Ролі в дебатах
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Скільки команд грає? В британському форматі парламентських дебатів грають 4 команди по дві особи. Два уряда та дві опозиції. Одночасно в одній кімнаті грають 8 осіб.
Хто судить і як? В кімнаті також присутній суддя, або судді. Також він може називатись спікер Палати. Судді уважно слухають гру, не втручаються. В кінці гри суддя має заповнити оціночний протокол, оголосити результати командам, пояснити як оцінювалась гра. Суддя має дати зворотній зв’язок про хід гри, цікаві аргументи, помилки у викладанні позиції та виконання свої ролей.
Timekeeper або Бульдог Може знаходитись в кімнаті, де відбувається гра. Його завдання дати сигнал хлопком після 1 хвилини промови, і за хвилину до кінця часу.
І ще раз про ролі У раунді одночасно беруть участь 4 команди по 2 особи в кожній. Команди представляють позиції двох сторін - Уряду та Опозиції. Перша команда, яка висуває своє бачення Теми, називається Першим Урядом, друга - Другим Урядом. Відповідно, перша команда, що критикує позицію Уряду, - це Перша Опозиція, друга називається Другою Опозицією
Загальна схема промов Промови Спікери Команда Час промови 1 Прем'єр-міністр (1-ий промовець) 1 Уряд 7 хвилин 2 Лідер Опозиції (1-ий промовець) 1 Опозиція 7 хвилин 3 Член Уряду (2-ий промовець) 1 Уряд 7 хвилин 4 Член Опозиції (2-ий промовець) 1 Опозиція 7 хвилин 5 Прем'єр-міністр (3-ій промовець) 2 Уряд 7 хвилин 6 Лідер Опозиції (3-ій промовець) 2 Опозиція 7 хвилин 7 Член Уряду (4-ий промовець) 2 Уряд 7 хвилин 8 Член Опозиції (4-ий промовець) 2 Опозиція 7 хвилин
Пункти інформації та питання Особливого динамізму цим Дебатам надають так звані "Пункти інформації" ('Рoint of Іnformation'). Між першою та останньою хвилиною кожної з 8 промов представники протилежної сторони можуть ставити питання, тому, хто виступає, або робити коментарі, ремарки (не більше 15 секунд), спитавши про це дозволу у виступаючого (потрібно встати, зробити відповідний жест і висловити бажання поставити Пункт інформації). Перша й останні хвилини промови є "захищеними" - пункти ставити не можна. Промовець вправі не прийняти (відхилити) Пункт інформації. Відповідь на питання має бути гармонійно інтегрована в промову. Рекомендується приймати 2-3 пункти за промову.
Перший уряд. Інтерпретація теми Команда 1-го Уряду задає тон Дебатам. 1-ий Уряд має представити тему раунду та надати інтерпретацію. Під інтерпретацією розуміється специфічний спосіб конкретизації теми раунду, звуження Дебатів до конкретної сфери. Інтерпретація має бути логічно обґрунтована. Мають бути представлені т.з. "зв'язки" ('links') між темою та інтерпретацією. Наведемо приклад інтерпретації: "Цей Уряд підтримає позитивну дискримінацію"(ТЕМА) "Необхідно запровадити ліміт на іноземних футболістів в Україні" (ІНТЕРПРЕТАЦІЯ).
Спеціальні вимоги до інтерпретації Вона повинна НЕ БУТИ труїзмом (прописна істина), БУТИ дебатабельною, НЕ МІСТИТИ спеціальних знань ВІДПОВІДАТИ Темі. В Британському форматі невикористовують просторово-часові звуження (обмеження) Теми, тобто не можна переносити Дебати в інші історичні чи територіальні рамки (e.g. "Ця Палата вважає, що нам не треба скидати бомбу на Хіросіму та Нагасакі в 1945 році").
Перший уряд. План дій (case) Далі 1-ий Уряд пропонує свою позицію (так званий "кейс" - дебатний термін від англ. 'case'), в якому особливе місце займає План дій, підтриманий аргументами, доказами та фактами. Треба зауважити, що в класичній теорії Британського формату План дій не виступає обов'язковим елементом кейсу, чи то-пак його взагалі немає, але в українській практиці дебатування без нього не грають. Але, якщо тема дебатів ціннісна, план дій буде відсутній.
