X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
"Народна картина « козак Мамай»"

Завантажити презентацію

"Народна картина « козак Мамай»"

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Народна картина « козак Мамай» Презентація Каменчук Марії

Слайд 2

Козак Мамай

Слайд 3

Козак Мамай  (козак-мамай, козак-бродяга) — ідеалізований образ козака і українців загалом в Україні. Захисник українського народу, степовик,мандрівник, воїн, мудрець, казкар і характерник в одній особі. Його образи можна зустріти майже в кожній хаті поряд з іконами. З іменем (назвою) тісно пов'язаний стародавній термін «мамаювати» (мандрувати, козакувати, вести козачий спосіб життя), «ходити на мамая» (іти навмання, куди очі дивляться).

Слайд 4

Оповіді про козака Мамая можна зустріти серед народних легенд, переказів, примовок. Та чи не найкраще його образ відтворений у народному живописі: в оксамитному жупані, сап'янових чоботях та синіх шароварах; кругла поголена голова з хвацько закрученим за вухо «оселедцем», довгі вуса, чорні брови, карі очі, тонкий ніс, рум'яні щоки — перед вами портрет красеня-молодця, яким він склався в народній уяві. Козака Мамая на таких картинах завжди малювали з кобзою, що є символом співучої душі народу. Кінь на картині символізував народну волю, дуб — його могутність. Часто на малюнках ми бачимо зображення списа з прапорцем, козацького штофа і чарки. Це були речі, пов'язані зі смертю козака — спис ставили на місці поховання, штоф і чарку клали в могилу — вони нагадували про скороминущість життя та козацьку долю, в якій загроза смерті в бою була повсякденною реальністю. Такі картини малювали на полотні, на стінах будівель, віконцях, кахлях, скринях, посуді, вуликах і навіть на дверях яскравими, соковитими фарбами часто з написом: «Я козак Мамай, мене не займай». Це свідчило про доброту, незалежність та веселу вдачу хазяїв господи. Згадані малюнки, що дійшли до нашого часу, не тільки вдало прикрашали домівку, а й розповідали про смаки та світогляд хазяїв. За народними переказами козак Мамай був православним, мав дар зцілювати хворих і ходити по воді, що давало право простим людям шанувати його як святого і вішати у хаті його образ поряд з образами інших святих. Короткі відомості

Слайд 5

Козак Мамай, якого чорт спокушає до випивки. 19 ст.

Слайд 6

Картини з козаком Мамаєм часто супроводжуються віршами.

Слайд 7

Хоч дивися на мене, та ба — не вгадаєш! Відкіль родом і як зовуть — нічирчик не знаєш! Коли трапилось кому у степах бувати, То той може прізвище моє угадати. А в мене ім'я не одно, а єсть їх до ката! Так зовуть, як налучиш, на якого свата; Жид з біди за рідного батька почитає; Милостивим добродієм ляхва називає; А ти як хоч назови — на все позволяю, Аби лиш не крамарем — за те то полаю. Тепер бачу на світі біда, що мене сцурався рід. Не бійсь, як був багат, То тобі казали: Іван-брат. А тепер, як нічого немає, То ніхто не знає. А як розживеться голота — та загуля, То тоді до чорта роду, і всяк пізнає! Відкіль родом я на світі — Всяк із вас хочет знать приміти. Жен в Січ немає, Всяк теє знає. Хіба скажеш з Рима родом, Або з пугача дід мій плодом? Но в тім собі мислиш, Інаково лівиш! У нас сугаків тільки сліди] Дикі коні нам сосѣди Та Дніпрово стрем'я — То наше плем'я. Трохи ляхва угадала, Що лошака даровала. Глянь на герб знаменитий, Він висить на дубі. Правда, як кінь в степній волі, То так козак не без долі, Куди хочет — туди скачет, За козаком ніхто не заплачет. Гай-гай" Як я молод бував, що то в мене за сила була! Було ляхів борючи, і рука не мліла, А тепер і вош сильніша від ляхів здається, Плечі і ноги болять, як день попоб'єшся! Так-то, бачу, недовга літ наших година: Скоро цвіте і в'яне, як у полі билина. Хоча ж мені і не старшно на степу вмирати Та тілько жаль, що нікому буде поховати: Татарин цурається, а лях не приступить, Хіба яка звіряка за ногу в байраки поцупить. І справді, пристарівшись, на Русь піти мушу, Ачей там [о]бпоминають попи мою душу. Тілько ж мені і нечас і де вмирати, Бо ще ж мене влечет охота з ляхами гуляти. [А жай мені що-небудь крикнуть для смерті.] Лиш жиду або ляху мушу іще носа втерти! На картині, що зберігається в Державному музеї українського образотворчого мистецтва у Києві, написано такий вірш-монолог:

Слайд 8

Колекцію картин «Козак Мамай» зберігає та експонує Український центр народної культури «Музей Івана Гончара». Музей Івана Гончара у м. Київ

Слайд 9

Опис: Невідомий художник. Козак-бандурист. XVIII ст. Тиньк, олія. Національний художній музей України.

Слайд 10

Опис: Козак Мамай. Невідомий художник. Олія. Одеський художній музей. 1728 рік

Слайд 11

Опис: Невідомий художник. "Сидить козак під вербою". Перша пол. XIX ст. Олія.

Слайд 12

Опис: Невідомий художник. Козак-бандурист. XIX ст. Полотно, олія. 50,5х69,5. Національний художній музей України.

Слайд 13

Опис: Невідомий художник. Козак-бандурист. Поч. XIX ст. Національний художній музей України.

Слайд 14

Опис: Козак Мамай. Полотно, олія. 70х83. Національний художній музей України.

Слайд 15

ОписУкраїнська: Козак-бандурист. Близько 1890. Олія. Полтавський художній музей.

Слайд 16

Опис: Пам'ятник козаку Мамаю на Майдані незалежності.

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Різне