Конкретні вимоги ППП для місцевого самоврядування
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Загальні проблеми Неспівпадіння політичного та проектного циклів Довгий процес від розробки до впровадження проекту Від виборів до виборів Специфічні знання та навички у місцевих органах влади Розробка стратегічних планів Врахування ризиків Фінансові моделі Опис індикаторів Відносини із центральними органами влади Розмежування повноважень
Відносини з приватним сектором Приватний сектор може не захотіти працювати в певних секторах Нерентабельно Немає досвіду Проблематично Проблема малих міст Відсутня економія на масштабах
Еволюція моделей партнерства За останні 15 років виникло три форми партнерства Співпраця (Cooperative) – конкретні результати, обмежені стосунки Координація (Coordination) – триваліші стосунки з метою покращення організаційної результативності Партнерство (Collaboration) – зменшення бар'єрів і поєднання бюджетів та виконавчих здатностей
Відносини із споживачами Брак інформування та комунікації призводить до страху перед ППП Нерозуміння потреби залучення приватного сектору Підозра у корупції Недовіра до “чужого” Залучення споживачів до системи прийняття рішень: Слухати громаду та споживачів Звітність громаді про результати проекту Консультації з громадою з приводу плану та схем інвестицій
Приклад залучення приватного сектору до системи водопостачання у Чеській республіці 1\3 Після децентралізації утворилося біля 800 компаній-операторів водоканалів, 126 з яких відповідали за 96% постачання води 1993 рік ціни на водопостачання та водовідведення були встановлені на рівні економічної рентабельності В кінці 1990 почалася стрімка тенденція до залучення приватного сектору Сьогодні 80% компаній-операторів мали залучення приватного сектору, представленим трьома міжнародними компаніями: Веолія (Veolia Water), Одео (Ondeo), Енгліан (Anglian Water)
Приклад залучення приватного сектору до системи водопостачання у Чеській республіці 2\3 Результат: Різке зменшення втрат води і аварій Покращення ефективності компаній завдяки Контролю витрат Переговори з постачальниками Підвищення продуктивності праці Вдосконалення системи стягування плати (несплата на рівні 5-7%) Покращилась система обслуговування
Приклад залучення приватного сектору до системи водопостачання у Чеській республіці 3\3 Чому таке стрімке залучення приватного сектору? Було утворено два типи водоканалів: Змішані – власник основних фондів також і оператор водоканалу Оператори – муніципалітет володіє основними фондами і передає і їх оренду оператору, який несе відповідальність за оперування і утримання. Муніципалітет відповідальний за капітальні інвестиції 3\4 муніципалітетів вирішили піти шляхом передачі в оренду, залишаючись власниками, і сюди і прийшли приватні компанії Проблема: де брати гроші на капітальні інвестиції??? Структурні фонди ЄС дає гроші для публічних компаній (менше 10% приватного сектору)
Проблема утилізації твердих побутових відходів у гіпотетичному місті Іванівка Характеристика: Населення: 20 000 Види економічної діяльності: сільське господарство, торгівля, кілька невеликих підприємств Проблема: Комунальне підприємство вивозить відходи нерегулярно Несанкціоновані звалища: населення викидає сміття у яри У сміттєзвалища закінчується термін експлуатації
Що можна робити? Не робити нічого Розібратися Зрозуміти у чому проблема Скласти стратегію їх вирішення Провести аудит комунального підприємства Чому нерегулярно вивозять Провести громадські слухання Чому населення викидає у яри
Підбираємо механізми вирішення: мотивація та контроль Комунальне підприємство незацікавлене у підвищенні якості послуг Вирішити проблему мотивації, моніторингу та контролю Корпоратизувати: СП Акціонувати комунальне підприємство: Спільне підприємство СП (51%/49%) Приватне повністю Угода на оперування Сервісний Управління Лізинг
Підбираємо механізми вирішення: брак коштів Вилучаємо з інших статей видатків Позичаємо у громади Беремо кредит Залучаємо інвестора