Другий уряд. Посилення лінії аргументації. Розширення або звуженя кейсу. Прем'єр-міністр 2-го Уряду має право на зміну першочергового кейсу Уряду - в цьому і полягає особливість формату. Це називається загальним терміном "позитивне розширення" ('positive extension'). Різних варіантів зміни кейсу доволі багато, але в цілому майже всі вони можуть бути зведені до наступних: розширення кейсу; звуження кейсу; структуризація кейсу; введення нових аргументів, аспектів; модифікація кейсу з урахуванням критики; зміна аргументації з урахуванням критики;
Перша опозиція. Лінія опозиції 1-ша Опозиція має прямий обов'язок створити суперечку, конкретне зіткнення в Дебатах. Основне завдання це опонувати Уряду. Перш за все необхідно відреагувати на інтерпретацію теми, запропоновану 1-им Урядом. З нею треба погоджуватись, якщо вона відповідає переліченим вище критеріям, або довести зворотнє і запропонувати свою. Далі йде атака на кейс, відбиття аргументів Уряду та Плану дій. Вводяться контраргументи, що підкріплюються фактами та доказами. Опозиція може висунути Контр-план, тобто - своє вирішення проблеми, визначену Урядом.
Друга опозиція. Лінія опозиції У 2-ої Опозиції також є свої специфічні стратегії. В першу чергу, 2-га Опозиція повинна виконати свою задачу по критиці позиції 2-го Уряду. Однак іноді 2-га Опозиція може переходити до відбиття позиції уряду в цілому, що, ускладнює її задачу, але може бути доволі ефективним ходом. Ще однією стратегією, є критика наступності позиції 2-го Уряду. При цьому якщо у 2-ої Опозиції нема заперечень по суті, то лише одного наголошення на суперечностях між командами уряду очевидно не буде достатньо для того, щоб зайняти високе місце.
Обмеження Обидві опозиції при використанні контр-кейсів мають пам'ятати, що стосовно них, як і до позиції опозиції в цілому, застосовуються ті самі обмеження, що й до уряду. Себто, позиції команд опозиції також не повинні прямо суперечити одна одній. З іншого боку, кожна команда залишає за собою право не погоджуватись з інтерпретацією, якщо вважає, що вона була висунута з порушенням вимог. Виграє не лінія, а команда!
Структура аргументу та приклад гри Складові аргументу Формулювання аргументу Пояснення аргументу Підтримка аргументу (докази та приклади) Висновок для первинного твердження Приклад гри Тема: генетика виправдана Сторона: стверджуюча Аргумент: нові відкриття в генетиці Пояснення: завдяки новітнім дослідженням у сфері генетики було встановлено гени багатьох смертельно небезпечних хвороб, що наближає людство до знаходження ефективних ліків. Підтримка: факт, цитати, загальна логіка тощо. Висновок: Саме тому ми вважаємо, що....
Ну і ще раз про ролі в їх послідовності 1. ПЕРШИЙ УРЯД . Прем’єр-міністр представлення інтерпретації представлення кейсу (плану дій) підтримка позиції калькома незалежними аргументами 2. ПЕРША ОПОЗИЦІЯ. Лідер Опозиції заміна інтерпретації Першого Уряду (у разі необхідності) представлення стратегії заперечення (контраргументів) спростування аргументів Прем’єр-міністра
Ну і ще раз про ролі в їх послідовності 3. ПЕРШИЙ УРЯД . Член Уряду відбиття контраргументів Першої Опозиції та відновлення кейсу доповнення кейсу, представлення нових аргументів 4. ПЕРША ОПОЗИЦІЯ. Член Опозиції реакція на відбиття Членом Уряду контраргументів Першої Опозиції представлення додаткових контраргументів
Ну і ще раз про ролі в їх послідовності 5. ДРУГИЙ УРЯД. Прем’єр-міністр представлення розширення кейсу Першого Уряду відбиття контраргументів Першої Опозиції (якщо відбиття Першого Уряду було слабким) 6. ДРУГА ОПОЗИЦІЯ. Лідер Опозиції відбиття розширення Другого Уряду представлення додаткових аргументів проти кейсу Першого Уряду
Ну і ще раз про ролі в їх послідовності 7. ДРУГИЙ УРЯД. Член Уряду відбиття контраргументів, висунутих Другою Опозицією проти розширення Другого Уряду підведення підсумків (аналіз) гри 8. ДРУГА ОПОЗИЦІЯ. Член Опозиції підведення підсумків (аналіз) гри
Схожі презентації
Категорії