Культура Відродження
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Етапи,особливості культури епохи Відродження; Формування наукових знань; Мистецтво епохи Відродження; Реформаційний рух;
Всю культуру італійського Відродження прийнято ділити на чотири етапи, з яких кожен має свої художні, ідеологічні та психологічні особливості. Кожен етап фіксує певний стан культури, 'певний настрій: XIII століття - дученто-Проторенесанс, передвідродження; XIV століття - Треченто - Раннє Відродження; XV століття - Кватроченто • Високе Відродження; XVI століття-Чіквіченто - Пізніше Відродження. Але будь-яка періодизація умовна. Рідко творчість і доля якогось великого художника укладається в рамки одного конкретного періоду.
І все ж, головним напрямком діяльності гуманістів була філологія. Гуманісти почали відшукувати, переписувати, вивчати спочатку літературні, а потім художні пам'ятники античності, в першу чергу - скульптуру. Вперше за тисячу років християнства до античних статуй поставилися не як до язичницьких кумирів, а як-до творів мистецтва. Те ж саме можна сказати і про античних книгах. Поети і художники прагнуть наслідувати древнім авторам, відроджуючи античне мистецтво. Але, як часто буває в історії, особливо історії мистецтва, відродження якихось давніх принципів і форм приводить до створення абсолютно нового. Саме слово "відродження"з'явилося пізніше, ніж слово "гуманізм "- у праці живописця, архітектора й історика мистецтв XVI ст. Джордже Вазарі. При цьому Вазарі з подивом говорить про відродження мистецтва після тисячолітнього, як він вважає, його животіння.
Центром світобудови був оголошений людина, що розуміється і як найважливіша частина природи, і як найбільш досконалого її творіння. Гуманістична етика звеличували і людську діяльність. Став формуватися ідеал гармонійної, вільної, всебічно розвиненої, діяльної творчої особистості. Яскравим прикладом такого універсального людини був Леонардо да Вінчі (1452-1519), що став першовідкривачем не лише в багатьох сферах художньої творчості, а й у різних галузях науки. Він був надзвичайно талановитим живописцем, що розробив теорію світлоповітряного перспективи в живописі, скульптором, поетом і музикантом, творцем проектів землерийної машини, підводного човна, літального апарату і т.д.
У тісному зв'язку з економічними потребами розвиваються в XIV—XVI ст. наука і техніка. Народжується наука в сучасному розумінні — наука як новий спосіб пізнання світу. Характерною рисою епохи стає відхід від середньовічної схоластики. Всіляко обґрунтовується необхідність вивчати природу не шляхом схоластичних міркувань, а за допомогою досвіду. З розвитком торгівлі удосконалюється кораблебудування і морська справа. Використання компаса робить можливим тривалі плавання. Удосконалюються карти. Все це підготувало епоху Великих географічних відкриттів: 1492 р. — відкриття Америки Колумбом, 1498 р. — відкриття морського шляху до Індії Васко да Гамою, 1519—1522 рр. — кругосвітня подорож Магеллана. Ці та інші відкриття познайомили Європу з новими цивілізаціями, дали поштовх розвитку багатьох наук і в той же час змінили всю систему світової торгівлі, послужили передумовою виникнення колоніалізму.
Уявлення про самих світлих і піднесених ідеалах гуманізму з найбільшою повнотою втілені у творчості Рафаеля Санті (1483-1520). У картинах, фресках, графіку Рафаеля, що відрізняються благородною простотою і гармонією, поєднанням реального і ідеального, відбилося почуття краси і радості земного буття. Найбільше творіння Рафаеля - "Сикстинська мадонна". Прославлянням духовної діяльності людства стали розписи Рафаеля в станцію Ватикану. У фресці "Афінська школа", де художник зобразив всіх знаменитих філософів античного світу, утверджується думка про необхідність гармонії і злагоди між різними представниками філософської думки.
Дивним різностороннім майстром був Мікеланджело Буонаротті (1475 - 1564), скульптор, художник, архітектор, поет, мислитель. Ідеал людини набуває в його мистецтві піднесено-героїчні, титанічні риси. Фрески Сікстинської капели.Жодному італійському живописцеві не доводилося до цього братися за таку гігантську розпис: близько 660 квадратних метрів, на стелі! Мікеланджело створює повний драматизму світ, наповнює душу і захопленням, і сум'яттям. А фреска "Страшний суд" народжує відчуття прийдешньої світової катастрофи. Купол собору св. Петра - вінець архітектурної творчості Мікеланджело. Як і в найдосконаліших створіннях його кисті або різця - бурхливий динамізм, внутрішня боротьба контрастів.
Перехід від Середніх віків до Нового часу, розклад феодальних і зародження буржуазних відносин — надзвичайно складний і неоднозначний історичний період, який в різних країнах мав свої особливості. Якщо Італія в XIII століття стала батьківщиною Відродження, то пізніше, на початку XVI століття, в Німеччині складається інший тип світогляду і, відповідно, всієї культури, що увійшов в історію як епоха Реформації. У 1517 р. в місті Віттенберзі священик Мартін Лютер виступив з 95 тезами, безпосереднім мотивом для яких був протест проти торгівлі індульгенціями. В основі вчення Лютера лежали дві основні ідеї. По-перше, принцип «виправдання вірою» полягає в тому, що порятунок душі досягається не виконанням церковних обрядів, а щирою особистою вірою в Бога. Джон Вікліф.
Схожі думки висловлювали й інші ідеологи (наприклад, Кальвін — в Швейцарії). Ідеї Реформації швидко підхопили широкі верстви населення в різних країнах (гугеноти у Франції, пуритани в Англії). На основі цього вчення стався новий великий розкол у християнстві — від католицької відділяються протестантські церкви. Протестантськими узагальнено називають церкви, генетично пов'язані з Реформацією, вони сповідують близькі погляди, але організаційно не об'єднані. Раніше за всіх виникли лютеранство і кальвінізм. В Англії королівська влада використала ідеї Реформації для звільнення з-під папського впливу, протестантська англіканська церква стала там державною. Пізніше виникнуть протестантські секти: баптисти, адвентисти, п'ятидесятники й інші. Для протестантизму характерні простота оформлення церковних будівель і богослужіння, використання світської музики, скасування поклоніння святим, іконам. Все це дістало відповідне відображення у мистецтві.
Схожі презентації
Категорії