Підбираємо механізми вирішення: потрібне комплексне рішення Оголошуємо тендер на вирішення проблеми ТПВ Регулярне вивезення відходів Утримання сміттєзвалища Зменшення кількості відходів Сортування І етап: виявлення зацікавленості з боку компаній ІІ етап: тендер
Приклад: Концесія на водопостачання та водовідведення у Луганську Обласне комунальне підприємство “Компанія “Луганськвода” – створене у 2003 р через об'єднання: Лугводопрому, Облводопрому, Луганськводоканалу Проблеми: Втрати води 65% Транспортування води є енергоємним: до 250 км з перепадом висот 50-300 м 27% (94,5 км) зношеність системи каналізації і висока вартість прокладання нових мереж (1 км каналізації із сталевої труби діаметром 1 м – 1 млн) Відстійники розміщені на одній з найвищих точок міста – потужні насоси
Шляхи вирішення проблем водопостачання та водовідведення значно підвищити тарифи, які містили б інвестиційну складову варіант неприйнятний, адже більшість споживачів не спроможні сьогодні сплачувати так багато за воду взяти кредити на технічну модернізацію водоканалу у світових фінансових донорів (ЄБРР, Світовий банк) й, надаючи споживачам якісні послуги, розрахуватися з кредиторами протягом 10-15-ти років передати комунальне підприємство у концесію
Відбір компаній 1/3 22 березня 2007 року Луганська обласна влада оглосила, що готова здати обласний водоканал в концесію на 49 років Торгово-комерційні представники 25-ти іноземних посольств приїхали до Луганска Готовність взяти участь у конкурсі були: Росіяни Чехи Литовці Обов’язковою умовою проведення конкурсу стала вимога до концесіонера – досвід роботи на території, де мешкає більше трьох мільйонів людей. Єдиним претендентом стала Російська компанія
Відбір компаній 2/3 Алчевський металургійний комбінат (Індустріальний союз Донбасу) подав позов до Алчевського міського суду Луганської області з вимогою визнання недійсним рішення облради про оголошення концесійного конкурсу умови не дозволили претендувати на перемогу В грудні 2007 р. суд призупинив рішення облради, але заборона діяла тільки до 18 березня 2008 р. 21 березня 2008 р. облрада затвердила результати концесійного тендеру
Відбір компаній 3/3 Створена комісія для здійснення контролю за виконанням умов концесійного договору від імені обласної ради для приймання-передачі цілісного майнового комплексу обласного комунального підприємства «Компанія «Луганськвода» в концесію Луганська обласна рада припинила виробничу діяльність обласного комунального підприємства «Компанія «Луганськвода» з надання послуг водопостачання та водовідведення фізичним і юридичним особам області згідно з рішенням обласної ради від 12.10.2007 №16/9 Майно передано ТОВ «Луганськвода»
Умови договору Концесіонер зобов’язується суттєво покращити стан об’єкта концесії, несе майнову відповідальність і бере на себе підприємницький ризик; Термін: 25 років право на управління об’єктом концесії для задоволення суспільних потреб за умови оплати концесійних платежів та виконання інших умов договору; Сума інвестиційних вкладень складає 756,7 млн. грн., з яких: 500 мільйонів повинні бути внесені протягом перших 5 років після заключення договору з врахуванням індексу інфляції, з яких протягом перших 2 років інвестиції повинні скласти не менше 30 % від 500 млн. грн., а протягом наступних 3 років - 70 % і виплачуватися рівними долями; 256,7 млн. грн. до 2032 року Концесіонер перераховує перший вклад в розмірі 2,696 мільйона гривень протягом 10 рабочих днів з дня підписання договору наступні платежі вносять щоквартально до обласного бюджету платежі спрямовуються на утримання обласної комунальної установи, створеної для здійснення контролю за виконанням умов концесійного договору, та на поліпшення основних фондів об’єкту концесії
Тарифи Тарифи на послуги водопостачання та водовідведення повинні бути економічно обгрунтовані (згідно договору концесії) Рішенням №22/11 від 29.05.2008 р. затверджено тарифи: для населення ціна за 1 куб. м з ПДВ 3,90 за водопостачання та 2,76 за водовідведення для промисловості відповідно 5,70 та 4,32 відповідно; Наразі тариф для населення ще вищий і становить 6,66 грн за м3. Концесіонер стверджує, що треба переглянути інвестиційну програму, а тарифи ще трішки підняти: хоча б до 8 грн./м3.
