. «За алфавітом» На дошці висить таблиця з алфавітом. Кожна цифра відповідає порядкові, місцю букви в алфавіті: а - 1, б - 2, в - 3 і т.д. Наприклад, слово абрикос цифрами пишеться: 1, 2, 20, 10, 14, 18, 21. 2,23,20,31,14(буряк); 3,7,6,17,12,6,31 (ведмідь); *
* «Перестав букви, щоб утворилося нове слово» Осел – село, лісок – сокіл, курча – ручка, старий – айстра, кіт – тік, марка – рамка, дошка – шкода, рис – сир, нора – рано, наголос – голосна, спина – напис – насип, сосна – насос. «Слово заблукало» Знайти зайве слово. 1) Карась, сом, в'юн, борсук, окунь, краснопірка. 2) Матіола, троянда, береза, конвалія, ромашка, волошка.
Пам’ятка Учись читати правильно 1. Слідкуй,щоб очі рухалися по рядкові . 2. Намагайся не повертатися до читання прочитаного слова, якщо зрозумів його. 3. Під час читання будь уважним до кожного слова. 4. Намагайся зрозуміти про що читаєш.. 5. Читай кожного дня вголос і “про себе”. *
Список використаної літератури Бестимець Т. Г. Виховання в дітей інтересу до самостійного читання //Бібліотека вчителя початкових класів. - 2008. - № 21-22. Ващенко Н.І. Розвиток навичок читання //Початкова школа. -2010. - № 2. Гуня Л.П. Наступність і перспективність у навчанні читати //Початкова школа .- 2009. -№3 Дідух М.В. Ігрові прийоми навчання читати //Початкова школа. - 2009.-№ 1 Заїка Є.В. Вправи для формування навику читання у молодших школярів // Питання психології. – 2007 Зайцев В.Н. Резерви навчання читанню. Вправи для розвитку швидкочитання школярів– К.: «Освіта», 2007. Кліманова Л. Навчання читанню в початкових класах // Наша школа.- 2009.- № 1 Копчук А.М. Виховання читацьких інтересів учнів шляхом використання ігрових завдань. - К.: Знання, 2008 Мельник В.М. Мистецтво швидкого та інтенсивного читання. - Ч. І. - К.: Знання, 2007 Наумчук М.М. Книжечка-виручалочка: для уроків позакласного читання. З (2) клас. - Тернопіль: Підручники і посібники, 1997 *
Схожі презентації
Категорії