ОСНОВНІ МОЖЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ ОКРЕМИХ КРАЇН ПРИ ЗАПРОВАДЖЕННІ ДРУГОГО РІВНЯ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ В УКРАЇНІ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
МОЖЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ ОКРЕМИХ КРАЇН ПРИ ЗАПРОВАДЖЕННІ ДРУГОГО РІВНЯ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ В УКРАЇНІ Наталія Горюк Старший юрист з пенсійних питань червень 2011 року FINREP Проект розвитку фінансового сектору
РЕЗУЛЬТАТИ ДІЯЛЬНОСТІ ОБОВ’ЯЗКОВОЇ НАКОПИЧУВАЛЬНОЇ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ В ІНШИХ КРАЇНАХ Країна Рік запровадження Середньорічна реальна дохідність з часу запровадження Розмір Внеску (%) Естонія 2002 0,18% 2+4 Казахстан 1998 – 1,09% 10 Польща 1999 5,72% 7,3 Росія 2002 – 3,48% (2004) 6 Хорватія 2002 2,9% 5 Чилі 1981 6,11% (1981–2002) вересень 2002 – грудень 2010: А:9,22%,В:7,55%,С:6,28%,D:5,24%,Е:3,86% 10 Болівія, 1997 6,35% (2000 -2009 р.р.) 10 Колумбія 1994 8,54% (2000 -2009 р.р.) 10 Перу 1992-3 10,00% (2000-2009 р.р.) 8 Уругвай 1996 9% (2000 -2009 р.р.) 12,27 *
Напрямки: Збір внесків та облік (централізовано, децентралізовано) Акумулювання пенсійних внесків (центральний пенсійний фонд, приватні пенсійні фонди, змішані схеми) Вибір фондів/інвестиційних портфелів РІЗНІ ПІДХОДИ ДО ПОБУДОВИ ОБОВ’ЯЗКОВОЇ НАКОЧУВАЛЬНОЇ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ *
Збір обов’язкових пенсійних внесків до накопичувальної системи Централізовано Естонія (Податкова митна служба) Казахстан (Центр по виплаті пенсій) Китай (орган соціального страхування) Латвія (державна служба доходів) Литва (державний фонд соціального страхування, SODRA) Польща (державна установа соціального страхування) Росія (Пенсійний фонд РФ) Данія (приватна компанія (ATP), яка здійснює і управління активами) Чилі (управляюча компанія/адміністратор: збір внесків та управління активами) Децентралізовано Румунія (національне агентство фінансової адміністрації) Словаччина (Агентство соціального страхування) Узбекистан (Державна податкова служба) Угорщина (податковий орган Швеція (Податковий орган) Сінгапур (Центральний накопичувальний фонд) *
Акумулювання обов’язкових пенсійних внесків до накопичувальної системи Централізований фонд Данія (централізований державний фонд) Киргизстан (накопичувальний фонд при соціальному фонді) Узбекистан (Накопичувальний фонд, створений Народним банком) Росія (Пенсійний фонд РФ) Литва (державний фонд соціального страхування, SODRA) Китай (державний фонд органу соціального страхування провінції Швеція (Держдавний преміальний фонд) Сінгапур (Центральний накопичувальний фонд) Естонія Казахстан: ДНПФ і НПФ Латвія Литва Росія Польща Швеція Румунія Словаччина Угорщина Чилі (управляюча компанія/адміністратор: збір внесків та управління активами) Приватні фонди *
1981рік – початок реформи 2008 рік – продовження реформи: Відновлення солідарної системи Посилення державного нагляду Встановлення процедур оцінки ризиків Стимулювання зменшення адміністративних видатків ЧИЛІ: обов’язкова накопичувальна пенсійна система *
ЧИЛІ: ОБОВ’ЯЗКОВА НАКОПИЧУВАЛЬНА ПЕНСІЙНА СИСТЕМА Компанії по управлінню пенсійними фондами (AFP) Технічна інвестиційна рада (ТІР) Комісія по класифікації ризиків (ККР) Страхові компанії Електронна система консультацій і пропозицій пенсій (ЕСКПП) Вкладники / Учасники Фінансовий ринок Суперінтенданство * Із Звіту представників Казахстану про поїздку до Чилі *
Суперінтенданство по пенсіях – державний наглядовий орган за пенсійною системою Суперінтенданство з цінних паперів і страхування – державний наглядовий орган за ринком цінних паперів та страхуванням Суперінтенданство банків та фінансових установ – державний наглядовий орган за діяльністю банків та фінансових установ Нагляд здійснюється на основі оцінки ризиків Між країнами Латинської Америки, що впровадили обов’язкову накопичувальну систему, укладена міжнародна угода про необхідність здійснювати нагляд за діяльністю компаній з управління пенсійними фондами (AFP) із використанням принципів нагляду на основі оцінки ризиків ЧИЛІ: Державні наглядові органи *