Реакція Міністерства ЖКГ 11 липня 2009 перший заступник Міністра з питань ЖКГ України Олександр Мазурчак провів робочу нараду з керівниками обласної державної адміністрації, ради, комунальних підприємств, мерами міст Луганської області, представниками «Росводоканалу». Перевірка довела, що підвищення тарифів на воду в Луганській області не пов’язано з передачею в концесію водоканалу. Економічну обгрунтованість утворення тарифу, залежність собівартості водопостачання від значної протяжності водоводу підтвердила інспекція по цінах. Мазурчак: “Місцева влада не повинна була підвищувати тарифи одразу вдвічі, а тільки поетапно, в залежності від зростання вартості складових тарифу – електроенергії тощо, і не тоді, коли триває процес передачі водоканалу в концесію. Крім того, підвищення тарифів має проходити гласно, через громадські слухання і обговорення, щоб люди розуміли чому це відбувається”
Позитивні впровадження: 01.08.08- покращити водопостачання міст Лутугино, Свердловськ, Ровеньки, Кіровськ, Первомайськ, Попасне, Стаханов, де з’явились зони цілодобового водопостачання та збільшити кількість годин подачі води; зменшити енерговитрати завдяки заміні системи подачі води самоплином без використання насосів; забезпечити 90% території м. Луганська цілодобовою подачею води; замінити найбільш аварійні ділянки магістрального водоводу діаметром 1000 мм Алчевск-Петровське довжиною 1500 м, що дозволило забезпечити безперебійну подачу води до міст Красний Луч та Антрацит[1]; побудувати новий водовід довжиною 1800 м до с. Юр’ївка, 400 м. – до с. Родаково; розробити гідравлічні моделі для забезпечення доставки води до останніх поверхів багатоповерхівок; виділити кількасот тисяч гривень на створення сучасної лабораторії в м. Свердловську для контролю якості води на європейському рівні за 100 параметрами для отримання грантового обладнання як допомоги програми TACIS; замінити хлорну технологію дезінфекції на більш безпечний гіпохлорид натрію в м. Стаханові; забезпечити розхідними матеріалами бригад, які лагодять труби; запровадити нові автоматизовані бухгалтерські програми для прискорення обліку; встановити точну потребу населення в обсязі води, технічні можливості та стан водопостачальних систем; проаналізувати, скільки води заходить і йде з населеного пункту, наскільки раціонально використовуються техніка, машини, механізми, паливо, електроенергія; проаналізувати водоспоживання (згідно з аналізами 14% мешканців області споживають за добу 30 літрів води на людину); організувати бригади відключення боржників[2]; провести тренінги для персоналу, зокрема підвищити кваліфікацію 175 працівників (операторів хлорувальних приладів, машиністів насосних установок, працівників аварійно-диспетчерських служб, операторів парових стерилізаторів, керівників середньої ланки)[3]; запровадити цілодобову телефону «горячу линію»; заключити договори про співпрацю з міськрадами Луганщини; розробити корисні поради економії води в побуті
Складнощі роботи компанії концесіонера компанія зобов’язалася обслуговувати понад тисячу кілометрів безхазяйних мереж; доводиться орендувати насосні станції у підприємств; високий поріг чутливості лічильників води 30 літрів (в Європі 5-7), тобто прилади обліку не фіксують 20% спожитої води, тож не відомо на кого компанія повинна перекласти оплату за загублений продукт; нелегальне використання очисними спорудами компанії під прикриттям ночі; велика кількість крадіжок труб (які виривають, «розрізають» і здають на металолом); велика кількість проривів труб, які досі пустували, через «незвично» високий тиск.
Схожі презентації
Категорії