Запилення квіткових рослин
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Розробка уроку на тему: Запилення квіткових рослин Вчитель вищої категорії зош №3 м.Чернігова Самко Галина Михайлівна
Мета уроку: Сформувати уявлення про запилення у квіткових рослин як етап статевого розмноження; розвивати логічне та біологічне мислення, вміння працювати з довідковою літературою, малюнками, схемами, таблицями. Сприяти естетичному вихованню бережливому ставленню до природи.
Учні повинні вивчити основні поняття й терміни: Запилення Самозапилення Перехресне запилення Запилення вітром, водою, комахами, птахами.
1. Актуалізація опорних знань Фронтальна бесіда Квітку ми називаємо генеративним органом. Чому? Яку будову має квітка? Які органи квітки є головними? Як вони побудовані? Що таке суцвіття? Яке біологічне значення суцвіть?
Визначте, яким рослинам належать такі суцвіття рослини суцвіття А – колос Б – китиця В – зонтик Г- головка Д – кошик Е – початок Є – складний колос Ж – волоть З – сережка И – складний щиток І – щиток К – складний зонтик
К л ю ч А Б В Г Д Е Є Ж З И І К 7 8 11 2 1 3 12 13 15 5 6 4 24 20 10 18 14 19 21 9 23 17 16 22
2.Мотивація навчальної діяльності. Поетична хвилинка Під музичний супровід вальсу квітів учитель демонструє слайди із зображенням квітів, а учні читають вірші.
Стихи *** Цветы, цветы… Как много их: И розовых, и голубых, Как мотыльков на тонких стебельках. Цветы, цветы… Везде, везде Мне улыбаются весь день. Г.Суворов *** Нынче удались цветы повсюду, Вволю им дано покрасоваться Я смотрю на землю, как на чудо, Просто не могу налюбоваться А.Прокофьев *** Их видимо-невидимо _ Не сосчитаешь их! И кто их только выдумал, Веселых, озорных ?! Должно быть, оторвали От неба лоскуток, Чуть-чуть поколдовали И сделали цветок К.Серова
2) Створення проблемної ситуації Проблемне питання - Після відкриття Нової Зеландії та Австралії, туди прибули перші мешканці з Європи. Вони посіяли конюшину, яка раніше на цих землях не росла. Конюшина пишно розрозслася на родючих ґрунтах, але насіння не утворилося. Щоразу доводилося привозити нове насіння з Англії. Що, на вашу думку, було причиною безпліддя конюшини? ( учні висловлюють свої думки)
Сутність та біологічне значення процесу запилення ми з'ясуємо на сьогоднішньому уроці. Запилення та його види. Запилення – процес перенесення пилкових зерен до частин рослини, в яких розміщені насінні зачатки з яйцеклітинами.
Перехресне запилення може бути здійснено за допомогою: Вітру води Комах Птахів Рукокрилих Розглянемо запилення за допомогою вітру.
Ознаки вітрозапильних рослин: 1. Квіткові луски 2. Тичинки 3. приймочка 4. маточка Квітки дрібні, з невеликою оцвітиною, або голі, завжди зібрані в суцвіття; Утворюють дуже багато пилку; він сухий, гладенький, дрібний і легкий, а тому легко розноситься вітром; Приймочки маточок у квіток широкі або довгі і далеко висунені з квіток; У квітках можуть бути розташовані волоски, що допомагають краще вловлювати пилкові зерна, або вкриті клейким слизом, до якого прилипає пилок; У деяких рослин (ліщина) цвітіння відбувається до розпускання листків; Квітки мають довгі тичинкові нитки.
