X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Головоногі молюски

Завантажити презентацію

Головоногі молюски

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Відділ освіти Ватутінської міської ради Черкаської області Міський методичний кабінет Ватутінська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5 Ватутінської міської ради Черкаської області Колекція цифрових ресурсів Мультимедійна презентація Оксанич Олена Іванівна учитель біології Схвалено педагогічною радою школи, протокол № 5 від 23.03.2010.

Слайд 2

  Назва ресурсу Аристократи моря Анотація Ознайомлення з представниками класу Головоногих молюсків, їх викопними формами, особливостями внутрішньої і зовнішньої будови , процесами життєдіяльності . Тип ресурсу Учительська презентація Автор Оксанич О. І. Предметна область Біологія Бібліографічне посилання Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. ”Біологія” 7-11 кл. Бібліографічний розділ Розділ Тварини, тема Молюски. Клас 8 Аудиторія учні, вчителі,абітурієнти,дослідники Рік видання ресурсу 2010 Кількість сторінок 37 Джерело Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5 м. Ватутіне Адреса джерела http://sbio.info Журнал ” Біологія” №70, 2003 р. В.В. Серебряков «Біологія» підручник 8 класу,2008р. Мова ресурсу українська Цінність ресурсу 5 балів Ключові слова щупальці, реактивний рух, чорнильна залоза, аутотомія Картка - опис цифрового ресурсу

Слайд 3

Пояснювальна записка Світ природи дуже різноманітний, і це різнобарв'я сформувалося за мільйони років у результаті великої кількості пристосувань, змін, адаптації до середовища існування; щоб зберегти всю різноманітність життя, необхідно зберігати середовище його існування. Ми прагнемо наблизити дитину до природи, щоб вона відчула єдність із нею, зрозуміла, що є її маленькою частинкою, що все живе тісно й мудро поєднане між собою невидимими ниточками, а відтак відчула і свою значимість для природи, і, водночас, залежність від неї. Біологічна освіта має сприяти:становленню загальної культури учнів, вихованню особистості, яка усвідомлює власну відповідальність перед суспільством за збереження життя на землі, формуванню екологічної культури; зміцненню духовного і фізичного здоров'я кожної конкретної людини У вивченні розділу “Тварини” розглядаються найбільш загальні закономірності функціонування тваринного організму, загальний план його будови. Особливості будови і процеси життєдіяльності представників царства Тварини вивчаються з метою з'ясування пристосування організмів до середовища, їх ролі в природі і житті людини. Особливого значення набуває вивчення способу життя та поведінки тварин. Питання систематики тварин розкриваються на рівні великих таксономічних одиниць. Сьогодні нас більше хвилюють питання, поєднані з формами людських взаємин із представниками живої природи. Адже від того, як складаються ці взаємини , залежить існування рослинного і тваринного світу. Лише тепер, коли в руках практично кожного з нас опинилися потужні засоби впливу на природу, стало зрозуміло: не підкоряти її слід, а дружити з нею, діяти не всупереч, а відповідно до її законів. Щоб дружити з царством Тварин треба знати більше про них. Творчим підходом до виконання завдань біологічної освіти є дана мультимедійна презентація. Вона дає змогу ознайомити учнів з планом будови, різноманітністю, способами пристосування до життя у водному середовищі головоногих молюсків.

Слайд 4

Дана презентація може бути використана на уроках природознавства у 5 класі при вивченні теми “Пристосування організмів до умов існування”. Також її можна використати на уроках географії при вивчені розділу “ Океани ” у 7 класі. Розглядаючи розділ 6 “ Тварини ” тему 5 Молюски учні мають можливість за допомогою презентації ознайомитись з пристосуванням глибоководних тварин до середовища, їх зовнішню і внутрішню будову та спосіб життя. У презентації систематизовано матеріал у вигляді схем про значення головоногих молюсків, застосування їх людиною. Учні мають можливість побачити на карті світу місця існування цих тварин. А також побачити у вигляді слайдів зовнішній вигляд різноманітних представників класу Головоногі молюски. Слайди цієї презентації можна використовувати як міжпредметні звязки на інтегрованих уроках біології- географії. Елементи даної роботи можуть бути використані і в позакласній роботі з метою розвитку загальнолюдських цінностей та екологічного мислення, виховання бережливого ставлення до природи.

Слайд 5

Слайд 6

Сьогодні відомо близько 650 видів головоногих молюсків. Ця кількість постійно зростає з дослідженням нових океанічних глибин і морських просторів. Багато років тому назад глибоководдя буквально кишіло цими незвичайними тваринами.

Слайд 7

Найдавнішими з головоногих молюсків були амоніти (Ammonoicea). Їх назва походить від імені древньоєгипетського бога Амона, якого жреці зображали з головою барана. Завернутий у спіраль баранячий ріг нагадував черепашку амонітів, був емблемою бога-барана . Амоніти жили в великих ( до 3 м.) черепашках. Існували ці тварини протягом 400 млн років і вимерли 80 млн років тому.

Слайд 8

Белемніти На зміну амонітів приходять белемніти(Belemnitida). Зовні черепашка була схожа на кулю, або мініатюрну торпеду. У народі його називають “чортів палець”. Черепашка знаходилась не на поверхні белемніта, а під шкірою. Цих тварин вважають предками кальмарів. Різко вимирають ці тварини в кінці мезозойської ери.

