X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Вертеп

Завантажити презентацію

Вертеп

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Вертеп

Слайд 2

Верте п (зі старослов'янської — печера) — мандрівний театр маріонеток, поширений головно в Україні, в барокову добу (17-18 століття). Мав форму двоповерхового дерев'яного ящика. На другому поверсі показували різдвяну драму; на першому — механічно прив'язаної до неї сатирично-побутову інтермедію. Перша, різдвяна, частина вертепу, яку називали «свята», мала більш-менш стабільну композицію, натомість, друга змінювалася в залежності від місцевих умов, здібності й дотепності вертепника. До сьогодні зберігся переважно на західноукраїнських землях у вигляді різдвяних вистав на релігійну тематику.

Слайд 3

Історія Вертепи походять від містерії — західноєвропейської середньовічної релігійної драми, що в 17 столітті розповсюдилася на польські, а згодом — і українські землі. Микола Маркевич, який у 1860 році вперше надрукував текст вертепу, у передмові до нього писав: « »Польсько-український етнограф Еразм Ізопольський подає близькі до цього дати — 1591—1639 роки. Перша письмова згадка про вертеп датується 1666 роком; вона міститься в матеріалах львівського ставропігіального братства. Найбільш поширилися вертепні вистави в другій половині 18 століття, особливо, в добу занепаду Києво-Могилянської академії, коли число вертепників поповнювалос її вихованцямиї, що йшли в народ популяризувати українські вистави в формі лялькового театру. Ця форма була найзручнішою для поширення в маси правди про історичні події (наприклад, добу козацтва — вертеп «Запорожець») чи збереження національних традицій (в тому числі, колядок) в період переслідування з боку Російської імперії. В цей час вертепи поширилися на етнічно російські території, наприклад, в Сибір, і вторинно набули популярності у Польщі. У першій половині 19 століття вертепи, як масове побутове явище, поступово зникають, залишившись лише в побуті українських селян Східної Галичини. До сьогодні зберігся переважно на західноукраїнських землях у вигляді різдвяних вистав на релігійну тематику.

Слайд 4

Сюжет Сюжети різдвяних вертепів більш-менш однакові: цар Ірод дізнається від волхвів, що народився Христос, претендент на його престол. Бажаючи позбутися суперника, він кличе воїна і наказує йому побити всіх вифлеємських дітей віком від 2 років і молодше. Воїн виконує наказ, але одна стара баба Рахиль не дає свою дитину на побиття, тому озлоблений Ірод наказує вбити її дитину. За цей злочин смерть відрубує Іродові голову, а чорти тягнуть його в пекло. Після смерті Ірода на сцені, з піснями та танцями, з'являються циган, лях, москаль, жид, селянин, дід, баба, панотець. Число дійових ляльок доходило іноді до сорока. У драматургічному сенсі різдвяна вертепна драма вкрай примітивна: в ній нема розвитку дії, а є лише ряд окремих сцен; рух обумовлюється появою і зникненням, танцями та бійками. Вертепна драма завжди суроводжується музикою.

Слайд 5

Колядки       Колядки - це обрядові, величально обрядові пісні, які виконуються на зимові свята, зокрема на Різдво.        Звичай колядування має свою давню історію, коріння якої сягають ще арійських часів. Колядки пов'язані з днем зимового сонцестояння, яке наші предки називали святом Коляди. Його святкували 25 грудня. Вважалося, що в цей день Сонце з'їдає змій Коротун. Всесильна богиня Коляда в Дніпровських водах народжувала нове сонце — маленького Божича. Язичники намагалися захистити новонародженого. Вони проганяли Коротуна, який намагався з'їсти нове Сонце, а потім ходили від хати до хати, щоб сповістити людей про народження нового Сонця, і зображення цього сонця носили з собою. Як тільки на небі сходила зоря, колядники заходили в двір, кличкали господаря і співали його родині величальних пісень про сонце, місяць, зорі. Ці пісні й стали називати колядами або колядками.        Згодом, із появою християнської релігії обряд колядування був приурочений до Різдва Христового і в колядках з’явились біблійні і світські мотиви. Традиція колядування збереглася й до сьогодні. Як тільки на небі являється перша зоря — розпочинається Свята Вечеря, а діти збираються гуртомі йдуть вітати усіх колядками з народженням Христа!

Слайд 6

Добрий вечір тобі  Добрий вечір тобі, пане господарю, радуйся, Ой, радуйся, земле, Син Божий народився. Застеляйте столи, та все килимами, радуйся, Ой, радуйся, земле, Син Божий народився. Та кладіть калачі з ярої пшениці, радуйся, Ой, радуйся, земле, Син Божий народився. Бо прийдуть до тебе три празники в гості, радуйся, Ой, радуйся, земле, Син Божий народився. А перший же празник: Рождество Христове, радуйся, Ой, радуйся, земле, Син Божий народився. А другий же празник: Святого Василя, радуйся, Ой, радуйся, земле, Син Божий народився. А третій же празник: Святе Водохреща, радуйся, Ой, радуйся, земле, Син Божий народився

Слайд 7

Нова радість стала  Нова радість стала, яка не бувала: Над вертепом звізда ясна світу засіяла. (2)   Де Христос родився, з Діви воплотився, Як чоловік пеленами убого повився. (2)   Ангели співають, «слава» восклицають, На небеси і на земли мир проповідають. (2)   Давид виграває, в гуслі ударяє, Мелодійно і предивно Бога вихваляє. (2)   І ми теж співаймо, Христа прославляймо, Із Марії рожденного, смиренно благаймо: (2)   Ой ти, Царю, Царю, небесний Владарю, Даруй літа щасливії сего дому господарю. (2)   Даруй господарю, його господині, Даруй літа щасливії нашій неньці Україні. (2)

Слайд 8

Дева-Богородица Дева Богородица, Чистая Мария, Мати Предъизбранная, мира Красота, Кроткая Владычице, сохрани Россию, Умоли о грешных нас Господа Христа. Тихо колыбельную над яслями пела И качала ласково Своего Творца. Первая в глаза Его кротко посмотрела, Первая увидела свет Его лица. Первые слова Его в сердце Ты слагала И улыбку первую видела Его. С Ним от злобы Ирода в дальний край бежала. Умоли о грешных нас Сына Своего! Ты Дитя Небесное к сердцу прижимала - Перед Ним единая Ты, как снег, чиста. В Вифлееме Господа в яслях пеленала - На Голгофе встала Ты у Его креста. О, Пренепорочная, рождшая Мессию, Истину державшая на Своих руках, - Умоли же Господа, да спасёт Россию, И помянет грешных нас в горних Небесах!  

Слайд 9

Слайд 10

Слайд 11

Слайд 12

Слайд 13

Підготувала: Учениця 10-А класу Тітор Діана

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Культура