Якщо дружить увесь клас – успіх буде повсякчас!
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Подорож до країни Морфології У древньому і славному царстві Мови є родюча і квітуча земля, що зветься Морфологією. Населяють її великі й малі родини слів, кожне з яких підкоряється законам і волі батька-старшини. Була у батька – старшини донька на виданні . Звали її Іменна. Однієї прекрасної днини вирішив батько одружити свою найулюбленішу дитину й видав наказ. Роз'їхалися слуги по всій землі Морфології, оповіщаючи мешканців країни з волею батька -старшини. Почули цей наказ троє братів – володарів: Іменник, Прикметник та Числівник. Перший із них – найбагатший, рід його найчисельніший, другий – найпишніший, бо всьому навколо дає ознаку, а третій – найпунктуальніший, бо всьому знає і рахунок, і порядок. Взяли кожен із собою вірних друзів та вирушили у далеку дорогу. Щоб дізнатися, кого ж із друзів вони взяли із собою, треба виписати по одному іменнику, прикметнику та числівнику, визначити граматичні ознаки. Також під час мотивації використовую ігровий момент. Пропоную вам ознайомитися з мотивацією навчальної діяльності на уроці мови з вивчення теми “ Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль ”. У древньому і славному царстві Мови є родюча і квітуча земля, що зветься Морфологією. Населяють її великі й малі родини слів, кожне з яких підкоряється законам і волі батька-старшини. Була у батька – старшини донька на виданні . Звали її Іменна. Надійшла весна прекрасна, Многоцвітна, тепла, ясна, Ніби дівчинка в вінку. Ожили луги, діброви, Повно гомону, розмови І пісень в чагарнику. Однієї такої прекрасної днини вирішив батько одружити свою найулюбленішу дитину й видав наказ. Роз'їхалися слуги по всій землі Морфології, оповіщаючи мешканців країни з волею батька -старшини. Почули цей наказ троє братів – володарів: Іменник, Прикметник та Числівник. Перший із них – найбагатший, рід його найчисельніший, другий – найпишніший, бо всьому навколо дає ознаку, а третій – найпунктуальніший, бо всьому знає і рахунок, і порядок. Взяли кожен із собою вірних друзів та вирушили у далеку дорогу. Нарешті вони дісталися царського палацу. В одній з алей помітили вони невелику групу аборигенів. А це що за мізерія? – ображено запитав Іменник. Щоб дізнатися, кого зустріли троє братів, вам треба прочитати вірш “ Три брати ” та визначити над словами частини мови.
Три брати Три брати ідуть по світу – Від зими назустріч літу. Перший пройде – тане лід, Другий пройде – всюди квіт, Третій пройде – укрива Землю шовкова трава! Нерозлучні три брати. Не стрічався з ними ти? ПЕРЕВІРИТИ Частина мови Приклад Іменник Брати(мн., Н. в.), світу(чол.р.,одн.,М.в.), зими(жін.р.,одн.,Р.в.), літу (сер.р.,одн.,М.в.), лід (чол.р.,одн.,Н.в.), квіт(мн.,Н.в.), землю(жін.р.,одн.,Н.в.), трава (жін.р.,одн.,Н.в.) Прикметник Шовкова (відн.,жін.р.,одн., Н. в.), нерозлучні (якісн.,мн.,Н.в.) Числівник Три (кіл.,Н.в.), перший (пор.,чол.р.,одн.,Н.в), другий(пор.,чол.р.,одн.,Н.в), , третій(пор.,чол.р.,одн.,Н.в),
Є добрий друг в іменника, Числівника й прикметника. Як звуть його – секрет, Така ось арифметика. Як втомляться іменники У реченнях стояти, До себе звуть їх Від втоми рятувати.
Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників за значенням.
Ми походимо з давнього славетного роду. Префікс за – походить із прийменника за , що має просторове значення за кимось, тобто позаду або синонімічний зі словом замість (попрацюй за мене, замість мене). Ця роль – вживання замість імен – і дала нам назву “ займенник ”. А колись, у давнину, не було стільки частин мови, як тепер. Іменники, Прикметники, Числівники входили до однієї великої групи, яка називалася “ Імена ”. Ми вживалися замість Іменника (хлопець – він, земля – вона, поле – воно); Прикметника ( гарний – який, такий, батьків – чий, його), Числівника (п'ять – скільки, стільки, сьомий – котрий, цей, той). Учні дізнаються про тему уроку та з'ясовують походження назви даної частини мови.
