Статус народного депутата України
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Статус народного депутата України: проблеми та шляхи удосконалення Презентація до експертної зустрічі Київ - 17 червня 2009 р.
Основні проблемні питання презентації Зв'язок депутата з виборцями Зв'язок депутата з партією Обсяг депутатського імунітету Матеріально-фінансове забезпечення Запобігання конфлікту інтересів
2. Зв'язок депутата з виборцями Чинники, що послаблюють зв'язок депутатів з виборцями Закриті виборчі списки партій і блоків Голосування у загальнодержавному виборчому окрузі Недотримання рівнопредставленості регіонів при висуванні списків кандидатів Ст. 7 ЗУ “Про статус народного депутата України” Невизначеність порядку персонального представництва не тягне юридичних наслідків Порушення порядку персонального представництва не тягне юридичних наслідків Відсутність інформації про округи, за якими “закріплено” депутатів
Закріплення депутатів за виборчими округами 3. Можливі шляхи посилення зв'язку депутатів з виборцями Порушення принципу рівноправності депутатів (внаслідок відмінностей у кількісному складі фракцій) Неефективність (через орієнтацію партії на підтримку певних регіонів) Імперативний мандат (відкликання виборцями) недоліки Суперечить міжнародним стандартам Суперечить Конституції Складність реалізації Значні фінансові витрати (відкликання необхідно проводити у загальнодержавному окрузі) недоліки Зміна виборчої системи Мажоритарна система Змішана система (Німеччина, Угорщина) Персоніфікована пропорційна система Закриті списки, невеликі округи Напіввідкриті списки Відкриті списки
4. Зв'язок депутата з партією Імперативний мандат Суперечить демократичним стандартам Білорусь, Габон, Ефіопія, Замбія, Зімбабве, Індонезія, Екваторіальна Гвінея, Кот-д’Івуар, КНДР, КНР, Куба, Лаос, Малаві, Намібія, Республіка Сейшели, Тринідад і Тобаго, Україна, Фіджі, Філіппіни, Шрі-Ланка Виключення депутата з фракції не є підставою припинення його повноважень Рівень фракційної дисципліни у фракціях блоків невисокий (НУ-НС) Може дестабілізувати роботу парламенту (досвід 2007 р.) Має обмежене поширення
5. Шляхи посилення зв'язку депутатів з партіями Розмежування повноважень і відповідальності глави держави і уряду Запобігання блокуванню партій перед виборами Заборона утворення блоків Підвищення бар'єру для блоків Зменшення залежності партій від приватного фінансування Запровадження державного фінансування партій Обмеження приватного фінансування Забезпечення прозорості фінансування партій і виборів Посилення ролі місцевих осередків партій у висуванні кандидатів Надання права висування кандидатів Голосування у невеликих “регіональних” округах Квоти представництва на з'їзді партії при висуванні кандидатів
6. Депутатський імунітет: зарубіжні підходи Абсолютний імунітет – лише в деяких країнах (Гвінея) Повне скасування імунітету – лише в деяких країнах (Малайзія, Намібія, Нідерланди) Як правило, депутати користуються імунітетом, однак він має обмежений характер
7. Деякі обмеження імунітету: зарубіжний досвід “flagrante delicto” – затримання на місці злочину (більшість країн – будь-який злочин, в деяких – лише окремі категорії злочинів (Болгарія, Греція, Македонія, Фінляндія, Філіппіни). “ratione loci” – імунітет поширюється на перебування в парламенті та шлях до парламенту і назад – англосаксонська та скандинавська системи Імунітет діє лише протягом сесії – Корея, Таїланд, Філіппіни, Чехія, Швейцарія, Японія. Імунітет не поширюється на тяжкі злочини – Ірландія, Кенія, США, Франція, Нова Зеландія та інші країни англосаксонської системи Імунітет не поширюється на цивільну та адміністративну відповідальність – Данія, Португалія, Південна Корея, Словенія, країни англосаксонської системи.
8. Напрями обмеження депутатського імунітету в Україні Стаття 80 Конституції: “Народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання в парламенті та його органах, за винятком відповідальності за образу чи наклеп. Народні депутати України без згоди Верховної Ради України не можуть бути заарештовані, затримані, іншим чином обмежені у свободі пересування, крім випадку затримання на місці вчинення злочину. ” Закон “Про статус народного депутата України”: передбачити можливість проведення слідчих і процесуальних дій, не пов’язаних з обмеженням свободи пересування народного депутата України.
9. Проблеми матеріально-фінансового забезпечення Відсутність зв'язку з оплатою праці нижчих категорій службовців (1:4, а не 1:10) Непрозорість фінансування (кошторис ВРУ не оприлюднюється) Зменшення виплат – лише за поданням профільного комітету (ст. 33 ЗУ “Про статус народного депутата України”) Пільги замість прямого обмеженого фінансування витрат Існування пільг, які фактично не використовуються (безоплатний проїзд) Грошові компенсації у розмірі вартості житла
10. Напрями удосконалення матеріально-фінансового забезпечення Усунення диспропорцій в оплаті праці (1:4) Оприлюднення кошторису ВРУ Оплата праці за фактичний час виконання обов'язків Скасування пільг, які фактично не використовуються Пряме обмежене фінансування витрат замість пільг Грошові компенсації у розмірі вартості оренди житла
Запобігання конфлікту інтересів: Україна Вимоги щодо несумісності Декларування доходів і майна Запобігання конфлікту інтересів: зарубіжна практика Визначення конфлікту інтересів Правила етики Вимоги щодо несумісності Декларування доходів і майна Обмеження працевлаштування у приватному секторі Декларування інтересів Декларування внесків
12. Запобігання конфлікту інтересів: напрями удосконалення Правила етики Визначення конфлікту інтересів Декларування інтересів Оприлюднення декларацій Обов'язок утримання від голосування з питань, які можуть призвести до конфлікту інтересів Визначення суб'єкта контролю за декларуванням інтересів Пропорційні, дієві та превентивні санкції
Схожі презентації
Категорії