1) Евристична бесіда - Чому на вашу думку , більшість квітів має яскраву оцвітину та приємний аромат? - Чи доводилося вам спостерігати, як поводяться комахи навесні в саду? Поетична хвилинка Медозбір Гречки, гречки – Немов озера білі… Пірнають бджоли в їхню глибочінь Вони там літо ловлять і, зраділі, На пасіку відносять похутчій. Заповнюють бурштинні теплі соти, Аби й в морози літо зберегти. Стою у вирі світлої роботи, Високого творіння доброти. Летять! Летять! Краплинки сонця взято. Рапсодіями сповнюється діл. Душа запам'ятовує, як свято, - Цей день, Це поле, Цю натхненність бджіл. М.Федунець
Оса і бджола На квіточці бджілка спивала росу, На квіточці бджілка зустріла осу. “Сестрице, - звернулась до бджілки оса, - Хіба не однакова наша краса? Ми схожі с тобою, і дивно мені, Що людям ти люба, а чомусь – ні”. “Ой, сестро, - тут бджілка спинила осу, - Хіба ж то нас люблять лише за красу? Багато гарніших комах у гаю, Мене поважають за працю мою”. І.Кульська (Інсценіровка вірша)
2) Повідомлення учнів Презентація учня про ознаки рослин, які запилюються комахами Квітки великі Дрібні квітки, зібрані в суцвіття Яскраве забарвлення оцвітини; Пилкові зерна мають вирости та виступи; Гарний запах; Поживний пилок; Квітки виробляють нектар
Повідомлення учнів Цікаві факти Щодо великої роботи, яку виконують комахи, свідчать такі факти: бджоли, щоб зібрати нектар для утворення 1 кг меду, мають відвідати приблизно 6 млн. квіток. Місце розташування вуликів із бджолами впливає на врожайність: яблуня при відстані вуликів на 600 м дає врожай 124 кг, на відстані 200 м – 252 кг; гречка на відстані 1 км – 9 ц, при безпосередньому розташуванні на полі – 16 ц; врожайність вишні збільшувалась у 7 разів, малини та аґрусу – у 2 рази, огірків – у 10 разів. Чудовими запилювачами є метелики – вони можуть відчути запах на великих відстанях ( від кількох сотень метрів до кількох кілометрів).
Вправа “Лови помилку” Бабочка Ты прав. Одним воздушным очертаньем Я так мила Весь бархат мой с его живым миганьем – Лишь два крыла. Не спрашивай: откуда появилась? Куда спешу? Здесь на цветок я легкий опустилась И вот – дышу. Надолго ли, без цели, без усилья Дышать хочу? Вот-вот сейчас , сверкнув, раскину крылья И улечу. А.Фет
4. Самозапилення. Штучне запилення Самозапилення – процес перенесення пилку двостатевої квітки на приймочку маточки цієї самої квітки. Властиве багатьом культурним рослинам. Як правило запилення відбувається в бутоні до розкриття квітки. Самозапилення обмежує пристосованість організмів до умов існування. Прикладами рослин у яких відбувається самозапилення служать:
Штучне запилення Для виведення нових сортів та підвищення врожайності деяких рослин використовують штучне запилення: переносять пилок із пиляків одних рослин на приймочки інших. Додаткове завдання для учнів : Підготувати повідомлення про штучне запилення та його значення.
IV. Осмислення об'єктивних зв'язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі. Перехресне запилення забезпечує перекомбінацію батьківських ознак, підвищує мінливість та пристосувальні можливості організмів. Зигота, що утворилася внаслідок запліднення, успадковує всі ознаки: не тільки форму, розміри, забарвлення,а й чутливість до температури, тривалості дня, вологості ґрунту. Отже, рослина, утворена внаслідок перехресного запилення, буде більш стійкою до змін навколишнього середовища. Незалежно від способу запилення, на маточки квіток, потрапляє пилок. Але проростає пилок тільки якщо він потрапив на квітку того ж виду рослин. Приймочка маточки й тичинки мають унікальну здатність розпізнавати один одного. Ніколи пилок дуба не проросте в маточці яблуні, а пилок кульбаби – у маточці берези. Отже, статеве розмноження в природі можливе тільки між рослинами одного виду.
V. Узагальнення та систематизація знань. 1) Бесіда. Чому довготривалі дощі та сильні вітри, часто супроводжуючи період цвітіння рослин, можуть сильно знизити врожай плодів і насіння? - Про яке запилення йде мова у вірші? Цветок всю ночь готовит мед, Пчелу – сластену в гости ждет. Бери, мол, но как другу Мне окажи услугу: Пыльцу мучную эту Перенеси соседу… Пчела несет ее, и вот – Цветок увял, и зреет плод. Н.Рыленко
2) Заповнення таблиці. Особливості будови квіток Ознаки Комахозапильні рослини Вітрозапильні рослини Розміри квітки Забарвлення віночка Наявність нектару Наявність запаху Особливості пилку Особливості приймочки
VII. Повідомлення домашнього завдання Вивчити §29 Підготувати повідомлення про значення штучного запилення Значення пилку та нектару рослин. Довгострокове завдання: навесні провести самостійні спостереження за процесом запилення рослин у природі.
Схожі презентації
Категорії