Поняття про бази даних. Системи управління базами даних
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Тема: Бази даних. Системи управління базами даних Навчання основ інформаційних технологій Методика вивчення теми «Бази даних та системи управління базами даних» 3. Аналіз навчальної програми «Рівень стандарту» 4. Структура календарно-тематичного плану та його створення. Аналіз практичної роботи теми
Література: Морзе Н.В. Методика навчання учнів добору даних за допомогою запитів в середовищі СУБД / Н.В. Морзе, І.Ю. Шуляк // Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання: 36. наук, праць/ Ред.кол. - К.: НПУ ім.М.П.Драгоманова. - Випуск 6. - 2003, - С176 - 193. Н.В. Морзе. Методика навчання інформатики. / МорзеН.В. /Ч. 2. Методика навчання інформаційних технологій. - К.: Навчальна книга, 2003. -287 с. * *
1. Навчання основ інформаційних технологій Цілі навчання основ інформаційних технологій в курсі інформатики можна сформулювати у вигляді вимог до знань і умінь учнів: Учні повинні знати: поняття інформаційних технологій; назви і призначення основних систем програмного забезпечення сучасних інформаційних технологій. Учні повинні вміти: зафіксувати предметну галузь і її об'єкти, вибрати програмний засіб і дібрати (або розробити) технологію для розв'язування даної задачі з конкретної предметної галузі; застосовувати пакети прикладних програм навчального призначення і користуватися текстовим і графічним редакторами, електронними таблицями та базами даних для розв'язування задач з конкретних предметних галузей.
2. Методика вивчення теми «Бази даних та системи управління базами даних» Метою вивчення баз даних, як сукупності засобів для зберігання структурованої інформації, полягає в узагальнені та систематизації цих уявлень, формуванні відповідних теоретичних знань, з'ясуванні загальних принципів опрацювання структурованої інформації та оволодіння навичками опрацювання баз даних за допомогою конкретної системи управління базами даних.
Можна виявити такі способи діяльності користувача при розв'язуванні типових інформаційних задач, інваріантні відносно різноманіття типів інформаційних систем і засобів подання даних, які полягають в послідовному застосуванні методів: аналізу інформаційних потреб користувачів і явищ предметної галузі, які моделюються в базі даних; синтезу процедур опрацювання даних в режимах пошуку, оновлення, захисту, перетворення даних; машинної реалізації одержаних процедур на комп'ютері; інтерпретації одержаних результатів.
Аналізуючи різні аспекти діяльності користувача при роботі з базою даних, легко встановити, що всі вони пов'язані з розв'язуванням інформаційних задач трьох основних типів; одержування інформації на основі даних, які вже зберігаються в базі; створення нової бази даних і підтримка одержаної моделі предметної галузі в певному стані; оновлення раніше створеної бази даних (тобто додавання нових і вилучення застарілих даних). Саме такі задачі доцільно обирати за навчальні і використовувати в навчальному процесі.
При демонстрації можливостей використання, наприклад. СУБД MS Accessдоцільно звернути увагу на такі питання: 1. Можливість виконання різними способами основних операцій: пошук в базі даних одного чи кількох записів, що задовольняють задану умову; поновлення в базі даних значень деяких полів; створення звіту за результатами проведених операцій; додавання до бази даних одного чи кількох записів; вилучення з бази даних одного чи кількох записів. 2. Можливість працювати з різними предметними галузями які найчастіше використовують переваги СУБД. Наприклад, розклад відправлення потягів та літаків, телефонна книга мешканців міста, адресна книга платників податків в районі, бібліотечний каталог видань, інформація про наявність товарів в магазині, інформація про співробітників підприємства, інформація про стан здоров'я хворих в лікарні тощо. 3. Можливість опрацювання в різних предметних галузях різних за типом даних: текстові, числові, графічні, звукові тощо.
При ознайомленні учнів з кожним із об'єктів СУБД (таблиця, форма, звіт, запит, макрос, модуль) доцільно дотримуватися такої методики: 1. За допомогою невеликих конкретних завдань та запитань на прикладі вже створеної бази даних продемонструвати основні засоби для роботи з об'єктом, пояснити вказівки, які передбачені для роботи з ним. 2. Навчити учнів працювати з кожним із об'єктів в двох режимах: в режимі роботи з конкретним об'єктом (режим таблиць, режим форм, режим звітів тощо) та в режимі конструктора відповідних об'єктів; з'ясувати різницю двох режимів та призначення режиму конструктора; сформувати вміння учнів виконувати основні вказівки в кожному з режимів, вільно переходити від одного режиму до іншого; сформувати уявлення проте, що будь-який об'єкт за допомогою системи управління базою даних можна змінити тільки в режимі конструктора, а працювати(виконувати певну систему вказівок при опрацюванні даних) з об'єктом - у відповідному режимі об'єкта. 3. Продемонструвати різні способи створення кожного з об'єктів. Вказати різницю між такими способами та сформулювати правила використання кожного окремого способу створення кожного з об'єктів. 4. При ознайомленні з кожним із об'єктів використовувати індуктивний метод на частково-пошуковій основі та метод демонстраційних прикладів з підказками різного типу - від заповнених діалогових вікон до карток-підказок, точних та узагальнених алгоритмів виконання відповідних дій.
3. Аналіз навчальної програми «Рівень стандарту» Програма розрахована на вивчення інформатики в 10–11 класах старшої школи загальноосвітніх навчальних закладів в обсязі 1 години на тиждень. На вивчення теми «Бази даних. Системи управління базами даних» за навчальною програмою «Рівень стандарту» відводитися лише 9 год. Ця тема вивчається учнями 11 класу. Дана тема містить 3 практичні роботи, а саме: Практична робота №7. Робота з об’єктами бази даних в середовищі СУБД. Практична робота №8. Створення бази даних в середовищі СУБД, створення форм і введення даних. Практична робота №9. Створення запитів і звітів за допомогою майстра та в режимі конструктора.
Під час вивчення теми учень повинен: описати: поняття моделі даних; поняття бази даних поняття таблиці, поля, запису; поняття ключа; призначення форми, запиту, звіту; особливості реляційної, мережевої, ієрархічної та об’єктно-орієнтованої моделей даних; пояснити: призначення систем управління базами даних; зв’язки між таблицями за множинністю та повнотою; класифікувати: запити: вибіркові та призначені для додавання, видалення чи оновлення даних; назвати: типи даних в середовищі СУБД; наводити приклади: реляційних СУБД; вміти: створювати таблиці у середовищі СУБД; створювати форми для введення даних у таблиці; знаходити в базі дані за певними критеріями відбору, створюючи прості вибіркові запити в автоматизованому режимі; вводити дані у таблиці, дотримуючись обмежень, що накладаються структурою бази даних; застосовувати майстри для створення таблиць, форм, запитів і звітів; використовувати форми для введення даних і звіти для їх відображення; використовувати конструктор для змінення запитів і форм; сортувати дані в таблицях бази за одним чи кількома полями; застосовувати засоби пошуку даних; фільтрувати дані в таблицях.
Контрольні запитання: Яка мета вивчення теми «Бази даних та системи управління базами даних» Сформулюйте основні знання та вміння, якими повинні оволодіти учні під час вивчення теми; Здійснити логічний та фактичний аналіз змісту теми (теоретичного, практичного матеріалу та змісту задач теми):Виділити всі основні поняття, означення та вміння з коротким їх описом або поясненням. Визначте форми контролю і оцінки процесу та результатів навчальної діяльності учнів під час вивчення певної теми (що буде контролюватися і як буде контролюватися).
Схожі презентації
Категорії