Мистецтво скифів
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
1.Вивчити та проаналізувати історію скіфської держави згідно з джерелами досліджень. 2.Розглянути роль курганів в житті скіфів 3.Дослідити пам`ятки ювелірного мистецтва Скіфії 4.З`ясувати роль культури скіфів для харківської земліі для подальшого розвитку культури України *
«Ми — ті, про кого шепотіли в давнину, У мимовільному тремтінні еллінськії міфи: Народ закоханий у буйство і війну, Сини Геракла і Єхидни — скіфи… В. Брюсов (Переклад Михайла Севрука) *
«Це був народ у праці- невтомний, у війнах –неприборканий, а міцність тіла його була надзвичайною» ( Юстін. Стародавній историк) *
* Геродот Скіфи або скити (рідше сколоти) — група племен, які жили у VII - III ст. до н. е. на території теперішньої України, Росії та Середньої Азії, згодом, до III ст. н. е., в Криму і називали себе «сколотами». Більське городище- скіфське укріплене поселення (VI ст. до н. э. - I ст. н. е.) Полтавська обл. Досліджувалося В. А. Городцовим у 1906 р.
Мельгуновський ( Литий) курган (1763) О.П.Мегульнов Бляха в вигляді птаха (кін. VII – поч. VI ст. до н.е.) Обкладка ножен меча (VII ст. до н.е.) Курган Куль- Оба ( 1830 р.) Золоті підвіски з кургану Куль-Оба Бляха з зображенням сцени побратимства скіфів. З кургану Куль- Оба Ваза з кургану Куль- Оба Фіала з кургану Куль- Оба IV ст до н.е. Гривна з зображенням скіфа- вершника з кургану Куль- Оба *
Чертомлицький курган (1862) І. Забєлін Амфора з срібла IV ст до н.е . Ахеменідский меч (кінець V ст. до н.е.) Д. Багалій М. Ростовцев Обкладина меча з Чортомлицького кургана.
Борис Миколайович Мозолевський Члени експедиції Веселовського М.І. на розкопках кургану Солоха. 1912 р. Микола Іванович Веселовський Два скіфських воїна. Золота бляшка IV ст. до н. е. Золотий гребінь З кургану Солоха Курган Солоха, урочище Костромське ( 1912-1913рр) Курган Товста Могила ( 1971р) Пектораль *
Табіті - богиня царського вогнища Папай («батько») Гойтосір Апі («земля») Тагімасад Релігія скіфів *
Скіфські кургани Скіфи зводили значних розмірів курганні насипи, іноді завершуючи їх кам'яними скульптурами. Чим знатнішим був цар ,тим вищим курган. В Криму гробниці виготовляли з каменю та сирцевої цегли. Крім скіфського інвентаря, обов'язковою була грецька кераміка.
Кам’яні скульптурні людиноподібні зображення давніх часів у народі та й в археології прийнято називати «бабами»(від тюркського слова «бабай» - воїн). Всі давні народи у своїх стелах зображували саме чоловіків-воїнів. Скіфські “баби”
* Золото скіфів Скіфські племена були одними із самих більших аматорів золота в прадавньому світі. Золото супроводжувало їх завжди й скрізь: від дитячої колиски до могильного кургану. Шлем з кургану Ак-Бурун (IV ст. до н.е.) Фіала з кургану Солоха Нащитна бляха у вигляді пантери (VII ст до н.е) Кубок з кургану Куль-Оба.. Фрагмент Золотий браслет з кургану Куль- Оба Золотий кінський налобник з кургану Велика Цимбалка (IV ст. до н.е) Кінський нахрапник (IV ст до н.е)
Скіфський “звіриний стиль” Ознаками скіфського « звіриного стилю» є зображення звірів, боротьба, терзання одного іншим, узорчатість. *
* Одним із шедеврів скіфського мистецтва є золота бляха фігура оленя із кургану біля станиці Костромської у Прикубанні. Оленя зображено у русі, орнаментальні роги підкреслюють силу та напруженість звіра.(VI ст до н.е )
Грецькі майстри - торевти - робили чудові золоті прикраси, предмети одягу й частини зброї спеціально для войовничих скіфів. Саме завдяки такому змішанню грецьких мотивів і звіриного стилю народилося знамените скіфське золото. Гребінь з кургану Солоха Ваза з кургану Куль- Оба
Золота пектораль (IV ст. до н.е. з кургану Товста Могила) Серед пам’яток скiфської культури визначне місце належить пекторалі.«В ній втілено душу цілого народу», – написав відомий український археолог Б.М. Мозолевський, який в 1971 році відкрив її світові.
Найвищого піднесення досягла Скіфія в IV ст. до н.е. (за царя Атея) Проте на межі IV - III ст. до н.е. Скіфія занепала і під натиском сарматів припинила своє існування. У степовій частині Криму скiфи утворили свою державу - Малу Скіфію зі столицею - м. Ніаполь Голова богині Деметры. IV в. до н.э. Курган с. Великая Белозерка. Скіфська монета
Борис Андрійович Шрамко - Скіфськi баби (Гора Кременець, Iзюм) доктор історичних наук, професор Харківського Національного університету, один з провідних скіфологів в Україні. Автор книги «Древности Северного Донца» (1962) «Вище скіфів на північ мешкають меланхлени, це вже інша народність не скіфська. Меланхлени одягаються в чорне, звідси і назва, а звичаї скіфські» ( Геродот)
Лісостепову частину сучасної Харківщини досить густо заселяли підлеглі скіфам землеробські племена. Про це свідчить велика кількість виявлених селищ: понад 25 городищ із земляними та дерев'яними укріпленнями (Караван, с. Люботин, с. Городище Валківського району, с. Циркуни, Яковлівка Харківського району, смт. Коломак та ін.)
Старомерчанські кургани Ці курганні поховання відрізняються своїм багатством і особливостями поховальних споруд. Новоселівка (Нововодолазький район) За три роки розкопок виявили десяток ножів,наконечників стріл, рештки тварин і рослин, кераміку і навіть примітивні іграшки із глини, якi належать скіфській культурі.
Схожі презентації
Категорії