Слайд 9

Їхнє тіло складається з тулуба та великої голови. Нога перетворилася на щупальця, які оточують рот, та особливий орган-лійку,що слугує для реактивного руху. На голові містяться очі. Це хижаки, що живляться рибою, ракоподібними,дрібними молюсками. Це високоорганізовані морські двобічносиметрич-ні тварини з зовнішньою чи внутрішньою видозміненою черепашкою.

Слайд 10

Слайд 11

Слайд 12

Відрізняється від своїх родичів тим, що має багатокамерну черепашку. Тіло розміщене в першій камері а інші заповнені газом, який забезпечує тварині плавучість. Між камерами є отвір – сифон, який може відкриватися та закриватися. Заповнюючи камери водою, молюск занурюється, а витісняючи з них воду газом, випливає на поверхню. Плаває задом наперед головою вниз.

Слайд 13

Слайд 14

Свою здобич каракатиця захоплює щупальцями і вбиває дзьобом. Дзьоб у неї дуже сильний, ним вона прокушує голову великої риби і може розтрощити найміцніший панцир краба або омара.

Слайд 15

Слайд 16

Слайд 17

Слайд 18

Головоногі вміють світитись. Особливо це явище розвинуто у глибоководних видів. Світло виробляють вони не самі, а завдяки спеціальним бактеріям, які вигідно співживуть з ними. Молюски дають їм житло, а квартиранти допомагають полювати. Живуть бактерії у спеціальних “кишенях” головоногих, куди вони потрапляють з морської води. Такі мішечки з бактеріями називаються фотофорами.

Слайд 19

Слайд 20

Слайд 21

Слайд 22

Слайд 23

Інстинкти Американський зоолог Пауль Батш розповідав, що “одного разу рибалки спіймали восьминога. Вони хотіли зварити його і з'їсти. Поклали тварину в котел і запалили вогонь. Кухар відлучився ненадовго. Коли він повернувся і підняв кришку , щоб спробувати юшку, то побачив порожній котел. Тварину знайшли на даху будинку, де вона сховалася від гарячого вогню. Коли восьминогу стало припікати він підняв кришку і через димохід, як сажотрус, піднявся на дах.” Ось що згадує його колега Н.Берилл” одного разу віз у трамваї восьминога який сидів у кошику. Перші 10 хвилин у трамваї була тиша. Аж раптом почувся голосний крик. Як здивувався зоолог,коли на руках в одного з пасажирів він побачив свого восьминога. Хижа тварина може настільки розплющувати тіло, що пролізла у вузьку дірку в кошику.

Слайд 24

Слайд 25

Цим методом користуються восьминоги для збереження свого життя. За допомогою щупалець ці тварини спілкуються з навколишнім світом, але так трапляється, що вони можуть спричинити загибель. Наприклад, схвативши за щупальце, можна витягнути восьминога з схованки Тому, коли настає небезпека, у м'язах виникає сильний спазм і в цьому місці щупальце відпадає. Життя врятовано! Можна часто зустріти восьминогів з відірваними “руками”.

Слайд 26

Слайд 27

Слайд 28

Кальмар - архітеутіс Цей велетень досягає 18м і важить 2 тонни, діаметр ока 40 см. Посередині ока є отвір, куди надходить вода, це дає можливість зрівноважувати тиск і добре бачити на глибині.

Слайд 29

Слайд 30

Складається з трьох сердець: головне і два додаткових. Головне серце трикамерне і складається з двох передсердь і шлуночка. Воно розганяє кров по всьому організму, а додаткові серця лише проштовхують її крізь зябра. Частота серцевих скорочень 80 уд/хв. Кров блакитного кольору, бо містить мідь.

Слайд 31

У ротовій порожнині є дві рогові щелепи – верхня та нижня. Слина, що виробляють слинні залози, крім травних соків, містить ще й отруйні речовини, здатні вбивати здобич. Є язик з терткою. За ротом іде глотка з довгим стравоходом, який переходить у шлунок, куди відкриваються протоки травних залоз. Від шлунка бере початок тонкий кишечник, що закінчується задньою кишкою.

Слайд 32

Порівняно з іншими групами молюсків найрозвинутіша. Є складний головний мозок, захищений своєрідною хрящовою оболонкою – “черепом”. Він має зачатки сірої речовини - скупчення нервових клітин, які забезпечують складну поведінку . У головоногих легко виробляються умовні рефлекси. Вони мають непогану пам’ять, їх досить легко приручити і можна тренувати.

Слайд 33

Органи чуття Органи чуттів добре розвинені. Очі мають складну будову. Око складається з рогівки, райдужки, кришталика, сітківки. У каракатиці на 1 мм сітківки припадає приблизно 150 тис. світлочутливих елементів ( у людини - 65 тис.). У головоногих добре розвинені також органи рівноваги, дотику, нюху і смаку. Рівновагу регулюють органи - статоцисти. Це пара мішечків,наповнених рідиною з вапняковими кристаликами. Смак їжі головоногі розпізнають “руками”. На присоосках щупалець є клітини, які розрізняють смак.

Слайд 34

Органи дихання У мантійній порожнині головоногих містяться пірчасті зябра, яких у більшості одна пара, лише у наутілуса їх дві. Скорочування й розслаблення м‘язів мантії забезпечує постійне надходження води, насиченої киснем.

Слайд 35

Слайд 36

Слайд 37

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Біологія