Іменник втомився від праці важкої І зачинився у спальнім покої, Предмети втомився вже він називати І вирішив трохи поспати. Йому було лиш тільки треба Когось залишить замість себе. Розпорядився одразу іменник: - Займе моє місце братець – Займенник. Та от Займенник нізащо Не міг назвати Хто і Що. Йому Іменник повелів Не називати слів, А тільки лиш на них вказати: Я, ми, він, вони, той, оцей, ніхто, ніщо, Весь, себе, ніякий, цей, твій, ваш, котрий і кожний…- Всі займенники лиш можуть На предмет, ознаки вказати, Та не в змозі їх назвати.
1 2 Виконайте синтаксичний розбір речення. З'ясуйте, яким членом речення виступає займенник. Усе святкує весну, усе квітне й духмяніє. Випростовує свої м'які волохаті пелюстки тихий сон. Квіти кивають тобі з обочин шляху. 3 ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ ! Займенник – самостійна частина мови, яка вказує на особу, предмет, ознаку, кількість, але не називає їх, і відповідає на питання хто? що? який? чий? скільки? котрий? На що вказують виділені слова? На які питання відповідають? До якої частини мови ви їх віднесли? Визначіть граматичні ознаки. Прилетіли солов'ї, Звеселили всі гаї. Ой веселі солов'ї, Розкажіть про ті краї, Де зимою ви літали? Що ви їли? Де ви спали? А чи мають ті краї Отакі, як в нас гаї?
РОЗРЯДИ ЗАЙМЕННИКІВ РОЗРЯД ПРИКЛАД Особові Я, ми, ти, ви, він, вона, воно, вони Зворотний себе Питальні Хто? що? який? чий? скільки? котрий? Відносні Хто, що, який, чий, скільки, котрий Неозначені Хтось, хто-небудь, будь-який, абищо, деякий, щось Заперечні Ніхто, ніщо, ніякий, нічий Присвійні Мій, твій, свій, наш, ваш, їхній Вказівні Той, цей, такий, стільки Означальні Весь, всякий, кожний, самий, сам, інший
Допоможіть займеннику, що заблукав Ніхто, ніякий, кожен, нічий. Він, хтось, якийсь, щось. Моє, твоє, їхнє, всякий. Мені, собі, вам, ти. Хто, який, скільки, що? Твій, той, цей, стільки. Служба пошуку
Станція “Творча” Напишіть про себе і про ту несподіванку, яка трапилася з вами, за поданим зачином. Учитель просить мене прочитати домашній твір. Я розгортаю зошит, а там…
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Виписати з художньої літератури 3 речення з займенниками, визначити розряд займенників. Скласти власну казку про займенник як частину мови
Займенник – це частина мови, яка: а) вказує на предмет, особу, ознаку та кількість, не називаючи їх; б) заміняє всі частини мови; в) заміняє іменник, прикметник та дієслово. 2. Знайдіть рядок, у якому всі слова є займенниками: а) всякий, там, ніхто; б) я, мій, себе; в) дехто, коли, сам. 3. Продовжіть речення: “Особовий займенник – слово…” а) він; б) свій; в) весь.
4. Продовжіть речення: “Зворотний займенник – слово …” а) тебе; б) себе; в) мене. 5. Знайдіть рядок, у якому всі займенники присвійні: а) нічий, мій, себе; б) хтозна з ким, абихто, тебе; в) наш, твій, мій. 6. Знайдіть рядок, у якому всі займенники належать до одного розряду: а)він, мене, свій; б) нічий, хтозна-хто, я; в) хто, чого, ким.
Продовжіть речення На уроці мене зацікавило … Я хотів би біль-ше … Цей урок відкрив для мене …
Двадцять шість у класі … , Разом ми – одна … Всі сміються навкруги – Він, вона, воно, …, Бо усмішка всіх одна, Жити в дружбі помага..
Схожі презентації
Категорії