регулювання та нагляд за діяльністю AFP і солідарною системою; визначає загальну інвестиційну політику для AFP: встановлює ліміти інвестування, визначає вимоги до інвестиційних інструментів, в які інвестуються пенсійні активи визначає методологію єдиної оцінки фінансових інструментів, що придбаваються AFP, та визначає вартість фінансових інструментів, по яких відсутня справедлива ринкова ціна Щоденний контроль вартості умовної одиниці Додаткові функції відповідно до реформи 2008 року: визначає процедури оцінки ризиків інвестиційних портфелів AFP проводить конкурс між AFP кожні 2 роки для нових учасників СУПЕРІНТЕНДАНСТВО ПО ПЕНСІЯХ: ФУНКЦІЇ *
Додаткові функції відповідно до реформи 2008 року: - визначає граничний розмір винагород та здійснює контроль за такими виплатами - встановлює вимоги до кандидатів у ради директорів тих компаній, в цінні папери яких можуть інвестуватися пенсійні активи. Формує та адмініструє реєстр таких кандидатів - застосовує регуляторні заходи щодо компаній, в інструменти яких інвестуються пенсійні активи - має у AFP свого представника з метою оперативного реагування у разі виникнення загрози втрати вкладниками їхніх накопичень - встановлює вимоги до договорів AFP СУПЕРІНТЕНДАНСТВО ПО ПЕНСІЯХ: ФУНКЦІЇ *
ЧИЛІ: Компанії по управлінню пенсійними фондами (AFP) та розподіл пенсійних активів AFP (вересень 2010) У % від загальної суми активів в AFP * Із Звіту представників Казахстану про поїздку до Чилі *
Збір та облік обов’язкових пенсійних внесків Здійснення виплати пенсій і соціальних допомог Інвестування пенсійних активів Здійснення інших видів діяльності заборонено. Для нових учасників AFP обираються кожні 2 роки. Основні критерії вибору: найменший розмір винагороди та можливість найкращого обслуговування/надання послуг. Вибір здійснюється як із функціонуючих AFP так і із нових AFP ЧИЛІ: ФУНКЦІЇ АFP *
Функціонування у формі акціонерного товариства Наявність мінімального розміру власного капіталу Виконання обмежень в частині інвестування власних активів Створення страхового резерву AFP (за рахунок власних коштів:1% суми пенсійних активів, що знаходяться в управлінні по кожному типу портфеля, на будь-який час) Забезпечення мінімальної дохідності, що дорівнює середньозваженій дохідності по всій пенсійній системі за 36 місяців (за рахунок страхового резерву) Забезпечення прозорості своєї діяльності ЧИЛІ: ВИМОГИ ДО АFP *
Обов’язково мати Комітет по конфлікту інтересів Мати у складі органу управління незалежних директорів (не менше 2 із 5), які задіяні у роботі інвестиційного Комітету та Комітету по конфлікту інтересів Опубліковувати інвестиційну декларацію (Т – 4) Мати внутрішні правила поведінки, що визначають поведінку в ситуаціях, коли виникає конфлікт інтересів AFP та його вкладників/учасників Зберігати розмір адміністративних видатків на рівні, заявленому на тендері по вибору AFP ЧИЛІ: ВИМОГИ ДО АFP (продовження) *
ЧИЛІ: СИСТЕМА МУЛЬТИПОРТФЕЛІВ Типи інвестиційних портфелів Результати інвестування у 2008 році А – найбільш ризиковий (акції: 40%-80%) – 40,26% В – ризиковий (акції: 25%-60%) – 30,08% С – помірний (зважений) (акції: 15%-40%) – 18,94% D – консервативний (акції: 5%-20%) – 9,86% Е – найбільш консервативний (акції: 0%) – 0,93% *
ВИБІР ІНВЕСТИЦІЙНОГО ПОРТФЕЛЮ *Пенсійний вік: чоловіки - 65 років, жінки – 60 років чоловіки 35 років і молодші 36 – 55 56 років* і старші Пенсіонери жінки 35 років і молодші 36 – 50 51 років і старші Тип А + + - - Тип В за умовчанням + + - Тип С + за умовчанням + + Тип D + + за умовчанням + Тип Е + + + + *
Законом (загальний діапазон лімітів) Інвестиційними правилами, визначеними Суперінтенданством по пенсіях, що погоджені Технічною Інвестиційною Радою (визначення лімітів інвестування, вимог до фінансових інструментів, в які інвестують пенсійні активи і т.п.) Лімітами, визначеними Центральним Банком (ЦБ) щодо державних цінних паперів, емітованих ЦБ та іноземних інвестицій по всій пенсійній системі Визначеним переліком емітентів, в цінні папери яких можуть інвестуватись пенсійні активи (Комісія по класифікації ризиків) Вимогами інвестиційної декларації, визначеної самим AFP по кожному інвестиційному портфелю ЧИЛІ: ВИЗНАЧЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ ДЛЯ ПЕНСІЙНИХ АКТИВІВ *
