Світ фантазії, мудрості. Міфи і легенди українців. Народні казки
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Світ фантазії, мудрості. Міфи і легенди українців. Народні казки ЗМІСТ Теорія літератури. Фольклор. Ознаки фольклору. Жанри. Міфи і легенди українців: Теорія літератури. Легенда. Міф. Міфологія. Образи легенд. Міфічні образи. Народні легенди «Про вогонь»,» Про вітер», «Про дощ», «Чому пес живе коло людини?». Тест за змістом легенд. «Берегиня», «Дажбог», «Неопалима купина». Добро і зло. Їхня роль у житті. 4. Народні казки. Казка«Проправду і кривду». Теорія літератури. Казка. Будова казки.Види казок. Народна казка «Мудра дівчина». Народна казка “Красний Іванко і закляте місто”. Урок виразного читання казок. Засоби виразного читання. Вимоги до читця. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Фольклор (англ. народна мудрість; народне знання) - це різножанрові твори, які складалися народом, передавалися з уст в уста із сивої давнини, зазнаючи певних змін ЗМІСТ
Ознаки фольклору ЗМІСТ усність твори не записували, а передавали з уст в уста варіантність існує декілька варіантів однієї казки колективність автор - народ анонімність автор невідомий єдина побудова кожний жанр фольклору має свою будову
Фольклорні жанри ЗМІСТ Жанр Приклад Казка «Мудра дівчина», «Кирило Кожум'яка» Міф «Чому пес живе коло людини» Легенда «Чому буває сумне сонце» Переказ «Боротьба з ординцями» Прислів'я «Наука в ліс не веде, а з лісу виводить» Приказка «Наука в ліс не веде» Загадка «Висить груша, а не з'їсти»
Міфи і легенди українців. Первісні уявлення про всесвіт і людину «Про створення землі», «Чому буває сумне сонце», «Про зоряний Віз», «Про вітер». ЗМІСТ
СЛОВНИЧОК Легенда — це оповитий казковістю і фантастичністю переказ про якусь одну визначну історичну подію чи улюблений народом персонаж (здебільшого реальний). Міф — вигадана розповідь, яка передає уявлення наших предків про всесвіт, природу, богів, демонів тощо. Міфологія — сукупність міфів якого-небудь народу, наука, що вивчає міфи ЗМІСТ
Народні легенди «Про вогонь»,» Про вітер», «Про дощ», «Чому пес живе коло людини?». Реальні і фантастичні елементи людської поведінки ЗМІСТ
Повторення теоретичних питань літератури. Що називається легендою? Які є види легенд? Що називається міфом? Яка різниця між міфом і легендою? Яких ви знаєте міфологічних істот? ЗМІСТ
Тест за змістом 1) Скільки зірок вилетіло із перекинутого глечика? а) Сім; б) шість; в) вісім. 2) Який малюнок утворили зірки? а) Човна; б) воза; в) ведмедя. 3) Що символізувала мала зірка? а) Душу дівчини; б) душу собаки; в) душу хворого. ЗМІСТ
4) Господар розгнівався через те, що йому заважав віяти зерно? а) Вітер; б) дощ; в) сніг. 5) Коли розпочалася пожежа? а) Вночі; б) вранці; в) вдень. 6) Яка тема об’єднує ці легенди? а) Так треба жити, щоб нікому зла не чинити; б) добре ім’я — найкраще багатство; в) ніхто не знає, що його в житті чекає. ЗМІСТ
• Яка легенда вам найбільше сподобалась? • Якого героя ви хотіли б наслідувати? Чому? • Який висновок ви зробили для себе, виходячи з цього уроку ЗМІСТ
СЛОВНИК Берегиня (Оберега) — найстаровинніша богиня добра і захисту людини від усякого зла ЗМІСТ
МАРА (Марена) — богиня зла, темної ночі, страшних сповідань, привидів, хвороб (мору), смерті ЗМІСТ
Сварог — бог неба, заліза, ковальства і шлюбу, один із найголовніших богів давньоукраїнського язичницького пантеону. ЗМІСТ
Чорнобог — бог зла, ворог Вирію, людей і світла. Заступник усіх злих сил, володар підземного царства ЗМІСТ
Білобог (Дід) — головний бог добра. За повір’ям — творець Землі, Води, Світла; батько Перуна, захисник людей від зла; господар Вирію та повелитель інших богів ЗМІСТ
Народні казки. Казка«Проправду і кривду». Тематика народних казок, їхні різновиди. За праве діло стій сміло. Народна мудрість ЗМІСТ
• З якими творами усної народної творчості ви знайомі ще з дитинства? • Хто розповідав чи читав вам казки? • Які казки вам запам’яталися з дитинства? • Як ви гадаєте, чому саме народні казки розповідають маленьким діткам? • Чого навчають казки? • А які казки популярні у вашій родині? ЗМІСТ
Словничок Казка — розповідний твір, переважно невеликий за розміром, у якому йдеться про вигадані події. ЗМІСТ
Будова казки: - зачин, - основна частина, - кінцівка. Властиві повтори, пов’язані із символікою чисел. Види казок: фантастичні, соціально-побутові казки про тварин ЗМІСТ