Надання висновків та зауважень до проектів нормативних актів Суперінтенданства по пенсіях з інвестиційних питань (схвалення чи заперечення) Висловлення думки з усіх питань інвестиційної політики пенсійної системи Проведення різних фінансових досліджень по аналізу пенсійної системи вцілому Надання консультацій Міністерству фінансів та Міністерству соціального забезпечення з питань інвестування пенсійних активів Підготовка і публікація звіту для громадськості щодо стану поточної інвестиційної політики (в міру необхідності) Підготовка щорічного звіту для Президента (надсилається також в Палату депутатів і у Сенат). Основна мета - співпраця з Суперінтенданством по пенсіях з метою розробки оптимального інвестиційного режиму ЧИЛІ: Функції Технічної інвестиційної Ради (ТІР) *
Комісія по класифікації ризиків (ККР) схвалює емітента, цінні папери, якого має намір придбати AFP та емітентів акцій, що торгуються на національних біржах ККР аналізує дані про емітента: фінансову звітність, політику управління кредитними ризиками (у тому числі ризик виникнення дефолту), наявну систему управління конфліктами інтересів, інші показники та інформацію. Аналіз ризику зниження вартості активів внаслідок зміни ринкових факторів - не проводиться. Рішення ККР щодо емітента опубліковуються: у Переліку затверджених емітентів або у Переліку відхилених емітентів. Рішення ККР є вирішальним. Без наявності позитивного висновку ККР AFP не має права інвестувати пенсійні активи ЧИЛІ: Оцінка ризиків *
ЧИЛІ: ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ПОРТФЕЛЬ ОБОВ’ЯЗКОВОЇ НАКОПИЧУВАЛЬНОЇ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ * Із Звіту представників Казахстану про поїздку до Чилі *
Чилі: динаміка інвестування пенсійних активів Іноземні ЦП Закриті інвестиційні фонди Корпоративні інвестиційні фонди ЦП чилійських емітентів Банківські облігації Банківські депозити Іпотечні ЦП Державні ЦП * Із Звіту представників Казахстану про поїздку до Чилі *
Рішення Урядів окремих держав про зменшення розміру внесків до обов’язкової накопичувальної пенсійної системи Польща: (2011р.) зменшено внески до фондів ІІ рівня (OFE) з 7,3% до 2,3%; передано в управління ZUS - 5% (до 2017 р.: ZUS – 3,8%, OFE – 3,5%), з 2012 р. право осіб робити добровільний додатковий внесок – 2% з податковою пільгою Тимчасове призупинення внесків держави (4%) до другого рівня Естонії (2009-2010р.р.), з наступною компенсацією у період 2014-2017 р.р. (6%) Стимулювання повернення до солідарної системи учасників другого рівня Угорщини (2010- грудень 2011 р.р.), на ІІ рівні залишилось 3% учасників ПОЛІТИЧНО-ЕКОНОМІЧНІ РИЗИКИ *
Рішення Урядів окремих держав про зменшення розміру адміністративних видатків на другому рівні: – Польща: (2010 р.) зменшення внеску за адміністрування з 7% суми внесків до 3,5% (оплата за управління активами – 0,45% + 0,05% - за високі показники діяльності), – Угорщина: (2011) оплата за адміністрування не може перевищувати 0,9% внесків (було 4,5%), а за управління активами – 0,2% (було 0,9%) АДМІНІСТРАТИВНІ ВИДАТКИ *
Естонія: плата за управління фондами консервативні фонди (7 фондів): від 0,75% до 1,2% збалансовані фонди (5 фондів): від 1,3% до 1,75% прогресивні фонди (7 фондів): від 1,25% до 2% агресивні фонди (3 фонди): від 1,59% до 1,9% Оплата за управління фондом зменшується при збільшенні обсягу пенсійних активів, що знаходяться в управлінні (на 0,2% за кожні наступні 100 млн.крон) АДМІНІСТРАТИВНІ ВИДАТКИ *
Солідарна пенсійна система має залишатися Виважене Інвестування, диверсифікація, забезпечення випуску цінних паперів, захищених від інфляції забезпечити можливість інвестування пенсійних активів за кордон Посилення нагляду та регулювання Нагляд на основі оцінки ризиків УРОКИ *
Гарантії щодо дохідності за рахунок компаній, а не за рахунок учасників Заходи щодо зменшення розмірів адміністративних видатків. Зменшення розміру оплати при збільшенні обсягу пенсійних активів Ризик політично-економічного впливу Виважені рішення УРОКИ *
Схожі презентації
Категорії