Проблемно-пошукова робота “Два-чотири-усі разом” 1) Доведіть, що даний твір — казка. 2) Які елементи фантастичного зустрічаються в казці? 3) Яка роль фантастичного елемента в даному творі? 4) Яке магічне число зустрічається в даному тексті? Згадайте, в яких епізодах вони наявні? 5) Як ви вважаєте, до якого виду слід віднести казку «Про правду та кривду»? Доведіть свою думку. ЗМІСТ
Робота в групах 1) Група «Художники». Опишіть усно, яким ви уявляєте: дядька-багача; бідного небожа; небожа-короля. 2) Група «Психологи». Порівняйте поведінку бідного небожа та небожа-короля. Чи змінилася вона? 3). Група «Лінгвісти». Висловити власні міркування на тему «Чого нас навчає дана казка». ЗМІСТ
Народна казка «Мудра дівчина». Побудова казки. Її яскравий національний колорит. Мудрість — найкраще багатство. Народне прислів’я ЗМІСТ
Завдання • поглибити знання про казку, її особливості; • уміти виразно читати казку в особах; • любити і шанувати тата, маму, своїх рідних. ЗМІСТ
Погрупуй! хорт нива рундук прясти локіт полотно гребінка світлиця ґринджоли Прудкий Колосиста Високий Швидко, майстерно Закручений Біле Дерев’яна Простора Швидкі ЗМІСТ
Читання казки в особах: • вибрати потрібний тон; • уміти переконувати, співчувати, захоплюватись, обурюватись; • відтворити в діалогах та поведінці вдачу своїх персонажів; • роль жестів, міміки ЗМІСТ
Риси характеру персонажів казки ЗМІСТ Маруся Батько Пан Брат добра, смілива, кмітлива, розсудлива, винахідлива, працьовита, мудра, розумна добрий, чесний роботящийбоязливий, люблячий ледачий, нерозсуд- ливий, самолюбивий зажерливй, скупий, дурний, облесливий
Народна мудрість • Мудрим не вродився, а навчився. • Перед розумом і сила поступається. • Розум за гроші не купиш. • Розуму не позичиш. • Око бачить далеко, а розум ще далі. • Мудрість — велике багатство. ЗМІСТ
НАРОДНА КАЗКА «КРАСНИЙ ІВАНКО І ЗАКЛЯТЕ МІСТО» - Ті казки — скарби народні!.. Я зберу їх по зерну І книжками золотими знов народові верну. Юрій Шкробинець ЗМІСТ
«Красний Іванко і закляте місто» — це закарпатська казка, записана Михайлом Фінцицьким, перекладена з угорської мови Юрієм Шкробинцем. ЗМІСТ
Побудова казки Зачин: зустріч бідної жінки з невідомим (нечистою силою); згода її віддати йому те, чого у неї немає, за великі багатства. Основна частина: боротьба хлопця (Іванка) з силами зла, під час визволення міста від закляття нечистивцями. Кінцівка: перемога Іванка над силами зла, весілля героя з царською дочкою. ЗМІСТ
УРОК ВИРАЗНОГО ЧИТАННЯ. Виразне читання прозового уривку з казки Прекрасна річ потребує прекрасної оправи Народна мудрість. ЗМІСТ
Виразне читання — це мистецтво відтворення в живому слові думок, почуттів, настроїв, переживань, якими насичений художній твір. ЗМІСТ
Засоби виразного читання: • техніка читання; • логічний наголос; • паузи; • сприйняття-розуміння; • бачення і реакція; • ставлення читця до твору; • мета читання та інтонація; • зв'язок з аудиторією. ЗМІСТ
Вимоги до читця: • образність мислення й емоційна збудженість; • здатність переключатися з одного персонажа на інший; • вміння володіти собою та слухачем; • бездоганне володіння технікою мовлення; • знання законів музики мови; • невпинний розвиток і поліпшення художнього смаку та художніх здібностей. ЗМІСТ
«...Відчуття красивого та художнього не визначиш у сухій формулі. Вони потребують почуття, практики, досвіду, власної допитливості та часу»,— зазначав К. Станіславський. ЗМІСТ
Підсумок уроку • Яке значення мають розділові знаки під час виразного читання? • Чому, на ваш погляд, тембр — це забарвлення, що надається голосові? • Вмотивуйте, чому інтонація є головним засобом донесення до слухачів змісту твору, його підтексту, настрою. • Поміркуйте, чи сприяють знання особливостей виразного читання формуванню навичок, рис характеру людини. • У якій професійній діяльності можливе використання вмінь, знань і навичок з виразного читання? ЗМІСТ
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА Стали дружно рівно всі. Руки вгору підняли. Опустили, нахилились. Потім оберти зробили. Враз присіли, пострибали І на місце поставали. ЗМІСТ
Викоритстані джерела http://litera.blox.ua/2011/04/Valentin-Kuzan-Muzika-tse-emotsiyi-u-chistomu.html http://www.vblozi.com/tag/мистецтво/ http://lada-fm.com.ua/localnews/529-zaxoplennya-riznimi-vidami-mistectva-dopomagaye-peremogti-xvorobu-audio-foto.html http://www.library.kpi.ua/node/316 http://my-edu.ru/edu_ukr_met/5_014.html http://toloka.hurtom.com/viewtopic.php?t=25527 http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-235cec4ef9266/list-b407a47b26 http://aratta ukraine.com/text_ua.php?id=42 http://www.odb.te.ua/?menu=info&id=635 http://mif-val.rv.ua/publ.html
Схожі презентації
Категорії